Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)

Forumindex Forums Techniek Cih Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 104 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 428)
  • Auteur
    Berichten
  • #17310593

    Je hebt zelf al het antwoord gegeven, nu zelf de keus maken wat je wil, beide oplossingen zijn goed genoeg, wel bij de automaat as letten op de pijp die de bak ingeschoven wordt, als die beschadigd is, gaat hij lekken.

    #17310594

    origineel gepost door Kadett C
    Ik wil gaan proberen een vijfbak van een ander merk achter m’n 1200 ohv te hangen. Moet mogelijk zijn met een pasplaat.
    Alleen als ik dat doe komt er een “extra” ruimte tussen de bak en het blok.
    Nu “hangt” de prise-as in een naaldlagertje in het centrum van het vliegwiel.
    Maar als de prise-as van de nieuwe bak korter is: hoe los ik dat dan op?
    Gewoon los laten hangen? Ander lager, of andere prise-as laten draaien? Ik vrees het laatste, maar dit lijkt me nogal kostbaar, plus dat dan de hele bak uit elkaar moet, wat bij een goede bak eigenlijk niet nodig is.

    Groeten, MArk

    Bij gebruik van een pasplaat moet je ervoor zorgen dat het vliegwiel ook naar achter komt dmv vulplaat. Hoe dat uitkomt met het prise as lager moet je dan even kijken

    #17310595

    Henk400rr je had toch ook zo’n link voor de berekening welk tandwieltje voor de telleraandrijving je moest hebben? Zou je die nog ’n keer neer willen zetten?
    M’n Manta en m’n Rekord geven allebei te veel aan en ik zou het wel ’n keer willen aanpassen, vandaar

    bvd

    #17310596

    hallo
    ik heb een b commodore met een 2.8gsE blok. dr zit nu een automaat in maar zou er graag een getrag 5-bak in willen hebben. ben nog niet zo heel technisch dus kan iemand mij misschien vertellen of er een versnellingsbak is die dr zo inpast? en wat moet er nog meer worden aangepast als ik er een handgeschakelde versnellingsbak in zou zitten ipv een automaat?

    alvast bedankt
    David

    #17310597

    Wat daar gelijk in past zonder een andere tussenas is de Getrag 265 5-bak, met verlenging van de tussenas past er ook een Getrag 240 in.


    @henk-jan
    80: –>klik hier<–

    #17310598

    ik heb nu weer heel dit topic doorgelopen maar snap het blijkbaar nog niet. wat zijn nou de specificaties van de keerringen van een getrag 240. Ik had tijdje trug wel bestelnummer van gm maar dat zoek ik niet. Weet iemand het ype kerring met afmetingen, dat ik zo naar de winkel kan en zon ding halen. Ik meot beide zeiden hebben, dus bij het vliegwiel en die in het staartstuk.

    grt

    #17310599

    ik heb ook nog een vraagje.

    Is het verstandig om achter een bewerkte 2.4 een getrag 240 te hangen of moet je echt al gaan kijken naar een getrag 265 ?

    #17310600

    kan naar mijn idee een 240 wel aan, hangt immers ook achter de 6 pitters…

    #17310601

    weet iemand welke overbrengingen een senator 265 versnellingsbak heeft?

    ik hoorde vandaag dat een getrag 240 namelijk een langere “5” heeft als een 265

    ik heb wel de overbrengingen van een rekord e 1.8s gevonden maar die van een manta schijnt ook weer een kortere 5 te hebben.

    rekord c 1.8s:

    1 3.71
    2 2.01
    3 1.31
    4 1.00
    5 0.80

    #17310602

    De 265 heeft in de 5de gang 0,813.

    Ik heb ooit eens horen zeggen dat een getrag 265 uitd e Monza/Sennie A1 in de 5de gang 0.87 had maar of dat waar is….

    Maar de A2,s hadden allemaal 0,813 in de 5de gang.

    #17310603

    Getrag 265:

    265er bis getriebenummer VL10076-83
    1. 3,822
    2. 2,202
    3. 1,398
    4. 1,000
    5. 0,872
    R. 3,705

    265er ab Getriebenummer VL10077-83
    1. 3,822
    2. 2,202
    3. 1,398
    4. 1,000
    5. 0,813
    R. 3,705

    Is het een fabeltje dat de 5de versnelling bij een getrag 240 uit een Rekord langer is dan die van een manta?

    #17310604

    Even een vraagje,

    Om een Getrag 240 5 bak in een manta A te plaatsen. Is het nodig de baksteun van de Getrag 5 bak te gebruiken, of is dit ook mogelijk met de oorspronkelijke 4 bak baksteun? Ik heb de Getrag 5 baksteun namelijk jammergenoeg niet.

    Gr Siebe

    #17310605

    ik heb nog een 1.8 4bak liggen, kan ik die kom op een getrag 240 van een cih overzetten…en dus een 1.8 5bak maken?

    #17310606

    een 240 CIH heeft geen losse kom dus kun je helaas niet wisselen.
    of je moet de kom afslijpen en de manta kom er aan lassen maar dan heb je waarschijnlijk wel een bak die past maar door het lassen zal de rest zo vervormd zijn dat de bak waarschijnlijk niet meer zal werken.

    groeten.

    #17310607

    Hoi,

    Kan er iemand mij de overbrengingsverhoudingen vertellen van de 4 bakken; CIH en 18s.

    Alvast bedankt.

    Gr. Frank

    #17310608

    Niemand ??? ……

    Gr.

    #17310609

    hallo allemaal
    op mijn kadett c steekt een 2.2 liter met een getrag 240 versnellings bak
    maar nu komt het ;)
    Aan de motorkant , de motor sluit aan op de kom
    maar de onderkant van kom waar de kroonplaat loopt
    zit bloot
    Ik kan dus de kroonplaat zien ,moet daar geen plaatje of iets dergelijks zitten ?
    Daar kan nu vanalles invliegen ;)
    Of is dat zelf te maken ?
    groeten tom

    #17310610

    zit er verschil tussen het gatenpatroon van een 240 bak en een 265 bak?

    #17310611

    ik ga volgende week kijken bij een partijtje onderdelen voor oude opels (meest kleine rommel) maar nu ligt er ook een 4 bak met ZF overdrive bij, is dit een heel speciaal iets of is het een waardeloos ding en dus niets waard??
    dus kortom; als ik de partij onderdelen in 1x koop moet ik dan rekening houden met de prijs omdat de bak veel of weinig waard is??

    kan er niet 1 vinden op MP enz vandaar graag een prijs indicatie als iemand een idee heeft.

    (edit: weet iemand hoe deze bak precies werkt? komt de overdrive alleen in werking bij de 4 de versnelling of kun je bij elke versnelling nog een extra keer schakelen zodat je dus 8 versnellingen krijgt?? graag meer info :wors
    het gaat om de bak die op pagina 1 staat en dan plaatje 3.)

    alvast bedankt.
    groeten Theo.

    #17310612

    niemand die ooit met zo’n bak gereden heeft of weet wat zo’n ding kost??

    #17310613

    Bak heeft oa in Monza en rekord gezeten, de foto nr 3 is geen ZF bak, wel met overdrive die in alle versn te gebruiken is, dus een 8-bak zeg maar. Wat betreft de prijs, was er laatst 1 die bood deze hier en op mp aan, hij vroeg er 400 voor, ik kan hem zelf voor de helft halen.

    #17310614

    Heb nu een 1.9s motor met een 1.6n bak en achteras. trekt iets sneller op maar wat is het verschil met een 1.9 as in combinatie met de 1.6n bak??

    #17310615

    GTvirus, weet je 100% zeker dat de overdrive in elke versnelling te gebruiken is?
    zo ja, dan is het op zich wel een stoere bak want dan kun je dus 8 x schakelen en dat klinkt en trekt natuurlijk wel lachen.

    als hij echt op elke versnelling te gebruiken is dan gaat mijn 5 bak er denk ik onder weg en zet ik er de 4 bak met overdrive er op en kan ik 8 x schakelen plus 2 keer achteruit. ha ha ha (lijkt me nu al vet lachen om achteruit te schakelen.)

    groeten

    #17310616

    stel je niet al te veel voor van dat 8x schakelen, want in de lagere versnellingen geeft dat niet veel meer waarde omdat alles veel te dicht bij elkaar ligt, bijv 2 + overdrive is 3.
    Achteruit schakelen moet in principe wel kunnen, zelf nog nooit aan gedacht.:wtf
    Maar jij had het over een ZF bak met overdrive, de bak die jij aanwees op plaatje 3 is geen ZF bak!
    Volgens mij is er ook geen ZF bak geleverd met elektr. overdrive, maar daar kan ik geen 100% uitsluitsel over geven.
    Wil wel weten hoe achteruit schakelen bevalt:jerry

    #17310617

    heb vandaag de bak opgehaald en nog meer leuke spullen :D

    GTvirus: ik heb het nooit over een ZF bak gehad maar over een overdrive van het merk ZF dus een normale 4 bak met daarachter een pot van ZF die je electronisch kunt inschakelen en zo een overdrive krijgt.
    heb met de vorige eigenaar gesproken en ja het is dus mogelijk om op elke versnelling een extra (overdrive) toe te passen (normaal alleen op de 5de versnelling) als je de stekker van de 4de versnelling herkenning er af haald en daar een schakelaar opzet dan kun je de overdrive op elke versnelling gebruiken, dus ook achteruit :jerry
    nu vertelde hij ook dat dit de opelbak is met de allerlangste eindoverbrenging die er is, kan iemand dit bevestigen of weet iemand wat de (overdrivebak) voor eind overbrenging heeft??

    alvast bedankt!

    groeten Theo.

25 berichten aan het bekijken - 151 tot 175 (van in totaal 428)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.