Ascona/Manta verlagen & de panhardstang

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel Ascona/Manta verlagen & de panhardstang

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #17218755

    Hier op het forum al wat over gelezen, en vorige week ook zelf eens onder de Ascona gekropen om de ‘panhard stang’ te bekijken.

    Het was mij altijd een raadsel waarvoor deze stang aanwezig was (en ook maar aan 1 kant van de as), maar zoals ik het nu begrijp is deze daar om de zijdelingse krachten op de as op te vangen.

    De panhard stang heeft een vaste lengte, dus als de as dichter tegen de auto aan komt (verlagen) drukt de panhard stang de as iets naar de rechterkant. Om dit te voorkomen maken sommigen op het forum hier een instelbare panhard stang.

    Mijn vraag is: is dicht echt nodig, en zo ja, bij hoevel cm verlaging wordt dit echt wenselijk?

    #17631452

    echt nodig is het niet
    want het gaat niet om grote getallen

    maar je zou na het verlagen

    even kunnen meten vanaf de spatbordrand
    tot aan de velg rand
    als je dit aan beide zijden doet
    en je meet geen verschil

    dan is je panhard stang op de juiste lengte

    meet je wel n verschil
    b,v 8 mm dan moet je panhardstang dus 4 mm in lengte veranderen;)

    #17631453

    Ik neem aan dat dit pas bij serieuse verlaging gaat optreden?

    Hoe zit het met de belasting van de ophangrubbers en de sporing?

    #17631454

    inprincipe heb je dit met elke wijziging in de hoogte van de auto al :o

    maar hoe meer hoogte wijziging hoe erger de zijdelingse verplaatsing

    je sporing wordt natuurlijk allen maar beter als je bij n verlaagde auto de panhardstang
    op nieuw op maat maakt;)

    maar hoever moet je gaan

    moet je dan verschillende afstellingen gaan maken??

    b.v als je alleen in de auto zit of met 2 of 3 personen
    of als je veel gewicht in je kofferbak gooit:o;)

    dus kijk eerst hoeveel je wilt verlagen
    hoveel of weinig speakers der in je kofferbak komen
    enz

    en kijk daarna of t nodig is om je panhard stang te vernaderen

    kan dus gewoon een 1 malige actie zijn
    en is niet echt nodig om hem verstelbaar te maken

    tenzij je een auto voor het circuit bouwt
    waar je wel eens expirimenteerd met ander veren setup

    dan is n verstelbare mischien wel handiger

    ook bestaat er n systeem met n dubbel panhardstang
    die altijd de as recht onder de auto houd

    dat heet een “watgestange”
    kun je googlen
    of via de zoek functie hiero opt forum;)

    #17631455

    Mijn Commodore is verlaagt en ik heb geen flauw idee hoe of wat er met de panhardstang is gedaan, in ieder geval goed krom en verschil tussen de wielkasten en trillen vanaf 100 km. per uur:

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.