C20LET onderblok revisie

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) C20LET onderblok revisie

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265716

    Hallo allen,

    Mijn motor is in de soep gedraaid. 1 cilinder heeft geen compressie meer. Ik heb de motor nog niet open gedraaid om te kijken maar waarschijnlijk 1 zuiger die het begeven heeft met waarschijnlijk ook schade aan de cilinderwand. Aangezien het onderblok reeds op 1e overmaat cilinders staat ga ik het niet nog verder uitboren en heb ik geopteerd voor een onderblok dat ik nog heb liggen te reviseren en dit er onder te schroeven. Kan iemand me helpen met het oplijsten welke onderdelen ik allemaal nodig heb? De motor heeft EDS Phase 3 in de Motronic geinstalleerd, brandstofdruk op 3bar, 470cc injectoren, grote IC EDS geplaatst, versterkte wastegatedoos, dumpvalve, EDS inlaathoedje is geinstalleerd, TX Autosport Downpipe, standaard k16 Turbo.
    –> dit zou moeten uitkomen op rond de 310pk volgens EDS (dit heb ik echter nooit laten nameten). Het is ook niet mijn bedoeling om meer dan dit vermogen uit de motor te halen aangezien ik dan al de internals zal moeten upgraden naar versterkte versies. Ik heb hier op het forum nu enkele uren zitten lezen en de conclusie is eigenlijk dat ik alles origineel GM kan laten behalve de bouten van de drijfstangen. Deze zouden moeten vervangen worden door ARP bouten. Wat is hier van waar? Suggesties?

    Kan iemand me een link / bestelnummer / merk / geschatte prijs van volgende onderdelen vertellen:
    – 1e overmaat zuigers -> welk merk? Klopt het dat de zuigerdiameter van de 1e overmaat 86,44mm is (gemonteerd in cilinderdiam van 86,50mm))
    – Standaard drijfstangen
    – ARP bouten voor drijfstangen
    – Standaard Lagerschalen drijfstangen
    – Standaard Bouten krukas
    – Standaard Lagerschalen krukas
    – Welke koppakking moet ik ter compensatie van het uitboren naar 1e overmaat monteren zodat de compressieverhouding ongewijzigd blijft?
    – Vergeet ik iets?

    Alvast bedankt voor helpende tips!

    Pieter

    #18232392

    Zolang je 300pk blijft rijden kan je ook volstaan met standaard overmaat zuigers.
    Echter JE en (volgens mij) Wossner zuigers kan je met speciale coatings bestellen.

    Standaard drijfstangen kan altijd, echter je hebt de boel toch openliggen en zoek een setje H of I profiel stangen met ARP boutjes.
    Lagerschalen idem dito meestal doe je gelijk ACL Performance erin.
    Alle bouten trouwens ARP nemen, je weet nooit of je later meer power wilt gaan rijden.
    Koppakking kan je een Cometic nemen of een aangepast Z20LET versie.

    Ja je vergeet het ultrasoon laten reinigen van je huidige injectoren en ze op opbrengst laten meten. Dit omdat je niet weet waarom je blok is stuk gegaan.

    Daarnaast is sterker spul meestal maar een klein beetje duurder dan origneel GM spul.

    Laat ook gelijk je kop reviseren / controleren.

    #18232393

    Heb laatst me oude H-profielen verkocht. Maar ook nieuw kosten ze bijna niks meer tegenwoordig. Als het inderdaad toch open ligt..
    Als je zeker weet dat je bij 300pk blijft is het voor de rest goed zo, maar als je het niet zeker weet kan je gelijk bodemkoeling laten aanbrengen. Het is net wat je budget is..

    #18232394

    Zuigerbodemkoeling is zeker aan te raden, vergat ik te typen :thumb

    #18232395

    Krukas laten balanceren….
    zou die ook gelijk mee pakken…

    #18232396

    Voor een 300pk motor lijkt mij dit niet echt nodig

    #18232397

    Dan heb je toch al alles los liggen…
    ik zou dat gelijk meepakken kost je de kop niet namelijk.

    #18232398

    Alle kanalen goed (laten) schoonmaken ivm eventueel gruis of troep.
    Evenals de turbo.

    #18232399

    tja je kunt zo gek gaan als je zelf wilt.
    zijn al veel dingen genoemd, maar je zegt dat je een onderblok hebt liggen.

    Zijn die cilinderwanden zo slecht dat deze naar 1ste overmaat geboord moet worden?
    Volstaat een hoon beurt en setje nieuwe zuigerveren en olieschrapers niet?

    Je kunt wel van alles aanpakken maar een 200-300 hier en daar zorgt er zo voor dat het best in de papieren gaat lopen.
    rijden genoeg phase3 rond met stock internals.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.