Compressiemeter stijgt naar 10bar, zakt daarna na 0bar

Forumindex Forums Modellen Corsa Compressiemeter stijgt naar 10bar, zakt daarna na 0bar

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 76)
  • Auteur
    Berichten
  • #18094489

    Een compressiemeter hoort de waardes vast te houden, dus dat is al niet ok. En dat de compressie in de cilinders weg valt is ook normaal. De gemeten waardes vind ik niet raar.
    Dat ie het niet doet vind ik ook niet raar als je de plus en min omgedraaid had.
    Back to basic: heeft ie een vonk, zo ja, krijgt ie benzine?

    #18094490

    T is maar dat je zoverweg woont anders had ik je ff komen helpen…

    Ik heb in november mijn corsa motor gewisseld en dat was t sleuteltje omdraaien en lopen
    Maar ok, ik ben eerste monteur enzz en heb al genoeg wissels gedaan

    Lege stoters maakt bij n 16v niet uit, zal dan alleen tikken tot de motor n x goed op temperatuur geweest is

    Laad iig de accu ff door en probeer t dan nog n x
    En weet je zeker dat je distributie goed staat?

    #18094491

    Distributie staat goed, we hebben geprobeerd met startkabels eraan.

    Toen kreeg hij echt voldoende stroom, en kon ook echt lang doorstarten.
    Maar hij wil gewoon niet

    Ik betaal je de benzine wel :jerry

    Het is maar een klein stukje vanaf Leiden hahahaha :jerry

    #18094492

    Ja is idd maar n klein stukje :p

    Ben daar wel n paar x in de buurt geweest om spullen te halen ( en mn eigen corsa komt toevallig ook uit geleen )

    Verder zijn alle stekkers aangesloten?
    Hoor je wel n poging tot aanslaan of ook dat niet?

    Heb je vonk en brandstof?

    #18094493

    Alle stekkers etc zijn aangesloten.

    Had ook al de zekeringen gechecked, die waren allemaal goed.

    Ik ben niet meer daar op het moment , ik zag het niet meer zitten.

    Zal straks even kijken of hij vonkt en benzine krijgt

    #18094494

    Inderdaad, back to basics. Krijgt die benzine en lucht, heeft die een vonk en hoe zijn de sensoren?
    Heb je evt uitleesapparatuur om hem eens uit te lezen? Juiste ECU erin, met massa? Alle sensoren goed aangesloten, alle stekkers goed. Bougies nog in orde?

    Heb je genoeg massa op het blok en op je chassis? Vind het toch vreemd dat er zoveel benzine uit de inlaat is gekomen.. Sensoren daarin nog wel goed? Injectoren staan niet op een constante massa oid? Is natuurlijk massa gestuurd, met kortsluiting kunnen die units rare dingen doen.. Want 2 liter benzine krijg je niet van een paar minuten starten. Heb je wel een originele benzinedrukregelaar erop zitten?
    Carterventilatie niet potdicht en voldoende oliedruk? Zonder olie slaat die ook moeilijk aan..

    #18094495

    Als het blok nu verder weer vrij is van benzine, er nieuwe olie in zit e.d. dan idd back to basics.
    Vonk, benzine, lucht.

    Uitlezen is ook een idee. Als je zo snel geen Opcom bij de hand hebt, probeer dan even de paperclip truc.

    #18094496

    mocht je m wegdoen dan mag je de mantzel en je spaghettie aan mij verkopen :p

    #18094497

    Mijn mantzell en spaghetti zijn vanaf nu ook te koop
    Aangezien mn koppakking net geploft is en ik er toch al een c20let in wilde hangen ga ik dat nu maar doen ;)

    #18094498

    Heb de corsa naar een monteur gebracht. Had er even geen zin meer in.

    Hij gaat even kijken hoe en wat, waarom hij niet start etc en of er schade is…

    Als t weer veel geld gaat kosten, gaat hij in onderdelen weg.

    Dan moet ik wel een 2liter corsa halen :jerry

    #18094499

    had je dan niet gewoon meteen n 2l in je huidige kunnen hangen? ;)

    ipv eerst 1000+ aan n revisie uit te geven, voor dat geld had je er ook n c20xe in kunnen hangen

    #18094500

    Ik heb daar niet zon behoefte aan om alles passend te maken voor die c20xe
    Dan koop ik liever ene die klaar is :jerry

    De monteur heeft me net gebeld. De corsa vonkt niet en krijgt geen benzine.
    Brandstofpomp relais is nagekeken maar deze was in orde.

    Compressiemeting:
    cilinder 1 : 10 bar
    cilinder 2 : 12 bar
    cilinder 3 : 11 bar
    cilinder 4 : 11 bar

    Is dat niet veel te weinig compressie?

    Ik bedoel. Ik heb een compleet gereviseerde motor met overmaat zuigers etc etc.
    Dan hoor je toch wel de 14/15 bar aan te tikken of niet dan ?
    Ik denk toch dat hij wel redelijk wat schade heeft opgelopen door die benzine op de zuigers :swear

    Hij laat me morgen nog wat weten…..

    #18094501

    Geen vonk en geen benzine is geen krukassignaal

    Of de geschakelde + zit niet aangesloten, deze komt ergens thv je expansievat tevoorschijn
    Lijkt n 2 dradige stekker maar er zit er maar 1 in

    #18094502

    uhhmm… mischien de startonderbreker soms

    bb
    king:

    #18094503

    Ja of het is ergens een draad of sensor gewoon.. en is de ECU zelf nog wel goed?

    Ik denk toch dat je de massa en bekabeling eens goed moet meten en controleren.
    Compressie is zeker erg laag. Ik weet dat die bij ons met gare zuigers en gladde wandjes destijds zelfs nog 12/13 bar was. In principe moeten de waardes tussen de 11 en 15 bar liggen van een x16xe. Dat die compressie verliest tijdens het meten kan komen doordat die de olie die nog enigszins afdicht, weg ‘duwt’.

    Maar ik zou beginnen met het startprobleem. Al uitgelezen? Kabels beschadigd? Je had het over een brandlucht en smeltende kabels… Kijk dat eerst maar eens na, net als de zekeringen. En meet je op je brandstofrelais eens of die wel een plus en geschakelde plus krijgt.

    Startonderbreker die niet goed werkt moet die nog wel kunnen starten. Maar dan valt die na ca. 2 seconde uit. Daarom, eerst uitlezen!

    #18094504

    Motor moet eerst wel inlopen voordat hij zijn max. compressie haalt. Deze waardes zijn niet eens zo gek voor een nieuw geboord blok.

    #18094505

    De corsa LOOPT weer ;)

    Er mistte dus ergens een geschakelde + (waarschijnlijk doorgebrand met die kortsluiting)

    En daarom kreeg hij geen benzine, en vonkte hij niet.

    Nu heeft die monteur een paar dingen door gemeten etc etc. En niet veel rare dingen gevonden.

    Hij heeft nu dus een kabel gelegd langs de relaiskast (passagierskant) , langs de computer naar de brandstofpomp en de voeding van de bobine. Hij loopt dus weer

    Nu heb ik hem gisteren uitgelezen, en ik krijg 4 foutcode’s.

    #toerentalsignaal – niet juist
    #immobilisar – geen signaal
    #klopsensor – geen signaal
    #brandstofpomprelais – zwakke spanning

    Daar zouden dan eigenlijk ook nog 2 foutcodes bij moeten komen als hij die kabel niet had gelegd

    Mis ik niet ergens een geschakelde plus? En dat daarom al die fouten tevoorschijn komen (benzine aanvoer en het niet vonken meegerekend)

    Wie heeft een idee wat ik nog na kan kijken?

    Ik ga straks even de voedingen meten van al die sensoren die foutmeldingen geven.

    Waar zit de toerentalsensor ergens bij men x16xe?

    Bedankt voor de hulp

    #18094506

    toerental sensor is je krukassensor
    deze zit naast de krukas

    klopsensor zit onder t inlaatspruitstuk
    moet op 20nm vast! anders snapt de ecu t niet

    als je alle code’s wist, welke komen dan meteen terug?

    ennuh, had ik toch gelijk dat er geen geschakelde + op de ecu kwam…
    deze hoort orrigineel ergens bij t expansievat tevoorschijn te komen, draad waar die op moet komt ergens thv waar de gasklep orrigineel zit tevoorschijn

    #18094507

    Ik kijk straks eens naar die geschakelde plus.

    Zijn dat twee 1polige stekkers? (zwart)

    Want er zitten 2 verschillende zwarte dunne 1 polige. Misschien dat deze verkeerd om zitten.

    Bedankt voor jullie info en hulp

    #18094508

    Heren,
    Hartelijk bedankt voor al jullie input

    De corsa loopt inmiddels weer. En beter als ooit tevoren :jerry

    Er zat toch een kabeltje verkeerd aangesloten :wub
    Het waren exact dezelfde connectors etc , maar toch zaten ze verkeerd.
    Volgende keer toch maar weer stickeren die kabeltjes (ALS ER NOG EEN VOLGENDE KEER KOMT :jerry )

    Heb de compressie niet meer na gemeten na de eerste keer meten. Maar hij blaast weer als vanouds king: Komend weekend nadat ik 1000km gereden heb , de compressie nog maar eens meten.

    Heb ondertussen al 600km ingereden in 5 dagen hahaha. :thumb

    Van het weekend ook maar even een olietemperatuur-metertje gekocht. Wist niet dat de olietemperatuur zo langzaam stijgt (Nu zal ‘het weer’ ook wel mee spelen natuurlijk). Heb ik mijn oude blok toch wel afgeragd als ik er zo over nadenk. Zodra de KOELVLOEISTOF-Temperatuur ook maar aan de 90 graden was begon ik al tot de toerenbegrenzer door te trekken :jerry

    Hoe rijden jullie normaal het blokje warm ?

    -Mijn manier van warm rijden
    s Morgensvroeg (zeer koude motor – VORST) Niet boven de 2500rpm – zeer weinig gas geven
    Olietemperatuur 60graden – Niet boven de 3000-3200rpm – al iets meer gas geven
    Olietemperatuur 70graden – Niet boven de 4000rpm – halfgas ongeveer
    Olietemperatuur 80graden – Blazen met dat ding (Bij inrijden natuurlijk niet ;) )

    Als ik alleen maar onder de 3000rpm rijd komt hij na 50km nog niet boven de 70graden :shock:

    #18094509

    Thermosstaat gaar.

    Kleine Edit: iets meer toeren bij koud kan geen kwaad, te laag toeren kan zeker bij een koude motor DUBBEL zoveel kwaad!!

    koud is alles kleiner, en heb je overal grotere spelingen, dan kantelen de zuigers meer, hebben de lagerschalen meer ruimte, en bij lage toerentallen heb je deze ballasten MEER als bij hogere toerentallen.

    Ik rijdt liever 3000 a 3500toeren koud, dan dat ik extra slijtage creëer door onder de 2500 toeren rijdt.

    Zo rijdt ik dan met mijn v6:

    > koudste meters (koelvloestof temp meter ligt plat): Rustig naar 3000 laten klimmen, dan schakelen.
    > oplopend in blauw tot bedrijfstemperatuur: langzaam het schakeltoerental naar beneden werken.
    > Motor warm: met het verkeer mee tuffen = schakelen tussen de 2100 en 2500 toeren, toerental zakt dan naar 1100 a 1200 toeren, en pakt dan pakt de motor lekker op om mee te zoeven met het verkeer, zelfs op 80wegen hoef ik met optrekken niet boven de 2500 toeren te komen om lekker mee te rijden, zo ligt het verbuirk in de stad rond de 1 op 11 a 1 op 12 met de gechipte 3.0 V6 met dieselbak.

    Bij 120km/u (werkelijk) draait de motor 2630 toeren per minuut, en heb in deze 5e versnelling nog ruim kracht zat om te trekken..

    In rijden van de 3liter.

    – lekker op het gemak een km of 30 wamr laten worden, daarna al een aantal keer goed de 5500 tot 6000 toeren aangetipt, zelf een aantal keer met volgas..
    – Goed Vlot ingereden..

    we zijn nu bijna 15000km verder, en de motor draait als niet, en verbruikt geen spetter olie..

    De Ascona is uiteraard een ander verhaal, dat ding heeft niet heel veel power.

    Dus koud, eveneens rustig naar de 3000 toeren alvorens te schakelen
    op temp, bij rustig rijden schakelen tussen de 2500 en 3000 toeren, en goed warm m af en toe lekker de sporen geven. (net als gisteren met de Capri op touw)

    km stand nu 132.000km oliverbuirk de afgelopen 8000km nihil (staat nog steeds op max)

    Willem

    #18094510

    Bedankt Willem , dan ga ik hem ook maar eens rustig tot de 3000rpm laten komen met koude motor :thumb

    Heb gisteren nog een stuk gereden van 50 a 60km.
    -Eerste stukje 2km binnendoor
    -Daarna snelweg gepakt
    -Eerste 5 a 10km 90-100km/h
    -Daarna 25km wisselende snelheden tot 130km/h
    -Daarna afslag gepakt , en 30km binnenwegen gepakt(50-80km/h)

    Toen ik thuis was en hem neer heb gezet zat de olietemperatuur nog niet aan de 80 graden. De temperatuur steeg wel als ik in de bebouwde kom wat later ging schakelen , en meer toeren ging maken. Maar als ik dan daarna weer 80 in de 5 OF 110 in de 5 reed , zakte de temperatuur weer lichtelijk.

    Kan het dat de olie bijna niet boven de 80graden komt in de winter ?
    Dat het gewoon te goed word gekoeld door de rijwind?
    Het zal natuurlijk ook wel meespelen dat ik niet zoveel toeren maak nu als normaal.

    #18094511

    Bij rustig rijden zal de olie zowiezo niet snel op 80 graden komen.

    als ie straks is ingereden zal deze nog lager blijven, dit komt door weinig wrijving, daardoor word er minder warmte gecreëerd.
    Ik vraag me dan ook wel af of je wil dat de olie naar 80gradencstijgt bij normaal rijden, zeker bij deze buitentemperaturen.

    De C16XE / X16XE komt namelijk al knap te kort aan oliekoeling.

    Bij bijvoorbeeld mijn Vectra zal bij normaal rijden de olie rond de 80 a 90 graden zijn, bij volgas trappen word deze niet veel warmer dan 100 a 110graden, dit komt weer met de goed ruim bemeten olie warmtewisselaar.
    een olie warmte wisselaar, doet in koude toestand zorgen dat de olie sneller warm word, en warme toestand word gekoeld, dit gebeurt door de koelvloeistof.

    Willem

    #18094512

    Als de olie toch niet boven de 80graden komt, kan ik hem toch niet doortrekken.

    Of is dit al redelijk veilig bij 70 graden? (3500-4750 toeren)

    #18094513

    Vandaag de 10w40 eruit gehaald na de 1000km :jerry

    Nu maar Castrol Magnatec 5w40 erin gedaan , loopt opzich wat lekkerder (en minder slijtage) bij koude motor.

    Maar toen ik mijn oude oliefilter eraf haalde zag ik dat er lichtbruine hele dunne vloeistof uit liep. Het leek wel water. En tot mijn grote verbazing zag ik dat mijn kvs-tankje leeg was , je zag de kvs nog net onder in het pijpje zitten (ja , hij is ontlucht en daarna bijgevuld):jerry

    Zou het misschien kunnen dat de koppakking gesneuveld is door die hydrolock?
    En dat daardoor ook de compressie minder is ?

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 76)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.