Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Commo-B Coupé V8, 4.4-32V. Ranger-B coupé TDCI achteras BMW

25 berichten aan het bekijken - 226 tot 250 (van in totaal 260)
  • Auteur
    Berichten
  • #17945393

    Respect voor het werk! Het ziet er weer piekfijn uit en is altijd een genot om te volgen.

    Jammer idd van het MRB besluit, zo maken ze de hobby toch deels onmogelijk. Er had een goede regeling moeten komen waarbij de liefhebber (met weinig km’s per jaar) werd gespaard.

    #17945394

    Hey Jo

    zie dat de ranger erg goed terecht is gekomen en ziet er erg mooi uit na een flinke klus. Zie hem vast wel een keer in het echt hier bij de buurman of in valkenburg

    groetjes Dave

    #17945395

    Hallo jo,

    Mooi stukje werk, ik hoop hem snel eens in het echt te zien. :thumb
    Vooral de combinatie kleur en de wielen bevalt me erg goed :wors

    En Dave, je moet nu wel je onderschrift aanpassen hè, de Ranger is nu toch echt van jo. En de vivaro is geruild voor een transporter. :jerry

    Groeten Ralph

    #17945396

    We pakken dit topic weer op.
    Enkele dingen storen me wel enigszins. Als eerste is de eindoverbrenging te kort. Bij accelereren vanaf een snelheid van ca 100 schakelt de bak 2x terug, en zit vervolgens gelijk in de toerenbegrenzer. Tevens is het ontbreken van een km-teller niet altijd makkelijk, en op den duur irritant.

    Echter heb ik een verschrikkelijke hekel aan werken aan de bodemplaat, en al helemaal boven m’n hoofd.
    Dus heb ik lang nagedacht om dit te omzeilen en ben als volgt te werk gegaan.

    Als eerste een stuk bodem op maat uitgezaagd, en tevens mobiel gemaakt

    Het moeilijkste en meest secure is bepalen hoe de wielen op exact de zelfde plek moeten komen.,
    meten, meten, meten.

    #17945397

    Verder, foto’s;

    Akelig…













    #17945398

    Echter de as staat nog iets te laag, en daardoor de wielen erg negatief.

    Alles is nu weer los, en probeer nu het lichaam van de as nog iets hoger te plaatsen.
    De as opnieuw aangepast

    Tevens nog iets gecorrigeerd. De wielbasis was enkele mm’s te lang.
    Ik ben nu dus weer even ver als een week geleden.
    As is vandaag geverfd, en probeer ze morgenavond te monteren.

    #17945399

    Respect voor alle werkzaamheden jo.
    sta iedere keer weer te kijken hoe je het maakt.
    :thumbup :thumbup :thumbup

    groeten.

    #17945400

    Mooi gemaakt met die e28(?) achteras. Welk differentieel gebruik je nu, een 188 model of een 210?

    Welk diff deksel ga je gebruiken aan de achterkant? Wij gebruiken op de 188 diffs altijd de steune van een E36. Die heeft mooi twee ‘oren’ naar de zijkanten.

    #17945401

    Tis een sperdiff van een 535i met een overbrenging van 3.07
    Deksel heeft een enkele steun in het midden.
    ’t verschil tussen 188 en 210 weet ik even niet, mag jij me uitleggen.

    #17945402

    Dat is de grootte van het diff,volgens mij de diameter van het kroonwiel oid.maar als het een 535i diff is dan is het een 210. Zo goed als onverwoestbaar.

    Wij gebruiken een 188 diff met 2,65:1 achter een 400+ pk diesel en dat gaat ook prima.

    #17945403

    Is het huis dan wel verder hetzelfde?
    Heb overigens nog een vraagje. Het blijkt dat voor de E28 2-type assen zijn. men spreekt over type 1 en 2. Kun jij me vertellen waar dat op is gebaseerd, oftewel bijv afhankelijk van bouwjaar, of van model? Maar ook de E34 heeft zulke as, alleen zijn daar de ophangpunten van het diff weer anders?

    #17945404

    Huis van een 210 diff is groter als een 188.

    Verschillen in E28 assen weet ik niets van.heb alleen ervaring met de e30 assen.die zijn qua model hetzelfde als de E28 as.

    Bij de e34 heb je in ieder geval 2 soorten diff ophanging.de ene lijkt op die van een E28/e30, waar het diff met 4 bouten vast zit aan de as.bij de andere manier hangt het diff in een rubber langs de flens van de cardanas.

    #17945405

    Schitterend werk weer :thumb

    #17945406

    ongeloofelijk hoe je dat steeds weer flikt indd!

    TOP :thumb :thumb

    #17945407

    ho, how, ik ben nog niet klaar hoor!
    En als het dan eindelijk af is , moet ik nog zien, of het naar alle wens werkt.
    De as zit er momenteel weer onder, hoogte lijkt beter, ook de lijn richting tussenas.
    Vanavond tot nu toe alleen maar bezig geweest met de steun van het deksel.
    Minder leuk werk. Ik hoop het morgenavond te kunnen monteren.

    #17945408

    Een opvulring onder de veren doet de wagen toch ook omhoog komen, of niet?

    #17945409

    Ja, maar ik wil de wagen niet hoger hebben, enkel het lichaam van de as, oftewel die dwarsbalk. Dit komt ook ten gunste van de tussenas.
    Foto’s:


    Het verschil in de wielstand voor en achter is nagenoeg gelijk.

    Ben momenteel met de handrem bezig, en kies voor de meest makkelijke manier, denk ik.

    #17945410

    Wow Jo wat een werk allemaal daar is die v8 ombouw van mij maar een lachertje tegenover,petje af kerel.

    #17945411

    Aandrijfas is intussen ook op maat gemaakt en gemonteerd.

    Bij een BMW gaan de uitlaten (2buizen naast elkaar) normaalgesproken onder de as door. Echter in dit geval zou ik dan met één enkele buis van 3inch moeten, en eigenlijk bevalt me dat niet. Dus maken we iets meer ruimte aan de bovenzijde;

    De uitlaat heb ik eveneens moeten wijzigen. Best wel jammer, want het zat juist voorheen zoals ik wilde.


    Niet geschikt voor gevoelige kijkers;

    Eens kijken of ik het voor mekaar krijg dit morgen te dichten.

    #17945412

    Prachtig werk. :thumb

    #17945413

    Absolut vakwerk Jo. Zelfs ik als automonteur doe mijn petje ervoor af. :thumb :thumb

    #17945414

    Eerste meters zijn alweer gemaakt.
    Echter met en storend irritant geluid. Blijkt dat de veer tijdens het veren tegen de bus aan komt aan de achterzijde.
    Dus opnieuw de armen gedemonteerd, en hier iets meer ruimte gemaakt.




    filmpje

    #17945415

    Geweldig om dit topic helemaal door te nemen. Een woord respect. :thumb :thumbup

    #17945416

    Tussendoor ook maar even de voorremmen iets gewijzigd, zodat de verhouding tussen voor en achter incl hrc een beetje klopt.
    Best wel moeilijk voor zo’n commo, omdat de afstand tussen de bevestigingsgaten van de klauw heel anders is dan de meeste opels.

    Met zulke klauwen rij ik al dagelijks met de ranger, en ik moet zeggen, bevalt me beter dan de voyage met 24V-remmen. Hoe dat zo komt, weet ik ook niet.
    Het remblok-oppervlak van deze 4-zuigerklauw is 1.5x5cm groter (x2), en plakt in z’n geheel op de standaard gse-schijf.


    Leuk karweitje, alles past gewoon 1:1. Ongelooflijk.

    Verder de KM-teller van een BMW in het cockpit gestopt.

    Het enige, wel belangrijk restpunt is de proefrit en het maken van een stabilisatorstang.

    #17945417

    Passen Monza/Senator klauwen op een Commodore B?

    Ik dacht me zo te herinneren dat die een boutafstand van 78mm hebben (hart tot hart van de bevestigings gaten van de klauw)

25 berichten aan het bekijken - 226 tot 250 (van in totaal 260)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.