Astra G, aanjager kapot

Forumindex Forums Modellen Astra Astra G, aanjager kapot

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17217360

    Mijn aanjager heeft er de geest aan gegeven. De draaiknop (met 4 standen) werkt niet meer. Ook de recirculatieknop geeft geen leven meer. (Lampje brand niet, als je hem indrukt)

    Ik heb een Astra G, X20DTL (Diesel) uit 99.
    De zekering is in orde (een grote zekering is dat) en aan de stekker die aan het bedieningsblok vast zit (X6 stekker als ik me niet vergis) komt stroom binnen op de zwarte dikke stroomdraad.

    Ik moet hem nog verder doormeten, waar hij geen stroom meer krijgt, maar hebben jullie nog ideeën? Ik hoor dat de kachelweerstand kapot kan zijn? Waar zit dat ding, en hoe meet ik die door?

    Klein detail: ik rook een brandluchtje toen hij kapot ging. king:

    #17614347

    De recurcilatie knop die werkt op maar 1 stand dus misschien dat die op de verkeerde stand staat.:hmmz
    De kachelweerstand die zit ergens achter het dashbordkastje..

    Mvg gerrit,

    #17614348

    Ik begrijp niet waarom de recirculatieknop maar op 1 stand zou werken.

    PS, ik ben er gister achter gekomen dat als ik de stand van luchtblaas-plaats-bepaling (wat een woord) verander, dan werkt het recirculatielampje wel. De aanjager blijft overigens vrij dood. Hij gooit er wel warme lucht uit, maar dat doet hij standaard, heel lichtjes.

    Iemand een idee hoe ik de kachelweerstand doormeet?

    #17614349

    origineel gepost door Cheater
    Ik begrijp niet waarom de recirculatieknop maar op 1 stand zou werken.

    PS, ik ben er gister achter gekomen dat als ik de stand van luchtblaas-plaats-bepaling (wat een woord) verander, dan werkt het recirculatielampje wel. De aanjager blijft overigens vrij dood. Hij gooit er wel warme lucht uit, maar dat doet hij standaard, heel lichtjes.

    Iemand een idee hoe ik de kachelweerstand doormeet?

    De recirculatie werkt in alle standen behalve als de luchtstroom op de voorruit staat gericht dan schakelt deze vanzelf uit.

    De kachelweerstand meet je makkelijk door met een multiemeter, op de uitgang krijg je verschillende spanningen op de verschillende standen.

    Waarchijnlijk is gewoon de weerstand kapot dat gebeurt wel vaker, hij zit achter je dashboard kastje op of tegen je kachelhuis (vlakbij het interieur filter)

    #17614350

    Oh dat wist ik niet. Maar ik kwam er achter inderdaad!

    Maar als alle standen van de blaas-snelheid-knop niet meer werken, dan zouden alle pinnen van de kachelweerstand een foutieve waarde weergeven, dus hoe weet ik dan of die kapot is of niet. Als er nou bijv. 1 stand niet zou werken, dan boodt dat nog enig inzicht.

    #17614351

    origineel gepost door Cheater
    Oh dat wist ik niet. Maar ik kwam er achter inderdaad!

    Maar als alle standen van de blaas-snelheid-knop niet meer werken, dan zouden alle pinnen van de kachelweerstand een foutieve waarde weergeven, dus hoe weet ik dan of die kapot is of niet. Als er nou bijv. 1 stand niet zou werken, dan boodt dat nog enig inzicht.

    Zekering is heel zei je.

    Meten of je spanning hebt op de kachelmotor (ook massa)
    Meten of je spanning hebt op de weerstand (ook massa)
    Meten of je spanning hebt op de schakelaar (ook massa)

    Dan zal je eruit moeten kunnen komen.

    Succes.

    #17614352

    Ik ben weer een stuk wijzer… Heb het één en ander doorgemeten..
    De motor doet het niet, of hapert. Ik heb hem gedemonteerd, en als ik de vinnen een zetje geef, dan WIL hij wel, maar houdt vlug genoeg op. Daarna geeft hij alleen nog maar schokjes, als ik hem meehelp met draaien.

    Koolborstels op verwacht ik?

    Hoe vervang ik deze? Is er egens een how-to? Ik heb het één en ander wel uit elkaar gekregen, maar de motor is nog intact, tot nadere instructies. Iemand nog tips? Een nieuwe kachelmotor wil ik even als laatste optie bewaren. Dat is namelijk wel heel simpel, en ik wil er gerust wat tijd in steken.

    #17614353

    om te controleren of de aanjager kapot is set de aanjager op stand 4 blijft hij dan nog dood dan is de weerstand in orde en is de aanjagermotor doorgebrand dit verklaart ook het branderige geur in de auto de aanjager zit achter het handschoen kastje aan de linkerzijde van de auto deze kunje met 6 torks schroeven losmaken en dan de vloerverwarming bijrijder verwijderen en dan zie je de aajagermotor zitten deze maak je ook met 6 schroeven los inbouwen in omgekeerde volgorde.vr gr johann

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.