Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Astra F ’92 C1.6NZ MM lamp knippert + Motor stottert soms
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 5 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
28 mei 2012 om 11:20 #17248983
Hallo,
Allereerst wil ik mij voorstellen als een nieuw forum gebruiker hier.
Al een poosje op zoek hier op het forum over een probleem met mijn astra maar nog geen duidelijke oplossing gevonden.
Ik ben zelf geen automonteur maar probeer er wel iets van te snappen, wel redelijk goed met elektrisch.Maar goed fout omschrijving:
Het begon allemaal met een MM Lampje die soms begon te knipperen. Als deze knippert is het onregelmatig, snel en langzaam, dof en fel. Meestal was dit met een koude motor (miss vocht) en was het na ongeveer 20-30 min rijden weg. De motor houd niet merkbaar in en heeft volgens mij nog vol vermogen, ook is het brandstof verbruik nog redelijk normaal 1-12, 1-13 ongeveer. Als dit lampje aan het knipperen was stotterde de motor niet, zover ik merkte. Dit lampje knippert soms al voordat ik me motor start en soms brand die gewoon (zoals moet voor het starten).
2e probleem die later kwam.
Als ik constant 80-90 rijd stottert me auto soms, als ik dan even flink gas (meer toeren maken) was het weg of niet merkbaar. Ik denk dat dit gebeurt als ik met mijn auto laag toerig en constant rijd. Laatste tijd is dit erger maar soms heb ik er weer geen last van…. (Vaag..)
Wat ik geprobeerd heb:
Ik heb geprobeerd om met de peperclip methode mijn auto uit te lezen maar er kwam geen enkele code uit, knippert net zo raar als het 1e probleem.
Ik heb de bougie uit me 1e cil gehaald en bekeken of deze aangekoekt was. Dit was niet het geval en zag er nog netjes uit.
Ook heb ik al een injectiereiniger in me brandstof gegooid en flink mee gereden.Meer info volgt op aanvraag. Ik hoop dat iemand mij kan helpen want ik heb op dit forum al genoeg wijze mensen zien posten.
Ook kan ik een filmpje maken van me MM lampje als jullie niet precies begrijpen wat ik bedoel.Alvast bedankt,
Lennert Fokker
28 mei 2012 om 16:29 #18030369hey Lennert,
Welkom hier op dit forum !!
Leuk, ik heb ook een F C1.6NZ uit 1992. Jij ook zo te zien.
Wanneer is ie op de weg gekomen ?Maar goed, je probleem:
Controleer de volgende dingen:
Bougiekabels,
verdeelkap + rotor.
Je bobine kan het ook zijn.
Ook de bougies nakijken of ze ook vast zitten.
Bij mij willen ze nog wel eens los trillen.Vooral de verdeelkap + rotor is erg gevoelig voor vocht.
haal dat ding er eens af en kijk hoe die 4 nokjes eruit zien.
Dit is vaak een veroorzaker voor slecht lopen van een motor.
Inderdaad, als je gas geeft lijkt het over te zijn en ook bij een warme motor heb je er vaak geen last van.het probleem van je MM weet ik 123 even niet maar het lijkt op een massaprobleem.
Dit omdat je aangeeft dat hij zwak brand en onwillekeurig knippert.
Hier kan een medeforummer beter een antwoord op geven.Heb je ook foto’s van je F ? ben benieuwd.
Dit is de mijne:
Success ermee en heel veel plezier op dit forum.
Rik :)
28 mei 2012 om 18:55 #18030370Hey Rik,
Bedankt voor je reactie!
Mijn Astra is een Astra f GL volgens mij en is op 09 okt 1992 op de weg gekomen. Binnekort me andere velgen er onder en zal ik nog eens wat foto’s schieten. Alleen mijn lak is onder me achter ramen slecht. De blanke lak laag laat op sommige plekken los. De motor is nog wel in goede staat en heeft nog maar 131.*** KM gereden.
Als het wat minder warm is ga ik mijn verdeel kap los halen en dat bekijken wat je beschreef. Sowieso wou ik al alle bougies vervangen en bougie kabels ohms doormeten. Dit ga ik van de week even doen.
Betreft mijn MM lampje zat ik meer aan mijn ECU, sensors of bedrading te denken. Misschien is iets kapot of maakt slecht contact. Massa probleem zou ook kunnen maar soms brand die gewoon goed voluit. Wel als het knipperen wat minder is en bijna weg is merk ik dat het bij het optrekken weg is en bij gas loslaten terug komt. Dit is ook weer niet altijd…
Wat ik nog in me autotje gebouwd heb is een leuke geluidsinstallatie en wat ledverlichting binnen in gebouwd. Ook wil ik nog andere veren set bijv. originele van astra gsi. Dit omdat mijne toch erg lek zijn en bounchen als een malle. Ook zijn die GSi veren wat lager heb ik me vertellen. Miss ook nog even kijken voor voor en achterlichten. Maar ja dan wordt het wel een heel project omdat ik dan ook graag me auto een ander kleurtje geef.
Groeten Lennert
29 mei 2012 om 08:08 #18030371Net even alle bougiekabels doorgemeten (ohms) en er komen de goede waardes uit (tussen 7 en 9 Kohm). Wel zag ik dat de bougie dop aan de verdeelkap en bevestigings punten van de verdeelkap een beetje geoxideerd waren. Dit heb ik wat proberen schoon te maken en zal vanmiddag nog even me verdelerkap eraf schroeven.
Heeft er iemand anders al een mogelijke oplossing voor mijn probleem met mijn MM Lampje?
Groeten Lennert
30 mei 2012 om 08:57 #18030372Gisteren verderlerkap eraf gehaald en hier waren ook sporen van vocht en oxidatie. Alles schoongemaakt/schoongeschuurt en weer in elkaar gezet. Hiermee bleek het probleem niet opgelost en stotterde nog steeds af en toe.
Groeten Lennert
30 mei 2012 om 17:36 #18030373uitlezen
zijn hier genoeg die jouw auto kan uitlezen
21 april 2013 om 21:07 #18030375Ondertussen al weer een hele poos met me auto gereden zonder problemen.
Door de keuring gekomen met bijna niks :) alleen benzine slang moest iets ingekort worden ivm. scheurtjes.Tot vandaag…
Vandaag begon hij weer in te houden erger dan eerst. En met starten sloeg hij paar tikken aan en sloeg weer af. Hier na bijna niet meer te starten.
uiteindelijk gestart gekregen met startkabels en draaiende motor ernaast. Ook moest ik aardig wat gas geven voordat die aan sloeg.Daarna met de auto gereden stuk van 8km en uitgezet. 2 uur later weer gestart en geen problemen en stukkie gereden van paar km.
4 uur later weer gestart en stuk van 9km gereden. en toen ik bijna thuis was begon hij weer te stotteren en sloeg uiteindelijk af. ik koppeling in en uit gereden in parkeer vak.Morgen weer motorkap open en eens op onderzoek uit gaan.
MM lampje kniperd ook nog steeds zoals eerder beschreven.
Groeten Lennert
22 april 2013 om 19:47 #18030376wat je nu zegt heb ik precies gehad met mijn kadett 1.4!!!
starte en niks aan de hand na 9 km stotteren en uitvallen. dan startte hij moeilijk of niet!
10 min laten staat en het was starte en weer lopen.
begon met afentoe een hapering.en werd steeds erger tot ik dit probleem haduiteindelijk een nieuwe ontstekingsklok en bobine vervangen (niet alleen de verdeler maar heel dat huis op de nokkenas. ) koste me samen 30 euro en het was opgelost.
waarschijnlijk heb je het probleem gevonden nu22 april 2013 om 21:05 #18030377als je lampje al vaag doet voor het starten
heb je gewoon ergens een massaprobleem
maakt de kabel die van je accu naar chassis loopt maar eens los
en maak de contacten maar eens goed schoon
voor je knaken gaat uitgeven aan iets wat niet kapot is ;)22 april 2013 om 21:09 #18030378Slecht contact in.de ontsteking.. en.30 euro voor bobinr en.klok vind ik egt wel de moeite waard toch
22 april 2013 om 21:19 #18030379@rickykadett wrote:
Slecht contact in.de ontsteking.. en.30 euro voor bobinr en.klok vind ik egt wel de moeite waard toch
was voor de topicstarter bedoeld ;)
23 april 2013 om 07:28 #18030380Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Van de week me massa eens checken. En vant weekend ff langs de sloop om verdelerkap en bougiekabels. Miss glijk bobine enz meenemen. Ik zal ook een nieuwe bougies steken. Kan ook geen kwaad was ik al poos van plan.
Bedankt! Ik hou jullie op de hoogte.
23 april 2013 om 07:35 #18030381Moet wel zeggen dat toen ik een jaar geleden dit topic starte dat me verdelerkap geoxideerd zijn. En mij bougie kabels zijn ook niet al te best meer. Zal als het donker is ff met de plantensproeier erop spuiten.
23 april 2013 om 16:00 #18030374Vergeet dat niet. het huis waar de verdelerkap opzit te vervangen. ik weet bijna zeker dat die defect is
zou zonde zijn.dingen.te vervangen.en.juist dat ding te laten.zitten
25 april 2013 om 17:05 #18030382Gisteren bougies schoongemaakt en verdelerkap uitwendige contacten (waar de bougiekabels op gaan). Bougies waren flink versleten, Verderkap geoxideerd, bougiekabels geoxideert. Heelaas niet aan toe gekomen om de verdelerkap eraf te halen.
Rickykadett waar ik benieuwd naar ben is wat jij precies bedoeld. Ik ben zowiezo al van plan om me verdelerdkap en rotor te vervangen. maar wat bedoel je met het huis waar de verdelerkap op zit?
Ook ga ik van het weekend het volgende doen.
-Nieuwe bougies (besteld)
-Bougiekabels (even op de sloop halen)
-verdelerkap + rotor(van de sloop)
V snaar vervangen (besteld)
Distributieriem vervangen (besteld)
Olie vervessen + oliefilter (besteld)
luchtfilter vervangen (besteld)Even heel me massa bekabeling langs lopen en contactpunten van de kabels/frame schoonmaken.
25 april 2013 om 17:37 #18030383Goed bezig :thumbup
26 april 2013 om 20:11 #18030384waar de stekker opzit hier 2 fotos
op 1 foto zie je de verdeler los liggen en die verdelerkap zit nog ergens aan vast
je zegt zelf de verdelerkap al losgehaald te hebben… dan zie je dat rotortje zitten ,, dat rotortje zit op de klok hoop dat het door de fotos duidelijk is :jerry

29 juni 2013 om 16:35 #18030386Zo na een lange tijd laat ik weer eens wat horen. Astra heeft lang stil gestaan en is nog niet gemaakt.
Al een keer een foute hallgever+rotorkap en bougiekables binnen gekregen. Helaas paste dit niet.
Vandaag wel het juiste type binnen gehad en ga dit morgen is inbouwen. Moet ik dan mijn ontsteking weer opnieuw timen?
Ook heb ik een poos terug al me massa gecheckt maar het MM lampje blijft zo raar doen en knipperen…
Ook denk ik dat mijn thermostaat kapot is. omdat mijn motor nooit egt warm word. net boven of nog in het blauwe gebied. Is een thermostaat makkelijk te vervangen?
Groeten
29 juni 2013 om 16:56 #18030387thermosstaat zit achter je distributie riem dus die zou je eventueel allebei kunnen vervangen als die bijna op zijn einde loopt.
maar ff over je probleem met je mm lampje, het werd al eens eerder gezegd, laat hem ff uit lezen, scheelt je een hoop geknooi en gezoek.
weet niet waar je ergens woont, maar er is vast iemand in de buurt met een opcom of zo.de oude rotor kun je er zo aftrekken, de nieuwe past maar op 1 manier, dus je hoeft niks af te stellen.
29 juni 2013 om 17:00 #18030388@soepkiepe wrote:
thermosstaat zit achter je distributie riem dus die zou je eventueel allebei kunnen vervangen als die bijna op zijn einde loopt.
maar ff over je probleem met je mm lampje, het werd al eens eerder gezegd, laat hem ff uit lezen, scheelt je een hoop geknooi en gezoek.
weet niet waar je ergens woont, maar er is vast iemand in de buurt met een opcom of zo.de oude rotor kun je er zo aftrekken, de nieuwe past maar op 1 manier, dus je hoeft niks af te stellen.
Hey bedankt voor je reactie! Het gaat om me halgever/onsteking waar me verdelerkap weer op zit.
Heb zelf al eens de paperclip methode geprobeerd maar hier werd ik ook niet veel wijzer van.Ik woon in Zierikzee, Zeeland dus als iemand me kan helpen zal ik zeer op prijs stellen!
Groeten
29 juni 2013 om 17:03 #18030389moet je mr-f ff aanspreken, die woont geloof ik niet heel ver van je vandaan, weet alleen niet als die een opcom heeft.
je ontsteking past geloof ik ook maar op 1 manier.
als je die er af hebt he, er zit zo rubberen ring achter, vervang die gelijk mee, deze drogen nogal snel uit.
en nu ik dat zo zeg.. die heb ik laatst bij mijn eigen vervangen, kon hem maar op 1 manier terug drukken en hij liep gewoon zoals ie daar voor ook deed ;)29 juni 2013 om 17:28 #18030390oke bedankt! kon hem niet zo snel vinden maar hoop dat er mensen uit deze buurt hier nog kijken. Ben benieuwd we gaan morgen die ontsteking vervangen en moet ff een thermostaat bestellen met wat pakingen.
Anders word het ff garage maar dat mijd ik liever kost weer zoveel…
29 juni 2013 om 22:05 #18030385@rickykadett wrote:
waar de stekker opzit hier 2 fotos
op 1 foto zie je de verdeler los liggen en die verdelerkap zit nog ergens aan vast
je zegt zelf de verdelerkap al losgehaald te hebben… dan zie je dat rotortje zitten ,, dat rotortje zit op de klok hoop dat het door de fotos duidelijk is :jerry

Idee is hetzelfde, systeem werkt wel met hele andere pulsen, maar deze is van een 1.4.
Onderstaand is die van de C16NZ:
30 juni 2013 om 20:06 #18030391Vandaag halgever, verdelerkap en bougiekabels vervangen en rijd weer als een zonnetje. Enkel knippert het MM Lampje nog wel soms. het lijkt of het ook met gas geven verschil maakt.
Soms is het lampje gewoon uit zoals het hoort. maar soms gaat die knipperen als ik gas loslaat en gaat uit als ik gas geef. en soms blijft die gewoon knipperen.
Vreemd probleem maar vermoed tog dat het ergens in een sensor zit. miss ook wel me bobine want ik had 1 draadje daarop niet helemaal goed terug gestoken en toen brande het MM lampje permanent.Ben wel erg blij dat die weer normaal rijd :thumbup :D
30 juni 2013 om 20:09 #18030392Lees et nu pas, woon inderdaad niet ver van je vandaan ( omg. Goes )
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.