Calibra 4 Motion by Botter Tuning update 27/12/2015

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Calibra 4 Motion by Botter Tuning update 27/12/2015

25 berichten aan het bekijken - 451 tot 475 (van in totaal 560)
  • Auteur
    2slow
    Deelnemer

@16VCalibra wrote:

https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg#t=703

Meten is weten idd Freek. :D . Die vent is een of andere engineer dus die weet vast wel of het echt waar of niet waar is denk ik dan :wors

Bedoel maar de originele oliekoeler van de Calibra was ook zwart.. Denk dat een fabrikant het nooit zwart zou maken als het negatieve effecten heeft..

@freek corsa wrote:

Meten is weten, mits de meting goed gedaan wordt.

Dus straks bij het afstellen even de intercooler wisselen en nog een vermogen run doen :jerry

Idd de intercooler van m’n Zafira opc is ook standaard zwart. Vorige zomer was ik in Frankrijk. Op een warme dag. De motorkap omhoog en me verbaasd hoe koel de intercooler was.

Fearless
    Deelnemer

Alles wat zwart is, is gewoon cooler king:

Dolby
    Deelnemer

@16vCalibra, bedankt voor de zeer nuttig informatie. Goed om te weten. En ik maar denken dat het minder zou koelen. Maar het tegendeel is waar. :thumb

@16VCalibra wrote:

Meten is weten idd Freek. :D . Die vent is een of andere engineer dus die weet vast wel of het echt waar of niet waar is denk ik dan :wors

Bedoel maar de originele oliekoeler van de Calibra was ook zwart.. Denk dat een fabrikant het nooit zwart zou maken als het negatieve effecten heeft..

@freek corsa wrote:

Dus straks bij het afstellen even de intercooler wisselen en nog een vermogen run doen :jerry

16VCalibra
    Deelnemer

Je hoeft mij niet te bedanken. Ik heb het onderzoek niet gedaan haha. Eigenlijk zou je het idd zo moeten doen als Freek zegt, op de dyno.. Maargoed deze test bewijst het en lijkt mij dat het hetzelfde principe is. Of het nou op een motor zit gemonteerd of zo. Die fohn werd tot slot ook goed warm.. En aan het filmpje te zien is het wel professioneel gedaan met alle software, sensoren en dat slimme mannetje.. Uiteraard zijn er dan weer genoeg ’tegenfilmpjes’ gemaakt maargoed die komen dan weer niet met cijfers maar alleen met theorie.. Theorie klopt alleen niet altijd..

Ben trouwens aan het twijfelen of er een sportstuurtje in de Calibra moet of dat ik de stuur lekker origineel moet houden.. Af en toe leek het wel een schip dat ik aan het besturen was :hmmz Origineel zit er wel weer n airbag in. Nou was ik het niet van plan ooit te gaan gebruiken maar toch :lol:

Bazzz
    Lid

He Obama, gewoon een sport stuurtje in dat hok.
    Zolang je hem niet kort rijd heb je die airbag ook niet nodig :afro

pascal1109
    Deelnemer

En anders zou ik er ook maar een goede tandartsverzekering bij afsluiten, daar de stuurkolom ook anders :wink:

Er zijn overigens gewoon sportstuurtjes met airbag. Als je toch per se wilt veranderen, zou je die eens moeten overwegen.

kaneelschep
    Deelnemer

Mighty car mods heeft daar ook een mooi filmpje over gemaakt.
    m.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg
    Met metingen etc. En die 2 gekke australiers zijn sowieso altjjd grappig en infirmatief om te kijken. :D

KRSA2000
    Deelnemer

@kaneelschep wrote:

Mighty car mods heeft daar ook een mooi filmpje over gemaakt.
    m.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg
    Met metingen etc. En die 2 gekke australiers zijn sowieso altjjd grappig en infirmatief om te kijken. :D

Je ligt behoorlijk achter…

17 juni 2015:

@16VCalibra wrote:

@freek corsa wrote:

RISL
    Moderator

Beetje late reactie, maar wat een prachtige kleur op je wielen!

16VCalibra
    Deelnemer

.

pascal1109
    Deelnemer

Dat ken ik inderdaad niet. Waar is die structuur precies voor?

Haasje17
    Moderator

De rede is ongeveer hetzelfde als die van een golfbal:

Dit heeft een aërodynamische oorzaak. De stroming langs een door de lucht bewegende bal wordt aan de voorzijde netjes langs het oppervlak gestuwd. Halverwege de bal laat de stroming echter los waardoor achter de bal een zog ontstaat. Dit zog werkt als een groot lagedrukgebied dat de bal als het ware terug zuigt. De putjes maken de stroming langs de bal turbulent. Deze energierijke luchtstroom kan het oppervlak van de bal langer blijven volgen, waardoor het weerstandsverhogende zog kleiner wordt. Deze aërodynamische truc werd ook gebruikt bij de Olympische spelen van Nagano ’98. De Nederlandse schaatsers plakten toen zogenaamde speed strips op voorhoofd en scheenbenen.

Veel mensen laten de kop flowen (poorten groter maken en glader) maar dat gladmaken heeft een negatief effect op de luchtstroming, maar het groter weer een positief effect. Eigenlijk moeten de inlaatkanalen een beetje ruw zijn.

Fearless
    Deelnemer

Die poortjes!!!! :wub :wub :wub

giuliettaevo
    Deelnemer

En je inlaatspruitstuk dan?

16VCalibra
    Deelnemer

Komt ook een custom spruitstuk op, zowel in als uitlaat.

Erwin_dude
    Deelnemer

Netjes kerel

jason
    Lid

@16VCalibra wrote:

Komt ook een custom spruitstuk op, zowel in als uitlaat.

Ook met golfbal oppervlak?
    Of is dit alleen nodig na de brandstof inspuiting?
    Ziet er top uit verder.

16VCalibra
    Deelnemer

.

Blackbull
    Deelnemer

Schitterend project, respect! :wub

Dolby
    Deelnemer

Zeker schitterend project om te zien. :thumb

16VCalibra
    Deelnemer

Werk me uit de naad maar zal het vast wel waard zijn. :jerry

16VCalibra
    Deelnemer

.

Corsa_GSi
    Deelnemer

Sweetttt :wub

Heb de klepveren en – schotels ook binnen :thumb

16VCalibra
    Deelnemer

Lekker Servaas :thumb Kost wat maar dan heb je ook wat :jerry :jerry :jerry

Nessuno
    Deelnemer

Dik heel erg dik project!!!
    blijf hem volgen!!

25 berichten aan het bekijken - 451 tot 475 (van in totaal 560)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.