APK mogelijk zonder katalysator ?

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren APK mogelijk zonder katalysator ?

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258818

    Hallo,

    Ik heb op dit moment het probleem dat mijn Opel Corsa C GSI Z18XE van eind 2001 met een Vialle LPI systeem (rijdt dus op LPG) te maken krijgt met een verstopte katalysator door te hoog olieverbruik gedurende de laatste 60.000 km (nee, ik heb er netjes mee gereden, ze hebben bij de ombouw een klein dingetje in de motor laten vallen waardoor dit is ontstaan en 1 liter bijvullen iedere 5000 a 6000 km is goedkoper dan revisie)

    Symptomen:
    Nu begint hij minder hard te lopen (170 in plaats van ruim 200), voelt ook gewoon als vermogen kwijt en als je een half uurtje 150 cruist (rijdt veel in buitenland) en stopt, voel je gewoon dat het uitlaatspruitstuk / katalysator meer warmte afgeeft als normaal

    De vraag:
    Ik heb eigenlijk geen zin om de katalysator te vervangen (kosten en ik heb niks aan schonere lucht) en wil de katalysator van binnen leeg maken, echter de auto moet wel door de APK kunnen, incl. 4-gas test.
    Heeft iemand hier praktische ervaring mee (let op, loopt op lambda geregelde vloeibare LPG injectie= wellicht schoner?!), of in de praktijk het mogelijk is te keuren zonder katalysator (voor het zicht zit ie er gewoon natuurlijk, is alleen leeg)

    Alvast bedankt!
    The Duke

    #18155106

    Auto moet een katalysator hebben, vol of leeg. Zolang je uitstoot maar niet te hoog is, is er niets aan de hand.

    #18155107

    Dat laatste word toch wel een probleem, denk ik…

    Willem

    #18155108

    Ja, en dat laatste is net de vraag.. Of iemand dat in de praktijk ooit aan de hand heeft gehad..

    Gr.,
    The Duke

    #18155109

    Op goed afgesteld lpg kun je het goed halen zonder kat.

    Maar even terug……ze hebben wat in je motor laten vallen????? :wtf

    daardoor olieverbruik, is het er niet uigehaald dan??

    #18155110

    Had een Civic op lpg-3, met een lege kat. Ieder jaar weer zeuren datíe op het randje zat, en 1 keer erover. Toen de gasinstallatie bij een specialist laten afregelen en zat hij weer keurig onder de norm. De gevulde kat heeft hier altijd spare gelegen (en is na de verkoop van de auto voor de hoofdprijs weggegaan). Als de rest van de auto 100% is kom je er vaak mee weg….

    #18155111

    Ik verbrandde ieder jaar een kat, had op het laatst zo gemaakt dat ik ‘m er tussen kon schroeven voor de apk en dat er een loos stuk pijp zat voor de rest van het jaar.
    Mijn Astra haalde de uitstootnormen niet zonder kat, ondanks dat velen zeiden dat het wel mogelijk was.

    #18155112

    een GOED afgestelde gasinstallatie (g3) haalt het altijd zonder kat.

    heb zelf mijn jeep grand cherokee 5.2 v8 zo een paar keer gekeurd namelijk.

    #18155113

    Die van mij is afgesteld door die kerel van verdampere.nl, toch wel een zeer bekende op LPG-gebied…
    Ik weet dat het bij velen kan, maar het lukt niet bij iedere wagen.

    #18155114

    Maar even terug……ze hebben wat in je motor laten vallen????? :wtf

    daardoor olieverbruik, is het er niet uigehaald dan??

    Voordat ik gas in liet bouwen: uitlaat schoon en olieverbruik 200 ml op 30.000 km.
    Toen ik 100 km had gereden na gasinbouw zwarte uitlaat, toen olieverbruik ineens 1 liter op 4200 km (ondertussen in ruim 60.000 km langzaamaan weer verbeterd naar 1 liter op 9200 km)

    Mijn conclusie was duidelijk: iets mechanisch kapot gemaakt, motor is niet uit elkaar geweest, maar wel inlaatspruitstuk eraf en injectoren inboren etc. Echt bewijzen wat precies gebeurd is betekende hele motor uit elkaar en dat was het me niet waard, voor iets wat verder prima loopt.

    Lange termijn krijg je dan echter dit soort problemen weer natuurlijk :(

    Verder bedankt voor alle antwoorden! Geen zekerheid, maar wel een kans dus.. Ik ga het even proberen met een reiniger door de brandstof en dan kijken we verder..

    Gr,
    The Duke

    #18155115

    tjah jou auto hoort een kat te hebben

    dus zit die er niet onder s de kans groot dat het afkeur is
    bij geval van een steekproef cker

    t is maar net of t apk station die gok wil wagen ;)

    afkeur bij steekproef heeft ook gevolgen voor keurmeester ;)

    #18155116

    Blijkbaar slijpsel/boor krul in je cilinder gekomen en dus krassen in de wand.
    Waardoor je olieschraap veren die alles weghalen.

    Hoe zien je bougies eruit :?: naar mijn idee klopt je verbranding niet meer en moet je het eerder daar zoeken waardoor ie minder snel wil lopen.

    #18155117

    Wat jij zegt denkt ik ook, slijpsel / krul o.i.d.

    Over paar weken grote beurt en dan zal ik eens naar de bougies kijken i.d.d. Laatste logging die ik met de opcom maakte liet niet echt gekke dingen zien en enige foutcode was van lambada sensor 2 , wat je ook kan zien in de logging , dat die redelijk meebeweegt met die voor de katalysator, omdat die kat. Niet echt goed meer werkt..

    Gr.
    The Duke

    #18155118

    @Dr.Ed wrote:

    Had een Civic op lpg-3, met een lege kat. Ieder jaar weer zeuren datíe op het randje zat, en 1 keer erover. Toen de gasinstallatie bij een specialist laten afregelen en zat hij weer keurig onder de norm. De gevulde kat heeft hier altijd spare gelegen (en is na de verkoop van de auto voor de hoofdprijs weggegaan). Als de rest van de auto 100% is kom je er vaak mee weg….

    Een Honda is niet te vergelijken als een opel.
    De opel motor haalt dat nooit.
    Honda heeft dat gewoon goed voor elkaar. Heb hier een paar civics lopen die zonder kat ook door de co komen.
    Maar ja er moet een kat onder hangen. alle auto’s van na 1995

    Zo ook een daihatsu zonder kat en lambda netjes waardes voor een auto van na 2001, terwijl hij uit 1997 is.

    #18155119

    Nou, beurtje gedaan en onder andere de bougies vernieuwd..
    Dit zijn de bougies na 25000 km:

    Duidelijke aanwijzing lijkt me, dat de motor te arm loopt.. (als iemand het anders ziet, dan hoor ik het graag).

    Wat mij betreft is het nu de vraag wat dit veroorzaakt.. Het lijkt me dat of lambda-sensor of luchthoeveelheidsmeter de schuldige moet zijn, maar als je een goeie (lees originele) koopt zijn die nogal prijzig, dus wil ze zeker niet allebei vervangen als er maar 1 kapot is. In de OPCOM logging zie ik niet echt wat geks, de lambda pendelt gewoon netjes en ook de hoeveelheden KG/uur lucht zien er niet echt significant anders uit dan vroeger.

    Iemand nog een idee hierover misschien ?

    Gr,
    The Duke

    #18155120

    Ja, huidige motoren lopen allemaal een beetje arm ivm emissie-eisen. Bougiebeeld is daarbij niet verkeerd.

    #18155121

    Ik denk dat ik de gok ga wagen voor de luchtmassameter, n.a.v. tip kennis : helemaal niet meer aan gedacht, maar vol gas doet de lambda-sensor helemaal niets, gaat dan in open loop rijden..

    Dus als het niets echt mechanisch is, zoals verstopte katalysator, denk ik 95% zeker dat het dus de LMM moet zijn.
    Resultaten volgen..

    Gr,
    The Duke

    #18155122

    Helaas.. Ruim 270 euro aan nieuwe originele lmm uitgegeven, en geen verschil. Heb logging gedaan met oude en nieuwe lmm en blijkbaar was de oude nog prima, want gaven zeer vergelijkbare waarden qua kg/uur bij zelfde omstandigheden (getest bij 50, 80 en 120 km/uur op cruisecontrol).

    Kan alleen toch een verstopte kat zijn of iets geks zoals versleten nokkenassen, maar dat lijkt me niet, want die zien er normaal uit zonder gekke zichtbare slijtage . :hmmz

    Gr.,
    The Duke

    #18155123

    @arjontje wrote:

    @Dr.Ed wrote:

    Had een Civic op lpg-3, met een lege kat. Ieder jaar weer zeuren datíe op het randje zat, en 1 keer erover. Toen de gasinstallatie bij een specialist laten afregelen en zat hij weer keurig onder de norm. De gevulde kat heeft hier altijd spare gelegen (en is na de verkoop van de auto voor de hoofdprijs weggegaan). Als de rest van de auto 100% is kom je er vaak mee weg….

    Een Honda is niet te vergelijken als een opel.
    De opel motor haalt dat nooit.
    Honda heeft dat gewoon goed voor elkaar. Heb hier een paar civics lopen die zonder kat ook door de co komen.
    Maar ja er moet een kat onder hangen. alle auto’s van na 1995

    Zo ook een daihatsu zonder kat en lambda netjes waardes voor een auto van na 2001, terwijl hij uit 1997 is.

    Ook opels komen op gas zeker wel door de keuring met een lege kat. Mits goed afgesteld. Mijn Z16XE haalt het zelfs met lege kat op benzine. Dus daar mag een z18xe zeker niet voor onderdoen helmaal al niet op gas. Moet wel zeggen dat die op het randje zit.

    edit: Er moet wel een kat onder zitten voor de apk, maar vol of leeg maakt niet uit als die maar voldoet aan de uitstoot (of die leeg is kunnen ze toch niet zien).

    #18155124

    @the-duke wrote:

    Ik denk dat ik de gok ga wagen voor de luchtmassameter, n.a.v. tip kennis : helemaal niet meer aan gedacht, maar vol gas doet de lambda-sensor helemaal niets, gaat dan in open loop rijden..

    Dus als het niets echt mechanisch is, zoals verstopte katalysator, denk ik 95% zeker dat het dus de LMM moet zijn.
    Resultaten volgen..

    Gr,
    The Duke

    Volgas doet je lambda altijd niks. Dat is volkomen normaal.

    #18155125

    Inderdaad. Lambda doet niks Volgas..

    heb hier nog een foto van Bougies uit een Z18XE op LPG, welke een goede 40.000km hebben meegedraait in deze motor:

    Willem

    #18155126

    Hmm.. Ziet er wat rijker uit, maar is misschien iets ander LPG systeem.

    Heb er een flesje forte gastreatment in gedaan en daarmee een tank op benzine gereden in de hoop de katalysator schoon te maken. Daarna ngk laserline Lpg bougies gemonteerd.

    Uitlaateinde ziet er nu weer schoon / niet erg zwart meer uit en gaat weer vlot naar de 180-190 (niet echt de ruimte gehad om hem uit te laten lopen naar zijn topsnelheid) , dus op een of andere vage manier heeft dit het probleem opgelost..

    Gr.
    The Duke

    #18155127

    Nekam-Koltec systeem Origneel geleverd op een Z18XE van 2002, toen met 200.000km erop.

    Willem

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.