banden die cuppen

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum banden die cuppen

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17227772

    hey iedereen,

    ik heb 2e hands banden gekocht en die er achter op laten leggen bij mn vectra B,
    nou maakt ie herrie :(
    nu las ik hier op de forum dat het komt door banden die cuppen of zo?>

    geen idee wat het precies is, maar las ook dat als je ze omwisselt met voor dat het dan weg is of gaat,
    klopt dit?

    #17750466

    Omwisselen maakt niks uit.
    Cuppen betekent dat één kant van de band harder slijt dan de andere kant.
    Meestal wordt dat veroorzaakt door slechte uitlijning.

    http://www.ehow.com/how_5019913_diagnose-tire-wear-cupping.html

    Voor en achter wisselen doe je omdat de achterbanden van een voorwiel aangedreven auto sneller slijten zodat je langer lol hebt van één set banden.
    Nadeel is dat je daar na alle vier tegelijk moet wisselen.

    #17750467

    origineel gepost door McKaamos
    Omwisselen maakt niks uit.
    Cuppen betekent dat één kant van de band harder slijt dan de andere kant.
    Meestal wordt dat veroorzaakt door slechte uitlijning.

    http://www.ehow.com/how_5019913_diagnose-tire-wear-cupping.html

    Voor en achter wisselen doe je omdat de achterbanden van een voorwiel aangedreven auto sneller slijten zodat je langer lol hebt van één set banden.
    Nadeel is dat je daar na alle vier tegelijk moet wisselen.

    Om wisselen heeft wel zit.

    cCpppen komt door dat de krachten op de band verkeerd zijn.
    Een band is gebouwd om krachten van binnen uit te kunnen verwerken. Bij de achter as gebeurt dit dus via de buitenkant van de band. Hierdoor krijg je vervorming in de band. Wat dan een zaagtand slijtage krijgt.

    Wielen om de 10 a 15 duizend kilometer om wisselen.

    Met uitlijnen maak je het verschijnsel iets minder maar niet helemaal weg. Ten zij je de afstelling heel agressief zet.
    Dat heb ik dus en heb geen last van cuppen, maar wel om de 25.000 mijn banden kaal rond om.

    #17750468

    Van achter naar voor zetten heeft geen nut.Bij mijn vec c heb ik ook cuppende banden (minimaal) maar voor dat het erger wordt heb ik deze van links naar rechts geplaatst:D

    Gr Gts32v6

    #17750469

    Je kan niet zomaar iedere band van links naar rechts leggen ivm de draai richting.
    Dus wel even opletten voor dat je dit wil gaan doen.

    Succes

    #17750470

    Tja, ik had ook Cuppende banden op de Vectra-B

    dat waren Conti’s en Pirelli’s

    De Michelins Cuppen niet tot nauwelijks op een B heb ik al gemerkt.

    aan de uitlijning is niks veranderd in ieder geval, die is gewoon goed…. (60.000km met een set banden met vlotte rijstijl).

    willem

    #17750471

    origineel gepost door astra-gtc-freak
    Je kan niet zomaar iedere band van links naar rechts leggen ivm de draai richting.
    Dus wel even opletten voor dat je dit wil gaan doen.

    Succes

    Als je de banden op de zelfde as van links naar rechts zet krijg je vervolgens de cupzijde (die eerst aan de binnenkant zat ) nu aan de buitenkant en de draairichting blijft het zelfdeking:

    Gr. Gts32v6

    #17750472

    origineel gepost door Gts32v6

    origineel gepost door astra-gtc-freak
    Je kan niet zomaar iedere band van links naar rechts leggen ivm de draai richting.
    Dus wel even opletten voor dat je dit wil gaan doen.

    Succes

    Als je de banden op de zelfde as van links naar rechts zet krijg je vervolgens de cupzijde (die eerst aan de binnenkant zat ) nu aan de buitenkant en de draairichting blijft het zelfdeking:

    Gr. Gts32v6

    Ja oke als je ze van de velg gaat afhalen.
    Maar in mijn ogen kunje dan onderhand beter nieuwe banden er op laten leggen.
    tenzij je ze zelf kan over leggen en balanceren.
    Maar ik ben van mening dat het niet de oplossing is.

    #17750473

    origineel gepost door arjontje

    origineel gepost door McKaamos
    Omwisselen maakt niks uit.
    Cuppen betekent dat één kant van de band harder slijt dan de andere kant.
    Meestal wordt dat veroorzaakt door slechte uitlijning.

    http://www.ehow.com/how_5019913_diagnose-tire-wear-cupping.html

    Voor en achter wisselen doe je omdat de achterbanden van een voorwiel aangedreven auto sneller slijten zodat je langer lol hebt van één set banden.
    Nadeel is dat je daar na alle vier tegelijk moet wisselen.

    Om wisselen heeft wel zit.

    cCpppen komt door dat de krachten op de band verkeerd zijn.
    Een band is gebouwd om krachten van binnen uit te kunnen verwerken. Bij de achter as gebeurt dit dus via de buitenkant van de band. Hierdoor krijg je vervorming in de band. Wat dan een zaagtand slijtage krijgt.

    Wielen om de 10 a 15 duizend kilometer om wisselen.

    Met uitlijnen maak je het verschijnsel iets minder maar niet helemaal weg. Ten zij je de afstelling heel agressief zet.
    Dat heb ik dus en heb geen last van cuppen, maar wel om de 25.000 mijn banden kaal rond om.

    dit doe ik elk seizoen.
    hebben mn zomer banden seizoen 1 voorop gelegen, dan gaan ze het jaar daarop achterop.

    Zo slijten ze ook gelijkmatig af.

    #17750474

    wat bas zegt, zegt de man van de bandentoko tegen mij ook!

    Erwin

    #17750475

    Als de banden verder nog goed zijn kun je ze laten trimmen bij de betere bandenboer. Kosten zijn ongeveer €30,- per band.

    #17750476

    dat kan . . . maar dat zijn je banden ook eerder op :angel
    je kan ze ook op de vooras leggen, slijten ze ook wel weer recht.

    #17750477

    thnxs voor de reacties allemaal,
    zal wel eens kijken wat ik er mee doe.
    mischien toch eens rechts en links omwisselen en kijken of het dan beter word,
    anders maar nieuwe banden, wat dit is erg irritant zo.

    #17750478

    je had gelijk nieuwe moeten kopen.
    op banden moet je niet bezuinigen dat is het contact met de weg.
    altijd nieuwe kopen.
    heb je gekeken hoe oud de banden zijn op de zijkant van je band??

    #17750479

    Hoe zit dit qua merk ? Ik heb ook last van cuppers achter en volgens de VOD is vervanging de enige optie. Hij zei dat ik keus heb in banden van rond de 300 euro en van rond de 600 euro. Uiteraard cuppen die van 600 veel minder snel. Zijn dit misschien Bridgestones ?

    #17750480

    [rquote=1872482&tid=136025&author=tuinmeubel]Hoe zit dit qua merk ? Ik heb ook last van cuppers achter en volgens de VOD is vervanging de enige optie. Hij zei dat ik keus heb in banden van rond de 300 euro en van rond de 600 euro. Uiteraard cuppen die van 600 veel minder snel. Zijn dit misschien Bridgestones ? [/rquote]

    kan ook michelin zijn die dure.

    Willem

    #17750481

    tja,

    ik heb eigenlijk nooit last van cuppen
    iedere keer als ik van set velgen wissel (zomer en winter) verwissel ik ze van as.
    dus velgen die het ene seizoen achter liggen, liggen het volgend seizoen voorop.

    dan slijten de banden mooi gelijkmatig af.

    maar zolang er nog genoeg profiel op de banden zit (ook al zijn ze gecupt) die banden gewoon op de vooras leggen.

    maakt wel even herrie, maar dan slijten ze weer recht na een aantal kilometers.

    #17750482

    ik heb bij mijn c er ook geen last van.
    ik heb michelin voor en conti achter.
    maar gewoon even van voor naar achter wisselen dan lost het zich vanzelf op.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.