Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Corsa B – motorstoring
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 4 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
17 juli 2012 om 21:32 #17250614
Mijn dochter heeft onlangs een Corsa B uit nov. 2000 gekregen met slechts 48.000 km op de teller. Na een paar dagen begon het motormanagement lampje te branden en de motor hevig te bokken bij constante snelheid. Alleen als je het gas flink intrapt loopt ‘ie wel goed en accelereert ‘ie goed. Stationair bleeft ‘ie ook goed lopen maar wel met een te hoog toerental.
Auto naar de dealer gebracht en fout P0505 (stationair regelaar defekt) bleek in de computer te staan met het advies de stappenmotor te vervangen. Na eigen onderzoek bleek de stappenmotor helemaal niet defekt maar slechts een slecht contact te hebben tussen de aansluitingen van het motortje en de steker. Dit heb ik hersteld en de stappenmotor doet het weer prima. Na montage werd de stappenmotor nu wel aangestuurd maar helemaal de hoek in gestuurd met als gevolg een volledig gesloten gasklep zodat de motor niet wil lopen. Nu was het me al opgevallen dat, toen de stappenmotor niet werkte, de motor boven de 1500 omw/min. en stilstaande auto, sterk gaat varieren in toerental. Zo te zien had dat niks met de stappenmotor te maken en zo concludeerde ik, was er meer aan de hand. Na verhalen op dit forum te hebben gelezen zou het ook de motor-ECU kunnen zijn. Deze heb ik vervangen door een andere gebruikte (met garantie) en nu wordt de stappen motor wel goed aangestuurd. Blijkbaar was er dus ook iets met de motor-ECU aan de hand. Echter, nu slaat de motor wel aan maar daarna ook meteen weer uit! Moet de nieuwe motor-ECU eerst met de OP-COM gereset/ingesteld worden? Of moet het juiste serienr erin geprogrammeerd worden of iets dergelijks? Wie kan hier iets over zeggen?17 juli 2012 om 21:39 #18048244Normaal is het monteren en klaar.
Heb je zelf opcom thuis?
Check dan eens wat de lucht massa meter doet. Gaan heel veel kapot. (dan kun je ook een statinaire storing krijgen)
Tevens kijken wat de lambda doet. (koud 0.45 en warm 0.1-0.9v, dit is ook mooi te zien met opcom)17 juli 2012 om 21:58 #18048245En leer de ENTER toets te gebruiken, dat leest een stuk makkelijker
Wordt al duizelig als ik naar de tekst kijk…17 juli 2012 om 22:03 #18048246goed, heb het gelezen en overleefd :jerry
dit heeft te maken met de start onderbreker
door je nu een andere ecu hebt herkent hij de sleutel niet meer
deze zal of ingeleerd moeten worden
of je moet de sleutel horende bij de ecu halen (als dit mogelijk is)
en onder het contactslot plakken18 juli 2012 om 10:04 #18048247idd bijbehorende ring en sleutel moet bij de ecu zitten, anders dut ie het niet ;)
18 juli 2012 om 17:50 #18048248@Fearless wrote:
Normaal is het monteren en klaar.
Heb je zelf opcom thuis?
Nee nog niet. Ik heb wel twee tech2 interfaces
voor de laptop maar de software is ruk; maar
1 ding werkt en dat is het uitlezen van motorstoringen
en het resetten ervan. Het bekijken van alle metingen
werkt niet …… :thumbdown
Ik zal op het forum zoeken welke opcom wel werkt.18 juli 2012 om 17:52 #18048249Bedankt voor de reacties, daar heeft een mens wat aan. :thumbup
Eerst maar een opcom interface bestellen en dan eens
zien of daarmee de sleutel ingeleerd kan worden.23 juli 2012 om 20:08 #18048250Update:
met de OP-COM de code ingevoerd en de startblokkering
is er nu af, dus dat is gelukt.
Echter nog steeds loopt de motor niet ok.
Bij stilstaande auto varieert het toerental nog
steeds hevig. LMM gecontroleerd op vervuiling: brandschoon.
2 vragen:
1. kan het de EGR klep zijn die pulserend lucht naar de
motor doorlaat? Want de gasklep staat in 1 stand dus die
laat het toerental niet varieëren.
2. moet de stationair versteller ingeleerd worden? Zo ja,
hoe doe je dat?23 juli 2012 om 20:27 #18048251stationair regelt de stappenmotor, ff schoonmaken
ik zou eens het gasklephuis er bij schoonmaken -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.