Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)

Forumindex Forums Techniek Cih Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 104 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 428)
  • Auteur
    Berichten
  • #17310493

    Waaw!!

    Super mercie voor den uitleg!
    En ik kan er aan uit :thumbup
    Ga zo meteen even bellen naar de onderdelenboer voor olie en pakking!

    #17310494

    kan iemand mij zo even vertellen welke 5 bak ik onder mijn a’tje kan hangen of kom ik dan aanpassingen aan t maken?

    alvast bedankt

    #17310495

    Als je er een CIH motor in hebt is de Getrag 240 van Manta B 2.0E de beste oplossing, bij een OHC/DOHC is dat ook een Getrag 240 maar met een andere aansluiting deze komt van Manta 1.8S of Rekord 1.8S

    De bovensplaat vna de bak kun je dan inkorten vanaf dit voorbeeld:

    Origineel gepost door henk 400rr
    Hier ook nog even:

    Nee, de Getrag 240 is qua bakafmeting en overbrengingen overal gelijk het verschil zit hem in de bovenplaat, die is alleen bij de B-manta 5 cm korter dan bij de rest.

    De getrag 240 bij de 1.8S B-manta heeft wel weer dezelfde overbrengingen, maar is dus uiteraard qua aansluiting op de motor verschillend.

    De getrag 242 is de dieselversie van de 240 serie en die kan ook achter een normale CIH op 1 bevestigingspunt na, dat is bij de startmotor, bij de diesel zit dat punt verder naar buiten.

    verder nog even wat info mocht je de pook willen verplaatsen tbv. C-kadett of A-manta :

    De handleiding is gebaseerd voor een Opel GT, maar (op de pook na) gelijk aan de A-manta/ascona.
    Je hebt wel Acrobat reader nodig voor het lezen van deze handleiding.

    –>file-1<–
    –>file-2<–


    Deze laatste opmerking moet je dus negeren, alleen bij de GT staat de motor wat schuin gezet.

    Qua tussenas kun je dit even doorlezen:

    Origineel gepost door henk 400rr
    – Getrag 240 5-bak: Bij een B-manta/ascona is het gewone 5-bak tussenas, bij een A-manta/ascona een automaat-as van een B-manta/ascona.
    – Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in B-manta/ascona heeft wel weer automaat-as van B-manta/ascona nodig. Dan in een A- manta/ascona een automaat-as A-manta/ascona.

    – Getrag 240 5-bak: in een kadett coupé dus weer automaat-as B-manta/ascona en 2 cm inkorten.
    – Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in een Kadett coupé dan weer automaat-as 1.6/1.9 kadett Coupé

    Een bak van een 2.0i omega kan ook bij de OHC/DOHC motor en eentje van een Omega 2.4 kan dus ook weer, alles daarvan staat hier ook al beschreven met foto’s (vorige pagina)

    #17310496

    een 2.4 ook? is geheel nieuw voor me :thumbup

    #17310497

    voor een CIH dus, ik hoop dat je dat begrijpt.

    #17310498

    1600 CIH ligt erin.
    dus inkorten en automaat tussenas van een B erin fietsen

    In ieder geval al bedankt henk:thumbup

    #17310499

    staat op de sloop hier in de buurt een omega waar een diesel in gezeten heeft (maar die is er uit) en nu zit de versnellingsbak er nog wel in.
    de bak is een R25 (staat op de zijkant) met 5 versnellingen, als ik deze in mijn C kadett wil hangen wat voor motor past hier dan voor? Cih of een OHC/DOHC??

    #17310500

    Als die Omega een 2.3D of TD gehad heeft, dan past de bak achter een CIH muv. de bout bij de startmotor, aansluiting is hetzelfde als de Getrag 242.

    Als deze een BMW 6-cilinder diesel gehad heeft weet ik niet of er wel 1 van beide motortypes van toepassing is.
    Ik meende dat de BMW motor alleen in de eerste serie Omega B gezeten heeft.

    #17310501

    oke bedankt ;) zal de auto sloper eens vragen wat voor motor er in zat.

    #17310502

    Wat voor bak heb ik ?
    Het is een getrag maar mijn eerste versnelling zit links onder?
    Voor zo ver ik heb kunnen lezen op de bak staat er iets van 265.
    Zit nog onder de auto vandaar ik slecht kan lezen wat er op staat.

    #17310503

    Als de 1 linksonder zit en de R erboven dan in het geval van Opel kan het gaan om een ZF of Getrag, als het een Getrag is dan kan het een Ascona 400 bak zijn als de kenmerken verder grotendeels gelijk zijn aan de 3.0 bak van de Monza/Senator, als hij dat niet heeft kan het nog om een M3 bak gaan van BMW.

    Normaalgesproken heeft de reguliere Getrag voor Opel de 1 en de R naast elkaar zitten, linksboven dus.

    #17310504

    De 1 ste zit echt links onder en het is een getrag en heeft gewoon het schuifstuk in de bak.

    Volgens de vorige eigenaar is de eind overbrening 0,81(ik weet niet wat ik hier mee moet maar mischien zegt het iemand wat?)

    #17310505

    Een 0,81 eindoverbrenging wil zeggen dat de hoogste versnelling eigenlijk meer een soort van overdrive is. Bij sportbakken is de eindoverbrenging van 1:1, net als bij de meeste 4-bakken, dwz. dat hij daarin verder doortrekt dan eentje met een 0,87 bijv.

    In de praktijk komt het er op neer dat 2 gelijksoortige wagens waarvan de 1 een 5-bak met 0,87 heeft en de ander een 4-bak met 1:1 heeft, degene met de 4-bak degene met de 5-bak overtreft in topsnelheid.

    Beetje een rare bak dat hij wel de 1e als een sport heeft en dat de eindoverbrenging dat weer niet is. :hmmz

    Als je wat foto’s hebt zou dat misschien handig zijn ook van de versnellingspook bevestiging.

    #17310506

    Ik ga hem er volgend weekend uithalen dan zal ik even wat foto’s maken.

    Alvast bedankt voor de info:thumbup

    #17310507

    ik heb een C kadett waar ooit een 1200S automaat in heeft gezeten en nu ik heb vandaag een 2 liter 16V (ja weet het is geen CIH) uit een omega gekocht met 5 bak.
    mijn vraag is: hoe komt de versnellings pook uit in mijn C ?? (komt hij in mijn orginele gat van de 1200 of moet ik hem omlassen naar 4 bak positie van 1600/2 liter.
    en hoe zit het met de versnelingsbak steunen komen die een beetje netjes over een of moet daar ook iets voor pas gemaakt worden.
    denk dat er hier vast wek iemand weet hoe dat uit komt.

    alvast bedankt voor de info.

    #17310508

    effe een vraagje hoeveel pk kan een getrag 240 bak eigenlijk hebben????

    #17310509

    Origineel gepost door blitznl30
    effe een vraagje hoeveel pk kan een getrag 240 bak eigenlijk hebben????

    er vertelde iemand me dat een 240 tot 240km/u en een 265 tot 265 km/u zou zijn en het verhaal over nm klopt niet:hmmz

    #17310510

    Origineel gepost door blitznl30
    effe een vraagje hoeveel pk kan een getrag 240 bak eigenlijk hebben????

    Het hangt ervanaf hoe deze belast wordt, echte cijfers zijn er niet, vermoedens wel, maar zoals @boyanka al opmerkte is nog maar de vraag of deze vermoedens kloppen.

    #17310511

    als ik er een 3.0E met 180pk aan een getrag 240 zet en er normaal mee rij zal er natuurlijk niks gebeuren,maar als ik de volle 180 pk er op los laat blijft ie dan heel??? ik heb wel gelezen dat er ook monza’s met een getrag 240 zijn geweest of is dat alleen met een 2.5E motor?

    #17310512

    Volgens mij alleen de 2,5, ik meende vroeger ook de 1e types 3.0’s en 2,8’s maar begrijp dat er vanaf de 2.8–> de Getrag 262/264 (4-bak) werd gebruikt als schakelbak.

    Je moet het ook zo zien, er zijn mensen die vlgs. mij ook met zo’n 180Pk rondrijden met een 2.4 en getrag 240, meestal gaan die niet al te zuinig om daarmee en een goede bak zal het wat langer uithouden, een slechte wat minder, maar dat blijft koffiedik kijken hoe lang dit goed gaat.

    #17310513

    dan gaan we dat maar proberen,heb nog een 240 bak liggen en een getrag 262/264 of 265 is bijna niet aan te komen(zijn er wel maar liggen goed bij hun baasjes:D)

    #17310514

    Ik kan een getrag 265 bak kopen deze wordt dan met een 1.8s 4-bak kom en adapterplaat achter een 16v gehangen.

    Nou schrijft de verkoper onderstaand stukje tekst:
    Es Soll Ein 375 Sein Und ich Habe Noch Eind Das Soll Ein 233 Sein Aber Der 1 Gang Liegt Komischerweise Nichnt Hinten

    Nou vraag ik me af wat het verschil is tussen deze 2 bakken en welke ik nu het beste kan pakken.

    #17310515

    Origineel gepost door ShockWave
    Nou schrijft de verkoper onderstaand stukje tekst:
    Es Soll Ein 375 Sein Und ich Habe Noch Eind Das Soll Ein 233 Sein Aber Der 1 Gang Liegt Komischerweise Nichnt Hinten …

    Ik vraag me af wat dit überhaupt met een 265 Getrag te maken heeft.

    #17310516

    Originally posted by henk 400rr
    Ik vraag me af wat dit überhaupt met een 265 Getrag te maken heeft.

    Volgens de verkoper betekend dit het volgende:

    Das 265 Mit der 375 Überzetzung ist aus euinem Monza A Oder Aus Einem Originalen Manta B 400 Das heist zelten und das Andere ist Ein Rengetriebe Allso Für Das 375 Möchte ich 600 und Für Das Andere 750

    Volgens de verkoper zijn dit normale bedragen voor 265 bakken… klopt dat?

    #17310517

    Nou, een 265 uit Monza doet hier zo’n ±€500,- de monza/Senator versie heeft er 10 splines op de ingaande as (door het koppelingshuis) zitten, de Manta 400 versie van 265 heeft hetzelfde aantal splines op de as als eentje van een 240 (14) en zou qua prijs een €150,-/€200,- tot wat de gek ervoor geeft/wil hebben duurder zijn.

    De manta 400 bak is geen sportbak, de bak van een Ascona 400 wel en is ook (veel) duurder, die kan je vergelijken met een M3 bak van BMW, ook daar zitten verschillen, je hebt ook daar een Sport en een overdrive bak tussen zitten.

    Ik moet ergens die overbrengingen hebben, maar dat wordt even zoeken, die 375 waar de verkoper het over heeft kan ik even niet plaatsen.
    De laatste prijzen vna ene paar jaar terug over de BMW M3 sportbak die ik gehoord heb lagen ook rond de ±€750,- als je hem vinden kan.

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 428)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.