astra met opel speedster velgen ?

Forumindex Forums Modellen Astra astra met opel speedster velgen ?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur

Hey,
    na mijn corsa C :( toch besloten om terug een opel te kopen
    namelijk een astra H :thumb
    Het probleem nu is dat er stalen velgen opzitten met lelijke deksels.
    Nu was mijn oog gevallen op een setje velgen afkomstig van een opel speedster.
    Zouden deze kunnen passen ?
    want deze vind ik echt mooi
    specificaties van de velgen:
    5×110 65.1
    Voorvelgen 5.5J x 17 ET26 175/55/17 Banden Bridgestone 175/55/17 +/- 4mm
    Achtervelgen 7.5J x 17 ET36 225/45/17 Banden Bridgestone 225/45/17 +/- 1mm
    of heeft hier iemand hiermee ervaring ?

grtz,
    Manuela

Raad ik je af !
    Astra H hoort 4 dezelfde wielen te hebben.
    En die achterbanden zijn zo kaaaaaal als maar kan.

ok dan maar niet ;)
    en zou een setje vectra c velgen passen
    et39 17′”

Die achterzijde moeten toch nieuwe banden op! Als 175/55/17 overeenkomt met je rolomtrek kant het..maar om problemen uit de weg te gaan ivm aanlopen zou ik het niet doen, et26 is een lage et-waarde en zal hoogstwaarschijnlijk op je wielkuipen aanlopen

@FKsport wrote:

Die achterzijde moeten toch nieuwe banden op! Als 175/55/17 overeenkomt met je rolomtrek kant het..maar om problemen uit de weg te gaan ivm aanlopen zou ik het niet doen, et26 is een lage et-waarde en zal hoogstwaarschijnlijk op je wielkuipen aanlopen

Ok bedankt

@FKsport wrote:

Sorry, maar van die redenering klopt weinig.

De ET waarde speelt zeker mee, maar is verre van de bepalende factor of iets past of niet.
    Het gaat om de breedte van de velgen. Daar bovenop tel je de ET waarde mee om te bepalen hoe ver hij naar buiten toe komt.
    Een velg van 6inch breed met een ET van 38 komt b.v. minder ver naar buiten dan een velg van 7inch breed met een ET van 49.

Dat is ‘m de hele clue. Reken de totale uitsteek naar buiten toe uit voordat je roept dat een ET waarde niet kan.

ET26 op een 5,5inch brede velg komt ten opzichte van een velg van 6,5inch met ET38 (standaard breedte en ET voor een H, als ik t goed heb) minder dan één milimeter verder naar buiten als de originele velgen. Dat is een verwaarloosbaar verschil en houdt dus ook in dat dat prima kan.

Sowieso kan je op praktisch elke auto wel een hele inch breder gaan zonder dat er iets aanloopt. Dat is geen exact science natuurlijk, dus om het exact te weten zou je moeten meten.
    Maar er vanuit gaan de dat de stelling ook in dit geval weer klopt, zijn de achter velgen slechts één inch breder en hebben een ET waarde van slechts 2mm lager. De helft van de extra breedte komt mee naar buiten (de andere helft naar binnen), dus dat is 12,7mm (halve inch) plus 2mm vanwege de lagere ET, dus totaal komt dat net geen 16mm naar buiten toe op de achter-as. Dat is letterlijk een gevalletje van “als je vingers er tussen passen, is het geen probleem”

Op de voor-as ga je van 6,5 naar 5,5inch breed en de ET waarde is 12mm kleiner. Dus je velg valt een halve inch (12,7mm) naar binnen toe door de lagere breedte en de ET waarde drukt hem weer 12mm naar buiten. Effectief vallen ze dus 0,7mm verder naar binnen.

Edit:
    Wat betreft de banden maat: daar heb je nog wel wat rekenwerk te gaan.
    Gelukkig hebben we daar voor diverse bandenmaat calculators op internet, zoals de Miata Garage Tire Calculator
    Plemp je huidige banden maat er in, vul de maat in van de nieuwe banden en dan zie je hoeveel je afwijkt. Dat wil je ten allen tijden minder dan 2% houden.
    Komen de maten niet uit, dan zal je nieuwe banden moeten kopen die dezelfde rol omtrek geven als standaard. Kwestie van even spelen met afmetingen en dan gaan shoppen bij wat willekeurige banden boeren.
    Het spelen met de maten doe je liefst zo veel mogelijk met de hoogte waarde. Kom je er dan net niet, dan pak je een maatje smaller of breder. Die wil je namelijk zo dicht bij de huidige maat houden als kan, want anders staan je banden getrokken of heel erg bol op je wielen. Bol wordt praktisch altijd lelijk gevonden, getrokken vindt men vaak wel leuk, maar dat is een kwestie van smaak.

Edit2: Nog iets om rekening mee te houden:
    Zolang je geen starre balk hebt als achter-as (zoals op een Corsa B, Tigra A of Astra F), zal de ophangingsgeometrie er voor zorgen dat je een beetje negatieve camber krijgt bij inveren.
    Negatieve camber is dat de bovenkant van je wiel tegen de binnenkant van je wielkuip lijkt te gaan vallen.
    Het is maar een klein beetje, maar kan prima er voor zorgen dat velgen waarvan je *denkt* dat ze zullen gaan aanlopen, gemakkelijk vrijlopen. Combineer je dat met getrokken banden, dan is het heel goed mogelijk dat je b.v. velgen van 2 inch breder kan monteren waar dat op het eerste gezicht niet mogelijk lijkt.

Even een plaatje van dat effect uitvergroot:

Dit is een of andere maffe japanner. Daar maken ze er de sport van om je wielen zo schuin mogelijk te zetten, maar dit is wel een schoolvoorbeeldje van negatieve camber.
    Normale auto’s hebben dat ook een klein beetje, want dat bewaart de stabiliteit in de bochten, en heeft dus als toegevoegde waarde dat je wegkomt met bredere velgen dan wat je zou verwachten.

@ Kaamos; nog meer wijzer geworden :thumb

Het is allemaal een berekening op de velg, nog meer rekenwerk dan ik dacht.
    Wel goed om te weten..maar ik denk ook dat als je een bepaalde maat breedte band gewend bent, je niet ineens heel smal gaat rijden (maar dat is persoonlijk)
    Of je moet met “ballon”banden willen gaan rijden aangezien met een smalle band je de wielomtrek zo goed mogelijk wil benaderen

Al met al wel leuk om met velgen te spelen, ik zeg altijd; velgen maken de auto :thumb

Waarheid als een koe :) Velgen maken de auto, net zoals kleren de man maken :)

Het is inderdaad niet altijd even veel aan te raden om op smallere banden te gaan rijden.
    Nou is er natuurlijk altijd de grip factor van de band ten opzichte van de druk die je per vierkante centimeter contactoppervlakte uitoefent.
    Gripfactor maal druk = effectieve totale grip.
    Als je smaller gaat, gaat de druk omhoog, maar is je gripfactor lager.
    Ga je breder, is de druk lager maar je gripfactor groter.
    Dus zolang die twee niet ongelofelijk afwijken, houden ze elkaar vrij goed in balans, maar er is wel een punt waar de grip slechter zal worden.
    Helaas kan je dat niet bereken, want elke band is weer anders wat grip betreft. Je kan alleen stellen dat band X over een aantal breedtes gelijk zal presteren onder jouw auto.

Daarbij hebben smallere banden het effect dat ze minder aquaplanen omdat de druk hoger is en ze makkelijker door een plas water heen snijden.
    Dus het is zeker een afweging waard.

Ik heb het zelf gedaan met de Corsa van m’n vriendin. Die is van 185 brede banden naar 145 brede banden gegaan, dus 4 hele centimeters minder contact oppervlakte, maar dat is niet te merken in de hoeveelheid grip.
    Daarbij heeft de Corsa minder last van Aquaplanen dan hij vroeger had, en de rolweerstand is lager geworden, waardoor het brandstofverbruik verbeterd is.

@Manuela92 wrote:

ok dan maar niet ;)
    en zou een setje vectra c velgen passen
    et39 17′”

Dat past prima hoor !

Setje 18 inch opc velgen eronder :jerry

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.