afstellen distributieriem x16xel

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum afstellen distributieriem x16xel

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur

beste forumleden,

kan iemand mij vertellen hoe ik kan zien of de distributieriem goed ligt?
    Ik heb wel is gehoord van 1e cil naar bdp draaien en dan moeten de nokjes precies tegenover elkaar liggen.
    klopt dat?

het gaat om een vec B van 1996 met een x16xel motor.

dan moet je kijken naar de merk tekens

op de tandwielen van de nokken assen, moeten de kentekens naar elkaar gericht zijn en het de krukas moet op het merkteken staan

okej bedankt voor de info.
    op de voorste nokkenas zit een poulie met 4 plaatjes aan de poulie die langs een sensor gaan,
    nu is de smalste van de 4 afgebroken toen riem vervangen werd door vorige eigenaa, waarschijnlijk wist hij niet waar die mee bezig was want de riem ligt ook niet op tijd,
    maar heeft dit ergens invloed op? loopt het blok dan wel?
    misschien beetje domme vraag, maar ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen

[rquote=1854221&tid=141511&author=vectra99]okej bedankt voor de info.
    op de voorste nokkenas zit een poulie met 4 plaatjes aan de poulie die langs een sensor gaan,
    nu is de smalste van de 4 afgebroken toen riem vervangen werd door vorige eigenaa, waarschijnlijk wist hij niet waar die mee bezig was want de riem ligt ook niet op tijd,
    maar heeft dit ergens invloed op? loopt het blok dan wel?
    misschien beetje domme vraag, maar ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen[/rquote]

Als een van de nokjes afgebroken is dan meet de sensor niet goed.

En ja als de riem niet op tijd ligt dan zal de motor niet goed lopen. of erger schade ontstaan.

ja dat blok door riem niet loopt weet ik. blok draait wel rond nu maar slaat niet aan. als ik merktekens bekijk ligt hij 2 tandjes ernaast ong.
    maar doordat sensor niet goed meet, loopt het blok dan wel of ook niet?

riem niet op tijd=klepschade bij deze motoren:(

:o riem knap=16 kromme kleppen met een beetje pech:o

en idd die nokken zijn essentieel voor de nokaspos sensor…..

@ CQPV6
    nee hoor, alleen de kleppen die open staan zijn dan krom
    de kleppen die dicht staan, blijven dicht staan

als ie goed toeren heeft als ie knapt, en je hebt net pech gaan ze alle 16….
    Echt, heb er hier eentje staan…. telde eerst 10 kromme kleppen, vond ik al veel, maar eenmaal gedemonteerd bleken de laatste 6 ook allemaal net even een tikje mee gekregen te hebben… Ook nog acht geleiders naar de mallemoer:(:(

maar goed soms zit het mee en soms tegen…..

:hmmz

oke
    maar dan moet je al errug zot gedaan hebben

5500 rpm tijdens optrekkenn net met het schakelen van 2 naar 3

Riem kon volgens de gegevens van de auto nog 21.000 zitten, is wss mee geknoeid… riem was nl helemaal gaar:cry

5500 toeren?
    zo hoog kom ik maar zelden :P
    en het gaat niet alleen om km maar ook om de jaren 4 jaar of 60.000.

Erwin

mmps, foutje.. 4500rpm…. dikke vingers:D

riem zou volgens de gegevens in aug 2008 geplaatst zijn:hmmz

dan had ie nog een jaar.

das wel vaag!

Erwin

volgens mij is er met de gegevens gemorreld krijg je bij die louche handelaren:P

Maar heb de kop weer opgehaald, 16 nieuwe kleppen, zittingen en geleiders….
    Is nu weer beter als nieuw bijna:D:D

oke nou dan rijdt ie weer voolopig weer.

Erwin

ja nu alles nog ffies weer in mekaar knutselen……

En dan kan ie der wel weer een poosje tegen;)

Mijn 1600 16V komt anders vrij regelmatig boven de 5000 toeren hoor.

is geen enkel probleem voor deze motoren, ze kunnen tenslotte 6700 toeren maken vooraleer ze de begrenzer in gaan.

en 16kleppen krom, hoef je je best niet voor te doen.

Willem

Misschien een stomme vraag maar kun je ook zien aan de distributieriem of die vervangen moet worden of niet.
    Heb namelijk zelf nu 230.000 op de teller staan maar heb hier geen gegevens van wanneer de distributieriem hiervoor vervangen is. Hoor het graag van jullie. Anders om de 4 jaar of 60.000 km maar dan moet je het natuurlijk wel weten van de vorige die vervangen is.

[rquote=1854804&tid=141511&author=Edwin1104]Misschien een stomme vraag maar kun je ook zien aan de distributieriem of die vervangen moet worden of niet.
    Heb namelijk zelf nu 230.000 op de teller staan maar heb hier geen gegevens van wanneer de distributieriem hiervoor vervangen is. Hoor het graag van jullie. Anders om de 4 jaar of 60.000 km maar dan moet je het natuurlijk wel weten van de vorige die vervangen is. [/rquote]
    Bij twijfel vervang ik ‘m meteen. Ik ga voor dat geld geen heel duur risico lopen

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.