Blokrevisie X16XE

Forumindex Forums Modellen Corsa Blokrevisie X16XE

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17235801

    Heren,

    Omdat mijn blok nogal veel olie verbruikt wil ik de kleprubbers vervangen. Maar het kunnen ook de zuigerveren zijn. Dus als we toch bezig zijn , wou ik hem een beetje reviseren :jerry

    Ik dacht zelf aan de volgende dingen:
    *Zuigerveren
    *Kleprubbers
    *Koppakking
    *Cylinderwanden hoonen
    *Distributie , waterpomp , spanrollen etc
    *Krukaskeerrring? (Zit redelijk wat smurrie op de bak ;) )

    Zijn er nog dingen die ik dan beter ook gelijk kan vervangen?

    Als dit allemaal gemaakt zou zijn , zou je dit dan kunnen zien als een bijna nieuw blok?
    Moet hiervoor het blok uit de wagen , of kan het blok gewoon erin blijven ?

    En ja dit gaat zeker wat geld kosten natuurlijk , maar daarna kun je wel weer een aantal jaren vooruit of niet dan?

    Carosserie is nog kneiterhard , nergens roest. En de lak van mijn auto vind ik voor zijn leeftijd er ook nog strak uitzien :afro Dus daarom denk ik , waarom niet? ;) En een Corsa C vind ik gewoon echt niet mooi king:

    Een vriend van me is bezig met het reviseren van zijn blok van de chevrolet monza.En hij zei dat dit allemaal wel meevalt als je weet waar je op moet letten / wat je moet doen. En hij wou me hierbij wel helpen :D

    Aan wat voor een kostenplaatje moet ik denken als ik het zelf wil doen ? ;)

    Was zaterdag bij een automaterialenzaak geweest , en daar het probleem uitgelegd.
    Hij zei dat het aan de zuigerveren zou liggen , dat was een vaker voorkomend probleem bij de 1.6 16v’s van Opel.

    Hij kon me de zuigerveren , kleprubbers , distri etc voor 800euro vervangen.
    Dit lijkt me opzich toch nog een nette prijs of niet?

    #17857726

    Als je dan toch kiest voor de grondige aanpak, dan zou ik ook bijv. carterpan- en klepdekselpakking vervangen, EGR-klep en gasklep schoonmaken etc. Alleen het bovenblok aanpakken is dan ook maar half werk.

    De door jou genoemde dingen kun je volgens mij met ingebouwd blok wel aanpakken. Maar nogmaals, als je echt grondig te werk wil gaan, dan betekent dat ook motor eruit en alles aanpakken wat slecht of dringend aan vervanging toe is. Dan kun je het naderhand ook beschouwen als een min of meer nieuw motorblok.

    #17857727

    in bocholt bels zit een goedkoop revisie bedrijf

    #17857728

    Die 4 zuigers kloppen over het algemeen aardig tegen de cilinderwanden, met alleen honen kom je er dan niet. Onderblok boren/honen en voorzien van overmaat zuigers+veren. Heb je een goede, maar dure basis……

    #17857729

    Als je het echt goed wilt doen:

    Onderblok:
    Onderblok boren
    Onderblok honen
    1ste overmaat zuigers
    nieuwe zuigerveren
    koppakking
    kopbouten
    oliefilter
    olie
    carterpanpakking
    oliepomppakking
    krukaslagers
    krukaskeerringen
    drijfstangbouten
    vliegwielbouten

    Koppeling:
    druklager
    drukgroep
    koppelingsplaat
    bakolie

    Cilinderkop:
    kop controleren op problemen
    klepzittingen opnieuw frezen
    kleppen opnieuw inwerken
    kopvlakken
    Kleprubbers
    klepdekselpakking
    bougies
    bougiekabels
    egr klep
    egr pakking
    egr afdopplaat

    Distributie:
    distributieriem
    spanrollen
    waterpomp
    Koelvloeistof

    en volgens mij ben ik vast nog wat vergeten!
    Heel veel van het standaard spul is goed via ebay te krijgen.

    #17857730

    Jep, volgens mij ben je inderdaad wat vergeten ;)

    Ik mis bijv. de schaallagers van de nokkenassen?

    Maar verder ben je aardig compleet. Waar je ook nog voor kunt kiezen (aanrader) als het blok toch zo uit elkaar ligt, is om het netjes te spuiten, heb ik destijds ook gedaan met dit als resultaat:

    Heb alleen ff een foto van de kop bij de hand, maar heel mij blok, hitteschild en uitlaatlijn is antraciet gespoten met hittebestendige verf.

    #17857731

    Wat kost zo’n geintje?

    Dit is recent vervangen bij mij:
    Koppeling:
    druklager
    drukgroep
    koppelingsplaat
    bakolie
    bougies
    bougiekabels
    egr klep
    egr pakking
    Distributie:
    distributieriem
    spanrollen
    waterpomp
    Koelvloeistof

    @Corsa_GSi wrote:

    Als je het echt goed wilt doen:

    Onderblok:
    Onderblok boren
    Onderblok honen
    1ste overmaat zuigers
    nieuwe zuigerveren
    koppakking
    kopbouten
    oliefilter
    olie
    carterpanpakking
    oliepomppakking
    krukaslagers
    krukaskeerringen
    drijfstangbouten
    vliegwielbouten

    Koppeling:
    druklager
    drukgroep
    koppelingsplaat
    bakolie

    Cilinderkop:
    kop controleren op problemen
    klepzittingen opnieuw frezen
    kleppen opnieuw inwerken
    kopvlakken
    Kleprubbers
    klepdekselpakking
    bougies
    bougiekabels
    egr klep
    egr pakking
    egr afdopplaat

    Distributie:
    distributieriem
    spanrollen
    waterpomp
    Koelvloeistof

    en volgens mij ben ik vast nog wat vergeten!
    Heel veel van het standaard spul is goed via ebay te krijgen.

    #17857732

    Dat is zonde, want om bij de koppeling te komen, was het blok al van de versnellingsbak af. Dat moet nu opnieuw. En persoonlijk zou ik de koelvloeistof, distributieriem, bougies en EGR-pakking niet opnieuw gebruiken. Spanrollen kun je wel opnieuw gebruiken.

    Mijn revisie kostte me ongeveer €1100, maar bij mij zagen de zuigerwanden er nog erg goed uit, dus ik heb ze niet opnieuw laten honen en ik had ook geen overmaatse zuigers nodig. Ook heb ik de klepzittingen niet opnieuw laten frezen.
    Vlakken van de kop heb ik zelf gedaan. Ik heb ook nog een hydrostoter vervangen, maar dat kost niet zoveel.

    #17857733

    Al die delen los moet je op internet bestellen, scheelt je zeker een kwart tot een helft in de kosten.
    Dan krijg je het gewoon thuis gestuurd, enige nadeel is dat je zelf goed uitzoeken moet wat je precies nodig hebt.

    #17857734

    Hmm moeilijke keuze.. want heb pas 88.000 op de teller..
    Ik zat zelf te denken om een C20Let erin te lepelen alleen de auto stampt uit 1999 dus betaal je hoop centjes om het op papier te krijgen…

    #17857735

    Geloof me bij een C20LET ombouw ben je nog veel meer geld kwijt, aangezien je die ook gereviseerd er in wil hangen!
    Daarnaast moet je dan ook een andere bak, ophaning aanpassen, remmen aanpassen en ga zo maar door!

    #17857736

    Klopt klopt.. dat wist ik al, aangezien er heel erg veel topics hier op t forum staan..

    @Corsa_GSi wrote:

    Geloof me bij een C20LET ombouw ben je nog veel meer geld kwijt, aangezien je die ook gereviseerd er in wil hangen!
    Daarnaast moet je dan ook een andere bak, ophaning aanpassen, remmen aanpassen en ga zo maar door!

    #17857737

    Wat je natuurlijk wel gelijk kan doen bij je blokrevisie is het blok tunen.

    Dus drijfstangen op gelijk gewicht brengen, daarna het gehele draaiende gedeelte laten uitbalanceren.
    Set sportnokkenassen kopen (262 graden tot maximaal 268 graden, voor redelijk normaal gebruik).

    Ook gelijk een Mantzel Powerbox of dbilas flowtec (ander inlaatspruitstuk kopen), en je gehele uitlaat lijn vanaf blok aanpassen. Dus spaghetti en sportkat en daarna een groep a uitlaat.

    Als je dit vervolgens goed laat afstellen dmv een rollenbank chip, dan zit je ook op dik 150pk en heel veel plezier! king:

    #17857738

    @Corsa_GSi wrote:

    Wat je natuurlijk wel gelijk kan doen bij je blokrevisie is het blok tunen.

    Dus drijfstangen op gelijk gewicht brengen, daarna het gehele draaiende gedeelte laten uitbalanceren.
    Set sportnokkenassen kopen (262 graden tot maximaal 268 graden, voor redelijk normaal gebruik).

    Ook gelijk een Mantzel Powerbox of dbilas flowtec (ander inlaatspruitstuk kopen), en je gehele uitlaat lijn vanaf blok aanpassen. Dus spaghetti en sportkat en daarna een groep a uitlaat.

    Als je dit vervolgens goed laat afstellen dmv een rollenbank chip, dan zit je ook op dik 150pk en heel veel plezier! king:

    Dit zit er al allemaal op ;)

    Maar de zuigers hoeven toch niet persè slecht te zijn ? Zonder zuigers zou het me al gelijk 400-700€ schelen. king:

    Je kunt de cilinderwanden toch ook lichtelijk hoonen zodat de oude zuigers nog genoeg compressie hebben ? (Indien de cilinderwanden dan niet te slecht zijn natuurlijk)

    Ik zag deze zuigers , deze hebben ook overmaten.
    http://www.ebay.nl/itm/Kolben-Opel-Zafira-A-Corsa-B-Tigra-Astra-Vectra-1-6-i-16V-X-16-XE-X-16-XEL-/250942366709?pt=DE_Autoteile&hash=item3a6d54a3f5#ht_1025wt_825″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    Maar de prijs is wel erg laag of niet? Dan zal de kwaliteit natuurlijk ook minder zijn?
    Ik zie ook nergens een merk staan of iets :???:

    Voor de rest moeten die kleine spulletjes allemaal wel te krijgen zijn voor 500-800€ in totaal.

    Bedankt voor de tips

    #17857739

    Dat is per stuk he ;)

    #17857740

    Ja dat snap ik ook nog wel :jerry Maar dan valt het toch nog mee ?

    Zag ook setjes van JE Pistons staan voor 700-800€ , en andere setjes op ebay kosten rond de 600 tot 850€

    #17857741

    Die van JE pistons zullen wel gesmede zuigers zijn dan. Die uit jou link zijn prima, Kolbenschmidt of Mahle is prima normaal gesproken. Wel eerst je onderblok op laten meten voordat je zuigers gaat bestellen, ivm evt overmaat.

    #17857742

    Als je de juiste weg kent en geluk met de douane hebt, dan hoeven JE’s ook niet duur te zijn ;)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.