Astra F 1997 Startproblemen

Forumindex Forums Modellen Astra Astra F 1997 Startproblemen

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Dag allen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb 2 weken geleden voor het eerst een auto aangeschaft bij een garage. Dit betreft een astra F uit 97 X1.4NZ. Ik heb geen verstand van auto’s dus vandaar dat ik graag contact zoek met de experts :angel

Bij de proefrit starte de auto niet meteen, maar met een booster wel in één keer. vervolgens een aantal dagen probleemloos gereden, maar krijgt nu last van startproblemen.

even een aantal feiten op een rij:
    – op het dashboard gaan geen rode/oranje lampjes branden tijdens het rijden
    – 1 keer gehad bij 70 km/h in versnelling 5 dat het vermogen een aantal seconden wegviel
    – 30 km/h in versnelling 3 zorgt soms bij afremmen en versnellen voor dat wat abrubt stottert, maar kan ook aan het lage toerental liggen. (het toerental klinkt niet laag. toerenteller ontbreekt)
    – al een aantal keer dat hij niet de 1e keer start, maar de 2e keer wel meteen.
    – vanmorgen na 200 meter gereden te hebben, bij het afremmen in versnelling 2 afgeslagen, op het moment dat hij normaal gesproken niet zou afslaan. Nadat de motor is afgeslagen bleef knipperlicht/allarmlichten aan zonder dat ik die aan heb gezet. vervolgens 3 keer geprobeerd te starten (5 seconden startmotor), maar starte niet. vervolgens de sleutel eruit en opnieuw in het contact gestoken waarna de auto meteen aansloeg.
    – tussen de middag 2 x een ritje van een kilometer gemaakt zonder startproblemen.
    – vanavond bij het wegrijden de motor niet aan kunnen krijgen. met behulp van collega zijn auto startkabels aan de accu gehangen waarna hij wel starte.
    – als ik de sleutel op contact zet hoor ik 2 seconden de benzine toevoer motor draaien
    – ik ruik geen benzinelucht.
    – lampje op de accu brand niet
    – startmotor klinkt niet traag

morgen ga ik bij diezelfde garage langs en zetten ze na lang aandringen een andere accu in, maar ik begin nu te twijfelen of dit wel het probleem is.

vorige week nieuwe accu in laten zetten, maar heeft het probleem niet opgelost.

gisterenmorgen weer 2 minuten bezig geweest met starten, savonds starte hij wel meteen

vanmorgen starten na 1 minuut, maar wel 2 keer uitgevallen in de eerste 200 meter dat ik reed in lage versnelling. beide keren na uitval een minuut bezig geweest om aan de praat te krijgen

eind van de middag starten na 2/3 minuten waarna hij ligt schuddend tot starten komt en binnen 3 kilometer dat motor stilvalt en meteen weer aanslaat bij 50 km/h(stotter).

vanavond even aangezet, maar start meteen binnen 1/2 seconden

iemand enig ideeen/tips?

ik heb ook facturen bij aankoop gekregen:

Hall gever in de ontsteking, Temperatuursensor, inlaatlucht temperatuursensor (indien aanwezig), slechte brandstofpomp / drukregelaar,
    Te trage startmotor, distri timing onjuist, map sensor of bedrading ervan niet goed.

verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

Teruggaan en afdwingen dat het opgelost wordt. Het is al te gek voor woorden dat ze een auto in die staat meegeven. Alles wat je er nu zelf aan knutselt geeft ze opties om de verantwoordelijkheid bij jou neer te leggen.

Los daarvan verwacht ik dat het een elektrisch probleem is, gezien het feit dat je alarmlichten uit zichzelf aan gingen. Als het geen “nieuwe” auto zou zijn zou ik zelf de massa-aansluitingen controleren en eventueel een nieuwe massadraad trekken, en de ECU nakijken. Maar nogmaals: het is de verantwoordelijkheid van de garage om een goed rijdende auto af te leveren, dus laat hun het maar oplossen.

Hartelijk dank voor beide reacties. Ik ga toch proberen om in gesprek te gaan met de garage waar ik hem heb gekocht. Ik wist niet dat je dusdanige rechten hebt als koper in geval van problemen zo kort na aanschaf.

Als we daar niet uit kunnen komen is het dus eerst zaak om elektronische onderdelen als de sensoren te controleren, zoals Wim aangeeft? Trage startmotor zal het niet zijn ivm uitval tijdens het rijden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.