C20XE oliedruk opstarten.. Hij loopt, maar tikt hard onder h

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) C20XE oliedruk opstarten.. Hij loopt, maar tikt hard onder h

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Auteur
    Berichten
  • #17221533

    Hallo,

    Ik wil men gereviceerde C20XE gaan starten voort eerst.. maar nou zei de man waar ik hem van gekocht had dat ik beter eerst zonder bougies, zonder vonk en dergelijke eerst de motor moest doorstarten ( dat ie niet gelijk aanslaat ) zodat hij oliedruk heeft ( lees overal olie zit )

    Nou heb ik dat gedaan maar het oliedruklampje gaat niet uit en de drukmeter geeft ook niks aan.

    Wie weet hoelang ik moet doorstarten voordat ie een keer druk gaat opbouwen ?

    #17676033

    Had ik ook toen mijn motor in de testbank stond.
    Daarvoor had ik na opbouw nooit olie gevuld (ivbm vervoer)

    Wat wij gedaan hebben is de dop uit de oliepomp draaien, en daar olie in spuiten met zon oliekannetje.
    Toen hadden we binnen no time oliedruk.

    Daarvoor was het idd helemaal niets.

    #17676034

    origineel gepost door Fearless
    Had ik ook toen mijn motor in de testbank stond.
    Daarvoor had ik na opbouw nooit olie gevuld (ivbm vervoer)

    Wat wij gedaan hebben is de dop uit de oliepomp draaien, en daar olie in spuiten met zon oliekannetje.
    Toen hadden we binnen no time oliedruk.

    Daarvoor was het idd helemaal niets.

    Ok.. maar daar is nu een beetje lastig bij komen.. :P

    Inprincipe moet het met doorstarten ook lukken ? Kbedoel want dan laad ik nog ff wat accu’s op :P

    #17676035

    Wat ook helpen wil….
    Je oliefilter vullen met verse olie. Dan hoeft ie die alvast niet meer vol te drukken.

    #17676036

    Jah idd dat kan ook idd… Ik ga morgen wel weer een beetje knooien ermee. Wil er eigenlijk dit pinkterweekend wel mee rijden :P

    #17676037

    olie in het filter is heel belangrijk.
    Verder pak ff een compressor en dan ff druk zetten via de carterontluchting..

    Zo deden wij het bij de 8v kompressor als deze weer eens na revisie niet binnen 2x starten zonder bougies geen druk had..
    compressor aan, luchtpistool erop, 1tje starten, ander keer druk op ding zetten.

    En voilá oliedruk

    #17676038

    ok ik ben namelijk al vet lang aan het starten.. Maar ik heb ook geen compressor in men garagebox helaas, die moet nog komen.. Het kan verder geen kwaad dat ik hem met de startmotor rond blijf draaien ?

    #17676039

    misschien domme vraag maar als je druk hebt gaat dat vierkantje om het oliekannentje op een digidash dan constant branden ipv knipperen ? kan zijn dat ik met starten gewoon niet zoveel druk opbouw dat er streepjes gaan branden

    als ik em ook op contact heb staan dan staat het vierkantje om het oliekannentje gewoon aan. Ik zie op youtube dat veel auto’s met digidash als ie op contact staat alle streepjes van de oliedrukmeter aanhebben. dat heb ik niet. ik heb dan geen streepjes en het vierkantje aan.

    Heb al wel gezien dat het vierkantje uit moet gaan als je druk hebt. Iemand toevallig ervaring met het op druk starten met alleen de startmotor ?

    #17676040

    kunt ook met je mond op de carterontluchtig blazen.

    niet te lang achter elkaar doorstarten, vind je startmotor niet echt leuk. zijn ze niet op gemaakt.

    dingen worden bloedheet.

    maar ik start ook altijd door tot het lampje uitgaat.

    duurt meestal niet zo heel gek lang eigenlijk.

    #17676041

    Bij mij duurde het ook lang hoor. maar met wat olie in de pomp was ie zo op druk.

    Mijn digidashmeter is niet te vertrouwen…en mn raid hp meter ook niet.
    Ze geven nu nul,nix aan…..ik kijk er niet meer na :p

    De tuner had een meter met een slang op mn oliepomp ipv de schakelaar.

    #17676042

    ok.. hmm ik ga dinsdag maar ff proberen met olie int filter.. kijken of ie dan eerder druk heeft. En dan laat ik men broer ook wel ff op de carterontluchting blazen.

    Kan helaas dinsdag pas omdat ik geen olie meer heb :’) Maargoed dat zien we dinsdag dan wel…

    of de metert bij mij goed is weet ik niet.. de druksensor is in iedergeval wel nieuw :P mja we zien het wel dinsdag.. als ik druk heb dan post ik het wel ff

    #17676043

    origineel gepost door GlennGSI
    ok.. hmm ik ga dinsdag maar ff proberen met olie int filter.. kijken of ie dan eerder druk heeft. En dan laat ik men broer ook wel ff op de carterontluchting blazen.

    Kan helaas dinsdag pas omdat ik geen olie meer heb :’) Maargoed dat zien we dinsdag dan wel…

    of de metert bij mij goed is weet ik niet.. de druksensor is in iedergeval wel nieuw :P mja we zien het wel dinsdag.. als ik druk heb dan post ik het wel ff

    Je moet wel zorgen dat je olie in je pomp hebt, anders dicht
    hij niet af en krijg je nooit geen oliedruk.

    #17676044

    origineel gepost door ckadett16v

    origineel gepost door GlennGSI
    ok.. hmm ik ga dinsdag maar ff proberen met olie int filter.. kijken of ie dan eerder druk heeft. En dan laat ik men broer ook wel ff op de carterontluchting blazen.

    Kan helaas dinsdag pas omdat ik geen olie meer heb :’) Maargoed dat zien we dinsdag dan wel…

    of de metert bij mij goed is weet ik niet.. de druksensor is in iedergeval wel nieuw :P mja we zien het wel dinsdag.. als ik druk heb dan post ik het wel ff

    Je moet wel zorgen dat je olie in je pomp hebt, anders dicht
    hij niet af en krijg je nooit geen oliedruk.

    Ik ben van plan om het filter vol olie te gooien en dan te monteren.. gaat het dan ook goed denk je ? wou eigenlijk de pomp dicht laten zitten.

    #17676045

    maar had je geen olie gedaan in het filer voordat je deze monteerde??
    want anders moet ie eerst een halve liter olie oppompen…

    #17676046

    nee heb daar geen olie in gedaan. Heb em gewoon gemonteerd. uiteraard met een likje olie aan het rubber. Maar nu je het zegt is het idd wel verstandig om het filter eerst te vullen ! thnx ik ga het vanavond doen :)

    #17676047

    Als je nog langer doorstart weet je zeker dat je je motor weer kunt reviseren daar je lagers de hele tijd droog gelopen hebben….

    Een droge pomp dicht niet af (dat doet hij door de olie) en kan dus geen olie aanzuigen.

    Normaal:
    Vet in je pomp doen bij het opbouwen, dicht hij af en heb je meteen oliedruk.

    Anders, olie in de pomp spuiten met een kannetje en dan starten en dop er weer op.

    Desnoods, druk op je carter doen met een compressor/luchtspuit tijdens het starten. Hierdoor wordt de olie in je aanzuigbuis gedrukt.

    NOOIT,
    Alsmaar door blijven starten tot je druk denkt te krijgen. Als het na 30 sec niet lukt lukt het daarna ook echt niet.
    Je weet dan alleen zeker dat je lagers dan al droog gelopen zijn…. en dus stuk, reviesie voor niets gedaan….

    #17676048

    Zelf gooi ik, zoals Fearless ook al zegt….wat olie met een oliekannetje in de pomp. Aan de linkerkant van het blok zit op je oliehuis een bout (sleutel 24 meen ik) waarachter een veer en een stalen kogel in zit. Daar flink wat olie in gooien, alles er weer in en je zou snel oliedruk moeten hebben.
    Dat doorstarten geloof ik ook niet in…je motor draait dan toch en zou je hem net zo goed op eigen kracht kunnen laten draaien. Zie het verschil niet.
    Dat niet doen dus.

    #17676049

    Die links is loos….daar hebben wij het ingegooit. Die rechtse daar zit die plunjer achter.

    Van snaarzijde gezien he…

    #17676050

    nou das mooi kut dan want heb al wel aardig lang door gestart.. ik gooi wel olie achter die bout 24 en dan maar zien.

    #17676051

    Mijne is ook heel lang doorgestart zonder druk, niets aan de hand later hoor…

    #17676052

    origineel gepost door Fearless
    Mijne is ook heel lang doorgestart zonder druk, niets aan de hand later hoor…

    manman ik zit best wel in de rats nu voor men torretje. Hoop dat er met die van mij ook niks is.. Kan niet wachten om eraan verder te gaan. Nog 3 uurtjes en dan vrij van werk, kan niet wachten…

    #17676053

    Mijn nieuwe pomp die ik bij de dealer vandaan had, was al ingevet!

    oliefilter tot de nok toe vol aan olie is zeer belangrijk, dan hoeft die eerst niet 30cm aan lucht aan te zuigen door het filter heen!

    #17676054

    Weet niet of je de bougies eruit hebt, maar dat is iig beter
    hoeft hij m niet door de compressie te drukken. Maar iig
    niet te lang starten. En zorgen dat je bobine en pomp
    geen spanning krijgen, volgens mij kan dat door de krukas
    sensor los te koppellen maar dat weet ik niet zeker.

    En verder zou ik alles vullen, de pomp (proberen via de
    dikke bout of via een oliekanaal), olie filter en de oliekoeler
    als je die erop hebt zitten. Heb je je oliezeef ook losgehaald,
    als die o-ring niet goed afdicht krijg je namelijk ook geen olie
    druk.

    Succes ermee.

    #17676055

    origineel gepost door Fearless
    Die links is loos….daar hebben wij het ingegooit. Die rechtse daar zit die plunjer achter.

    Van snaarzijde gezien he…

    We bedoelen hetzelfde maar zeggen het anders.
    :P

    #17676056

    ik heb inmiddels oliedruk, olie in de pomp en het filter gegooit.

    En hij loopt ! echter een paar dingetjes. uitlaat lekt langs een pakking en de radiateur blijkt lek. Dat is niet zo’n punt.

    Alleen wat wel een punt is, is dat ie gigantisch tikt. onder het kleppendeksel. Ik denk dan dat het een klepstoter is ? Heb een filmpje gemaakt en die post ik vanavond ff.

    Ook netjes stationair draaien doet hij niet.. denk de stappenmotor die was niet zo best meer volgens mij, maar jullie zullen het straks wel horen..

    Het lekke uitlaat geluid overstemt helaas het getikt wel een beetje.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.