APK in het vooruitzicht: aandachtspunten

Forumindex Forums Modellen Astra APK in het vooruitzicht: aandachtspunten

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur

Hallo,

over enkele weken staat de keuring weer op het programma voor m’n Astra G.

Ik ben alle punten aan het verzamelen die volgens mij best nagekeken worden en aangepakt vooraleer naar het keuringscentrum te trekken.

Volgende zaken kom ik tegen, graag jullie mening, ervaringen, …:

– Distributieriem is volgens mij nog nooit vervangen geweest. Wagen is van 2002 en heeft 155600 km. Klopt het als ik zeg dat dit dringend dient te gebeuren?
    – ik vind dat de motor redelijk veel olie zweet. Ik las in de TSB dat er een probleem kan optreden bij de G’s met het oliedrukcontact, kan beginnen lekken. Kan dit hiervan de oorzaak zijn?
    En waar zit dat beest ergens juist? Want het zweten loopt over de gehele rechterkant, tot ongeveer onder het kleppendeksel…
    – Het viel mij al op dat de wagen achteraan links lager hangt dan achteraan rechts. Bandendruk is goed en aan beide kanten hetzelfde. Veer en veerschotels zijn (denk ik) ook ok. Waar
    kan ik nog zoeken naar een oorzaak?

Ik denk dat dit ongeveer alles zal zijn wat aangepakt dient te worden. Graag wat advies!

Alvast bedankt!

Grtz,

Chris

Welke motortype heb je??

-Distributie kan je beter je vroeg dan te laat vervangen. Als je niet weet wanneer deze vervangen is, doe dat dan.
    -Olie zweten kan veel oorzaken hebben, maar van een oliedrukcontact heb ik nog nooit gehoord.
    -Waarschijnlijk de schokbreker kapot..

Motor is een Z14XE.

Ik denk dat de distributie nog nooit vervangen geweest is…
    Is er een manier om de werking van de schokbreker te testen zonder dat deze er vanonder moet?
    Oliedrukcontact zit op de oliepomp (engels oil pressure switch, had er zelf ook nog niet van gehoord als veroorzaker van oliezweten maar blijkbaar een gevoelig punt bij bepaalde motoren)

in welk land is de auto gekentekend

@Chris426 wrote:

Is er een manier om de werking van de schokbreker te testen zonder dat deze er vanonder moet?

Duw de kant van de auto goed in en laat hem terug veren.
    Hij mag niet blijven naveren. Doe het ook aan de kanten waarvan je 100% zeker weet dat het goed is, of des noods bij een andere auto zodat je weet hoe het wel moet.

Auto is gekentekend in België, waar ikzelf ook woon :thumb .

1; Ja je kunt wel zeggen dat er dan ‘haast’ achter zit om de distributieset te vervangen… Al 12 jaar op een en hetzelfde rubberen riempje!

2; Waar zweet je blok precies?

3; Kijk nog maar eens goed naar je veren dan! Toen mijn veer deels afgebroken was, zag ik dit ook amper. Pas bij goede inspectie zie je dan dat er mogelijk een stuk afgebroken is. Tel anders de windingen ten opzichte van de andere kant.

En tot slot; klopt het dat ze in België zo streng zijn met de APK? Ik lees namelijk wel eens verhalen dat super-getunede auto’s elk jaar al het tuning-spul eraf halen en de originele delen erop zetten. Dit terwijl er zo ongelooflijk veel getunede wagens in België zijn… rara?

Ik vond het ook wat vreemd, zolang zonder te vervangen, maar er staat niets in het ohb ivm vervanging, en de garagist waar ik nu al enkele jaren ga zegt me dat hij deze ook nog nooit vervangen heeft (tervoren ging ik naar een officiele dealer, maar deze was pokkeduur en had geen vervangwagens :wtf )

Het blok zweet eigenlijk aan de gehele linkerkant, dus de kant van de distributieriem.
    Helemaal rond het carter, aircopomp, rond de poelie van de krukas, zo naar omhoog tot onder het kleppendeksel denk ik. De spanrol van de V-riem zit ook helemaal onder de olie (nou, het ijzeren gedeelte dan, niet de rol zelf gelukkig). Ook de afdekplaat van de distributie is redelijk “bezweet”.

Ik zal de banden ns op exact dezelfde druk zetten, op een egale ondergrond gaan staan en dan even meten wat het verschil nu juist is.
    Dan idd mss ff opkrikken, wielen eraf en de zooi eens goed bekijken.

En ja hoor, ze zijn hier best wel streng bij de keuring…
    De verhalen die je hoort zijn misschien ietwat overdreven, maar het is geen uitzondering dat mensen voor de keuring zaken zoals koplampen, velgen, soms ophanging en dergelijke meer aanpassen en terug zoveel mogelijk origineel maken om niet “op te vallen” :p.

Veel hangt ook af van het humeur van de keurder hoor. Ik had enkele jaren geleden opmerkingen als “ophanging – veerpoot: in de gaten houden; bandenstijfheid verschil te groot op achteras; staat uitlaat in de gaten houden, …”
    Het jaar nadien, niets aan de wagen gebeurt, kreeg ik als opmerking “wagen voldoet aan de technische voorschriften”. Begrijpe wie begrijpen kan.

is distributie riem een apkeis dan?
    uiteraard wel slim om te vervangen natuurlijk (y)
    staat er onder de motorkap ook nergens een km stan genoteerd? vaak zit er weleen sticker oid ergens geplakt. 12 jaar met 1 riem is wel erg lang

Geen apk-eis, maar als de wagen binnengaat voor onderhoud kan ik hem evengoed laten vervangen, ze zijn er dan toch aan bezig ;).

Ik ben er laten we zeggen 80% zeker van dat deze nog nooit vervangen geweest is.
    Zoals ik zei, geen kmstand genoteerd op de behuizing of waar dan ook en geen melding in onderhoudsboekje of in de computer van de garage waar ik nu ga.

Ben er haast wel zeker van dat de riem al een keer vervangen is, je riem zal het geen 12 jaar en 155K volhouden(of je moet heel veel mazzel hebben) interval is 60K of 4 jaar en vanaf eind 2002 90K of 6 jaar.

Wat betreft de olie goed schoonmaken en dan even rondje rijden en kijken waar het weg komt.

Ik zal het nog eens goed nakijken. Ik vond het ook al lang, maar volgens mij is deze nog niet vervangen geweest, en als hij wel al vervangen geweest is is het zeker 6 jaar geleden, want we gaan al zeker 6 jaar naar de huidige garage en deze heeft de riem nog nooit vervangen.

Wat is de beste manier om olie goed weg te kuisen? gewoon papieren doekje, of speciaal product?
    Want ik ben van plan airco te installeren maar de plek waar de pomp moet komen hangt vol olie, niet de bedoeling dat deze op de riem terechtkomt, of in de pomp…

Misschien heb je gelijk wat betreft de distri hoor, maar ik denk dat het nog nooit gebeurd is.

Om een idee te geven van het zweten: de plastieken kap onder de motor, de beschermkap of hoe ie ook noemt, hangt ook vol olie, en onderaan hangen er druppels aan het blok.
    Wel las ik al dat deze motoren hier erg veel last van hebben.

Makkelijkste om het te reinigen is met remmen reiniger of met de hoge druk reiniger.

En ook goed kijken naar de krukas kering aan de distributie kant die willen ook nog wel eens lekken.

Je kan zelf ook even de bovenste afdek kap van de motor halen en kijken of hij zweet/lekt rond de kleppendeksel.

Remmenreiniger heb ik nog wel staan.

Je bedoelt de bovenste distributiekap?
    Heb ik er al eens af gehad, deze hing ook vol olie.

Zal binnenkort nog eens kijken.
    Na de keuring staat er een grote update gepland, waarschijnlijk heb ik dan meer tijd/ruimte om te kijken, maar zal een van de komende dagen toch even kijken of ik niets kan vinden op het eerste zicht.

Nee bedoelde de afdek kap waar ”eco-tec” op staat, als je die eraf haalt kan je goed rond de kleppendeksel kijken.

En als je riem in de olie draait gaat de levensduur ook hard achteruit, anders eens kijken wat 2 nokkenas keringen en een krukas kering kost, en gewoon preventief vervangen.

Ah die kap.
    Neen, heb die er laatst nog af gehad en daar zijn geen sporen van lekkages te zien, ziet er nog mooi grijs en droog uit, of hoe zeg je dat :p.

Wat bedoel je eigenlijk juist met die keringen? zit dit achter de poelie ofzo?
    Kan het eventueel ook te maken hebben met een lekkende oliepomp? En bij vervangen distri wordt de waterpomp mee vervangen, maar de oliepomp, wordt die dan ook vervangen?

Ik zeg erbij dat ik nu (vooral in de winter) last heb van een tikkende motor en een kort gierend gebuid bij het starten.
    Nou, m’n auto heeft hier last van, ik niet ;).
    V-riem is vervangen, maar doet dit nog steeds…

Ja keringen zitten achter de poelie, en nee de oliepomp wordt niet mee vervangen(zou het wel een heel duur geintje worden)

En in theorie zou het kunnen ja, maar als de lekkage daar weg komt zijn het meestal de keringen.

Normaal wordt met de distributie wissel alleen de riem, span en loop rol en de waterpomp vervangen(en de waterpomp ook nog geen eens altijd)

Kleine edit:

Na uitspitten van het onderhoudsboekje blijkt dat de distri vervangen geweest is in 2006, op 46000 km. Wagen is van 2002.

Sindsdien is hij niet meer vervangen geweest, want tot 95000 km zijn we bij de officiele dealer blijven gaan en daarna bij de huidige garage. officiele dealer heeft geen melding meer gemaakt van distri.

Dit brengt ons bij volgende:
    huidige riem gaan al al iets meer dan 8 jaar mee, en ongeveer 110000km.

Is het dan tijd om hem te vervangen?

@Opeltje17 wrote:

Ben er haast wel zeker van dat de riem al een keer vervangen is, je riem zal het geen 12 jaar en 155K volhouden(of je moet heel veel mazzel hebben) interval is 60K of 4 jaar en vanaf eind 2002 90K of 6 jaar.

Wat betreft de olie goed schoonmaken en dan even rondje rijden en kijken waar het weg komt.

Ja zoals ik al schreef^^^^^^^^^^^^^^^

In het gunstigste geval is de interval 90K en 6 jaar en dan ben je er nog dik overheen!!!

Dus dit asap laten vervangen!!!

Ja idd, sorry, ik had niet meer omhoog gescrolld :).

Ok, dan wordt deze meegenomen bij de onderhoudsbeurt. Zal de keerringen ook eens bekijken, valt reuze mee qua prijs heb ik net gezien, voor 30 euro heb ik een volledig setje.
    Kunnen er dan ook op bij vervangen distri, hopelijk is het zweten daarmee grotendeels opgelost.

Dan nog de ophanging achteraan eens bekijken, dan kunnen we er weer tegenaan! :).

Alvast bedankt voor het meedenken en de uitleg :thumb .
    Heb het al vaker gezegd, maar topforum is dit! :wors :wors

Even over België en keuringen, bij iedere auto moet een gelijkvormigheidsattest zitten, dus zoals ze uit de fabriek zijn gekomen. Daarom worden al die getunede onderdelen tijdelijk vervangen.

En Chris, ik zou inderdaad je riem maar snel vervangen ;) bij mijn man zijn auto (was destijds nog een peugeot) was de riem nog niet aan vervanging toe qua kilometers en qua leeftijd, maar hij was flink beschadigd.

Banjerrr, staat op de planning voor begin februari, zodat we daarmee ook gerust zijn :thumb .

Heb net aan t tankstation de banden achter opgeblazen, en de hoogte van de wielkas tov de grond gemeten.
    Op vlakke grond meet ik 1 cm lager aan de linkerkant. Is dit iets om mij zorgen over te maken of komt dit nog voor?

Het is maar dat ik alles eens wil nakijken he ;).

distributie zou ik persoonlijk

niet eens mee wachten tot februarie

olielekage zoals beschreven goed schoonmaken die motor
    en dan vind je wel n spoortje waar het weglekt

en dat scheef staan is ongetwijfeld een veer die een stukje mist
    of er mist een veerrubber maar dan staat die al langer scheef

schokbreker nakijken voor n hoogte verschil is onzin…….
    schokbreker bepaalt de hoogte van de auto niet :shock:
    anders bestonden er geen verlagings VEREN
    maar verlagings SCHOKBREKERS :jerry :jerry :jerry (dit om het even simpel duidelijk te maken) ;)

in nederland is enkel die gebroken veer interessant voor de apk
    zijn nog zat andere punten die ze wel chekken die je niet genoemd hebt

zoals banden remleidingen remschijven stuurkogels fuseekogels verlichting claxon ruitenwissers ruitensproeier gordels,enz enz

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.