Astra G – autoradio vs zekering vs kabelboom

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G – autoradio vs zekering vs kabelboom

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17238181

    Hallo,

    De titel is misschien wat vreemd, maar ik zal het zo duidelijk mogelijk proberen te maken.
    Een ruime maand heb ik een Opel Astra G in bezit (X1.6XEL) uit 2000. Hier zat bij aanschaf nog een originele Opel radio in (Philips).
    Deze liet dus de zender, datum, tijd en buitentemperatuur zien op het display in het dashboard.

    Deze radio heb ik vervangen door een Pioneer radio, die ik daarvoor in een Opel Astra, Ford Escort en Fiat Brava heb gehad. In alle auto’s zonder problemen. Bij het demonteren van de originele radio uit de Astra heb ik de 2 stekkers van de auto in het ISO blok gestopt, de extra stekker die dus het display aanstuurt heb ik losgelaten (dat is ook tevens een ander formaat stekker). Het is dus een Astra G zonder boordcomputer (ik zie dus geen brandstof verbruik en radius op het display!). De radio werkte goed, geen bijzonderheden.

    Na een maand viel opeens de kilometerteller, toerenteller, temperatuur en brandstofmeter e.d. stil. Zekeringen gecontroleerd en zekering 13 bleek kapot te zijn. Deze vervangen en na wat hobbelige wegen en dus veel sturen en remmen gebeurde het weer. Aangezien er nog 3 maand garantie op de auto zit de auto naar de garage gebracht. Die zegt nu het volgende:

    -Door het niet goed inbouwen / verkeerd aansluiten van de radio zijn er 2 draden in de kabelboom verbrand, tevens was een relais kapot.

    Ik vind dit dus erg merkwaardig. Heb in meerdere Astra G’s van 2000 en nieuwer de radio er in gezet en nog nooit dit gehad. Tevens heeft de radio gewoon altijd goed gespeeld zelfs als de zekering eruit knalde. Aangezien radio’s ook apart gezekerd zijn lijkt mij dat de radio dan ook niet had moeten werken als het echt door verkeerd aansluiten kwam. Dan was de zekering van de radio kapot geweest en had hij niet meer horen te werken. Tevens heeft het dus gewoon een maand probleemloos gewerkt.

    Klopt mijn redenatie? Heb ik hier gelijk als de garagehouder probeert onder de kosten uit te komen door te zeggen dat het mijn schuld is?

    #17884446

    ik denk dat het niks met je radio te maken heeft hoor van dat doorbranden van die kabel. wat kun je nou verkeerd doen met het inbouwen van een radio. simpelweg 2 iso stekkers. bovendien als het wel door je radio zou komen, dan waren de problemen al gelijk opgetreden en niet pas na een maand.

    dat de garage tegen jou zegt dat het door het verkeerd inbouwen van je radio komt vind ik klinken als een standaard smoes. ik heb in mijn astra ook een pioneer radio en idd de stekker van de boardcomputerdisplay heb ik bij mij ook gewoon los liggen. waarschijnlijk was het probleem ook gekomen als je de originele radio er in had laten zitten.

    je moet vragen hoe de garage de conclusie trekt dat het door het niet goed inbouwen / verkeerd aansluiten komt van je radio.

    inbouwen is niet veel meer dan simpelwel in je dashboard schuiven.
    aansluiten is twee kabels en nogmaals als je het verkeerd had gedaan, had je gelijk al problemen gehad.

    ik heb zo’n vermoeden dat ze een domme smoes verzinnen om hun geld te kunnen halen.

    #17884447

    ik denk dat het niks met je radio te maken heeft hoor van dat doorbranden van die kabel. wat kun je nou verkeerd doen met het inbouwen van een radio. simpelweg 2 iso stekkers. bovendien als het wel door je radio zou komen, dan waren de problemen al gelijk opgetreden en niet pas na een maand.

    dat de garage tegen jou zegt dat het door het verkeerd inbouwen van je radio komt vind ik klinken als een standaard smoes. ik heb in mijn astra ook een pioneer radio en idd de stekker van de boardcomputerdisplay heb ik bij mij ook gewoon los liggen. waarschijnlijk was het probleem ook gekomen als je de originele radio er in had laten zitten.

    je moet vragen hoe de garage de conclusie trekt dat het door het niet goed inbouwen / verkeerd aansluiten komt van je radio.

    inbouwen is niet veel meer dan simpelwel in je dashboard schuiven.
    aansluiten is twee kabels en nogmaals als je het verkeerd had gedaan, had je gelijk al problemen gehad.

    ik heb zo’n vermoeden dat ze een domme smoes verzinnen om hun geld te kunnen halen.

    #17884448

    Ik heb maar even met een monteur gepraat ipv de eigenaar zelf. Dat heeft e.e.a. duidelijker gemaakt. Het probleem is dat de radio constante spanning kreeg doordat waarschijnlijke de vorige garage een draad heeft om zitten wisselen in de kabel tussen radio en ISO stekker. Dit was dus niet voor het geheugen maar zodat de radio altijd wou spelen, ook als er geen sleutel in het contact zat. Dit was alleen een verkeerde draad als je het vergelijkt met Opel. Ze hebben me ook laten zien hoe en wat en waarom de radio nog wel gewoon werkte.

    Dit verhaal klonk wel aannemlijk en de garage en ik hebben beiden wat toegelegd. Tip voor de garagehouder was uiteraard wel de volgende keer meteen de monteur het woord te laten doen, zodat je niet van die vreemde cowboy verhalen krijgt.

    Alles werkt nu weer perfect en de kabels zijn nu weer exact zoals het hoort.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.