Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Alternator
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 7 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
11 april 2012 om 12:30 #17235592
Hallo,
ik ben in bezit van een opel vectra uit 1997, benzine motor.
Ik merk dat om de 2 a 3 dagen mijn batterij leeg is. nu kan ik deze wel opladen maar dit kan niet blijven duren.
Ik ben redelijk handig en dacht er aan om de alternator te vervangen.
Spijtig genoeg ken ik niet veel van motoren. Ik weet wel waar de alternator zich bevind.
Zou iemand mij iets meer uitleg kunnen geven hoe je dit doet?
en hoe ik deze kan testen? zou het mss ook iets anders kunnen zijn buiten de alternator?Met vriendelijke groeten Len
11 april 2012 om 12:33 #17854891Als na het opladen van je accu alle problemen weer weg zijn is er inderdaad een grote kans dat je dynamo niet goed meer is. Ook zou je accu een eventuele boosdoener kunnen zijn: versleten.
Als je de auto gestart hebt kun je met een multimeter de spanning die van je dynamo afkomt meten. Dit dient een dikke 14 volt te zijn.
11 april 2012 om 12:41 #17854892Eerst maar eens meten! Met een eenvoudige multimeter (€ 10 bij de bouwmarkt) meet je wanneer de accu vol is. Moet dan ongeveer 13,4V zijn. Met stationair draaiende motor moet de spanning iets hoger zijn en met wat gas geven maximaal ongeveer 14,5V, zonder dat er grote gebruikers aan staan (aanjager verwarming b.v.).
Want als een accu aan zijn einde is loopt hij ook heel snel leeg, ook zonder dat hij gebruikt wordt.11 april 2012 om 13:15 #17854893Idd eerst het voltage meten.
Maar mocht de dynamo kapot zijn zouden we graag willen weten welke motor je hebt.
Dan kunnen we wat gerichter antwoord geven over hoe de dynamo vervangen dient te worden.11 april 2012 om 14:21 #17854894@jeroenk wrote:
Als na het opladen van je accu alle problemen weer weg zijn is er inderdaad een grote kans dat je dynamo niet goed meer is. Ook zou je accu een eventuele boosdoener kunnen zijn: versleten.
Als je de auto gestart hebt kun je met een multimeter de spanning die van je dynamo afkomt meten. Dit dient een dikke 14 volt te zijn.
als die een dikke 14 volt geeft, gaat waarschijnlijk je spanningsregelaar naar de vaantjes ;)
zie je ook vaak, dan gaat het steeds verder richting 15 16 volt.13,5 volt bij stationair en met een grootverbruiker (lichten bv) mag die niet onder de 13 volt zakken.
11 april 2012 om 14:23 #17854895@sw_reijnders wrote:
@jeroenk wrote:
Als na het opladen van je accu alle problemen weer weg zijn is er inderdaad een grote kans dat je dynamo niet goed meer is. Ook zou je accu een eventuele boosdoener kunnen zijn: versleten.
als die een dikke 14 volt geeft, gaat waarschijnlijk je spanningsregelaar naar de vaantjes ;)
zie je ook vaak, dan gaat het steeds verder richting 15 16 volt.13,5 volt bij stationair en met een grootverbruiker (lichten bv) mag die niet onder de 13 volt zakken.
Het is maar hoe je het interpreteert: Ik bedoel daarmee te zeggen zo’n 14.4 / 14.5 Volt.. Ik had inderdaad duidelijker kunnen zijn :agent
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.