Ascona B ombouw naar steek 5×120.

Forumindex Forums Modellen Ascona Ascona B ombouw naar steek 5×120.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 59)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257455

    Hallo Opelliefhebbers,ik zit met een paar vragen.Ik heb een Ascona B en zou deze graag ombouwen naar wielsteek 5×120.Ik heb hiervoor de assen van een Commodere C 25S van 1979 beschikbaar.Is dit mogelijk?Heeft iemand hier ervaring mee?Passen de voorste wielnaven,wat met de remschijven en klauwen.Heb nu het remsysteem van een Rekord E 2,2i.Kan ik deze nog gebruiken door eventueel de gaten te herboren om de remschijven te bevestigen?Wat met de achteras,kan ik de steekassen ombouwen in een achteras van een Manta GSI door deze te laten inkorten.Passen de lagers?De reden van deze ombouw is omdat ik hoop ooit is Ronal 400 velgen 7jx15 te vinden en deze dan kan monteren.Zoals ik al zij,veel vragen waarop ik hoop een antwoord te vinden.

    #18138438

    Hallo Opelliefhebbers,ik zit met een paar vragen.Ik heb een Ascona B en zou deze graag ombouwen naar wielsteek 5×120.Ik heb hiervoor de assen van een Commodere C 25S van 1979 beschikbaar.Is dit mogelijk?Heeft iemand hier ervaring mee?Passen de voorste wielnaven,wat met de remschijven en klauwen.Heb nu het remsysteem van een Rekord E 2,2i.Kan ik deze nog gebruiken door eventueel de gaten te herboren om de remschijven te bevestigen?Wat met de achteras,kan ik de steekassen ombouwen in een achteras van een Manta GSI door deze te laten inkorten.Passen de lagers?De reden van deze ombouw is omdat ik hoop ooit is Ronal 400 velgen 7jx15 te vinden en deze dan kan monteren.Zoals ik al zij,veel vragen waarop ik hoop een antwoord te vinden.

    #18138439

    Voor al deze vragen kun je het best terecht bij manta24v op dit forum of ga naar achterasrevisie.nl die kan je dat precies uitleggen.
    :hmmz Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Grtz.Billy the handymen. :wors

    #18138440

    Er zijn ook -5 gats naven te koop die kant en klaar op de ascona/manta fusees passen voor de vooras, heb je dat hele gekut met stuurarmpjes/camber, klauwen,..etc. ook niet.

    Ze zijn nieuw, zonder lagers, kosten ±€450,- per set.

    #18138441

    Om het simpel te houden op volgende link staan adapters
    Wel even op opel klikken en dan helemaal onderaan de pagina
    http://www.wu-motorsport.de/xaran/index.html?http://www.wu-motorsport.de/xaran/xaranshop_k003003s001_1.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18138442

    zijn de naaflagers van kadett zelfde diameter als manta/ascona ?

    #18138443

    Zijn ook hierbij meerdere wegen die naar rome leiden

    Ik heb een b commo as onder m.n b ascona gemaakt
    En gebruik voor momenteel nog irmscher naaven

    Maar heb ook een set b commo fusee.s klaar liggen
    Ben er nog niet uit wat t definitief wordt
    Maar dat heeft alles te maken met de remmerij waar ik nog niet geheel uit ben

    Heb een manta gehad
    Waar voor b commo fusee.s op zaten met geventileerde schijven en klauwen

    Achter as was aangepaste manta as met als ik t goed herriner b commo steekassen

    Maar heb toendertijd best een aantal steekassen verzameld
    Voor ik de juiste lengte had gevonden
    Kan dus niet met zekerheid vertellen waar die uitkwamen

    Had wel schijfremmen op de achteras die steekassen moesten iets langer zijn
    Dan met trommelremmen

    Staat wel n topic van m.n ascona hier op t forum
    Moet je ff zoeken op: ” mijn ascona 400 project “

    Topic is al wat ouder wegens tijdgebrek staat dat project op n laag pitje :shock:

    #18138444
    #18138445

    Gek, had hier een reactie op en die is weg?

    maar goed, succes dan ermee.

    Ah: 2 topics aangemaakt en allebei in dezelfde rubriek: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=176102

    #18138446

    @mr-turbo wrote:

    zijn de naaflagers van kadett zelfde diameter als manta/ascona ?

    Denk dat dat enorm afhangt welke Kadett dat is, dus daar kun je niet zomaar van uit gaan, net als Rekord E, lagers passen op de fusees, de naven weer niet.

    #18138447

    Bedankt voor de reactie maar wat doe ik dan met de achteras???

    #18138448

    Kan verschillende kanten op:

    Andere lagers en steekassen inkorten
    buizen aanpassen aan de lagers en een extra pasplaat er tegen aan zetten (dan komt hij meer naar buiten)
    Oude buizen er afhalen en vervangen door de pijpen van de commodore as, dan veerschotels manta/ascona er weer op lassen e.d.

    Dan kan het nog meerdere kanten op:

    Complete commodore as monteren, carrosserie aanpassen, andere tussenas
    Complete commodore as monteren, daar weer de schotels op lassen en een ander tussenas monteren.

    qua remmen kun je de commodore trommels houden of de schijven (wat er ook maar op zit) of je bouwt er andere klauwen op dmv. een pasplaat. en schijven.

    Kies maar uit. ;)

    #18138449

    probleem is een beetje dat als je ze wat belast, de lagerdiameter van een manta/ascona te klein is / te zwak, ik steek ongeveer elke jaar nieuwe lagers :???:

    @henk 400rr wrote:

    @mr-turbo wrote:

    zijn de naaflagers van kadett zelfde diameter als manta/ascona ?

    Denk dat dat enorm afhangt welke Kadett dat is, dus daar kun je niet zomaar van uit gaan, net als Rekord E, lagers passen op de fusees, de naven weer niet.

    #18138450

    @mr-turbo wrote:

    probleem is een beetje dat als je ze wat belast, de lagerdiameter van een manta/ascona te klein is / te zwak, ik steek ongeveer elke jaar nieuwe lagers :???:

    Exact! Dat zou ook mijn reden zijn om de voorkant te veranderen. Ik heb de Commo-B spullen al wel liggen, maar dan moet ik de remmen opnieuw uitpuzzelen

    #18138451

    Ik heb weer geen problemen met de voorste lagers, misschien eigenlijk best wel raar, maar het is echt zo.

    Voor de achteras, de commo steekassen in de manta/ascona as te zetten, daar is inmiddels ook een adapterset voor, , dus de plug&play constructie, kosten vallen mee, zag een prijs van €120,-

    #18138452

    Deze topic mag wat mij betreft weg.Heb ondertussen een ombouwset gevonden van een Commodore B.Ook de Ronals 7jx15 heb ik ondertussen op de kop kunnen tikken.

    #18138453

    je zou nog ff een plaatje kunnen postten van t resultaat ;) :thumb
    of heb je al n topic over die auto??

    zet dan maar ff n linkje neer ;) :thumbup

    #18138454

    Heb nog geen topic van deze Ascona.Ben nog bezig met de ombouw van 4×100 naar 5×120 en de velgen moeten nog gerestaureerd worden.Ga dit zeker doen als alles in orde is.

    #18138455

    :thumb :thumbup

    #18138456

    Heb hier ook de commo naven liggen. Maak me meer zorgen over de stuurarmpjeskwestie en het ackermanprincipe. http://forums.mantaclub.org/topic/16040-muscle-manta-v8-a-series/page-2

    Zou dan ook nog met een bmw stuurhuis willen werken en met een gecombineerde manta a en b as :-)
    http://www.mantawelt.de/servolenkung-vorderachse09-zensiert.htm

    hier nog wat topics
    http://www.rekord-c-commodore-a.de/viewtopic.php?f=11&t=1410&hilit=traggelenke&start=10

    deze maakte ook de naven in alu 5 gaats + center aangepast voor bmw velgen
    http://forums.mantaclub.org/topic/24629-tj-motorsport-alloy-hubs/

    #18138457

    Ik zou nu toch wel heel graag ombouwen naar de grotere voorwiellagers van de Commodore-B….en dus naar 5x120mm. Als ik zie hoe snel ik nu alweer speling op de voorwiellagers heb met mijn bescheiden 235 brede semi-slicks en circuitwerk. Ik wil graag naar volle slicks, maar dan gaat het helemaal niet meer goedkomen ben ik bang voor.

    Ik heb alle Commo-B spullen wel liggen, maar dat met die stuurarmpjes zit me nog niet lekker. Wanneer je rekening houdt met het ‘Ackerman principe’ dan zijn de commo-armpjes precies verkeerd om.

    Ascona/Manta-B situatie (spooreinden-stuurhuis voor de vooras):

    Commodore-B situatie (spooreinden achter vooras):

    Het draaipunt van het spoorstangeind hoort bij een Ascona/Manta-B wat naar buiten te liggen t.o.v. draaipunt van het fuseestuk, omdat hier het stuurhuis met spoorstangeinden voor de as zitten (terwijl de spoorstangen bij de Commo achter de vooras zitten; hier zit het draaipunt van de spoorstangeinden dan juist wat naar binnen t.o.v. draaipunt van het fuseestuk). Het feit dat de bevestiging van de spoorstangeinden wat lager zit t.o.v. origineel Ascona vind ik nog niet zo verkeerd, omdat mijn auto zoveel lager ligt dat de spoorstangen vanaf het stuurhuis al omhoog gaan zonder verder in te veren. Wanneer de auto nu inveert bij aanremmen ontstaat daardoor meer toespoor. Wanneer de spoorstangeinden nu een kleine 20 mm lager aan het fuseestuk zouden komen dan zit ik weer veel dichter bij origineel.

    Maar om nu EUR 500,- uit te gaan geven voor nagemaakte 400-armpjes…pffft

    Moet ik nog maar eens over na gaan denken (ben wel in de gelukkige omstandigheid dat ik twee van die Belgische nabouw 400-armpjes heb liggen als voorbeeld ;) )

    #18138458

    Rik ik kan ze je goedkoper leveren,omgeveer €375 a 400 eurie’s

    Het is nog een boel geld maar goedkoper als €500,-

    dit even gezegt hebbend :hmmz men kan er over na denken.

    #18138459

    Ik zit een beetje met hetzelfde probleem , ben het inmiddels wel wat beu om zovaak lagers te vervangen, maar zoveel voor 2 armpjes heb ik er eigenlijk gewoon niet voor over, wordt de spoorbreedte ook niet wat meer met de commodore setup ? Niet dat dat nou heel schokkend is, maar wel weer iets om rekening mee te houden als je velgen/banden nu net vrijlopen ….

    #18138460

    @mr-turbo wrote:

    Ik zit een beetje met hetzelfde probleem , ben het inmiddels wel wat beu om zovaak lagers te vervangen, maar zoveel voor 2 armpjes heb ik er eigenlijk gewoon niet voor over, wordt de spoorbreedte ook niet wat meer met de commodore setup ? Niet dat dat nou heel schokkend is, maar wel weer iets om rekening mee te houden als je velgen/banden nu net vrijlopen ….

    Ik dacht dat het met die toename in spoorbreedte nog wel meevalt, maar inderdaad als het zo precies pas draait als nu, wel iets om rekening mee te houden.

    Ik rijd nu met 8×17 en et25. Voor heb ik nu ruimte genoeg voor 235/40, maar achter is het net wat te krap . Op het circuit geen last, maar bij rechtstandig inveren ( met wat belading) loopt het soms net wat aan.

    Ik heb daarom nu een paar heel mooie 6-spaaks Compomotive in 5×120 klaar staan ook 8×17, maar nu in et30. Hierdoor krijg ik dus ca. 5mm meer ruimte aan de buitenkant. Dat zou genoeg moeten zijn aan de achterkant en geeft me voor iets extra ruimte (die ik misschien ook nodig heb wanneer de naven iets breder komen te staan)

    #18138461

    Hier een link met pics http://s1285.photobucket.com/user/transeurope/library/diy%20door%20pin%20removal%20tool/Commo%20b?sort=3&page=1. vergelijking manta a en commodore



    interessante link:
    http://forums.mantaclub.org/topic/16040-muscle-manta-v8-a-series/page-2

    PS extreem verhitten, vermindert dit de sterkte van gietijzer?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 59)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.