C20XE vonkt maar op 2 cilinders

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) C20XE vonkt maar op 2 cilinders

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266705

    Ik ben dus bezig met een C20XE in een Corsa A, nu is alles aangesloten.
    Motor gaat rond, maar vonkt maar op 2 cilinders, iemand dit ooit eerder meegemaakt?

    #18240718

    dis motor ?

    #18240719

    Ik heb mijn (dis) bobine een keer laten vallen, was één cilinder kwijt. Overigens zitten dezelfde (dis) bobines ook in een Frontera, lastig te vinden.

    #18240720

    Zal geheid bobine zijn.

    #18240721

    M2.8 zal het wel een Bobine zijn als je verdeler kap en kabels goed zijn

    #18240722

    @kiyamizio wrote:

    M2.8 zal het wel een Bobine zijn als je verdeler kap en kabels goed zijn

    Verdelerkap, bij een 2.8???
    :wtf

    #18240723

    denk dat het een m2.5 is ,,,, dan zal de verdeler kap of twee bougie kabels slecht zijn denk ik

    #18240724

    Het is trouwens een m2.5
    Snap er geen zak meer van, was eigenlijk aan het testen of ie wel of niet vonkte voor ik de brandstofpomp daadwerkelijk liet draaien. Had maar op 2 cilinders een vonk.
    Verdelerkap, rotor en bougiekabels gewisseld.
    Alles aangesloten, toch geprobeerd, 1x rond en hij liep king:

    Het enige wat me nu opvalt, de ene keer slaat ie direct aan, de andere keer blijft ie rond gaan zonder aan te slaan. Van contact af, nogmaals starten. Dan slaat ie wel gelijk aan.

    #18240725

    Rot benzinepomp relais lijkt mij dan de oorzaak. Dan zijn de contacten gaar en gaat hij bij een tweede poging nog eens los en weer vast en dan maakt hij weer effe contact. Staan ze ook bekend om. Doe jezelf een lol en maak er twee aparte relais van, ben je van het gezeik af…

    #18240726

    origineel lag er een 1.0 in die corsa toch? meet dan eens de voltage van je bobine. een 1.0 heeft een weerstandsdraad naar de bobine waar maar 8volt op staat en dat veroorzaakt dus ook het probleem van slecht starten :thumb

    #18240727

    Ik zal het relais eens wisselen, kijken of het verschil maakt.

    Spanning zal ik ook even nameten

    #18240728

    @lemmuh wrote:

    Ik zal het relais eens wisselen, kijken of het verschil maakt.

    Spanning zal ik ook even nameten

    Je kan hem ook voor de test gewoon overbruggen. Moet je gewoon de drie dikke contacten met mekaar kortsluiten. Ik denk dat het tweede contact naar de pomp trouwens niet het probleem zal zijn, maar eerder die klik doet op contact. Die voedt namelijk zowat alles wat maar met motormanagement temaken heeft, injectoren, LMM, lambda, stappenmotor etc. etc….

    #18240729

    Helaas, een ander relais en doorverbinden lossen het af en toe niet aanslaan niet op. Spanning op de bobine is gewoon gelijk aan de accuspanning.

    #18240730

    Kan zo veel zijn… Massakabeltje op injectorrail die beetje rot is bijv. of een ander minescuul draadbreukje, of loszittend contactje….

    #18240731

    Daarom, opzich heb ik er weinig last van. Zolang die maar start, eerst zorgen dat ie verder klaar is en RDW gekeurd. Dan ga ik me eens verdiepen in die storing…

    #18240732

    als je voor de auto staat met de kap open zie je tegen het schutbord
    bij de bobine een module zitten met twee stekkers haal de stekker eens en verbind ze met elkaar kan je zo
    in elkaar schuiven kijk dan eens hoe die loopt
    gr kees

    #18240733

    Stekkers waarvan? Motor hangt in een A Corsa, kabelboom is niet helemaal origineel meer…

    #18240734

    Nou, ik ben erachter waarom hij af en toe niet aanslaat. Zodra de accuspanning onder de 11,4V komt tijdens het starten slaat hij niet aan. Hang ik er de startbox bij, zodra de spanning de 11,4V of hoger aantikt slaat hij direct aan… Al diverse accu’s geprobeerd, maar ook allemaal moeite om boven de 11,4V te blijven tijdens het starten…

    Spanning gemeten op de accu, ik ga nu nog even op de ecu en op de centrale stekker meten.

    #18240735

    Nou, net nog eens gemeten. Met lopende motor heb ik op de accu 13,4V, echter op de geschakelde + naar de ECU en op de bobine meet ik met lopende motor tussen de 11,9V en 12,3V. Is dit een speciale afgeregelde spanning of hoort dit ook gewoon 13,4V te zijn?

    Jeroen

    #18240736

    Rotte massa, alle massa moet onderling onder belasting nul volt meten. Zo kun je de zwakste schakel in de massa redelijk snel vinden, door tactisch, tijdens bijv starten de massa’s onderling in de ‘ketting’ te meten. Zelfde geldt voor rotte + overigens…

    Twijfel je, smijt er maar eens her en der een startkabel overheen, als je zo ineens wel d juiste spanning hebt kun je door de overbugging steeds te verplaatsen zo ontdekken waar het slecht contact maakt. In het ergste geval, of voor nood zo even de overbrugging laten zitten…

    #18240737

    Duidelijk, maar +30 is die afgeregeld naar 12V of hoort dit gewoon laadspanning te zijn? Voor +15 eigenlijk hetzelfde, is deze afgeregeld naar 12V of hoort dit ook laadspanning te zijn?

    Ik vergeet te vermelden, alles hangt in een A Corsa, en er is niets met relais geschakeld. Waar ik eigenlijk op doel, als ik zelf een relais inbouw waarop ik de +15 voor de motorelektronica schakel, dan heb ik zeker een goede voeding op de motor, origineel lag er een 1.0S in. Deze had enkel een geschakelde plus voor de bobine nodig.

    En als ik een startbox over de accu heen zet, dan zakt mijn spanning net iets minder ver terug waardoor de motor wel iedere keer aanslaat.

    Jeroen

    #18240738

    Geen relais is erg gevaarlijk, want dan blijft de pomp ook bij een ongeluk doorpompen, zo heb je voor je het weet een vuurzee van jewelste veroorzaakt.

    Een extra starthulp accu er op maskeert enkel het probleem, er zit gewoon ergens een slechte verbinding… Alles krijgt gewoon laadspanning normaliter…

    #18240739

    Nee ik wil sowieso het originele brandstofrelais laten zitten, maar wat ik bedoelde was dat het origineel een erg dun draadje +15 is wat de bobine van spanning hoort te voorzien. Nu zit op datzelfde dunne draadje de complete motorelektronica, nu was mijn plan om met dit draadje een relais aan te sturen zodat ik een fatsoenlijke voeding op mijn ECU kan zetten.
    Alleen wilde ik zeker weten of de ECU geen speciale afgeregelde voeding heeft.

    Maar ik ga eerst eens even meten hoeveel verlies ik meet van accu naar contactslot, en van contactslot naar motorkabelboom en meteen de massa even controleren.

    #18240740

    Nou, zojuist gemeten.
    Over massa accu naar massa op verschillende willekeurige plaatsen op de motor 0V verlies.
    Met lopende motor ruim 1,5V verlies over de voeding gemeten op uitgang contactslot naar motorkabelboomstekker.

    #18240741

    Nou, net ging de motor weer rond maar sloeg niet aan. Kabel van accu + rechtstreeks naar de motorkabelboomstekker, motor slaat meteen aan. Dus ik ga toch mijn geschakelde + naar de motor via een relais laten lopen, hierdoor hoef ik de Corsa kabelboom niet helemaal te opereren en blijven toch alle veiligheidsfuncties van het originele brandstofrelais aanwezig!


    @Vinci
    , bedankt voor de info!!!!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.