Astra G – z16xe stottert bij wegrijden koude motor

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G – z16xe stottert bij wegrijden koude motor

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Beste Opel-forum leden,
    Bij deze wil ik mij graag even voorstellen:

Ik ben Jens, 26 jaar, woonachtig in Berlikum (Friesland), en heb vorige maand mijn eerste opel gekocht:

Een mooie blauwe Njoy uit 2003 met z16xe motor.
    +- 155.000km en in showroom staat :afro

Hij rijdt heerlijk, behalve:
    – hij stottert als ik probeer weg te rijden met een koude motor.
    Af en toe gaat het nog als ik zachtjes en met beleid de koppeling op laat komen. Met een warme motor is het probleem volledig verholpen.
    – Tussen de 1000 en 2000 toeren met koppeling omhoog rijdt t soms wat schokkerig en nerveus, bij bijvoorbeeld gas geven na een bocht in de 2e versnelling.

Nu heb ik al wat hier op het forum rondgekeken en dan komen de veertjes (?) van de koppeling naar boven als oorzaak. Zelf zat ik te denken richting een vuile EGR klep of gasklephuis (wat ik niet verwacht omdat de auto compleet dealer onderhouden is, dat ook duidelijk kan zien aan de nieuwe GM onderdelen en duidelijke zorg aan de auto)

Het is geen grote ergenis, maar een auto in deze staat verdient ook een soepel perfect rijdende auto.
    Iemand tips?

Eerste stap EGR uitschrijven van software, er is opel software voor deze auto.

Waar kan ik dat laten doen? Bij de een Opel dealer?
    Moet dan de klep ook afgedopt worden?

Ik kan ook doen. Afdopen later, als motor loopt beter.

Andere goed stap is gasklep reinigen en het gaatje voor carterventilatie opboren naar 2mm

Het kost niets (als je het zelf doet), en kan de oorzaak zijn.

Verder voorkomt het vervolg fouten, zoals oplopende carter druk en olie lekkages.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.