afgekeurd op CO uitstoot, nieuwe CO vraag, 2012 apk boek

Forumindex Forums Overige APK & RDW afgekeurd op CO uitstoot, nieuwe CO vraag, 2012 apk boek

14 berichten aan het bekijken - 26 tot 39 (van in totaal 39)
  • Auteur
    Berichten
  • #17903095

    @otdh wrote:

    als er tot 31-12-1995 geen Lambda EN Kat aanwezig zijn, is t alleen stationair meting ( niet zichtbaar aanwezig )
    is er een kat Of een lambda sonde aanwezig vanaf 01-01-1993 dan moet je de 4gas meting ondergaan

    die regels voor auto’s tot 2001 is alleen van toepassing als de fabrikant dit aangeeft bij het importeren van een auto naar NL

    Cilinderinhoud is niet belangrijk, Hoeveelheid wel ( voor de apk )
    mijn corsa was ooit eens een 12s, toen naar de apk geweest met een c20xe, dat is geen afkeur!
    hang je er een v6 oid voor dan wel

    vanaf aanstaande Mei gaat het cilinders tellen weer verdwijnen uit de apk boeken… ( zoals het er nu uit ziet )

    het klopt bijna allemaal wat je zegt, maar als jij een motor inbouwt die is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem. Dus een lambdasonde EN katalysator. Hoef je geen 4 gas test te doen, maar wel CO te meten. Als de auto in gebruik is genomen na 31 dec 1985, dan moet hij een waarde hebben van max 0,5 CO.
    Laat je heel dit systeem weg, dus net zoals iemand aangeeft, lambda omzeilen. Dan mag je 3,5% CO hebben.

    De topic starter zijn auto is ten onrechte afgekeurd. Deze mag 3,5% ook al heeft hij een lambda en kat.

    #17903096

    ik kwam zelf uit op dat mijn tr 4,5% mag hebben met lamdasonde en zonder kat.

    maar nu mijn volgende vraag, ik heb alweer gekut met de co uitstoot

    het gaat om een Golfje 3 vr6 uit 1994 zonder u9 of e2 op het kenteken.

    volgens het nieuwe apk boek, staat dat een auto na 31 dec 1992 met lamdasonde en kat ook op toeren gemeten moet worden (op toeren is die vr6 niet goed, maar wat nou als ik er een kat vv tussen doe, hoeft hij dan alleen stationair gemeten te worden, intepreteer ik de text onder aan blz 22 en boven aan blz 23 van het nieuwe apk boek goed?

    http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/VT/APK/Regelgeving/Regelgeving%20APK%20-%20Keuringseisen%2001-04-2012.pdf” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #17903097

    Als er ook maar iets aanwezig is wat op een emissiebestrijdingssysteem lijkt
    Dus een lambda sonde in dit geval moet die gewoon 4gassen

    #17903098

    @trashmetal wrote:

    Ehmm ricky co2 is zuurstof wat je ademt
    co is koolstofmonoxide, daar moet je niet te veel van hebben :jerry

    Ehmmmmm co2 is koolstofdioxide…. geen zuurstof dus. ;)

    #17903099

    @arjontje wrote:

    ja is fout.
    De auto mag 4,5% co uitstoten.

    De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met
    elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer
    koolmonoxide bevatten dan:
    a. 4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar
    voor 1 oktober 1986;
    b. 3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar
    voor 1 juli 2002;
    c. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar
    voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een brandstofdoseringssysteem, dat de
    mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de
    uitlaatgassen;
    d. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
    e. 1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar
    voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig,
    wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
    f. 0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een
    aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof
    verdicht gas.
    Bij het vaststellen van het koolmonoxidegehalte mag het tweede cijfer achter de komma buiten
    beschouwing worden gelaten.
    2. Het eerste lid is niet van toepassing op hybride aangedreven voertuigen.

    Als ik deze posting lees, dan ben ik niet zeker of mijn Astra wel terecht is afgekeurd.

    De Astra G van het jaar 2000 is op LPG/G3 en vandaag afgekeurd op code “D16 CO-uitstoot/lambda wijkt af bij verhoogd toerental 5.2.11”

    De gemeten waarden:
    CO 0,52%
    CO corr 0,61%
    HC 47 ppm
    CO2 12,2%
    O2 1,80%
    LAMBDA 1,079

    Is dat wel of niet een terechte afkeur op basis van de waarden en huidige keuringsregels?

    #17903100

    lambda waarde niet tussen de 0,097 en 1,03

    Willem

    #17903101

    @wim-v6 wrote:

    lambda waarde niet tussen de 0,097 en 1,03

    Willem

    bedankt! wat dat betekent weet ik nog niet.
    Ik denk dat ik een nieuw topic start over mijn wagentje om hem weer door de APK te slepen.

    #17903102

    Als je lambda waarde afwijkt heb je meestal een klein gaatje in je uitlaat of valse lucht bij je inlaat

    En de lijst die je post is voor ongeregelde systemen, jouwe moet gewoon 4gassen met max 0.39% co op toeren en n lambda waarde tussen de 0,97 en 1,03
    Co stationair mag max 0,5% zijn

    Zo staat het iig in het 2013 boek

    #17903103

    @otdh wrote:

    Als je lambda waarde afwijkt heb je meestal een klein gaatje in je uitlaat of valse lucht bij je inlaat

    En de lijst die je post is voor ongeregelde systemen, jouwe moet gewoon 4gassen met max 0.39% co op toeren en n lambda waarde tussen de 0,97 en 1,03
    Co stationair mag max 0,5% zijn

    Zo staat het iig in het 2013 boek

    De tabel is voor alle systemen, alleen is hier de viergas test niet in mee genomen.
    De tabel geeft de CO waardes aan voor stationaire meeting. Niet de 4-gas test.

    #17903104

    @Astra G X1.6SZR wrote:

    @wim-v6 wrote:

    lambda waarde niet tussen de 0,097 en 1,03

    Willem

    bedankt! wat dat betekent weet ik nog niet.
    Ik denk dat ik een nieuw topic start over mijn wagentje om hem weer door de APK te slepen.

    Zoals beloofd, hier ga ik verder met mijn oude beestje. Ik heb mijn best gedaan om zo volledig mogelijk te zijn met mijn gegevens. Alle hulp is welkom, thanks!

    #17903105

    Als ik het goed heb dan gelden de volgende eisen voor mijn auto:

    test bij stationair toerental:
    1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar
    voor 1 juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig,
    wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;

    test bij verhoogd toerental (tussen 2000 en 3200rpm):
    0.3 % vol. koolmonoxide, indien:
    1°. het een per sonenauto betreft die in gebruik is genomen na 31
    december 1992, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;

    Bij de CO-waarden mag je het tweede cijfer na de komma buiten beschouwing laten en bij de lambdawaarde mag je het derde cijfer na de komma buiten beschouwing laten.

    Klopt het wat ik zeg? Dan weet ik waar ik morgen op moet letten bij de test ;)

    #17903106

    Nu heb ik ook een vraag, ik heb hier een belgische e kadett cabrio uit 1990 , deze wil ik in gaan voeren. Op het kenteken staat u9:- dus betekend dat nu dat het wel u9 is of juist niet? Er zit nu een 20xe in, een vuile dus zonder kat en wil ook graag de motor om laten keuren , krijg ik nu ook problemen met me uitstoot? En bpm hoef ik niet meer te betalen omdat de auto ouder is dan 17,5 jaar heb ik dat goed?
    En wegen ze de wagen nu wel of juist niet, ik kan er allemaal niet echt goed wijs uit. De rdw snap ik wel maar de douane en belastingdienst zijn mij niet duidelijk.

    #17903107

    wegen doen ze waarschijnlijk wel
    u9 maakt niets meer uit
    alleen stationair co meten ( doen ze niet bij invoeren, tenzij je er apk op wil ), max 0.5%

    idd geen bpm, auto ouder als 17,5 jaar

    #17903108

    Dank je wel voor je antwoord trpower, maar wil idd de kadett weer laten keuren en liefst heb ik hem met 20xe op kenteken. Dacht dat auto’s voor 1992 een hogere co2 waarde mochten hebben toch?

14 berichten aan het bekijken - 26 tot 39 (van in totaal 39)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.