Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra G overhit.
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 8 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
20 maart 2011 om 09:10 #17234469
Hallo allemaal,
van de week stond ik bij een verkeerslicht en voetgangers attendeerden mij erop dat er vloeistof onder de motor uitkwam.
Ik uitstappen en idd zeg, wat een plas onder de auto.
Ik direct terug in de auto temp vol in de max. overhit dus.
Aangezien ik slechts 1km van huis was zette ik de binnenverwarming op max om de motor een beetje te koelen en rustig teruggereden naar huis. dit hielp aangezien ik bij thuiskomst de motor temp. ongeveer op 95 graden aangaf.Bij thuiskomst motorkap geopend en koelvloeistof bakje was uiteraard leeg, en hoorde de motor borrelen en de ventilator bij de radiateur draaien. Ik heb even de dop van de klepdeskel afgehaald om te kijken of er zo’n witte smeurie te zien was en idd, dikke laag witte smeurie. ( Wat normaal zal duiden op lekke koppaking ).
Dag later wat water gevuld en even naar tankstation gereden voor een reep chocolade. Aangezien de motor nog koud was moest dit kunnen die 500 meter. Bij thuiskomst toch nog even de motor laten draaien en checken wat er ging gebeuren. en ja hoor als snel liep de temp op richting de 100 graden. ik heb toen de motor uitgezet en weer de oliedop gechecked waar een klein laagje smeurie op was maar ging verder checken.
Wat bleek nou, op de bijvul dop dus smeurie, maar het gekke is dat bij de peilstok totaal niks! Ik dacht dat als je een lekke koppaking hebt dat je dan niet alleen op de oliedop maar ook op je peilstok smeurie zal hebben toch?
Ook even aan de slangen gevoeld die naar de radiateur lopen. Die was warm, maar de bakje waar de koelvloestof in zit ( reservoir ) was gewoon koud.
Ik heb ook geen witte rook uit de uitlaat of iets dergelijks.
Enig idee wat dit kan zijn? Ik hoop niet de koppaking aangezien de peilstok geen smeurie heeft.
20 maart 2011 om 09:15 #17841340je geef zelf al aan dat er een plas onder auto lag
is het dan niet raadzaam om eerst eens te kijken waar het presies lekt.
zodat je daarna verder weet wat je kan doen,?
zou eens beginnen met de radiateur en de slangen te kontroleren op scheuren en lekken20 maart 2011 om 10:17 #17841341Ik gok op de waterpomp ;)
misschien even handig om te vermelden om wat voor auto het gaat, serie, motorcode, noem maar op. Staat ook in het “eerst lezen” topic ;)
Maar ik kan niet helemaal uit het verhaal opmaken of de motor nu echt overhot is geraakt of niet.
100 graden is an sich nog geen probleem, dus misschien valt het nog wel mee.
En die witte smurrie hoeft geen lekker pakking te zijn.
Kijk eerst eens waar het lekt, fix dat, en kijk daarna eens hoe de boel draait.
even olie verversen en de boel schoon (laten) maken zodat je zeker weet dat je geen ouwe troep voorbij ziet komen.20 maart 2011 om 12:15 #17841342als koelvloeistof in de cilinders komt dan zie je witte rook, maar als de koelvloeistof langs de koppakking naar buiten gaat dan zie je niks, ja koelvloeistof lekken.
Maar gewoon eens kijken waar hij lekt,
wat ik ook veel zie is dat marters koelslangen doorknagen, dan is het een kwestie van andere slang en klaar
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.