Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Blokrevisie X16XE
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 7 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
4 april 2012 om 15:44 #17235801
Heren,
Omdat mijn blok nogal veel olie verbruikt wil ik de kleprubbers vervangen. Maar het kunnen ook de zuigerveren zijn. Dus als we toch bezig zijn , wou ik hem een beetje reviseren :jerry
Ik dacht zelf aan de volgende dingen:
*Zuigerveren
*Kleprubbers
*Koppakking
*Cylinderwanden hoonen
*Distributie , waterpomp , spanrollen etc
*Krukaskeerrring? (Zit redelijk wat smurrie op de bak ;) )Zijn er nog dingen die ik dan beter ook gelijk kan vervangen?
Als dit allemaal gemaakt zou zijn , zou je dit dan kunnen zien als een bijna nieuw blok?
Moet hiervoor het blok uit de wagen , of kan het blok gewoon erin blijven ?En ja dit gaat zeker wat geld kosten natuurlijk , maar daarna kun je wel weer een aantal jaren vooruit of niet dan?
Carosserie is nog kneiterhard , nergens roest. En de lak van mijn auto vind ik voor zijn leeftijd er ook nog strak uitzien :afro Dus daarom denk ik , waarom niet? ;) En een Corsa C vind ik gewoon echt niet mooi king:
Een vriend van me is bezig met het reviseren van zijn blok van de chevrolet monza.En hij zei dat dit allemaal wel meevalt als je weet waar je op moet letten / wat je moet doen. En hij wou me hierbij wel helpen :D
Aan wat voor een kostenplaatje moet ik denken als ik het zelf wil doen ? ;)
Was zaterdag bij een automaterialenzaak geweest , en daar het probleem uitgelegd.
Hij zei dat het aan de zuigerveren zou liggen , dat was een vaker voorkomend probleem bij de 1.6 16v’s van Opel.Hij kon me de zuigerveren , kleprubbers , distri etc voor 800euro vervangen.
Dit lijkt me opzich toch nog een nette prijs of niet?4 april 2012 om 16:24 #17857726Als je dan toch kiest voor de grondige aanpak, dan zou ik ook bijv. carterpan- en klepdekselpakking vervangen, EGR-klep en gasklep schoonmaken etc. Alleen het bovenblok aanpakken is dan ook maar half werk.
De door jou genoemde dingen kun je volgens mij met ingebouwd blok wel aanpakken. Maar nogmaals, als je echt grondig te werk wil gaan, dan betekent dat ook motor eruit en alles aanpakken wat slecht of dringend aan vervanging toe is. Dan kun je het naderhand ook beschouwen als een min of meer nieuw motorblok.
4 april 2012 om 16:27 #17857727in bocholt bels zit een goedkoop revisie bedrijf
4 april 2012 om 22:25 #17857728Die 4 zuigers kloppen over het algemeen aardig tegen de cilinderwanden, met alleen honen kom je er dan niet. Onderblok boren/honen en voorzien van overmaat zuigers+veren. Heb je een goede, maar dure basis……
5 april 2012 om 07:58 #17857729Als je het echt goed wilt doen:
Onderblok:
Onderblok boren
Onderblok honen
1ste overmaat zuigers
nieuwe zuigerveren
koppakking
kopbouten
oliefilter
olie
carterpanpakking
oliepomppakking
krukaslagers
krukaskeerringen
drijfstangbouten
vliegwielboutenKoppeling:
druklager
drukgroep
koppelingsplaat
bakolieCilinderkop:
kop controleren op problemen
klepzittingen opnieuw frezen
kleppen opnieuw inwerken
kopvlakken
Kleprubbers
klepdekselpakking
bougies
bougiekabels
egr klep
egr pakking
egr afdopplaatDistributie:
distributieriem
spanrollen
waterpomp
Koelvloeistofen volgens mij ben ik vast nog wat vergeten!
Heel veel van het standaard spul is goed via ebay te krijgen.5 april 2012 om 08:03 #17857730Jep, volgens mij ben je inderdaad wat vergeten ;)
Ik mis bijv. de schaallagers van de nokkenassen?
Maar verder ben je aardig compleet. Waar je ook nog voor kunt kiezen (aanrader) als het blok toch zo uit elkaar ligt, is om het netjes te spuiten, heb ik destijds ook gedaan met dit als resultaat:
Heb alleen ff een foto van de kop bij de hand, maar heel mij blok, hitteschild en uitlaatlijn is antraciet gespoten met hittebestendige verf.
5 april 2012 om 10:19 #17857731Wat kost zo’n geintje?
Dit is recent vervangen bij mij:
Koppeling:
druklager
drukgroep
koppelingsplaat
bakolie
bougies
bougiekabels
egr klep
egr pakking
Distributie:
distributieriem
spanrollen
waterpomp
Koelvloeistof@Corsa_GSi wrote:
Als je het echt goed wilt doen:
Onderblok:
Onderblok boren
Onderblok honen
1ste overmaat zuigers
nieuwe zuigerveren
koppakking
kopbouten
oliefilter
olie
carterpanpakking
oliepomppakking
krukaslagers
krukaskeerringen
drijfstangbouten
vliegwielboutenKoppeling:
druklager
drukgroep
koppelingsplaat
bakolieCilinderkop:
kop controleren op problemen
klepzittingen opnieuw frezen
kleppen opnieuw inwerken
kopvlakken
Kleprubbers
klepdekselpakking
bougies
bougiekabels
egr klep
egr pakking
egr afdopplaatDistributie:
distributieriem
spanrollen
waterpomp
Koelvloeistofen volgens mij ben ik vast nog wat vergeten!
Heel veel van het standaard spul is goed via ebay te krijgen.5 april 2012 om 10:23 #17857732Dat is zonde, want om bij de koppeling te komen, was het blok al van de versnellingsbak af. Dat moet nu opnieuw. En persoonlijk zou ik de koelvloeistof, distributieriem, bougies en EGR-pakking niet opnieuw gebruiken. Spanrollen kun je wel opnieuw gebruiken.
Mijn revisie kostte me ongeveer €1100, maar bij mij zagen de zuigerwanden er nog erg goed uit, dus ik heb ze niet opnieuw laten honen en ik had ook geen overmaatse zuigers nodig. Ook heb ik de klepzittingen niet opnieuw laten frezen.
Vlakken van de kop heb ik zelf gedaan. Ik heb ook nog een hydrostoter vervangen, maar dat kost niet zoveel.5 april 2012 om 10:42 #17857733Al die delen los moet je op internet bestellen, scheelt je zeker een kwart tot een helft in de kosten.
Dan krijg je het gewoon thuis gestuurd, enige nadeel is dat je zelf goed uitzoeken moet wat je precies nodig hebt.5 april 2012 om 11:47 #17857734Hmm moeilijke keuze.. want heb pas 88.000 op de teller..
Ik zat zelf te denken om een C20Let erin te lepelen alleen de auto stampt uit 1999 dus betaal je hoop centjes om het op papier te krijgen…5 april 2012 om 16:21 #17857735Geloof me bij een C20LET ombouw ben je nog veel meer geld kwijt, aangezien je die ook gereviseerd er in wil hangen!
Daarnaast moet je dan ook een andere bak, ophaning aanpassen, remmen aanpassen en ga zo maar door!5 april 2012 om 19:02 #17857736Klopt klopt.. dat wist ik al, aangezien er heel erg veel topics hier op t forum staan..
@Corsa_GSi wrote:
Geloof me bij een C20LET ombouw ben je nog veel meer geld kwijt, aangezien je die ook gereviseerd er in wil hangen!
Daarnaast moet je dan ook een andere bak, ophaning aanpassen, remmen aanpassen en ga zo maar door!6 april 2012 om 06:52 #17857737Wat je natuurlijk wel gelijk kan doen bij je blokrevisie is het blok tunen.
Dus drijfstangen op gelijk gewicht brengen, daarna het gehele draaiende gedeelte laten uitbalanceren.
Set sportnokkenassen kopen (262 graden tot maximaal 268 graden, voor redelijk normaal gebruik).Ook gelijk een Mantzel Powerbox of dbilas flowtec (ander inlaatspruitstuk kopen), en je gehele uitlaat lijn vanaf blok aanpassen. Dus spaghetti en sportkat en daarna een groep a uitlaat.
Als je dit vervolgens goed laat afstellen dmv een rollenbank chip, dan zit je ook op dik 150pk en heel veel plezier! king:
6 april 2012 om 10:03 #17857738@Corsa_GSi wrote:
Wat je natuurlijk wel gelijk kan doen bij je blokrevisie is het blok tunen.
Dus drijfstangen op gelijk gewicht brengen, daarna het gehele draaiende gedeelte laten uitbalanceren.
Set sportnokkenassen kopen (262 graden tot maximaal 268 graden, voor redelijk normaal gebruik).Ook gelijk een Mantzel Powerbox of dbilas flowtec (ander inlaatspruitstuk kopen), en je gehele uitlaat lijn vanaf blok aanpassen. Dus spaghetti en sportkat en daarna een groep a uitlaat.
Als je dit vervolgens goed laat afstellen dmv een rollenbank chip, dan zit je ook op dik 150pk en heel veel plezier! king:
Dit zit er al allemaal op ;)
Maar de zuigers hoeven toch niet persè slecht te zijn ? Zonder zuigers zou het me al gelijk 400-700€ schelen. king:
Je kunt de cilinderwanden toch ook lichtelijk hoonen zodat de oude zuigers nog genoeg compressie hebben ? (Indien de cilinderwanden dan niet te slecht zijn natuurlijk)
Ik zag deze zuigers , deze hebben ook overmaten.
http://www.ebay.nl/itm/Kolben-Opel-Zafira-A-Corsa-B-Tigra-Astra-Vectra-1-6-i-16V-X-16-XE-X-16-XEL-/250942366709?pt=DE_Autoteile&hash=item3a6d54a3f5#ht_1025wt_825″ onclick=”window.open(this.href);return false;Maar de prijs is wel erg laag of niet? Dan zal de kwaliteit natuurlijk ook minder zijn?
Ik zie ook nergens een merk staan of iets :???:Voor de rest moeten die kleine spulletjes allemaal wel te krijgen zijn voor 500-800€ in totaal.
Bedankt voor de tips
6 april 2012 om 10:04 #17857739Dat is per stuk he ;)
6 april 2012 om 10:18 #17857740Ja dat snap ik ook nog wel :jerry Maar dan valt het toch nog mee ?
Zag ook setjes van JE Pistons staan voor 700-800€ , en andere setjes op ebay kosten rond de 600 tot 850€
6 april 2012 om 11:14 #17857741Die van JE pistons zullen wel gesmede zuigers zijn dan. Die uit jou link zijn prima, Kolbenschmidt of Mahle is prima normaal gesproken. Wel eerst je onderblok op laten meten voordat je zuigers gaat bestellen, ivm evt overmaat.
7 april 2012 om 16:01 #17857742Als je de juiste weg kent en geluk met de douane hebt, dan hoeven JE’s ook niet duur te zijn ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.