Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra g x16szr bj 98. schokt, Evt te maken met dynamo??
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 6 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
1 mei 2011 om 22:57 #17236319
Hallo,
Ik heb een probleem(pje) met mijn astra G, dit is een x16szr bj 98.
1. Als de auto koud of warm is (zomer of winter maakt niet echt uit). Dan schokt hij in de 1e 4 versnellingen. Vooral als je bv rond 2500 toeren rijdt en dan het gaspedaal los laat. Ook als je constante snelheid rijdt bv 80 dan voel je schokken, net of je windvlagen tegen hebt. Daarbij loopt de motor onregelmatig als ie koud is, eerst 1200 toeren en dan zakt hij naar 750 en schommelt vervolgens tussen de +-700-850 toeren, dus blijft nooit mooi constant lopen. (valt ook op als je naar de motor kijkt, dan ziet hem in een bepaald ritme lopen en af en toe wordt dit ritme verstoort)
2. ook de stuurbekrachtiging valt af en toe uit. En als ik stil sta met mijn verlichting aan en ik stuur dan gaan mijn koplampen iets minder fel schijnen en als ik niet meer stuur worden ze weer feller.
Dit gebeurt ook als ik de aanjager aanzet of de achterraam verwarming.Wat er al aan vervangen is:
Nieuwe egr klep,
nieuwe bobine,
nieuwe bougiekabelset,
nieuwe bougies,
nieuwe thermostaat + huis
nieuwe distributieriem + alles wat er bijhoort
olie ververvest + nieuwe filter.Als de motor mooi warm is geeft de temp meter 90 graden aan dus dat is goed,
Auto al uitgelezen maar geen foutmelding.
Ik heb het vermoeden dat de dynamo niet helemaal fris meer is maar vraag me af of het schokken hier ook mee te maken heeft.
En de uitlaat heeft volgens mij een heel klein lekje, als ik snel optrek komt er een ligt brommetje uit zetten, maar wel heeeel minimaal.alvast bedankt voor de tips!
2 mei 2011 om 10:33 #17864806Iemand een suggestie of opmerking??
bvd2 mei 2011 om 10:49 #17864807Stuurbekrachtiger probleem zit hem in de stuurpomp. Deze auto zal een elecktrische pomp hebben.
De stekkeraansluiting onderin rot altijd weg, soms is het te repareren, soms moet je gewoon een andere pomp halen. 1 van de sloop kan soms nog best gebruikt worden.Motorisch probleem zou je eventueel even kunnen uitlezen.
Check daarbij de foutcodes en de parameters als de motor loopt.
Soms zit het in een simpel dingetje zoals een lekkend vacuumslangetje, maar soms is het ook een sensor in de motor.2 mei 2011 om 13:59 #17864808Maak je gasklephuis eens schoon, bij mij heeft dat heel erg geholpen tegen schokken.
2 mei 2011 om 15:02 #17864809@Fearless Zoals vermeld is de auto al uitgelezen en waren er geen foutmeldingen.
@ Atteman Bedankt voor de tip, maar dit is al gebeurt :wink:
2 mei 2011 om 15:42 #17864810Geen foutcodes, maar hoe zit het dan met de metingen van de sensoren. Een slechte sensor hoeft nog geen storing te maken ;)…………
Kijk maar eens naar al die kapotte temp.sensoren, geen storing. Wel slecht lopende motor…….En ook de vacuumslangen spelen een grote rol bij het mooi draaien van een motor.
2 mei 2011 om 20:47 #17864811De waardes waren allemaal goed. Er was niks aan te zien.
Wat mij trouwens vandaag opviel is dat als ik zonder licht rij hij bijna goed rijdt en als ik met verlichting aan rij hij weer schokt?? :?
2 mei 2011 om 21:06 #17864803Er zijn iig wel een paar dynamotypes die niet al te fijn zijn. Heb er bij astra’s vectra’s en zafira’s al genoeg vervangen.
Ook soms problemen met flikkerende verlichting. Laadstroom meten was altijd goed, alleen een enkele keer te weinig spanning.
Je kan er iig wel makkelijk bij, bij zon 8v3 mei 2011 om 06:42 #17864812De dynamo in een g geeft wel vaker problemen, leg eens een massakabel van 2,5 kwadraat van de dynamo naar de min pool van de accu (omte beginnen), als tijdens het rijden je acculampje gaat branden dan is na een seconde of 2 ook je stuurbekrachtiging weg, gegarandeerd dat het dan in je dynamo ligt.
3 mei 2011 om 08:48 #17864813Ok, zal vanmiddag even proberen,
Zal ook even wat metingen verrichten met een multimeter, kijken wat de waardes zijn van de accu.3 mei 2011 om 14:54 #17864814heb net ff wat metingen gedaan en dit is er uitgekomen:
accu vol belast met motor aan: 12,5v
accu zo min mogelijk belast met motor aan: 14,4vaccu vol belast met motor uit: 11,4
accu niet vol belast met motor uit: 12,5tevens vond ik een heel klein lek bij een vacuumslangetje (koppelstuk tussen slang en inlaatkap)
ik heb alleen geen idee wat de waardes horen te zijn van een astra g
3 mei 2011 om 15:09 #17864805Vol belast 12.5V is heel weinig.
Met motor uit hoef je niet te meten, daar kan je niets mee.
Dynamo zal er af moeten iig, laat hem eens testen, vaak is het alleen de spanningsregelaar die vervangen hoeft te worden.
Dat kleine lekke vacuumslangetje heb je al vervangen? is daarmee het schommelende toerental opgelost?
Waar kom je ergens weg? In zwolle zit een goed adres voor je dynamo. Maar die zullen ze bij jou in de buurt waarschijnlijk ook wel ergens op een testbankje kunnen zetten.
3 mei 2011 om 15:14 #17864804Ik kom uit Woerden,
dus dat is wel een paar uurtjes rijden :?Het koppels stukje moet ik alleen zien te repareren, het is een slangetje die naar een plastic kap gaat, en de opening waar het slangetje in gaat die sluit niet goed, je hoort daar een zuig geluidje uit komen.
3 mei 2011 om 17:19 #17864815monteer maar een nieuwe dynamo bestel deze voor de prijs en de garrantie bij huizen elektrik in huizen ,of haal een ??goede op de sloop dealer betaal je de hoofdprijs een ruiler kost rond de 130€ en bij huizen elktrik ben je 115€ en 7,95€ verzend kosten kwijt voor splinternieuw .
en je probleem is dan opgelost .ik heb met de astra G van me dochter het zelfde gehad .ook de elektrische stuurbekrachtiging gebruikt best stroom is dat er te weinig heeft ie niet de kracht om bij te springen jaag je het toerental op zal hij het wel doen .let wel kontroleer wel je olie pijl van de stuurbekrachtiging ze willen wel lekken of verliezen .
kijk op http://www.auto-electric.nl daar staan ze op
bert
3 mei 2011 om 17:37 #17864816Bedank voor de tip.
Er gaat zoiezo geen sloop onderdeel in, als ik iets vervang dan meteen nieuw zodat het meteen opgelost is.
zal indd even kijken bij huizen3 mei 2011 om 19:42 #17864817een opel dealer(Tilburg) rekende voor die van ons(toen ook een astra G 100A dynamo) 300 euro met inruil van de oude dynamo, schandalige prijzen, maar dat rekenen alle opel dealers.
4 mei 2011 om 08:38 #17864818Al eens eerder gemeld .de vorige eigenaar laat bij de Opel in Drachten een nieuwe dynamo plaatsen in de Vectra x16xel van 1998 in september 2009 rekening heb ik in mijn bezit 587€ inkl de btw.
ik koop de Vectra over in november 2009.was altijd bij de Opel in Drachten in onderhoud geweest boekjes en alles er bij.
in januari 2010 stopt de Vectra met leven dynamo overleden 4 maanden jong of oud .
Opel gebeld of daar nog sprake is van een stuk materiaal/onderdeel garantie dus niet ik was niet meer de opdacht gever en eigenaar van de auto (TOEN)
dus dynamo uitgebouwd met Wim V6 en raad eens zelfs voor dat enorme bedrag zat er een gerepareerde Delco met een Valeo reparatie sticker gemonteerd stond wel nieuwe delco op papier.
dus conklusie Bij de Vod word je als je niet oppast gewoon belazerd ik heb er geen andere woorden voor.
ruiler kost gemiddeld 130 é nieuw staat voor 365€ op papier 1 1/2 uur werk en de btw
dus wees op je hoede bij de Vod zie mijn verhaal koppeling in het Vectra deel aan bod Vod komplete koppeling vervangen 1085€ ex btw en aan bod Vakgarage koplete koppeling vervangen 595€ inkl en 3 maanden Bovag garrantie en hij is echt inkl hydrolager vervangen .
Bert
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.