Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)

Forumindex Forums Techniek Cih Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 104 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 201 tot 225 (van in totaal 428)
  • Auteur
    Berichten
  • #17310643

    origineel gepost door McLambo
    Omdat ik de bodem aan het kaalmaken ben, dacht ik; kom ik haal even de pook eraf, dan zit die niet in de weg.

    Dus ik die ring eronder uit, schroefje los bij de achteruit-schakelaar. Ik trek en trek, maar het ding komt maar niet los, ik trek iets harder, >snap< daar is tie los! Alleen ben ik vergeten het imbusje los te halen, dus nu is het kabeltje wat in de pook loopt en normaal aan de achterschakelaar zit 1.5 cm korter :fy1:argue:mad:.

    Hoe kan ik dit nu oplossen? :puke

    Is het een staalkabeltje dat de achteruitversnelling blokkeert of is het een stroomkabeltje voor je achteruitrijdlampen? Dat is mij niet helemaal duidelijk

    De eerste kun je aan elkaar solderen, de tweede misschien vervangen door een kabeltje van een fietsenmaker.

    #17310644

    hij bedoeld waarschijnlijk ik heb m,n pook vernield denk ik :o

    #17310645

    Ik open wel ff een los topic hiervoor.

    #17310646
    #17310647

    wie weet hoelang een chinees.. nee uhm een aandrijfas voor de 5bak van een manta b1 2.0 is?

    MZzl

    #17310648

    Hoi heb mijn manta bijna klaar.

    Heb een zf 0.87 bak gekoppeld aan een 3.0 24v. Deze wordt ook wat gekieteld.

    Is bij iemand bekend hoeveel de bak qua vermogen aan kan.

    Waar is deze bak trouwens allemaal in geleverd ?Kom er niet zo heel veel over tegen

    Weet iemand dit. Weet dan namelijk tot hoe ver ik kan gaan. Turbo’s mischien ?. achteras en tussenas is al aangepast voor hogere vermogens

    #17310649

    hoi hoi

    kan iemand mij helpen met hoe het zit?
    ben bezig met een r25 bak van een 2.4 af voor mn 1.6
    maar zit geen pook gebeuren bij .. iemand een foto ervan?
    knuppel heeft het er afgeslepen en weg gegooit
    kan ik ook het pook gebeuren pakken van ee nieuwe type omega?

    thnx

    #17310650

    Hallo,

    Afgelopen zondag eindelijk eens een lang stuk met de Ascona gereden (4-bak)

    Wat mij opviel is dat als ik van 3 naar 4 schakel, dan hoor een soort van WRRROEEP geluid. Zou dit de koppeling of een synchromesring zijn? Kan het kwaad verder?

    #17310651

    Hallo,

    Ik ben al een paar maanden bezig met een manta b ( de paarse voor somige bekend. )
    Nu zoek ik nog 1 onderdeel waar ik maar niet aan kan komen!

    Ik zoek voor een 5-bak getrag 240 de plaat met kogelgewricht waar de versnellingspook aanvast zit.
    Ook is hierbij de versnellingspook + hoes welkom.

    Wie o wie kan mij helpen zodat ik mijn laatste onderdeel heb!

    Groeten, EmileManta

    #17310652

    Hallo,
    Ik ga een Manta B GSI 2.0 motor met de 5 bak in een Ascona A 1600S steken. Iemand een idee wat ik moet doen met mijn tunnel en welke cardanas ik kan gebruiken. Ik veronderstel de GSI cardan van de Manta B?

    #17310653

    Ik heb het volledige topic doorgelezen
    en als ik het goed begrijp en naar de verhoudingen
    kijk zit er niet zoveel verschil tussen de 240 en de 265
    bak.
    Zelf ben ik op zoek naar een kortere bak dan de 240 18s
    die ik nu gebruik. De enige oplossing die de moeite loont
    is dus de 265 BMW bak met vijfde 1:1.

    Nu heb ik zelf een BMW 520 touring e34 gehad waar in het onderhoudsboekje stond dat deze ook een vijfde met 1:1 verhouding had. Wel niet met de eerste links onder…
    Nu weet ik niet dat bij zo een bak de kom los kan?

    Ivan

    #17310654

    nee, de E34 heeft een zf bak met 1;1 in de V maar geen los koppelingshuis.

    Ik heb een BMW Getrag 260 bak van een E30 325i aan een Saab motor gemaakt(zelfde boutpatroon als een C20XE/LET) door het koppelingshuis af te slijpen en er ee stuk van een Opel bak aan te lassen…




    Stuk goedkoper als een Getrag 265 en een adapterplaat maken…:D

    Dit kun je natuurlijk ook met zo’n Zf 1:1 bak doen…;)

    #17310655

    hoi hoi jongens

    ik ga weer beginnen met mn coupetje

    ik heb vandaag een bak gekocht

    240 5 bak getrag .. maar moet je nou de pook indrukken voor de achter uit of omhoog???

    alvast bedankt

    #17310656

    Stel: Ik wil nu alvast een Getrag 240 achter mijn 1.9n hangen (en later achter een ander blok, 2.0 t/m 2.4) Heb ik dan nu al veel bijzonders aan extra onderdelen nodig die straks niet meer te gebruiken zijn?

    Moet ik om de Get. 240 op de 1.9n aan te sluiten zowiezo andere onderdelen hebben (buiten een andere cardanas)

    #17310657

    Ik ben er nog steeds niet uit wat ik zou doen met de verhouding in de bak (240 getrag 1.8s)
    Ik hoor nu dat een goede oplossing naar een Ford type 9
    overschakelen omdat ze hiervoor andere verhoudingen
    maken.
    Graag hou ik het bij opel stuf dus hier komt de vraag.

    Ik heb nog twee vierbakken liggen die passen op een CIH
    blok. hier kan de kom eraf en met welke kom past die dan
    op een 20xe? En hoe liggen hier de verhouding van deze
    4 bak?
    Edit :
    Even op zoek geweest in eigen boeken en ik vind de volgende verhoudingen terug van de vierbak voor 16s of 19e
    1e: 3.640 ; 2e: 2.120 ; 3e: 1.336 ; 4e: 1.00

    voor 1.8s 240 getrag
    1e: 3.717 ; 2e: 2.019 ; 3e: 1.316 ; 4e: 1.00 ; 5e: 0.80

    Ik zie niet veel verschil in de bakken, eerste iets langer, tweede iets korter, maar nog steeds een groot gat tussen 3e en 4e wat net het probleem is.
    De tweede zou langer moeten worden.

    Ivan

    #17310658

    een kom voor een cih motor. past niet op een c20xe motor

    #17310659

    hoe ver moet de aandrijfas in de bak schuiven? kan maximaal 9 cm volgens mij. ik moet de aandrijfas laten inkorten ivm de volvo achteras. maar nu moet ik dus de lengte bepalen.:hmmz

    bak is trouwens een 240 bak.

    #17310660

    Toch twee a drie centimeter laten uitkomen denk ik,

    Ondertussen een nieuwe kom aangekocht voor de ford
    4 speed rocket box te plaatsen, ik heb er een gevonden met
    een lange eerste versnelling, rechte tanden, stalen sinchros en verstekte lagers en versterkt deksel met een shortshift
    erop alles van quaife. Ze geven tot 250 Pk op voor deze bak
    en past netjes tegen de 20xe met de nieuwe klok.

    Als alles gemonteerd zit eerst een proef rijden op cicuit

    Ivan

    #17310661

    Ik heb een getrag 240 5bak en liep alle versnellingen even na maar krijg hem niet in de achteruit…? het is 1+2 3+4 5+R 12345 willen wel maar achteruit klein stukje maar klikt er niet in of moet ik hem eerst aandrijven?

    #17310662

    origineel gepost door henk 400rr
    Ik kan niet uit het verhaal opmaken of je hem zo los gekocht heb of dat hij nu gemonteerd zit en nu plots een probleem geeft.

    In principe is het zo dat je om hem in de vijfde versn. te zetten je hem uiterst rechts even moet doordrukken en dan naar boven, de achteruit werkt net zo, maar dan naar uiterst links, even (flink) doorduwen en dan naar boven. Als jue hem niet gemonteerd heb, dan kan het zijn dat je hem niet genoeg doordrukt om hem in de achteruit te krijgen.

    Soms wil het zo zijn dat in stilstand 1 versnelling even niet lekker meewerkt, dan kun je deze nogmaals even in de 1 zetten en dan weer eens proberen.

    Als hij altijd goed was en nu niet wil dan (logisch gezien) is hij dus nu stuk.

    Stel, de bak is nooit gemonteerd geweest en vaak getransporteerd en eens een keer omgevallen, dan kan het zo zijn dat hij zichzelf blokeerd in de achteruit, dat kun je zien doordat hij eigenlijk in z’n vrij staat maar toch de uitgaande as draaid en vaak in de verkeerder richting, dit kan je opheffen door even de achteruitschakelaar eruit te draaien en even de pen met het schuine kantje wat je ziet in dat gat met een schroevendraaier naar achteren te drukken, dan is het verder opgelost.

    #17310663

    Ik heb hem los liggen. Maar de achterui..die zit toch achter de 5? ik kan hem uiterst links in de 1+2 midden 3+4 en rechts 5 krijgen maar naar onderen wil hij er net niet in. Dus ik ga morgen je tip met de schroevendraaier proberen:thumbup nouja overmorgen:angel

    #17310664

    Nee, bij die 240 zit de achteruit naast de 1 (staat ook op de pookknop, als die erbij is), bij de R25/28 zit hij onder de 5.

    Het simpelst is om hem in een versnelling te zetten, aan de voorste as draaien en dan kijken welke kant hij op gaat en hoe vaak deze tov de voorste ronddraait, dan weet je welke versnelling en ook kun je zelfs nog de verhouding berekenen.

    #17310665

    KLIK jaa daar was de achteruit:D mijn dank is groot

    #17310666

    Zo, hallo allemaal.
    Ik heb een weekje of drie me zitten inlezen in de verschillende CIH topics, maar kan het complete antwoord dat ik zoek nog niet vinden helaas. Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hier dan toch de vraag:
    Ik heb sinds kort een Ascona B (drift- en circuitauto) met hierin een 2.8S blok van een Commodore. Hierachter zit een 4-bak (Ascona?). Alles werkt op zich prima, alleen na een stukje rijden lekt er erg veel olie uit de bak (blanke olie, zeker geen motorolie, na een minuut of tien ligt er een behoorlijke plas). Bij aankoop gaf de vorige eigenaar aan dat de bak begin dit jaar vervangen zou zijn (hij was geen sleutelaar, dus verder vragen bleek zinloos). Daarnaast begint de koppeling redelijk z’n einde te bereiken (lange pedaalslag en heel hoog aangrijppunt).
    V.w.b. de olielekkage denk ik aan 2 mogelijkheden: óf de vorige eigenaar heeft er veel te veel olie in gedaan óf de voorste keerring van de bak is overleden? Bij de achterste keerring is de boel redelijk droog, deze zweet alleen een beetje. Iemand ervaring hiermee of tips?
    V.w.b. de koppeling, wat voor koppelingsplaat moet ik hebben bij vervanging?
    Dank voor jullie moeite om naar het toetsenbord te grijpen!

    #17310667

    Foutje dubbele post….

25 berichten aan het bekijken - 201 tot 225 (van in totaal 428)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.