corsa b bumpers zelf spuiten??

Forumindex Forums Modellen Corsa corsa b bumpers zelf spuiten??

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur

hallo had een vraag,heb hier thuis een rs achterbumper liggen en een gsi voorbumper en sideskirts
    mijn verf kan ik dmv de kleurcode hier bij ons in de buurt halen

mijn enigste ervaringen met spuiten zijn:
    wielkastranden,tankklepje,dakrails geschuurd,laklaag eroverheen en blanke laklaag
    en me velgen een blanke laklaag gegeven op het gepolijste deel

dus nog niet erg veel ervaring hiermee.
    maar nu wil ik dus graag mijn bumpers etc (zoals eerder aangegeven)
    zelf gaan spuiten en wat is hiervan de precieze werkwijze??

zoals: welke korrel??,hoeveel aantal malen schuren na of voor laklaag, met een spuitbus?? of compressor met spuitmond en dan zelf verf halen??
    en dan alles uiteraard voor het beste resultaat?

alvast bedankt voor de info

Mvg Ivar Hulsman

Spuiten van grote delen krijg je nooit helemaal mooi uniform met spuitbussen, dus ik raad je aan om inderdaad met een compressor en een verfpistool te gaan werken.
    Zorg dat je een olievrije compressor gebruikt en dat je een water-afscheider op de uitgang van de compressor hebt zitten. Er hoeft maar iets teveel vocht of 1 druppel olie bij je verf te komen en de boel wordt al lelijk.

Zorg ook dat de compressor een voldoende grote tank heeft, anders valt de luchtdruk te ver en heb je kans dat de laklaag niet mooi gelijkmatig wordt.

Laat jezelf goed adviseren over hoe de verf, verharder en verdunner gemengd moet worden. Dit kan je het beste navragen bij de winkel waar je je verf koopt.
    Neem ook wat mengbekertjes mee als je de verf koopt. Die zijn goed voor één keer, dus neem een stapeltje mee.

Hang ook zoveel mogelijk bescherming van vloer tot plafond, want met spuiten gaat de verf echt overal heen. Dek zoveel mogelijk dingen af in je schuurtje/garage/waar-je-ook-maar-bezig-gaat. Anders zit straks overal een verfnevel op.
    Zorg ook voor een goed verfmasker trouwens, want je wil die rommel echt niet inademen.

Wat schuren betreft, zorg dat je voldoende schuurpapier hebt. Liever teveel dan te weinig.
    Neem een aantal soorten tot ongeveer 1500 a 2000, liefst wet-n-dry, en gebruik met de fijnste schuurpapieren water (nat schuren).
    Maak alles ook goed schoon na elke schuurbeurt, met schone doeken en een pre-paint ontvetter/cleaner. (eveneens verkrijgbaar bij de verf-zaak, ik gebruik meestal remmenreiniger, werkt ook prima en droogt snel)
    Hoe vaak je moet schuren is een kwestie van goed kijken en voelen. Is het niet glad, dan schuur je nog een keer.

ALs je polyester delen moet spuiten, zorg dan ook dat je plamuur in huis hebt. Polyester onderdelen zijn vaak niet helemaal perfect en moeten dus met plamuur bijgewerkt worden.
    ABS kunststof (zoals de originele bumpers, dat zwarte spul) kan in de meeste gevallen gespoten worden nadat je het licht hebt opgeschuurd met een hele fijne korrel. (1500 tot 2000)

Kunststof heeft ook altijd een kunststof primer nodig als er nog geen andere verflaag op zit.

Verder: zorg dat het voldoende warm is. Dat scheelt echt enorm met het resultaat wat je krijgt. Ga niet spuiten onder de 15 graden celcius.
    Is het kouder, zorg dan dat je verwarming in je schuurtje hebt.
    Bij elektrische of open-vuur verwarming zou ik wel aanraden om je schuurtje voor te verwarmen en het ding niet aan te laten tijdens het spuiten ivm brandgevaar.

Nadat je de blanke lak laag er op hebt zitten, laat je spullen dan een weekje staan om uit te harden.
    Ondanks dat het b.v. na x uur of een dag technisch gezien droog is en aangeraakt kan worden, heeft lak veel langer nodig om echt goed hard te worden. Het beschadigt de eerste dagen nog heel snel.

En om de glans echt goed naar buiten te brengen, is het aan te raden om na die week wachten eerst de gespoten delen te poesten met een heel licht polijstmiddel. Ik ben zelf fan van Smartwax producten, dus ik zou zeggen: Smart-All-in-one. Maar je kan natuurlijk ook een hele fijne compound van Commandant gebruiken of iets van een merk waar je zelf goede ervaringen mee hebt.
    Zet het daarna dan ook meteen in de wax.

Edit: owjah, en zorg natuurlijk dat je in een beschermde omgeving spuit. Zorg voor een schuurtje en houd em zoveel mogelijk stof-vrij.
    Schuren doe je het liefste in een andere ruimte of buiten.
    En hang een paar TL buizen boven de ruimte waar je spuit zodat je goed kan zien wat je doet.

1500-2000 is wel heel fijn hoor. Zelf ga ik altijd tot 360-400 voor de grondverf en 500-600 om de grondverf te schuren.

dus met 1500 de oude laklaag eraf schuren??
    dan kunstof primer?
    daarna weer met 1500 schuren?
    dan laklaag?
    en dan blanke laklaag?

graag nog een reactie

mvg ivar

voor de grondverf schuren tot 360/400, grondverf schuren met 600

als je niet door de oude lak heen schuurt heb je geen plastic primer nodig, anders wel

als je moet plamuren pak je korrel 180/240 erbij en daarna afschuren met 360

Het is maar net wat voor afwerking je zoekt. Ik zou zelf behoorlijk hoog gaan. 600 klinkt mij laag in de oren.
    Verwijderen van verf doe je wel met een lage korrel (lager is grof, hoger is fijn).

Als er nog een verflaag aanwezig is, kan je daar gewoon overheen spuiten zolang het maar glad en een uniforme kleur is.
    Zonder uniforme ondergrond kleur zie je vaak kleurverschillen.
    In dat geval zou ik eerst een laag wit spuiten en dan pas kleur er op leggen.

De kleurlaag kan je ook nog schuren. Eveneens weer met een fijne korrel en liefst nat.
    Dan je blanke lak er overheen, een week laten uitharden en poetsen met een zeer fijn polijstmiddel om de glans maximaal te krijgen.

voor de grondlaag kan je evt scoth brite gebruiken (nat) ideaal voor hoekjes en naden enzo.
    steeds fijner terug schuren

zijn je bumper lelijk:

-scoth brite (gelijk aan korrel 360, alleen ”krast” veel minder.
    -daarna overschuren met 700 ofzo.
    vergis je niet in de grofte van schuurpapier hoor. hoe fijner hoe beter.
    voor de laatste lagen zou ik sowieso 1500 plus doen.

waarom:

-hoe fijner je schuurt, hoe betere hechting je krijgt
    -hoe fijner je schuurt, hoe mooier het resulaat (je ziet geen schuurkrassen in je spuitwerk)
    -hogere glansgraad

sowieso alles nat schuren trouwens.
    alleen polyster plamuur zou ik droog doen,

schuren kan je beter buiten doen.

spuiten:
    -houd je spuit goed schoon, na het spuiten een goeie natte lap op de kop houden (mits je hem nog een keer wilt gebruiken binnen 1 uur tijd)
    ga je voor een spuitbus: houd hem op kamertemp. vlak voor je gaat spuiten een beetje opwarmen (wordt de verf wat warmer, dus beter resultaat)
    -je kan een party tent gebruiken als spuithok. plastic zeil in je party tent leggen op de vloer. en ruimte schoon betreden.
    dan houd je de stof het beste weg van je spuitwerk.

of je badkamer afplakken, douche bloedheet aan zetten (15min)
    douche uitzetten, half uur later in je douche gaan spuiten
    (stof in de lucht wordt vochtig door de condens, condens valt omlaag, dus de stof ook, gevolg: stof vrije ruimte

succes

hoe fijner, hoe beter de hechting?? Wat is daar de gedachte achter dan? Heb wel eens gezien dat bij een erg lastige kleur zoals grijs metallic ofzoiets er met 1000 geschuurd werd, of delen waarop de blanke lak wordt uitgeneveld, maar 1500 en hoger is meer polijsten wat je dan doet.

Hoe fijner het schuurpapier, hoe meer krasjes je op jet oppervlak maak,, hoe beter je hechting.
    P100 zijn 100 korrels op 1cm2

Polijsten van koplampen is meestal 2500.
    Als je dat is je hand heb, durf je er niet je koplamp mee te doe hoor. Voelt nog grof aan gek genoeg.

Als schilder zijnde gebruik je al scoth brite of 240/360 voorde laatste laag.

@robert_corsa wrote:

Hoe fijner het schuurpapier, hoe meer krasjes je op jet oppervlak maak,, hoe beter je hechting.
    P100 zijn 100 korrels op 1cm2

Polijsten van koplampen is meestal 2500.
    Als je dat is je hand heb, durf je er niet je koplamp mee te doe hoor. Voelt nog grof aan gek genoeg.

Als schilder zijnde gebruik je al scoth brite of 240/360 voorde laatste laag.

Iedereen zal het wel anders doen, heb ik ook geen probleem mee hoor ;) Maar in de jaren dat ik in een schadebedrijf heb gelopen, heb ik nog nooit iemand 1500 of hoger zien gebruiken vóór de laklaag. Scotchbrite wel regelmatig gebruikt, ideaal spul idd.

schuren voor de grondverf kan zelfs met 240 primer 360 voor de lak vanaf 400 met water
    scotchbrite is indd ideaal voor de bumpers als ze nog zwart zijn
    als je ergens een beschadiging of een kaal stukje heb moet je zeker kunstof primer gebruiken anders krijg je een soort haartjes

gr arnold

Wat dat betreft deel ik de mening van RobertCorsa idd.
    Meer miniscule krasjes is beter voor de hechting en ook voor je uiteindelijke resultaat, omdat het dan gladder wordt.

Wil niet zeggen dat je geen goed resultaat krijgt met iets grover schuurpapier, maar mijn ervaring is dat ik dan iets meer laklagen nodig heb om het uiteindelijk netjes glad te krijgen met polijstmiddel.

Wat ik, en de rest hier, nog helemaal zijn vergeten te melden is: spuit altijd dunne nevels.
    Probeer niet in één keer je kleurlaag dekkend te krijgen, want dat brengt alleen maar risico op druipers in de lak.
    Je kan beter 10 dunne nevels spuiten en dan een glad resultaat krijgen, dan in één keer dik er op spuiten en dan druppels moeten wegwerken.

maar nou is het nog niet echt duidelijk ?:P
    hoeveel korrel schuren voor de grondlaag?
    na de grondlaag hoeveel korrel?
    dan komt de lak
    en dan de blanke lak?

deze volgorde als ik me niet vergis toch?

De volgorde klopt. Grondlaag (primer) heb je alleen nodig op kaal materiaal.
    Een basiskleur (zoals wit) kan je het beste over bestaande verf spuiten zodat je weer een uniforme ondergrond hebt voor je nieuwe kleurlaag.
    Wat schuren betreft verschillen de meningen, maar je zit in ieder geval nooit fout met heel fijn schuurpapier. Te grof is erger, want dan krijg je krassen die door je lak heen te zien zijn.

iedereen doet het idd anders.

maar sinds korte tijd heb je een geheel nieuwe lijn basis verf.
    bij het schilderwerk buiten wordt dat wel VOS2010 genoemd.
    sinds die nieuwe norm verf er is, wordt er aangeraden fijner te schuren.

ik heb het ook niet verzonnen van het fijne schuren. tegenwoordig zie je veel verschil in de bumpers en plaatwerk.
    volgens de plaatselijke spuiter komt dat door het te grof schuren.
    hij heeft mijn stootstrips, spoilers, achterbumper, deur en achterklep gespoten. en je ziet geen enkel verschil:)
    hij staat hier vrij goed aangeschreven (man van 50+) en spuit al zn hele leven. dus het zal wel goed zitten.

back on topic: volgorde klopt.
    zorg dat de basis goed is, dus je grondverf, scheeld je daarna veel schuurwerk.
    en zoals gezegt, nevel sowieso de eerste laag.
    komt ook de hechting weer ten goede.

ik ben van het niet te fijn schuren je ziet vaak bumpers en motorkappen waar de lak los laat
    maar dat van dat kleur verschil in de bumpers valt mij ook altijd op helemaal bij audi
    het is indd beter om fijner te schuren dan schuurkrassen in de lak
    ieder heeft er zijn eigen kijk op :thumb
    succes in iedergeval

dus 1500 schuren op de oude laklaag totdat het goed glad is??
    daarna grondlaag??
    dan weer schuren met 1500???
    dan laklaag??
    dan blanke laklaag??

zou iemand nog graag een keer elke stap willen beschrijven met het aantal korrels want het is tot nu toe nog best onduidelijk geweest
    vooral of mijn bovenstaande wat ik beschreven heb??
    alvast bedankt

mvg ivar

Zoals dus al gezegd wordt: meningen verschillen.
    Je zit in ieder geval niet verkeerd als je alles gewoon mooi glad schuurt met een fijne korrel, zoals 1500.

Nog advieze kwa grondlaag??

Moet wa gaten wegwerken in de bumper had een bus spuitplamuur meegekregen dit is niet zon succes wat rade jullie mij aan???
    mvg ivar

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.