[COPY] Alles op een rij: Kleppen stellen

Forumindex Forums Techniek Technisch archief [COPY] Alles op een rij: Kleppen stellen

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206160

    Dit kan alleen met lopende motor, motor dus eerst warmdraaien , daarna kleppendeksel eraf en over het voorste gedeelte waar dus het ketting zit moet een kapje over, anders wordt het 1 groot oliebad.
    Wat je ook kan doen is een oud kleppendeksel pakken en daar de bovenkant afslijpen muv. het voorste stuk waar de ketting zich bevind.

    Hydraulische stoters: per tuimelaar, voorzichtig de moer los draaien totdat de tuimelaar begint te klapperen, daarna voorzichtig weer vastdraaien totdat het geklapper ophoud. Daarna de moet 3x een kwartslag vastdraaien.
    Dit proces dus 8x herhalen, doe het rustig aan want anders slaat je motor af.
    2e punt is dat dit eigenlijk om de 70.000Km moet gebeuren, dan moeten ze nagesteld worden.

    Vaste stoters:
    Zowel in- als uitlaat is 0,3 mm.

    #17327519

    henk,heb je bij hydro-stoters nooit geprobeerd nadat je het tikken eruit heb stilzetten en dan aandraaien ,dichtbouwen en dan starten? ik wel en het bevalt goed,is makkelijk en snel maar moet wel warm staan.

    #17327520

    die manier wat henk beschrijft is echt de enige officiele en goede.
    voor mensen die niet zeker weten of het bij hun manta ooit gebeurd is.
    doe het maar , je merkt het verschil, hij loopt rustiger en je hebt meer vermogen.
    Succes.

    #17327521

    @boyanka: dat is een werkwijze die bijna op hetzelfde neer komt al is daar een kans dat je het opnieuw moet doen iets groter, vooral als je een blok hebt wat “versmeerd” is of lang stil heeft gestaan.
    Met dat soort blokken giet ik altijd even een scheutje ATF-olie over de hydr. stoters.

    Ik geloof niet dat ik het ooit op die manier gedaan heb, wel bij de vaste stoters een keer, maar meestal breng ik ze op z’n basis instelling om ze daarna volgens de voorschriften af te stellen.

    #17327522

    Als het goed is kun je ook de warme motor uitzetten
    dan 4e tuimelen 1e losdraaien totdat er speling in zit.
    Daarna aandraaien tot deze precies spelingvrij is en dan nog 1 hele slag aandraaien. stoters zijn nog gewoon gevuld. Dit stond in een oud werkplaats handboek.(weet niet welke). En eerst even de moeren ovaal knijpen deze willen na een x aantal keer vast/losdraaien te rond worden waardoor de stoters sneller gaan tikken. Als ik er naast zit
    hoor ik dat graag. Persoonlijk nooit geen problemen mee gehad.

    #17327523

    En daarna de andere kleptuimelaars natuurlijk okk he.;)

    #17327524

    Origineel gepost door jelmoer
    …Daarna aandraaien tot deze precies spelingvrij is en dan nog 1 hele slag aandraaien. stoters zijn nog gewoon gevuld. Dit stond in een oud werkplaats handboek.(weet niet welke)….

    Dit verhaal ken ik wel, maar meer als basis-instelling na de- en montage van de stoters

    En eerst even de moeren ovaal knijpen deze willen na een x aantal keer vast/losdraaien te rond worden..

    ja, komt vaak voor dat de moer net niet genoeg meer “knijpt” na het losdraaien.

    #17327525

    Hoe kan je best klepspelling stellen bij het nieuw monteren!
    Dus motor is open geweest en wil de kleppen stellen.
    Hydro stoters zijn niet gevuld!
    Kan mij iemand deze werkwijze hiervan geven?

    #17327526

    In het geval dat er nieuwe stoters gemonteerd worden verschild de werkwijze niet veel van eerder gemeld.

    De procedure is als volgt: na het plaatsen van de stoter draai je de nokkenas zo dat de nok geheel aan de andere kant staat, dan plaats je de tuimelaar met ring en moer en draai de moer vast totdat er geen speling meer voelbaar is en je dus al merkt dat de boel strak komt te staan, herhaal dat dus 8x.

    Daarna laat je de motor dus lopen totdat hij op bedrijfstemperatuur is en dan stel je hem opnieuw volgens de bovenste procedure.
    En niet vergeten het distributie gedeelte dus af te dekken.

    #17327527

    Merci Henk…
    goed begonnen is half gewonnen.

    #17327528

    zijn de hydraulische klepstoters die met die moer 16 op de tuimelaars of heeft de vaste stoter dat ook ??

    want als ik aan vaste stoters denk denk ik aan tuimelaar met stoter en contra moer heeft iemand een makkelijke uitleg :hmmz of foto’s

    grz gj

    #17327529

    Zowel de koppen met vaste als de hydroulische stoters hebben dezelfde moeren en tuimelaars en de sleutelwijte is niet 16 maar 15mm.

    No offense, maar als deze uitleg te moeilijk is vraag ik me af of het wel verstandig is om er aan te beginnen. Wil je het toch doen dan is het raadzaam om een handboek of iets dergelijks grondig te bestuderen voordat je begint te draaien, kans is groot dat je meer verknoeit dan repareert.

    #17327530

    maak je daar maar niet druk om henk was alleen wel eens benieuwd of er duidenlijk zichtbaar verschil tussen beide zat

    ik heb alleen nog maar de hydraulische gezien en was benieuwd of de vaste er ong hetzelfde uitzag of dat er een compleet anders systeem opzat

    de uitleg is makkenlijk zat en zelfs door een jan … uit tevoeren

    #17327531

    nou wij hebben het ook gedaan hierzo en het ging prima :D bedankt voor de omschrijving :thumbup

    #17327532

    Helemaal top Henk dat je de tijd nam om dit allemaal netjes op te zetten :thumbup

    #17327533

    als je geen klepdeksel over hebt om kapot te slijpen zijn er dan nog andere foefjes om dat nokkenas tandwiel makkelijk effe n tijdelijk dakje te geven?

    #17327534

    Stukje gebogen karton over het distributiegedeelte wil het ook wel doen, maar het wordt wel meer een smeerboel want op een gegeven moment zit er olie in de tuimelaars en dat fliebbert weer door de motorruimte e.d.

    maar het is wel minder zou je er niets voor doen, dan kun je wel een regenpak aantrekken :P :D

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.