C-riem spannen / ontspannen opel Sintra

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) C-riem spannen / ontspannen opel Sintra

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur

Hallo,

Ik heb een Opel Sintra 3.0 V6 uit 2000.
    Vandaag de waterpomp vervangen omdat de temperatuur erg opliep als je stationair draaide.
    Als even een beetje toeren maakt bij een stoplicht (als je stil staat) dan loopt de temperatuur weer iets te terug.
    als je dan gaat rijden zakt de temperatuur van 100 naar ff 80

Maar goed.
    C-riem (Combinatie riem)verwijderd en de waterpomp vervangen. Ik bedoel dus niet de distributieriem !!!
    Maar nu krijg ik met geen mogelijkheid de c-riem terug.
    Ik heb al wel gekeken maar ik zie nergens de spanninginrichting.

Kan iemand mij vertellen waar / hoe je de C-riem stelt?

Ik hoor jullie graag

Spanner zit helemaal achterin de motorruimte tegen het schutbord.

Sleutel 15 op de centrale poeliebout en met de klok mee draaien.

zorg dat de riem op alle poelies incl spanner ligt behalve de dynamo, kan je m zo op de dynamo drukken.

ga uit van een uitvoering met airco:

zo zit ie in ieder geval:

Willem

Vraag me af of je met een nieuwe waterpomp het probleem oplost. Als je toeren maakt gaat de waterpomp harder draaien en dat doet ie dus. Waterpomp werkt dus wel. Doet je Fan het wel? Dat de temperatuur oploopt is logisch bij staionair draaien omdat ie de warmte minder goed kwijt kan. Mischien dat Wim dit kan beamen? Dat de temp. terugzakt bij rijden komt daardat de rijwind de motor koelt maar ook het koelsysteem, dus je pomp moet werken! Enfin, als je probleem opgelost is dan heb ik het mis.

alleen als bij de oude waterpomp het schoepenwiel slipt over de As, zou dat het probleem kunnen zijn.

anders is het toch een ander probleem, denk aan een te laat inkomende koelvin, Slechte massa op de motor etc etc.

Willem

Spanner gevonden dank hier voor.
    Temperatuur lijkt redelijk te blijven nu maar kijk het nog even aan.
    Fans slaan idd wel erg laat aan.
    Hier zal ik nog naar moeten kijken dan.

en…is het opgelost of wordt de temperatuur nog steeds te hoog.

PS. Leuk dat er nog een sintra op het forum zich meld al is het met een probleempje.

stel je ook even verder voor in het voorstel topic met een paar foto’s van je v6…zou wel leuk zijn.

gr.Paul

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.