astra start niet (relais tikt)

Forumindex Forums Modellen Astra astra start niet (relais tikt)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17222211

    mijn Opel Astra station (2003, diesel) wil niet meer starten
    toen ik ’t contact aanzette gingen alle wijzertjes bewegen en lampjes knipperen, en als ik probeer te starten probeert hij ‘m niet eens rond te gooien.

    als ’t contact aanzet ’tikken’ de relais die ik met een rood vierkantje heb gemarkeerd (zie http://www.Dens-E.nl/downloads/zekeringen.jpg). wanneer ik deze 2 relais omwissel van positie, het zijn nl. dezelfde dan stopt het tikken, maar kan ik nog steeds niet starten.

    accu werd vervolgens heel snel leeggetrokken. auto proberen te starten met startkabels, dit lukte, totdat ik de kabels loshaalde toen ging de motor ook gelijk uit

    weet iemand hoe ik deze relais kan doormeten of klinkt het bekend? of is er welllicht een andere oplossing?

    Op de relais staat de volgende informatie:

    tyco
    V23134-K52-X220
    GM 90 464 760
    12V/40A

    alvast bedankt voor reacties!!

    #17685266

    als je hem start met startkabels en alles werkt gewoon betekent dat je accu gewoon helemaal dood is.
    start hem is met startkabels en meet dan of de dynamo laad.
    want als je dynamo niet laat en je accu helemaal leeg is klopt het dat je motor uivalt als je de startkabels er weer afhaald

    #17685267

    origineel gepost door testdrive
    als je hem start met startkabels en alles werkt gewoon betekent dat je accu gewoon helemaal dood is.
    start hem is met startkabels en meet dan of de dynamo laad.
    want als je dynamo niet laat en je accu helemaal leeg is klopt het dat je motor uivalt als je de startkabels er weer afhaald

    de accu heb ik nog geen jaar geleden vervangen (nieuw!) dus dat lijkt me erg vreemd dat hij nu al leeg zou zijn, zeker met deze temperaturen en van het ene op ’t andere moment. begin van de avond startte hij nog als een zonnetje.

    is het normaals dat de relais zo gaan klapperen als de accu leeg is?

    #17685268

    Jupz, das normaal. Uit mijn ervaring kan ik melden dat je dan precies krijgt wat jij omschrijft. Knipperende dashboardverlichting, je hoort tikken, dan is de accu nog niet helemaal dood, maar wel dood genoeg om niet meer te starten. :(

    Mischien heb je ergens sluiting waardoor de accu door lekstroom leegraakt.

    #17685269

    origineel gepost door Astraman
    Jupz, das normaal. Uit mijn ervaring kan ik melden dat je dan precies krijgt wat jij omschrijft. Knipperende dashboardverlichting, je hoort tikken, dan is de accu nog niet helemaal dood, maar wel dood genoeg om niet meer te starten. :(

    Mischien heb je ergens sluiting waardoor de accu door lekstroom leegraakt.

    aii das niet zo mooi :(
    zou raar zijn lekstroom, want er is niets veranderd met m’n auto, maar ik sluit ook niets uit natuurlijk..

    wel rap zeg, ga morgen gelijk terug met de accu naar waar ik hem gehaald heb

    #17685270

    zeg niet dat je accu kapot is (zou eventueel wel kunnen)
    maar als je dynamo niet laad raakt je accu op een gegeven moment ook leeg

    #17685271

    Mja maar wellicht een onbekende stroomverbruiker in de auto? Alarm of lader van de tomtom ofzo er nog inzitten?? Moet de aansteker wel contactgeschakeld zijn.


    @testdrive
    , da kan ook ja,

    ooit een keer bij een vriend draad bij dynamo losgegooit als geintje. De dag erna naar assen had ie wel 3x langs de kant gestaan en met startkabels. Lopen kloten. :jerry

    #17685272

    kijk je laad spanning even na kijken of het 14 volt is.
    als dat niet het geval is is je dynamo kapot.
    laad hij wel is er iets met je accu aan de hand of wat @astraman zegt ergens een lek stroom

    #17685273

    origineel gepost door Astraman
    Mja maar wellicht een onbekende stroomverbruiker in de auto? Alarm of lader van de tomtom ofzo er nog inzitten?? Moet de aansteker wel contactgeschakeld zijn.

    het enige wat ik in de auto zelf heb bijgemaakt is een sony-ericsson bluetooth carkit, voeding via sigarettenaansteker. zit er al 2 jaar in, nooit problemen mee gehad

    #17685274

    Okee dan zal die het niet snel zijn, wat ook kan, het is mij gebeurd dat twee draden, bij mij in de a stijl, door trilling dermate versleten waren dat ze contact maakte met de carroserie, sluiting dus. Dat resulteerde in zekeringen die eruit vlogen, maar het kan natuurlijk ook elders in de auto optreden. Ik hoop het niet voor je, maar mocht het de accu en de dynamo niet zijn dan zou je de hele kabelboom door moeten gaan meten.

    #17685275

    origineel gepost door testdrive
    kijk je laad spanning even na kijken of het 14 volt is.
    als dat niet het geval is is je dynamo kapot.
    laad hij wel is er iets met je accu aan de hand of wat @astraman zegt ergens een lek stroom

    ik heb een fotootje gemaakt vanonder de motorkap http://www.Dens-E.nl/downloads/motorkap.jpg
    waar vind ik de dynamo, om door te meten?

    wat ik net ook nog ontdek.. als ik sleutel eruit haal, blijft m’n display in het midden (waar klokje normaal staat) heeel lichtjes branden en springt dan uit, dan weer lichtjes aan en weer uit… lijkt echt op dikke kortsluiting ofzo.. maar ik heb nix veranderd wat dat kan veroorzaken :(

    #17685276

    origineel gepost door Astraman
    Okee dan zal die het niet snel zijn, wat ook kan, het is mij gebeurd dat twee draden, bij mij in de a stijl, door trilling dermate versleten waren dat ze contact maakte met de carroserie, sluiting dus. Dat resulteerde in zekeringen die eruit vlogen, maar het kan natuurlijk ook elders in de auto optreden. Ik hoop het niet voor je, maar mocht het de accu en de dynamo niet zijn dan zou je de hele kabelboom door moeten gaan meten.

    dát zou pas echt verrot zijn ja! waar zit de a-stijl?

    #17685277

    dynamo meet je gewoon door plus en min te pakken met een multimeter, makkelijkste is gewoon de accu

    #17685278

    origineel gepost door testdrive
    dynamo meet je gewoon door plus en min te pakken met een multimeter, makkelijkste is gewoon de accu

    accu had ik al gemeten, die stond maar op 9,6 Volt… maar dat vond ik niet zo raar, na 20x opnieuw proberen te starten

    #17685279

    maar dan als hij loopt moet je hem meten

    #17685280

    Mja daar kan je al een verbruiker te pakken hebben. Wellicht een los stekkertje. Is zelf goed te doen om dit te controleren, wel veel werk.

    Als je een orginele radio hebt, radiocode opzoeken. Dan de middenconsole uitbouwen, kom je vanzelf bij het bewuste stekkertje.

    Hier staat een goeie how-to om erbij te komen.
    http://www.steve010.nl/toepassingen/astrag/astrag_inbouw.htm

    Hoelang heb je hem aan de startkabels gehad BTW? Ik zou hem eerst goeie tijd eraan hangen, dan kijken of ie blijft lopen, zo ja, op elke plus en min kan je de uitgangsspanning meten. Bijv je aansteker werkt goed daarvoor. Die moet idd rond de 14v zijn zoals testdrive al zei. Issie 12v, dan loopt ie puur op de accu, dan zal ie ook snel weer uitvallen, maar dan is het je dynamo.

    #17685281

    origineel gepost door testdrive
    maar dan als hij loopt moet je hem meten

    owwk, dat moet ik dan morgen nog even opnieuw proberen.. maar kan het knipperen van ’t display (zie topic van net) ook komen door een accu die leeg is? lijkt me wel heel vreemd

    #17685282

    Mja het displat knippert even kort als je er spanning op zet, dus als de stekker hapert of als de accu net wel net niet genoeg stroom heeft. Kan beide zijn.

    #17685283

    origineel gepost door Astraman
    Mja het displat knippert even kort als je er spanning op zet, dus als de stekker hapert of als de accu net wel net niet genoeg stroom heeft. Kan beide zijn.

    display doet het knipperen als de contactsleutel uit het slot is..

    #17685284

    Jah klopt maar er staat ook spanning op als het contact af is, alleen de achtergrondverlichting brand dan niet meer, je kunt dan ook op een knopje drukken en dan gaat ie even aan zodat je de temp en tijd kan zijn ofzo. Dus er staat een continu spanning op, maar volgens mij gaat het lampje ook even branden als je hem aansluit op de stekker, dus als de stekker een slechte verbinding heeft zou dat het knipperen verklaren.

    #17685285

    auto is zojuist met auto-ambulance opgehaald door autobedrijf. het ligt iig niet aan de accu, het vreemde is dat hij er gelijk mee stopt als je de start-kabel loshaalt.. ze gaan ‘m onderzoeken

    #17685286

    9,6 volt is niet meer dan een lege accu..

    Voor een DIESEL is veel power nodig om de motor aan de praat te krijgen, GOEIE startkabels is dan Essentieel..

    met een halfords setje krijg je m niet zomaar aan de gang.

    als je de startkabel heb aangesloten op een auto met draaiende motor, deze even een minuut of 5 a 10 laten draaien alvorens je eigen auto te starten.

    Zo kan de accu bijkomen..

    Willem

    #17685287

    Jupz zit niet voor niks een 63 ah accu in, voorgloeien enzo kost veel stroom en de compressie is veel hoger dus is er een sterkere, dus meer stroom verbruikende, startmotor voor nodig.

    #17685288

    net telefoontje van de garage gehad, en het blijkt de dynamo te zijn die defect is…

    #17685289

    dat dacht ik al

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.