Barst in voorruit.

Forumindex Forums Modellen Manta Barst in voorruit.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17235394

    Hallo,

    Bah, net lekker een stukkie aan het rijden geweest, ga ik ff de snelweg op… PATS! Ster met een barst die vanaf de onderkant van de ruit aan de bestuurderskant nu zo een 15cm naar boven gaat. :fy1

    Buiten het feit dat het ronduit klote is, heb die wagen net een paar maandjes.

    Vraag ik mij af hoe het ook alweer geregeld is met evt. APK regels (duurt nog wel een tijdje gelukkig) en is er nog relatief goed aan een nieuwe voorruit met rubbers te komen?

    #17852992

    Volgens mij mag het niet te belemmerend worden qua gezichtsveld. Als hij 15 cm naar boven gaat kan het denk nog wel alleen heb je de kans dat hij verder doorschiet.

    #17852993

    Is geen apk afkeur zolang deze niet vertakt!

    En om het even helemaal duidelijk te maken:

    Voor de wet hebben we in principe drie vlakken in een voorruit: 1) het directe gezichtsveld, 2) het indirecte gezichtsveld en 3) de rest.

    Het directe gezichtsveld kun je met een (liggend) A4-tje bepalen (een Citro-Expert voldoet ook…). Voor de positiebepaling in de breedte (links-rechts) van de voorruit neem je het hoogste punt van het stuur. Hou het middelste punt van het A4-tje loodrecht boven dit punt. Voor de positiebepaling in de hoogte (boven-beneden) van de voorruit moet het midden van het A4-tje gelijk zijn met het bevestigingspunt van het ruitenwisserblad als de ruitenwisser in rechtopstaande stand staat. Met andere woorden: de ruitenwisser moet in de stand staan waarin het ruitenwisserblad zo hoog mogelijk op de voorruit komt.

    Voor het indirecte gezichtsveld moeten we het A-4 ‘tje spiegelen ten opzichte van het midden van de ruit (richting de passagierszijde). Het nu ontstane vlak (zie tekening) noemen we het indirecte gezichtsveld.

    De randen er omheen is ‘de rest’.

    In het directe gezichtsveld is voor de APK toegestaan: beschadigingen of verkleuringen met een doorsnede kleiner dan 20 mm (bijvoorbeeld de beruchte ster in de ruit), oppervlakte krassen smaller dan 5 mm en enkelvoudige scheuren (dus zonder vertakkingen), ongeacht de lengte. Vooral dit laatste, van die enkelvoudige scheur, is niet overal bekend.

    In het indirecte gezichtsveld is toegestaan: beschadigingen of verkleuringen met een doorsnede kleiner dan 50 mm, oppervlakte krassen smaller dan 5 mm en enkelvoudige scheuren, ongeacht de lengte.

    In de rest van de ruit (dus de randen) zijn alle beschadigingen toegestaan.

    De voorruit mag verder niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren (zoals donkere folie of stickers). NB: aan deze eis wordt niet meer getoetst!

    ps: heb nog wel een aantal voorruiten liggen (groen brons & helder) mocht je er 1 zoeken tegen die tijd :P

    #17852994

    Thx voor de uitgebreide uitleg Emiel! Ik zal tzt aan je denken mbt die ruit. Op zich is de barst nu nog niet echt storend, buiten het feit dat er geen barsten in een ruiten horen te zitten :P

    #17852995

    Kijk, dat is duidelijk. Ik dacht dat je geen enkele scheur mocht hebben in het gezichtsveld.

    #17852996

    om welke manta gaat het dan a of b ?
    van b heb ik nog enkele staan

    #17852997

    Manta a heb ik nog een gelaagde getint met zonnaband NIEUW

    #17852998

    Kijk andere ruit is geen probleem of danny of eddie heb ze wel

    #17852999

    en wat heb ji zoal nog staan ed? :D

    #17853000

    Gelukkig, das een geruststelling dat er nog ruiten te verkrijgen zijn :D

    #17853001

    @hanz
    Wat moet je hebben

    #17853002

    Carglass, want voor de oldtimers hebben zo ook allleee ruiten op voorraad. uh-hu.

    ;) Klote reclame zeg…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.