Astra H GTC 2008 vraagje over verlagingsveren

Forumindex Forums Modellen Astra Astra H GTC 2008 vraagje over verlagingsveren

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17264115

    Hallo mede-Opelrijders!

    Ik ben Robin, ik woon in de grensgemeente Kieldrecht in België.
    Sinds eind juli 2013 rijd ik met een glimlach rond met mijn eerste auto: een Astra H GTC 1.6 met 116 pk :D

    Ondertussen zijn de wielen vervangen door 17″ zwarte velgen van een Vectra GTS met winterbanden.

    Ook zou ik graag de wagen iets dichter bij de grond leggen (niet plat op z’n buik) aangezien de ruimte tussen het wiel en de wielkasten iets te groot is naar mijn zin.

    Dus ik koop Eibach Pro-Kit verlagingsveren (-30mm V&A) en vandaag laat ik ze plaatsen.
    Direct houden ze mij tegen, mijn veer rechtsachter was er af en ze waren identiek even lang als de Eibach veren. Vooraan ook gemeten en daar kregen we hetzelfde resultaat.
    Blijkbaar was mijn auto al verlaagd vanuit de fabriek ook al is dit het eerste dat ik er van hoor.

    Was dus niet de moeite om ze onder mijn wagen te steken, dat zijn kosten voor niets. Hopelijk kan ik ze retour sturen…

    Ik zou toch wel graag mijn auto verlagen dus Eibach Sportline lijkt me het beste, dit is wel een grotere verlaging dus ik vroeg me af of ik met mijn standaard schokdempers verder kan?

    Alvast bedankt voor uw inzicht in de situatie ;)

    Foto’s (let wel: met de vier standaard wielen in de koffer)

    #18218103

    Ik heb nog even rond gevraagd en iemand zei dat de lengte misschien hetzelfde is maar dat de Eibach veren dieper zakken zodat de wagen lager komt te liggen.
    Ik weet dat iemand op het forum dezelfde veren onder zijn H Caravan heeft staan, misschien dat hij zijn observatie kan delen?

    #18218104

    de caravan heeft zowieso langere veren als de gtc als ik het goed heb, en ja de eibach zijn progressief gewonden veren, niet te vergelijken met de originele veren, zou je het verschil willen zien dan zou je beide veren(origineel en eibach) op elkaar moeten zetten en dan samen moeten drukken, je kunt dan meten of de eibach veren meer ingedrukt worden dan de originele veren.

    die van mij is eibach verlaagd 30-30 en dat zie je wel, maar dat is geen garantie hoe het staat bij een gtc

    Mark
    http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18218105

    Hey Robin, mooie gtc heb je.
    Ik heb dezelfde gtc, ook 2008 ook 1.6 xer 116 pk.
    En ook in mijn bezit vanaf juli 2013 haha, wat een toeval ;)
    Ikzelf heb een setje eibach sportline 45 mm verlaging is dar geloof ik…

    T is niet de beste foto om de verlaging te zien, zal morgen een betere maken als je wilt

    #18218106

    Jammere met die lichte verlagingen onder 40mm en kleinere motoren, dat de auto nauwelijks zakt t.o.v. standaard.

    Had ooit een Corsa B 1.4 en ook verlaagd, maar zag bijna niks ervan terug. Mischien dat ie 2cm omlaag ging maar dat was het ook na weken rijden. Tegenwoordig zou ik verlagingssets van min 45mm aanraden. Dan weet je zeker dat je het goed ziet.

    #18218107

    Bedankt voor de reacties, iedereen!

    De Sportline veren zijn -45/50 mm achteraan en -30 mm vooraan volgens Mayer.be.

    “Duikt” hij dan niet een beetje, alsof er een veel te dikke motor in ligt? Raar dat de verlaging niet gelijk is tussen voor en achter.

    Dus als ik het goed begrijp is er eigenlijk geen verschil in lengte te zien tussen de standaardveren en de Eibach veren? Het verschil komt enkel van het feit dat ze dieper zakken eens ze onder de wagen zitten

    Dissie, dat is inderdaad heel toevallig, ik hoop dat je even tevreden bent met je aankoop als mij :D

    De foto die je daar toont is ongeveer gelijk aan de hoogte die mijn GTC nu heeft, is het verschil in het echt ook zo gering? Ik zal straks een foto van de zijkant nemen, nu zonder een volle koffer :D

    #18218102

    Ik vind het persoonlijk juist stoer staan als die vooraan lager staat dan achteraan. Moet niet extreem natuurlijk, maar een beetje voorover staat net iets agressiever vind ik.

    #18218108

    Ik heb dat ook gehad met een vorige auto, voor 2 cm lager dan achter. Ik kan je vertellen, het ziet er dik uit maar rijdt voor geen meter, want je zit gelijk meer voorover en zelfs met die 2 cm merk je dat al. Toen gauw de achterkant maar gedaan..

    Ik denk dat bij de topicsstarter de verlaging wel snel te zien zal zijn, gezien zijn OPC-line spoilers en skirts.. Valt de auto al wat lager mee uit..

    #18218109

    ikzelf zou een schroefsetje steken.
    Heb paar jaar met een kw variant 2 rondgereden op mijn astra en was er super content van.
    Ook geen problemen voor de keuring hier in België ;)

    #18218110

    Nou, KW heeft wel hele goeie schroefsets maar 1150 euro vind ik wel wat overdreven :D
    Als ik dan nog eens moet betalen voor de plaatsing ben ik helemaal bankroet :D

    Retour zit er trouwens niet in als ik enkel mijn geld terug wil, korting op een volgende aankoop willen ze wel doen maar dan zou ik al voor de Eibach Pro-Street S moeten gaan en da’s ook 850 euro…

    Zou ik toch het risico nemen en de Eibach veren laten plaatsen? Kost me wel 100-150 euro en als ze er dan terug af moeten kost het me nog is hetzelfde…

    Ik denk trouwens niet dat mijn wagen al vanuit de fabriek verlaagd is, zoals je kunt zien aan de foto’s:

    Vooraan:

    Achteraan:

    #18218111

    de veren veranderen kun je zelf doen, het is wel een paar uurtjes werk maar het is te doen.

    #18218112

    Oei oei, als ik dat zelf moet doen draait het snel in de soep denk ik, zeker omdat de installateur al begon over veerspanners e.d. :(

    Ik denk dat ik het toch maar zal laten doen op zaterdag, dan is hij ineens uitgelijnd.
    Dit lijkt me trouwens ook de minst “vermoeiende” oplossing, een pakket van 11 kg terug sturen naar Brussel zou me ook een pak geld kosten.
    Misschien kan ik wel wat van de prijs af krijgen, ik werk daar al anderhalf jaar op zaterdag dus ik word eigenlijk gezien als personeel (ook korting in het winkeltje daar) :thumb

    Ik hoop dat het wat opbrengt qua verlaging want anders ben ik wel een dikke 300 euro in totaal kwijt aan quasi niks :???:

    #18218113

    @opel-mark wrote:

    de veren veranderen kun je zelf doen, het is wel een paar uurtjes werk maar het is te doen.

    Niet iedereen kan dat zelf. Beetje uitkijken met wat je zegt, voordat iemand een veer in z’n smoel krijgt ;)

    #18218114

    Bij een gtc heb je niet eens veerspanners nodig(bij de stationwagon heb ik ze wel gebruikt) je hebt wel twee krikken nodig, een steun en de juiste torx sleutels natuurlijk.

    Maar als je niet van sleutelen houdt of twee linker handen hebt dan zou ik er niet aan beginnen

    Mark
    http://www.AstraTuningClub.nl

    #18218115

    Ik heb toegang tot een brug en al het gereedschap dat ik maar kan wensen op zaterdag dus dat mag al geen probleem zijn.

    Gewoon de how-to van de schroefset volgen vermoed ik? Of doe ik daar al veel te veel mee?

    #18218116

    Beter laat dan nooit, :jerry bij deze de fotos van.mijn verlaging met eibach sportline veren:

    Voor:

    Achter:

    #18218117

    Ziet er echt dik uit. Om hoeveel millimeters gaat het dan? Hou me vooral even op de hoogte over hoe de drempels je bevallen, een van mijn redenen om niet meer te verlagen was het gezeik met drempels en aanlopen.. Maar als ik dit zo zie wil ik wel weer!

    #18218118

    Ik moet zeggen dat ik zelf geen problemen heb.met drempels..
    De voor vering zit er al langer op dan achter, toen ik heb kocht Had de vorige eigenaar hem alleen voor verlaagd
    toen.ik.me trekhaak eraf ging halen, heb ik gelijk die achter veren geplaatst

    Gaat hier om een eibach sportline (45 mm dacht ik)

    -offtopic…. Ik.moet heb noooodig wassen en poetsen :angel

    #18218119

    Echt wel mooi zo dissie, lekker laag maar niet té laag.
    Met mijn OPC-line bodykit zou 30 mm volgens mij toch wel voldoende moeten zijn :D

    Teneinde geen brokken (en dus nog veel meer kosten) te maken zal ik ze wel door een professional laten plaatsen.
    Op hoop van zege, ik hoop dat ze zaterdag nog geplaatst kunnen worden, dan zal ik zeker foto’s tonen ^^

    #18218120

    @De Robin wrote:

    Ik heb toegang tot een brug en al het gereedschap dat ik maar kan wensen op zaterdag dus dat mag al geen probleem zijn.

    Gewoon de how-to van de schroefset volgen vermoed ik? Of doe ik daar al veel te veel mee?

    Hierbij de howto hoe ik mijn astra H stationwagon uit 2006 voorzien heb van Eibach verlagingsveren zodat hij voor en achter 3cm lager komt te liggen en de wegligging verbeterd wordt.

    Benodigdheden :

    twee krikken
    twee steunen
    ringsleutel 21
    torx T50 (voordemper)
    torx E20 (achterdemper)
    Steeksleutel 18
    dop 18
    borgmiddel, alle bouten en moeren worden door mij voorzien van Loctite 542 (hydralic seal), dit heeft als reden dat het dan niet enkel borgt maar ook waterdicht afgesloten wordt.
    voor de stationwagon een veerklem

    niet perse nodig maar wel een aanrader:
    een slagsleutel (hetzij electrisch of op lucht)
    met z’n tweeen werken
    momentsleutel



    VOORWIELEN :

    wielmoeren een slag losdraaien als de wagen nog op de grond staat,
    auto op krikken en op steunen zetten (beide kanten)

    Wielen eraf
    remleiding en abs connector losmaken uit de beugel van schokbreker (2)
    de remleiding is een clipje wat je naar de voorkant van de auto moet bewegen, de abs is het induwen van het pennetje in het midden van het blokje en dan omhoog schuiven waarna je de connector evt voorzichtig los kan trekken.
    kleine krik onder de fuseekogel van het voorwiel

    omhoogkrikken tot spanning van moer af is in motorcompartiment (beetje gokken) moer losdraaien in motorcompartiment met behulp van Torx50 en ringsleutel21.

    veerklem op veer zetten (bij stationwagon) om de oude veer ingedrukt te houden, bij het monteren van de nieuwe kortere veer heb je die niet nodig,
    krik iets laten leeglopen, moer van de beugel die naar het andere woorwiel loopt losdraaien(1) (denk aan steeksleutel 18 aan binnenkant), een slagsleutel is hier heel erg makkelijk bij, met de krik op het juiste niveau brengen tot deze er makkelijk uitkan en vervolgens eruit halen en los laten hangen.

    krik helemaal leeg laten lopen, beide moeren van schokbreker onder bij het wiel losdraaien(3), gehele schokbreker er onderuit halen.

    nieuwe veer pakken, stuk slang aan de onderkant van oude veer overzetten, toplager en rubber van oude veer overzetten en het geheel weer monteren, nu goed opletten of het toplager weer netjes in de daarvoorbestemde uitkeping van de carroserie komt, voorzichting met de krik de draagarm met schokbreker omhoog brengen, onderstussen wel kijken of de beugel die naar het andere voorwiel gaat weer teruggemonteerd kan worden, als dat vast zit verder omhoog krikken, kijk in het motorcompartiment of de stang van de schokbreker naar boven komt door het gat heen, desnoods met een kleine schroevendraaier door het gat heen sturen.

    goed omhoog krikken en moer in het motorcompartiment vastzetten met ringsleutel 21 en torx50

    krik die onder de draagarm staat leeg laten lopen en weghalen, remleiding en draad voor de abs weer op zijn plek zetten en wiel monteren.

    Als beide kanten klaar zijn niet vergeten de wielbouten met 110nm aan te draaien.

    hier een paar extra foto’s van hoe het bij mij stond.




    Achter wielen :

    in mijn geval had ik een buurman een paar huizen verderop waar ik gelukkig gebruik kon maken van zijn schuur, buiten regende het namelijk behoorlijk.

    draai de wielbouten een slag los,
    Krik beide achterwielen van de grond, plaats voor de veiligheid twee steunen en haal de wielen eraf.

    in dit geval zijn 2 3 tons steunen en 3 krikken gebruikt, een beetje overkill misschien maar dat heb ik overgehouden aan mijn werk bij defensie, beter extra als een te weinig :hyp

    Pak een krik en plaats die onder de arm achter de remschijf, krik dit iets omhoog zodat de schokbreker (en veer) iets ingedrukt wordt.
    Pak een ratel met torx dop E20 en draai de onderste bout van de schokbreker eruit, haal de krik er ook weer onderuit, doe hetzelfde met de andere kant.

    nu kunt je met een beetje moeite met een grote schroevendraaier onder het rubber het rubber met veer eruit wippen.

    nu kun je mooi zien dat de nieuwe veer korter is als de originele.
    Zet beide rubbers van de oude veer over op de nieuwe, let op ook het onderste rubber MOET in de veer gedaan worden en dan pas de hele veer op zijn plek monteren, het onderste rubber heeft namelijk een extra randje.

    krik nu het geheel iets omhoog zodat je de schokbreker ook weer kan monteren, gebruik uiteraard borgmiddel op de bout, doe dat aan beide kanten, wielen monteren en op 110nm aantrekken, en klaar.

    En het verschil, een beter uitziende wagen, maar vooral ene beter sturende en verende wagen en een betere wegligging.

    Voor de verlaging :

    Na de verlaging :

    deze howto is nog niet helemaal klaar,het verhaal over het uitlijnen en hoe de camber afgesteld moet/kan worden komt nog, met de opmerking dat uitlijnen iets voor de specialist is, prijzen varieeren tussen 35 tot 60 euro hier in de buurt en dat het veranderen van de camber niet zo maar kan.

    Mark
    http://www.AstraTuningClub.nl

    #18218121

    Hartelijk bedankt voor de how-to! :thumbup

    Nu krijg ik wel weer m’n twijfels, nu ik zie dat de Eibach veren echt wel korter zijn bij jouw Astra.
    Bij mij waren ze nl. exact even lang, ik lijk ook de enige mens op deze planeet te zijn met dit probleem, met welke auto dan ook.

    Ik ga er nog altijd van uit dat de Eibach veren tov de originele veren geen verschil maken als je ze naast elkaar legt, maar wel als ze onder de auto staan?

    #18218122

    bij de gtc durf ik het niet te zeggen, de stationwagon is altijd een apart verhaal, die staat veel hoger op zijn poten als de 5 deurs of gtc
    maar hou in de gaten dat jouw opel veren al ingezakt zijn, dat zal met de eibach ook iets gebeuren na verloop van tijd en dat het progressief gewonden veren zijn, dat is niet te vergelijken met originele veren, progressief wil zeggen hoe verder ze ingedrukt worden hoe harder ze worden, maar dan niet in 1:1 verhouding zoals bij de originele maar sneller

    Mark
    http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18218123

    Jammer, gisteren kreeg ik te horen dat de autokeuring waarschijnlijk een heel dure grap wordt, en al zeker als ik een schroefset aanschaf.
    In dat geval zal ik nog eens proberen de veren terug te sturen naar afzender…

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.