Bougie diesel vervangen welk merk ??

Forumindex Forums Modellen Astra Bougie diesel vervangen welk merk ??

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241952

    hallo allemaal

    weer is een vraag,zoals menig al weten rij ik in een astra G 1.7DTI 3deurs 2002 met isuzu blok

    NU weet ik dat 1 gloei-bougie kapot is,ik wil deze vervangen,maar ik heb eens lopen snuffelen op het net,
    maar der worden verschillende aangeboden als ik mijn kenteken intoets,bij een site die ze aanbied.

    hoe weet ik nou welke ik precies moet hebben,soms bieden ze 6 verschillende aan.

    want moet ik dezelfde soort gloei-bougie aanhouden die er nu inzitten kwa merk ?? of maakt dat niks uit

    Wel allemaal voor een diesel.

    En als ik hem dan vervangen heb,moet ik dan ook weer langs de dealer,om de storing te laten verwijderen ??

    Of doet ie dat automatisch ??

    Krijg nu elke keer als ik de auto start zo’n auto/met baco derin tekentje,en na ong 2km gaat ie ook weer uit ( wel heel irri ) en de koude dagen komen der ook weer aan vandaar

    alvast bedamkt gr mik83

    #17924658

    Bedankt, je hebt een lange dag voor mij mooi afgesloten, toen ik je verhaal las, moest ik toch wel lachen
    Een diesel heeft geen bougies….tenzij je zelf iets gefabriceerd hebt?
    Bedoel je je voorgloeispiralen?

    #17924659

    Een diesel heeft WEL bougies, dat zijn de gloeibougies (of gloeistaven) voor het voor en na gloeien.
    Na vervangen hoef je verder niks te doen, dan werkt het gewoon.

    Ik heb zelf Bosch er in gegooid, en het is raadzaam om ze alle 4 in 1x te doen.
    Even prijzig, maar als er 1 stuk is komen de andere drie vrij snel er achter aan.

    Overigens, hoe weet je dat er 1 stuk is? Want volgens mij merk je dat alleen met starten…..

    #17924660

    Merk: Bosch
    Verkort: GLP092
    Artikelnummer: 0 250 202 137
    Omschrijving: Gloeispiraal 9/00-
    Prijs: Eur. 22,00 (ex. BTW)

    #17924661

    Voorgloeispiralen dus, wat ik al dacht hierboven. Maar ik had toch een mooi moment ;)

    #17924662

    Had een collega voor me gedaan

    Eigenlijk met een soort spannings-meter,ziet er als volgt uit een soort koperen pen,met ingebouwd lichtje,die hooud je op de gloei-bougie,dan zit er een extern draadje aan die hou je op de min of + pol van de accu.

    En als ie oplicht doet ie het nog,en komt er niks op is ie kapot

    Bij mij is het de 2e gloei-bougie van links

    Je zal best wel een naam hebben voor zo een uitrusting stuk,maar zou het niet weten hoe het noemt,komt vast langs dat antwoord

    Daarom zeg ik gewoon lijkt op spannings meter,die je thuis bv ook gebruikt op te kijken op stop-contacten

    goeie uitleg denk ikzelf

    gr mik83

    #17924663

    Hey, ik weet wat je bedoelt. Je hebt die dingen ook uitgevoerd als schroevendraaier. Je kunt daarmee inderdaad testen of er spanning op een circuit staat en of dat circuit dus gesloten is.

    Persoonlijk zou ik wel gaan voor vier dezelfde gloeispiralen.
    En als er eentje kapot gaat en de anderen zijn even oud, lijkt het mij dat de kans groot is dat de andere drie ook op korte termijn kapot gaan.

    #17924665

    mik83 .

    ik reageer maar weer is .

    vervang alle 4 de gloeibougie,s is een kosten plaatje van aan onderdelen netto 16,50 ex btw per stuk afhankelijk merk ik gebruik NKG en deze prijs is van Bosch . dan ben je weer zo,n 100.000km gesteld en zeker met de aankomende winter .

    let wel je hebt nodig een lange goede dop 12mm ik heb zelf een zeskant dop verlengt om maximaal grip op die dingen te hebben ze kunnen bere vast zitten .het is los proberen te krijgen met hand warme motor dan spuiten wd 40 en den vastst /los in en uit draaiend ze er uit nemen beetje pielen maar met een beetje geduld gaat het goed .

    bij elkaar als ze los willen ,je kan er heel goed bij fluitje van een cent ,met een uurtje zomaar klaar . je bent gewaarschuwd tegen breken .en na het monteren is je baco lampje ook weer weg hij heeft nu dus een storing .

    Bert

    #17924664

    Je kunt ook een pijpsleutel gebruiken ipv een lange dop 12, net zo makkelijk.

    #17924666

    dat kan zeker maar niet zo,n blikken ding uit een Gamma set ..de pijp sleutels met zo,n midden zeskant de betere kunnen wel natuurlijk .
    ha ha ik wil het niet eens proberen hij zal breken dan kan je de kop erafhalen of met linkse tap gaan klooien nou ff niet hoor .

    bert

    #17924667

    Ja, maar wie heeft het dan over zooi van de Gamma?
    Ik mag hopen dat iedere sleutelaar weet dat je goed gereedschap nodig hebt, zeker op vastzittende onderdelen.

    #17924668

    dat hoop ik ook maar het tegen deel is helaas waar .ik krijg vaker werk waar aan geknoeid is met of verkeerd gereedschap of met een grote bahco de bouten of moer rot gedraaid .

    en ieder steld andere eisen aan zijn gereedschap . en wat hij er mee doet .

    mooi voorbeeld is een normale dop op een tork slaan gaat hoor . heb ze aan een krukas bout zien trekken hoor om de tork bout los te krijgen met een opgeslagen ik meen dop 13 of zo .

    dus van daar naar mik83 ik kan hem persoonlijk dat advies afgebroken gloei bougie wil je niet voor een dop van 25€ .

    Bert

    #17924669

    Hahaha, echt? Wat een beunhazen zijn dat dan. Een zeskantbout op een torx slaan gaat wel heel ver.
    Dan kun je inderdaad beter preventief waarschuwen.

    #17924670

    @xladage wrote:

    Een diesel heeft WEL bougies, dat zijn de gloeibougies (of gloeistaven) voor het voor en na gloeien.
    Na vervangen hoef je verder niks te doen, dan werkt het gewoon.

    Ik heb zelf Bosch er in gegooid, en het is raadzaam om ze alle 4 in 1x te doen.
    Even prijzig, maar als er 1 stuk is komen de andere drie vrij snel er achter aan.

    Overigens, hoe weet je dat er 1 stuk is? Want volgens mij merk je dat alleen met starten…..

    gloeistift

    #17924671

    het is een super dunne bougie met een lange stift er aan binnen de cillinder in en die gaat gloeien voor een beter ontbranding van de diesel.zit aan de boven kant 1 draadje voor een plus stroom .

    dus noemt men ze wel gloeistift /staaf scheld ze maar uit wij weten wat er bedoeld word .

    Bert

    #17924672

    Ik zei in m’n eerste comment toch al dat het om voorgloeispiralen zou gaan?
    Maar dit heeft wel een heel andere functie dan een bougie.

    #17924673

    In partbase worden ze gewoon gloeibougies genoemd hoor (en volgens mij is dit ook gewoon een goede benaming, ook al zijn er meer namen voor dit ding), en de functie is an sich niet anders dan een gewone bougie, het zorgt voor de ontbranding van je brandstof.
    De werking is dan misschien wel weer anders ;)

    #17924674

    als mik83 hier nou nog niks mee kan mag hij me een pb sturen hoor ik heb al vaker aan die mooie diesel van hem gewerkt is beetje de afstand jammer genoeg.

    en inderdaad mensen in de parts handel heten ze gloei bougie,s .

    Bert

    #17924657

    @xladage wrote:

    In partbase worden ze gewoon gloeibougies genoemd hoor (en volgens mij is dit ook gewoon een goede benaming, ook al zijn er meer namen voor dit ding), en de functie is an sich niet anders dan een gewone bougie, het zorgt voor de ontbranding van je brandstof.
    De werking is dan misschien wel weer anders ;)

    daar heeft u het mis. de werking is ander. de bougies van een benzine motor zorgt voor de ontsteking van het brandstof (dus de vonk).
    maar met gloeiboeugies naamt zegt het al , dit zorgt dat er voor dat de motor op temerperatuur is voor dat je hem start ( dus bij een diesel voorgloeien bij het starten) en bij een diesel ontbrand het mengsel zelf door de hoge compressie.

    #17924656

    Hij zegt toch ook dat de werking anders is. Maar de functie is inderdaad ook anders.

    #17924675

    miss een tip om ze ff een avondje te laten weken in WD40 of Deblock… die krengen willen nog al is vast zitten vooral als ze al een tijd kapot zijn

    #17924676

    – Motor GOED Warm rijden,
    – Daarna in de WD40 zetten,
    – Uurtje later weer in de WD40 zetten
    – nachtje laten weken
    – Volgende dag warm rijden
    – Gloeiers demonteren

    > Storing hoeft niet gewist te worden.
    > Vervang altijd alle 4 de gloeipennen.
    > Ook met GOED gereedschap Breken deze pennen nog wel eens, ze zitten vaak erg vast, en de pennen zijn hol, en dus niet erg sterk

    > ik heb ze laatst vervangen van een Astra-G 1.7DTi Y17DT, deze had slechts 145.000km gedraait, dan wip je ze er zo uit, nou ja, eentje zat wel vast door roetaanslag (lekkage)

    >> naam van het beestje, de meeste zijn gewoon zo erin geslopen, en hebben het naampje in de volsmond gekregen:

    > Gloeibougie:
    – echt een bougie is het niet, doet niet vonken, maar zat vroeger vaak wel op een zelfde manier in de motor gedraait als een bougie.

    > Gloeispiraal:
    – Dit komt weer van zogenaamde Vlamstart systemen, welke een grote spiraal in het inlaat hebben om inlaat lucht te verwarmen, dit komt eigenlijk vaker voor bij Grotere diesel motoren (industriele diesels, Vrachtwagens)

    > Gloeistift of pen:
    – Dit is wel de meest logische benaming, het is inderdaad een stift of pen die gaat gloeien aan het topje

    Willem

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.