Corsa B GSI project #14-X20XEV

Forumindex Forums Modellen Corsa Corsa B GSI project #14-X20XEV

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 75)
  • Auteur
    Berichten
  • #17236455

    Hallo,

    Ed achter de knopjes hier . Woon in Friesland, en sinds kort weer eens in het bezit van een opeltje . In het verleden een corsa a gehad, een ascona b en een kadett c. Als tweede karretje een tijdlang een ’97 er corsa b gereden met 17d blokkie. Reed altijd geweldig op een mix van diesel-zonnebloemolie. Na 3 ton vielen er zoveel gaten in dat hij naar de handel is gegaan .

    Sinds kort (en geheel per ongeluk) staat er naast de golf tdi 96kw en suzuki swift weer een opeltje op de oprit. Deze keer een ’94 Corsa gsi 16i-16v. Gezien zijn leeftijd een plaatje van een auto (echt lekker semi-klassiek, rood van kleur met de standaard zwarte bumpers), gekocht met lekke koppakking (voor errug weinig) dus een projectbakkie (#14). Inmiddels blok open en de kop op de werkbank. Klepseals worden vervangen (fijn klussie) en als de kop vlak is gaat hij weer terug, samen met de rest van de nieuwe pakkingen en keerringen. Als we het gasklephuis weer terug hebben kunnen plaatsen (wat een constructie…) komt er een nieuwe distributieset en waterpompie op (en zijn we aan onderdelen meer geld kwijt als aan de hele auto ). Als ie dan een beetje prettig loopt heb ik een mooi stiftbakkie (tegen de stress) en dochterlief een leuk karretje..

    Ed

    #17866368

    Fotootje na de eerste poetsbeurt met MacGuire

    #17866370

    Dacht al, de naam kan geen toeval zijn! :)

    Welkom ‘Heit’! Was je al voorgegaan in het aanmelden op dit forum.

    #17866371

    Welkom!! poetsbeurtje doet em goed :D

    #17866369

    Ook al op het forum zie ik. Welkom Ed! Wordt een nette GSi zo. Keep up the good work :thumb

    #17866372

    Boel bekenden hiero, Nice :thumb

    Klepsealtjes vervangen, de vetste uitlaatkleppen hadden de seal los om de klepsteel zitten. Niet zo gek dat’ie dan wel een slokje olie lust. Old-skool de cilinderwanden even opgeruwd met een hoonsteen. Niet dat ze spiegel waren, maar zo blijft de olie beter hangen op de cilinderwand. Nu verder de oude pakkingen verwijderen en de pasvlakken ff spick&span maken. Kunnen we langzaamaan weer met montage beginnen.

    Ed

    #17866373

    Gasklep C16XE monteren….wat een drama :swear :swear , ze zijn bij Opel zeker helemaal van de pot gerukt toen ze dit uitgedacht hebben :fy1 . 4 bouten, omgekeerd gemonteerd….3 lukt nog, maar nummer 4 (ja die linksonder zit) kan ik niet met mijn kloertjes bijkomen. Wie heeft dit eerder bij de poot gehad en kan mij op weg helpen?

    Ed

    #17866374

    haha mooi klusje is dat is maar 1 remedie voor en dat is piele tot je er bij neer valt

    #17866375

    Zomaar een ingeving hoor, niet getest, maar zou het niet handiger zijn om het hele bovenste inlaatdeel er af te halen zodat je gasklep mee komt en omgedraaid kan worden?
    De inlaat van een C16XE is van plastic met rubber afdichtingsringen. Die zou je zo weer terug moeten kunnen plaatsen, in tegenstelling tot het bovenste inlaatdeel van een X16XE die van metaal is en met een papieren pakking gemonteerd zit.

    #17866376

    Mooi zo! Bedankt voor de reacties..Mijn idee wat ik ga proberen: Gasklep loshalen, de onderste bouten vastzetten met een beetje vloeibare pakking (in de gasklep) en zo proberen het spul terug te zetten in de houder….Die maatje 13 moertjes kun je met een beetje fantasie ook van de bovenkant wel aandraaien.

    #17866377

    Gasklep gemonteerd, complete distributie vervangen en de rommel weer teruggebouwd. Check check, en dubbelcheck. 1 tikje en lopen! Lekt nog wat olie bij de halve-maantjes van het kleppendeksel. Morgen maar ff wat vloeibare pakking tussenkitten, dan zal het wel weer dichtzitten.

    #17866378

    Gasklep er maar weer eens afgehaald, en direct maar ff gemodificeerd zodat hij in de toekomst beter te verwijderen/monteren is. De gasklephouder maar teruggezet met imbus bouten. Gasklep zelf heeft een ingefreesde ruimte (v.l.n.r. bout #3, dat kloteding…dus) past perfect een klein moertje op (had ik nog in de rommelbak liggen!). Met (mini)moertje de bout vastzetten (en ervoor zorgen dat hij niet boven de gasklep uitsteekt). Als je de gasklephouder nu lost op de bovenste 2 bouten, kun je hem kantelen en de gasklep plaatsen. Hele circus was nodig om de kleppendeksel te kunnen lossen, om de halve maantjes te voorzien van vloeibare pakking. Nog een stukje hulpgereedschap gemaakt om de onderkant van de gasklepbouten tegen te kunnen houden, waardoor ze aan de bovenkant zijn aan te draaien…..Vertel ik nog wel eens (right time, right price…..)

    #17866379

    Je hebt het er maar druk mee, Pa!

    #17866380

    Het lust wel een slokkie olie, overweeg het flushen van het blok…Met dat spul van Forte? (iemand daar ervaringen mee?). Blok is verder netjes en droog afgemonteerd, maar walmt lekker als je hem een beetje in toeren jaagt. Loopt verder wel ok…

    #17866381

    tja de 1.6jes hebben wel eens last van olie verbruiken, gezien de cilinders ovaal worden en de klepseals t begeven

    heb je die vervangen toen de kop eraf was?

    over die forte, wij gebruiken dat op mijn werk altijd met flushen, 1 flesje is genoeg voor een 5 a 6 liter motorolie

    motor goed op temperatuur rijden
    olie erbij
    10min op 2000rpm houden,maar niet belasten dus gewoon in zijn vrij

    olie aftappen, en dan n nieuw filtertje ertegen en verse olie erin

    #17866382

    Ja, klepseals ook meegenomen. Walmt niet bij gas loslaten, dus die doen hun werk wel. Auto heeft 6 maanden gestaan met lekke kop en ik heb zo het idee dat er wel eens een olieschraapveer vast kan zitten.

    #17866383

    is ook mogelijk

    daar heeft forte ook wel wat voor, namelijk olefin resideu cleaner

    dit spuit je rechtstreeks op de zuigers, laat t ff n kwartiertje weken en daarna ff starten zonder de bougies erin

    dan ff n motorflush uitvoeren

    en daarna bij de verse olie top-end threatment erbij doen

    #17866384

    Ga mij idd maar eens verdiepen in de Forte producten. Maar probleem is zichtbaar op de zuiger waar de koppakking door was. Andere zuigers mooi mat, deze glimt…

    Paardenmiddel: Remvloeistof op de zuiger en en tijdje laten inwerken, maakt de zuigerveren ook los…

    #17866385

    De carterontluchting tussen inlaat en kleppendeksel (s-vormige slang) zat verstopt (wat een iele-piele gaatje in dat deksel, weer bezopen geweest bij Opel zeker…) Gevolg hiervan is dat het dichtbijzijnde inlaatkanaal voorzien was van een dikke laag olie. Ben het nog niet helemaal kwijt, zal wel ff duren voordat dat verstookt is. Morgen ff Forte engine flush halen en dat gaan toepassen. Kijken hoe het dan verder gaat…..

    #17866386

    In het mooie Drachten vandaag een fles Forte engine flush gekocht (voor weinig) en de motor conform de gebruiksaanwijzing geflushed. Nieuwe halfsyntheet 10w40 erop en een nieuw oliefiltertje. Loopt lekker, en nadat het materiaal op temperatuur was de olieresten opgefikt uit het inlaatsysteem. Zie hem dik in de toeren nog wel wat walmen, maar zeker geen rookgordijn meer…..Km-stand maar weer op een brieffie gezet en in de gaten houden hoe het nu verder gaat qua verbruik…. Levert dit nog schokkend nieuws op dan ga ik dat zeker hier melden…

    #17866387

    Hmmmm,

    Olie is nog niet weg uit het inlaatspruitstuk. Levert ook wat een apart beeld van de bougie op, van de ene kant zwart, draai ik’m 180 graden is’ie grijs/bruin. Zou wel overeen kunnen komen met de theorie(de zwarte kant staat richting inlaat,de bruin/grijze richting uitlaat), er is hoop dus!…..We gaan fikken met dat ding!

    #17866388

    Onder het motto meten is weten…235km afgelegd en zegge en schrijve 1 liter olie verstookt. We gaan maar eens op zoek naar een compressiemeter (heb nog ergens zo’n opdrukding liggen, maar die past natuurlijk nooit op die diepliggende bougiegaten).

    #17866389

    is hier nog nieuws :D

    #17866390

    Jahoor, M-tech inlaatje inmiddels binnen :D . Maar dat wil je vast niet weten :hmmz

    Ed

    #17866391

    hahahhahahaha rustig aan hoor ed :thumb

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 75)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.