Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)

Forumindex Forums Techniek Cih Alles op een rij: versnellingsbakken (4-5 bak)

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 104 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 226 tot 250 (van in totaal 428)
  • Auteur
    Berichten
  • #17310668

    Vermoedelijk is de keerrring in je koppelingshuis (die zie je als je de bak van het koppelingshuis afhaalt) versleten, ik weet niet of die zo nieuw te krijgen is, bij de automaterialen, wel staat deze bij de site van “Dr. Manta” te koop: http://www.dr-manta.de/

    Je koppeling krijgt waarschijnlijk nogal op z’n flikker, kijk even wat de diameter van je plaat is en misschien kan die wat groter, persoonlijk zou ik voor de organische sportplaat gaan, er zijn ook wel bedrijven die ze apart maken.

    #17310669

    Dank je Henk.
    Ik ben al wat aan het rondkijken voor onderdelen en het ziet er naar uit dat juist deze keerring inderdaad schaars is. Ik heb de laatste keer dat ik onder de auto keek niet naar het bak-nummer gekeken, maar een 4-bak uit een Ascona achter een CIH , is dat altijd een Getrag 2.. ?

    #17310670

    Nee, is geen Getrag, welk merk/type het wel is weet ik zo niet.

    #17310671

    Zo’n complete 4-bak vind je op veel plekken voor tussen de 25 en 50 euro. Misschien goedkoper om het hele ding te vervangen.. ?

    #17310672

    origineel gepost door McLambo
    Zo’n complete 4-bak vind je op veel plekken voor tussen de 25 en 50 euro. Misschien goedkoper om het hele ding te vervangen.. ?

    Ja, daar dacht ik ook al aan…
    Wat zijn de tips & trics om op te letten?
    Zijn er naast MP, Speurders etc. nog meer specifieke plaatsen waar deze aangeboden worden?

    #17310673

    Ik heb nog wel een 4bak liggen uit een manta 1.8s, bellhouse zit er niet bij. Pook weet ik eigenlijk niet, maar daar is de prijs ook naar (25 euro)

    #17310674

    origineel gepost door 2000
    Ik heb nog wel een 4bak liggen uit een manta 1.8s, bellhouse zit er niet bij. Pook weet ik eigenlijk niet, maar daar is de prijs ook naar (25 euro)

    ……Nou ben ik qua uitwisseling van de diverse Opel-bakken een complete nitwit (kan er maar beter eerlijk over zijn;)), maar past dit achter een 2.8S? Ik ga er dan vanuit dat ik het bestaande bellhouse over zet. Splines hetzelfde? Bakmaat hetzelfde? Mijn huidige bak komt uit een 2.0….

    #17310675

    Bijna alle 4-bakjes van gietijzer zijn hetzelfde, de overbrengingen verschillen wel eens, de aanbouwmaten van de bak aan het koppelingshuis (OHC of CIH) zijn sowiso gelijk.

    De belangrijkste verschillen zijn;
    -geschikt voor korte pook of lange pook, opmerking daarbij is dat eentje voor lange pook simpel is aan te passen voor een korte pook.
    -de uitgaande as naar de tussenas, verweg de meesten hadden dezelfde maat muv een model die een dikkere aansluitmaat had (net zo dik als de automaat en 5-bak versies.

    #17310676

    Kijk, het begint me duidelijker te worden!
    Ik ben vanmiddag onder de auto geweest, is inderdaad een gietijzeren bakje met een code 75 en een 4. Òf ik moet héél voordelig tegen een Getrag bak aanlopen, òf ik ga inderdaad in op het aanbod van 2000.

    #17310677

    de 6 cilinder 4 bakken hadden een groter lager om de prise as,dus aangezien dit lager word opgesloten door je koppelingshuis,zitten hier ook verschillen in.
    even de moeite waard om op te letten als je ze gaat wisselen.

    #17310678

    [rquote=1828106&tid=35040&author=peter12]de 6 cilinder 4 bakken hadden een groter lager om de prise as,dus aangezien dit lager word opgesloten door je koppelingshuis,zitten hier ook verschillen in.
    even de moeite waard om op te letten als je ze gaat wisselen.[/rquote]
    Combinatie bak / blok is al niet origineel. Vorige eigenaar heeft een 2.8 uit een Commodore in de Ascona gelepeld met behoud van de 4-bak. Dus we hebben het hier over de combinatie 6-pitter met een 4-bak van de Ascona. Ander lager om de prise-as is dus volgens mij niet aan de orde?

    #17310679

    [rquote=1828106&tid=35040&author=peter12]de 6 cilinder 4 bakken hadden een groter lager om de prise as,dus aangezien dit lager word opgesloten door je koppelingshuis,zitten hier ook verschillen in.
    even de moeite waard om op te letten als je ze gaat wisselen.[/rquote]
    Combinatie bak / blok is al niet origineel. Vorige eigenaar heeft een 2.8 uit een Commodore in de Ascona gelepeld met behoud van de 4-bak. Dus we hebben het hier over de combinatie 6-pitter met een 4-bak van de Ascona. Ander lager om de prise-as is dus volgens mij niet aan de orde?

    #17310681

    ik bedoel het lager tegen de bakzijde,niet je prise as lagertje.

    #17310682

    Ok, snap ik.
    Alleen de bak die er achter zit is van een 4 cilinder en de bak die er achter komt is ook van een 4-cilinder.
    Ik was dus eigenlijk van plan om te zien of de boel heel blijft in deze opzet.

    #17310686

    Heb het topic al ff doorgelezen, maar kon het niet vinden.

    We hebben een Manta B1 staan, met een 4-bak, daar willen we een getrag 240 5-bak achter zetten.

    Wat moeten we dan allemaal aanpassen? Eventuele maten e.d. zijn welkom!

    We willen graag de 4-bak look met schuine pook behouden.

    Alvast bedankt!

    #17310687

    zie pagina 2

    [rquote=877527&tid=35040&author=henk 400rr]Hier ook nog even:

    Nee, de Getrag 240 is qua bakafmeting en overbrengingen overal gelijk het verschil zit hem in de bovenplaat, die is alleen bij de B-manta 5 cm korter dan bij de rest.

    De getrag 240 bij de 1.8S B-manta heeft wel weer dezelfde overbrengingen, maar is dus uiteraard qua aansluiting op de motor verschillend.

    De getrag 242 is de dieselversie van de 240 serie en die kan ook achter een normale CIH op 1 bevestigingspunt na, dat is bij de startmotor, bij de diesel zit dat punt verder naar buiten.

    verder nog even wat info mocht je de pook willen verplaatsen tbv. C-kadett of A-manta :

    De handleiding is gebaseerd voor een Opel GT, maar (op de pook na) gelijk aan de A-manta/ascona.
    Je hebt wel Acrobat reader nodig voor het lezen van deze handleiding.

    –>file-1<–
    –>file-2<–


    Deze laatste opmerking moet je dus negeren, alleen bij de GT staat de motor wat schuin gezet.[/rquote]

    #17310688

    pagina 3 nog uitgebreider

    [rquote=898779&tid=35040&author=henk 400rr]Als je er een CIH motor in hebt is de Getrag 240 van Manta B 2.0E de beste oplossing, bij een OHC/DOHC is dat ook een Getrag 240 maar met een andere aansluiting deze komt van Manta 1.8S of Rekord 1.8S

    De bovensplaat vna de bak kun je dan inkorten vanaf dit voorbeeld:

    Origineel gepost door henk 400rr
    Hier ook nog even:

    Nee, de Getrag 240 is qua bakafmeting en overbrengingen overal gelijk het verschil zit hem in de bovenplaat, die is alleen bij de B-manta 5 cm korter dan bij de rest.

    De getrag 240 bij de 1.8S B-manta heeft wel weer dezelfde overbrengingen, maar is dus uiteraard qua aansluiting op de motor verschillend.

    De getrag 242 is de dieselversie van de 240 serie en die kan ook achter een normale CIH op 1 bevestigingspunt na, dat is bij de startmotor, bij de diesel zit dat punt verder naar buiten.

    verder nog even wat info mocht je de pook willen verplaatsen tbv. C-kadett of A-manta :

    De handleiding is gebaseerd voor een Opel GT, maar (op de pook na) gelijk aan de A-manta/ascona.
    Je hebt wel Acrobat reader nodig voor het lezen van deze handleiding.

    –>file-1<–
    –>file-2<–


    Deze laatste opmerking moet je dus negeren, alleen bij de GT staat de motor wat schuin gezet.

    Qua tussenas kun je dit even doorlezen:

    Origineel gepost door henk 400rr
    – Getrag 240 5-bak: Bij een B-manta/ascona is het gewone 5-bak tussenas, bij een A-manta/ascona een automaat-as van een B-manta/ascona.
    – Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in B-manta/ascona heeft wel weer automaat-as van B-manta/ascona nodig. Dan in een A- manta/ascona een automaat-as A-manta/ascona.

    – Getrag 240 5-bak: in een kadett coupé dus weer automaat-as B-manta/ascona en 2 cm inkorten.
    – Getrag 265 5-bak/ getrag 262/264 4-bak: in een Kadett coupé dan weer automaat-as 1.6/1.9 kadett Coupé

    Een bak van een 2.0i omega kan ook bij de OHC/DOHC motor en eentje van een Omega 2.4 kan dus ook weer, alles daarvan staat hier ook al beschreven met foto’s (vorige pagina)[/rquote]

    #17310689

    [rquote=1833457&tid=35040&author=Urny]Ok, snap ik.
    Alleen de bak die er achter zit is van een 4 cilinder en de bak die er achter komt is ook van een 4-cilinder.
    Ik was dus eigenlijk van plan om te zien of de boel heel blijft in deze opzet. [/rquote]

    Bak zit er inmiddels in. Klusje viel heel erg mee, de- en montage in een half ochtendje…

    #17310690

    Hey een vraagje,
    ik heb dus voor mijn c20xe een ohc getrag liggen, maar ook nog een cih getrag. Tevens heb ik een tussenas die op de cih getrag pas. Nu was mijn vraag of het een slim idee is de achterkant van die cih eraf te schroeven en in de ohc behuizing te jassen?

    Max

    #17310691

    nog eenvraagje past een getrag van een bmw e30 ook in een monza a2 2.5E

    waarschijnlijk wel , dat d etussenas zal moeten aangepast worden

    grtz chriske

    #17310692

    niemand een idee over mijn vraag hierboven ???

    #17310693

    Heb deze foto van het weekend gemaakt om het verschil te zien in het boutpatroon
    bij de verschillende opel blokken.
    1ste CIH 2de OHC 3de OHV

    Waarom ik dit plaats gewoon omdat ik denk dat je zo de verschillen goed ziet.
    Dit zijn dan wel automaten maar dat maakt geen verschil.

    Gr Daniel

    #17310694

    hallo ik kan een 4 bak met elektrische overdrive kopen maar weet ook iemand wat voor ,tussen as, ik dan moet gebruiken, er zit nu al een 4 bak onder en het is een orginele motor in mijn 68 er rekord c coupe en deze heeft de startmotor aan het bakhuis zitten dus een g trag gaat niet vandaar miss deze keuze miss

    bvd gijs

    #17310695

    klopt het dat de boutgaten van de versnellingsbaksteun bij een getrag 240 (foto 5)
    verder uitelkaar zitten dan bij de 4-bak (foto 2)

    en dan nog een vraag, ik heb dus een getrag 240, alleen heb ik geen flens aan het einde van de bak zitten voor de aandrijfas. Ik moet deze bak aansluiten op de plek waar eerst dus de 4-bak van foto 2 zat, in een rekord e2.

    #17310696

    [rquote=1873282&tid=35040&author=Mad Max]Hey een vraagje,
    ik heb dus voor mijn c20xe een ohc getrag liggen, maar ook nog een cih getrag. Tevens heb ik een tussenas die op de cih getrag pas. Nu was mijn vraag of het een slim idee is de achterkant van die cih eraf te schroeven en in de ohc behuizing te jassen?

    Max[/rquote]

    Nee, want als het beide een Getag 240 betreft dan is de aansluiting gelijk, dus de tussenas hoeft dan niet aangepast te worden en de bak ook niet.

25 berichten aan het bekijken - 226 tot 250 (van in totaal 428)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.