Hallo Opelisten,
ik zit met het volgende vraagstuk;
ik heb een tijd geleden een raceklare Ascona B gekocht met daar in een 2.2 CIH motor.
Volgens het reglement moet de wagen voorzien zijn van een hoofdstroomschakelaar. Die is dan ook aanwezig, zo’n eenvoudige Aan/Uit met 2 aansluitklemmen.
Nu zie ik echter dat bij modernere rally- en racewagens (en dus ook met veel meer electronica) de hoofdstroom weleenswaar ook onderbroken wordt maar tegelijk ook via een weerstand van 3 Ohm/11 Watt aan massa gelegd wordt.
De hoofdschakelaars die zij gebruiken hebben nog een W en Z-kontakt hier voor.
Dit, zo is mij verteld, zou nodig zijn om schade aan de computer te voorkomen door mogelijke piekspanningen van de dynamo op moment van onderbreken bij de draaiende motor.
Het telkens afzetten van de wagen met de hoofdschakelaar zou dus niet goed zijn voor de computer zonder deze voorziening.
Is dit ook zo, volgens de kenners, of is dit een verhaal om mij extra werk en een investering van een nieuwe schakelaar in de maag te slingeren?