Astra F X1.6sz motor probleem

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F X1.6sz motor probleem

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Auteur

hallo,

ik heb hier een astra van 93 op de oprit staan die sinds een week problemen heeft.
    het is een Astra Tailgate X1.6sz Automatic E2, van 1993
    wagen is sinds vorigjaar in ons bezit, en heeft tot voorkort zonder problemen gereden.

het volgende doet zich voor, wagen start zonder moeite, maar het lijkt als of hij op 3 cilinders loopt.
    is dus niet vooruit te branden, waarbij ik ook het idee heb, dat hij niet doorschakeld.
    zelfs als ik hem doortrap naar de kickdown, heeft hij er geen zin in.

wat ik al gedaan heb: bougies vervangen, bougiekabels,(heb op alle vier de kabels een vonk)
    egrklep schoongemaakt.
    selector van de automaat gereinigd, compressie gemeten alle 4 rond de 250 psi (17 bar)
    stekkerverbindingen schoon gemaakt.
    als ik de wagen start dan gaar het “S” lampje gewoon uit, gaat niet aan tijdens het rijden,
    ook het lampje van het motormanagement gaat uit en blijft uit.
    een enkele keer knalt hij in de uitlaat.

ben vroeger automonteur geweest, echter was dat in een tijd dat motorruimtes nog balzalen waren.
    en heb de ontwikkelingen niet echt bijgehouden. zeker alle elektronische snufjes ontgaan mij.
    sleutel nog wel, maar meestal aan de oude beestjes. ;)

groet fred

Bobine, Injector, Voetpakking injectie unit, Vacuumslangen, MAP-sensor, Lambdasonde

Kan best best nog wat oorzaken hebben.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

ook tijdig je vloeistof en filter van je bak verversen/vervangen.. kan het probleem van het niet op tijd door willen schakelen oplossen.. en dan wat willem hierboven zegt

vacuum slangen heb ik nagezien en zijn vervangen, bobine zou kunnen, maar dacht dat die goed was, omdat ik keurig op elke kabel een vonk krijg. ben me er zeker van bewust, dat er veel oorzaken kunnen zijn, probeer ze ook een voor een te verhelpen, maar zoals altijd, wil je geen dingen vervangen die nog goed zijn. voor je het weet, hangt er een nieuw blok in. :D

ga morgen eens zoeken en meten/

bedankt voor nu

grt fred

en wat ik vergeet te melden, als ik gas geef, en los laat, blijft hij even verhoogd toeren maken, en valt dan pas terug naar stationair. ong. 2-3 sec.

Zit je uitlaat niet gewoon verstopt (katalysator dicht).

kat. zou een optie kunnen zijn, maar dan zou hij ook op hoge toeren moeten tegenwerken.

ik heb inmiddels weer wat stekker na gekeken, de map gecheckt, injector spuit mijn in ziens op de juiste wijze stationair brandstof in.
    alle slangen op breuken na gekeken. tot nu toe niets gevonden. en wat ik ook los trek de motor blijft gewoon door hobbelen.

ga zo de ecu uitlezen weliswaar zonder computer, dus of het echt nut heeft weet ik niet.

er nog wel een dingetje dat ik nog niet thuis kan brengen, er zitten 2 slangetjes aan, waar er een volgens mij richting ecu gaat, kan dat kloppen.

en hier staat een filmpje van de onrustig lopende motor http://www.frejac.nl/astra.mp4

Oude astratjes kun je ook met een paperclip uitlezen.. Hoef je niet perse opcom voor te hebben.. Is wel makkelijker

@bart-gsi wrote:

Oude astratjes kun je ook met een paperclip uitlezen.. Hoef je niet perse opcom voor te hebben.. Is wel makkelijker

hoi, weet ik, heb ik ook net gedaan, maar gaf geen foutcode’s op.

ga alles nog een van voor af checken, eerst maar eens een nieuw brandstof filter halen.

ik vind het maar lastig, al die electro in je auto.

fred

wat vaak voorkomt is de pakking van het gasklephuis die kapot is, dan heb je valse lucht en loopt die ook niet lekker stationair

aanvulling op topic:

3 van de 4 bougies waren netjes de laatste was zwart uitgeslagen.
    ga maandag eerst het brandstoffilter vervangen, om de brandstof toevoer uit te sluiten

fred

brandstoffilter heeft niets opgeleverd, slangen van brandstof toevoer aan de carb. zijde voorzien van nieuwe klemmen, lekte bij bewegen. motor loopt nog niet lekker stationair, nijgt naar uitvallen en heb kleine plofjes uit de uitlaat bij gas geven.
    ga nu maar eens kijken naar de bobine.

iemand nog suggesties ?

grt fred

Als je motor op 3 poten loopt is de bobine idd goed om te controleren.. Anders zou je de stappenmotor kunnen checken op de werking hiervan als je motor gewoon op 4 cilinders loopt maar slecht stationair draait

@bart-gsi wrote:

Als je motor op 3 poten loopt is de bobine idd goed om te controleren.. Anders zou je de stappenmotor kunnen checken op de werking hiervan als je motor gewoon op 4 cilinders loopt maar slecht stationair draait

hoi, bedankt voor je reactie.
    ik heb getracht de kabels te meten met een ouderwets apparaatje om te zien of hij vonkt, signaal lijkt mij erg matig per cilinder.
    ga van de week eerst de stappen motor na kijken, en dan de bobine.
    ook gooi ik de egr klep dicht.

vandaag de bobine vervangen, stappen motor, en egr klep nogmaals gereinigd.
    nog geen resultaat.
    net een rondje gereden (stekker Lambdasonde los ), rijd wel, maar sputtert tegen, begrijpelijk met de stekker los.
    maar dan nog!!
    heb een filmpje van de stationair draaiende motor hier staan http://www.frejac.nl/astra2.mp4″ onclick=”window.open(this.href);return false;

inmiddels het volgende gemaakt/nagezien
    egr klep
    stappenmotor
    bobine
    bougies + kabels
    vacuum slangen
    lekkage carb.
    map sensor

opties nog open
    Lambdasonde
    kat. (niet het mauwend model :D )
    krukassensor
    nokkenassensor (als die er op zit)

graag suggesties :cry voor het in de papieren gaat lopen/

ff tussen door

aangezien hij van ’93 is mag je ook een katvervanger ertussen zetten
    doen hoef een stukje pijp ook niet veel te kosten

http://www.gm-tuningparts.nl/shop/product/1475/opel-astra-f-katvervanger” onclick=”window.open(this.href);return false; :jerry

nokkenas sensor heeft ie niet

@GOGOGO_1555 wrote:

ff tussen door

aangezien hij van ’93 is mag je ook een katvervanger ertussen zetten
    doen hoef een stukje pijp ook niet veel te kosten

http://www.gm-tuningparts.nl/shop/product/1475/opel-astra-f-katvervanger” onclick=”window.open(this.href);return false; :jerry

nokkenas sensor heeft ie niet

bedankt voor je reactie,
    zat er inderdaad aan te denken om de kat er tussen uit te halen.
    nokkensensor kan dan van mijn lijstje

fred

Met plofjes uit de uitlaat en een blok dat niet vooruit te branden is, denk ik eerder aan een slecht ontstekingstijdstip of een nokkenas die 1 tandje scheefloopt. Volgens mij heeft de X1.6sz zn ontstekingsunit op de nokkenas zitten, dus een versprongen tandje zou beiden verklaren.

@Speedswitch wrote:

Met plofjes uit de uitlaat en een blok dat niet vooruit te branden is, denk ik eerder aan een slecht ontstekingstijdstip of een nokkenas die 1 tandje scheefloopt. Volgens mij heeft de X1.6sz zn ontstekingsunit op de nokkenas zitten, dus een versprongen tandje zou beiden verklaren.

kan, maar denk het niet.
    heb het vermoeden dat de injector vuil is.
    ga van de week spoelen.

maar bedankt voor het mee denken

fred

weer een paar dagen verder, zonder oplossing.
    wat we wel hebben geconstateerd is dat, de motor koud beter loopt dan warm.
    maar zijn er nog niet uit, rij momenteel met injector reiniger in de tank.

heb je de voetpakking van het gasklephuis al vervangen?
    beetje aansmeren met kit kan ook

@trashmetal wrote:

heb je de voetpakking van het gasklephuis al vervangen?
    beetje aansmeren met kit kan ook

heb de pakking gecontroleerd op lekkage, en is dicht.
    maar als de klachten blijven, gaat het gasklephuis er toch af voor reiniging
    fred

zo even update,

probleem nog steeds, toevoeging aan de brandstof, tbv reinigen injector, geen resultaat.
    kat. er onder uit gehad, deze zit niet verstopt, dus weer terug geplaatst.

nu heb ik eerst nog een vraag. er zit tegen het kleppendeksel, een zwart blokje met 2 slangetjes, een komt van de injector, de andere verdwijnt in het rechterscherm, weet iemand waar die naar toe gaat.
    wil hier eerst naar kijken, voor ik dure onderdelen ga vervangen, zoals de lambasonde, boordcomputer, krukassensor, enz.
    grt fred

Mocht je in de buurt van boxtel wonen
    heb veel onderdelen liggen om te proberen

Komt niet van de injextor maar van na de gasklep, en is voor de tankventilatie.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 29)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.