carterventilatie ontluchtings slang

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) carterventilatie ontluchtings slang

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur
    Berichten
  • #17238331

    Beste mensen, waar zit in godsnaam de carterventilatie ontluchtingsslang?
    Heeft iemand er een foto van?

    #17885849

    Bij een Zafira a opc ;)

    #17885850

    Ligt eraan welke???

    je hebt de Dikke vanaf carter naar klepdeksel (het bochtje van klepdeksel naar beneden):

    deze dus:

    .

    Dan heb je nog de 2 slangetjes aan de andere kant op de van het klepdeksel.

    maar die zitten onder de buis vertopt die over het kleppendeksel loopt.

    op deze zie je ze wel.

    Willem

    #17885848

    helemaal super. Ik ga ze nakijken of ze niet dicht zitten. De dikste slang links net onder de platte koker die zit iets geknikt.
    Het probleem is namelijk dat ik in de lage toeren vooral bij lage snelheid flink wat blauwe rook trek.
    Op de snelweg bij doortrekken e.d. geen rook. Ik vermoed dus dat de carterdruk te hoog is en mss dus wat verstopte slangen. de 90 graden slang boven op het blok aan de voorzijde is vernieuwd.
    Ik ga hiermee aan de slag.

    bedankt

    #17885851

    meestal als die 90graden hoek slang verteerd is is dat al een teken dat het met de carterventilatie al niet goed zit.

    kijk gelijk effe naar de slangen aan de andere kant op klepdeksel hoe deze er aan toe waren, die waren bij onze Z20LET ook niet opperbest meer.

    Willem

    #17885852

    De slangen zijn goed niks mis mee en ook zijn ze niet verstopt. Wel zit er in de dikkeslang vanaf de turbo naar boven naar de platte buis wat olie in de slang. Ik denk dus dat mijn turbo de olie verbruikt. Al moet ik zeggen dat hij niet hapert en goed doortrekt. Ik moet ongeveer na zo’n 1500 km 1 liter olie 5 w 40 bijvullen.

    #17885853

    Je moet even de slang onderaan op de intercooler los halen , en zien of daar olie uitkomt een beetje olie aanslag is ok maar als de olie eruit loopt dan kan je er van op uit gaan dat je turbo dood is.

    #17885854

    Zo kan je zien of je turbo gaar is? Astra van mij.heeft nu 120k gelopen. Heb er nu 2200km meegereden maar 0,0 verbruik. Turbo is ook nog nooit vervangen.

    #17885855

    Wat bedoel je Frank. Kun je het niet daaraan zien dan?

    #17885856

    Ja daar kan je het zeker aan zien.
    Haal effe die slang onderaan de intercooler los , loopt de olie eruit dan is je turbo zeker en vast GAAR .
    Wil zeggen dat ie inwendig lekt.
    Een paar kleine drupjes of wat “zweet” kan niet zoveel kwaad.

    #17885857

    Ok dan. Maar dat verneemt je dan ook in het verbruik met olie toch? En roken want hij gooit het eer dan ook uit.

    #17885858

    @walter22 wrote:

    De slangen zijn goed niks mis mee en ook zijn ze niet verstopt. Wel zit er in de dikkeslang vanaf de turbo naar boven naar de platte buis wat olie in de slang. Ik denk dus dat mijn turbo de olie verbruikt. Al moet ik zeggen dat hij niet hapert en goed doortrekt. Ik moet ongeveer na zo’n 1500 km 1 liter olie 5 w 40 bijvullen.

    Het is je turbo of het zijn je klepseals. Turbo controleren door slang aan de onderkant intercooler los te maken en klepseals geeft een blauw pluimpje als je motor een tijdje stationair draait en dan gas geeft/ weg rijdt.
    Ben benieuwd wat het is. :???:

    #17885859

    Dat wilde ik vanavond gaan doen, maar mijn vrouw werd door tante agent van de weggeplukt wegens te veel rookoverlast. Ze mog niet verder rijden. Ik denk “kak” ze was samen met mijn twee dochtertjes 1 en 5 jaar op de terugweg 5 km van huis en het was etenstijd, dus ben ik er naar toe gegaan en heb ik de auto naar huis gereden. Ik laat mijn autootje echt niet ergens verlaten achter. Wat denken die blauwe mutsen ;). Ze hadden een aantekening gemaakt, dus mocht er een ongeluk uit voort komen dan zouden we volgens haar (agent) een probleem hebben. Maargoed ik heb hem vanavond bij mijn kennis neergezet die opelgarage houder is. Ik ben benieuwd wat ze vinden. Afgelopen vrijdag is de distr.riem met toebehoren en een grote beurt uitgevoerd. Ook is de motor geflushed. De turbo trekt nog flink. Ik ben afgelopen weekend nog 800km Duitsland in geweest en een paar keer flink naar de top geblazen. Maar roken deed hij al voor de beurt dus daar ligt het niet aan. Zodra ik meer weet zal ik me weer melden.
    Bedankt iedereen voor de tips!!!

    #17885860

    de werking van de turbo neemt niet af als de keerring eruit ligt hoor, gaat alleen flink roken..

    Willem

    #17885861

    Vandaag navraag gedaan bij de garage en er kwam veel olie uit de onderste intercooler slang. Vermoeden is dat de keering van de turbo kapot is. De turbo moet dus vervangen worden. Hopelijk is dit het enige wat die rook oplevert en niet ook de klepenseals of de zuigerveren. :(

    #17885862

    Is zoals ik dacht , dit is één van de grootste problemen bij de Z20LET’s die olie keering van de turbo.
    Kan zijn dat ie na de reparatie nog wat rookt doordat er zich wat olie in de uitlaat kan bevinden.
    Nu de turbo toch overleden is zou ik overgaan naar een LEH turbo .

    #17885863

    Die laat ik zeker vervangen in een LEH turbo. Wat ik gelezen heb zit er een betere asafdichting in. Wordt hij beter gekoeld en is hij in aanschaf net iets goedkoper. Nou ja wat is goedkoop.
    Turbo 895,– pakkingset 40,- en een banjobout voor olietoevoer 16,– excl. montage :(

    #17885864

    Turbo moet je bij Courtney bestellen in de UK, snelle levering en goede prijsen, ik was 650 euro kwijt vorig jaar voor een LEH turbo met alle toebehoren…

    #17885865

    Past die leh turbo precies op een let dan? Levert de leh ook meer vermogen, of blijven de waardes hetzelfde als bij een turbo van de let? Btw, goeie tip van courtney, dat zal ik even onthouden. ;)
    Mvg matty

    #17885866

    regal 558,01€ http://www.regal-shop.co.uk/vauxhall/acatalog/astravxr_Turbocharger_Upgrades.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #17885867

    Nou eindelijk mijn zafira is rookvrij ;) De oude turbo had bijna 1 cm speling op zijn as dus gewoon echt gaar.
    Olie verbruik 1,5 ltr op 1000 km.
    Er zit nu een LEH turbo op ( geregeld via mijn vast garagebedrijf met wat korting bij Mathijssen Technics bv in Oirschot) welke gewoon past. Deze is iets goedkoper zelfs dan een LET en vele malen beter.
    Deze week nog even de software updaten naar de LEH turbo en dan heb ik mooi 200 pk :wors

    Bedankt iedereen voor de tips. Ik zal binnenkort eens wat foto’s plaatsen!

    #17885868

    Nice!

    #17885869

    kan ook 240pk met software voor de LEH turbo.

    #17885870

    Even een vraagje omtrend die ontluchtingslang van het Carter he, dat ding zweet bij mij wel ietsie bovenaan. Kan zijn dat die klem wat gaar is?? Want die klemmen zien er maar wat slap uit ook

    #17885871

    Nieuwe slang en klemmen , kost bijna niks en kan wonderen doen ;)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.