Achteruit versnelling.

Forumindex Forums Modellen Tigra Achteruit versnelling.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17258199

    Hoi luitjes,

    Sinds een poosje heb ik het probleem dat als de motor warm is van mijn Tigra, dat ie ‘on-Tieg-lijk’ lastig in zijn achteruit wil. Het schrapende geluid van een conservenblikje dat leeggemaakt wordt is er niets bij.. Verder schakelt hij prima.

    Nu was daar ooit al een forum over met een What-to-do maar mijn vraag is:

    * Hoe makkelijk zijn zogenaamde schakelbusjes te vervangen en de pook te calibreren? Ik heb geen brug, en qua autohandigheid mechanisch zit ik laten we zeggen op 20-30 procent. Ik las dat nylon busjes 25 euro kosten bij de dealer?

    * Aan de schakelpook zelf (onderaan ergens?) zit een soort zwart rubberen ringetje, die was niet zo lastig te vervangen en die was ook niet zo duur. Is dat wijselijk om gelijk ook te vervangen?

    Gr Geeviz.

    #18147900

    Helaas, maar dit duidt er in 99% v.d. gevallen op dat je koppeling aan het opraken is en aan vervanging toe is. Soms kan het proces ietwat uitgesteld worden door de kabel te stellen (of vervangen) of de schakelbussen te vervangen.

    #18147901

    Flauw.. :( En hoe duur is dat?.. maargoed.. het is echt alleen de achteruit, met warme motor en voor de rest gaat alles nog prima..

    #18147902

    Strakker stellen

    #18147903

    #18147904

    thanks, hoe kom ik er zonder brug makkelijk bij? of wat moet er allemaal verwijderd worden voor ik erbij kan? ;-) (Ben een leek.. haha)

    #18147905

    Je kunt hem van boven af zien zitten ;)
    Kap open, rechterkant, zie je hem vanzelf

    #18147906

    Dank, zal er morgenmiddag eens mee bezig.. !

    Gr Geev.

    #18147907

    Hee is het nog gelukt?

    #18147908

    Hehe.. nou, op mijn werk is er iemand die automonteur geweest is, die gaat donderdag er even naar kijken. Maar omdat hij verder goed schakelt denkt hij dat de motor te hard stationair draait. Dat zou voor de vooruitversnellingen niet erg zijn omdat deze zijn gesynchroniseerd (tandwielen moeten gelijkmatig lopen) en bij de achteruit is dat anders..

    Dus het strak stellen zou nog niet aan de orde zijn, versnellingsbakolie laten vervangen ook niet, schijnt niet nodig te zijn..

    #18147909

    Okee dan, we horen het wel ;)

    #18147910

    Stationair kan je niet afstellen, en zelfs bij 1000 a 1100 toeren moet deze SOEPEL in de achteruitschakelen.

    Ik neem aan dat het motortoerental gewoon tussen de 850 en 1100 toeren ligt, anders is er knap wat mis.

    Willem

    #18147911

    @Geeviz wrote:

    Hehe.. nou, op mijn werk is er iemand die automonteur geweest is, die gaat donderdag er even naar kijken. Maar omdat hij verder goed schakelt denkt hij dat de motor te hard stationair draait. Dat zou voor de vooruitversnellingen niet erg zijn omdat deze zijn gesynchroniseerd (tandwielen moeten gelijkmatig lopen) en bij de achteruit is dat anders..

    Dus het strak stellen zou nog niet aan de orde zijn, versnellingsbakolie laten vervangen ook niet, schijnt niet nodig te zijn..

    Hoewel dat idee een kern van waarheid en logica bevat, klopt het niet.
    Wanneer je auto rolt gaat dit verhaal absoluut op, maar zodra je de koppeling intrapt en volledig stil staat, staat de versnellingsbak ook volledig stil. De motor drijft de versnellingsbak niet aan op dat moment, dus heb je ook geen last van een eventueel hoger toerental.

    #18147912

    Monteur zei dat alles in principe goed is; het euvel kan dan nog zijn – het niet diep genoeg intrappen koppeling voor achteruit ivm synchronisatie (afgelopen week toch meer op gelet..) , versnellingsbakolie dat dunner wordt bij warme motor..

    Maar hoef me nog geen zorgen te maken.. ;0)

    #18147913

    Is nieuwe olie in zo’n geval een oplossing??

    #18147914

    Het zal er vast niet minder van worden.. maar nieuwe olie zal als het warm is ook wel dunner worden..

    #18147915

    Olie wordt inderdaad dunner als het warmer wordt.
    Echter, om een bepaalde dikte te bereiken worden er diverse stabilisatoren aan de olie toegevoegd, en die kunnen hun werking verliezen.

    Verder verzamelt er altijd wel troep in de olie, waardoor het schakelen lastiger wordt.
    Het is dus absoluut geen slecht idee om eens de olie te verversen. Het kan er alleen maar beter op worden.
    Vaak wordt het namelijk vergeten of onder de noemer “onderhoudsvrij” geplaatst, maar eigenlijk zou je tussen elke 100 en 200dkm wel eens je versnellingsbak olie moeten wisselen.

    Trouwens, als het aan het intrappen van de koppeling zou liggen, dan kan dat vrij simpel verholpen worden aan een Tigra.
    Er zit nog een ouderwetse koppelingskabel aan, dus die kan je gewoon afstellen door de kabel van de vork te halen en het stelschroefje dan een paar slagen te draaien. Dan weer terugmonteren, en het aangrijppunt zou verplaatst moeten zijn.
    Heb je toevallig een beetje speling op de koppeling? dat je m kan aantikken en iets induwen zonder dat je daarbij enige vorm van weerstand voelt? (buiten de veer in het pedaal zelf, is een ander gevoel dan trekken aan de kabel)
    Want dan is het helemaal aan te raden om even de koppelingskabel te stellen. Kost maar 5 minuten om te doen.

    #18147916

    @McKaamos wrote:

    @Geeviz wrote:

    Hehe.. nou, op mijn werk is er iemand die automonteur geweest is, die gaat donderdag er even naar kijken. Maar omdat hij verder goed schakelt denkt hij dat de motor te hard stationair draait. Dat zou voor de vooruitversnellingen niet erg zijn omdat deze zijn gesynchroniseerd (tandwielen moeten gelijkmatig lopen) en bij de achteruit is dat anders..

    Dus het strak stellen zou nog niet aan de orde zijn, versnellingsbakolie laten vervangen ook niet, schijnt niet nodig te zijn..

    Hoewel dat idee een kern van waarheid en logica bevat, klopt het niet.
    Wanneer je auto rolt gaat dit verhaal absoluut op, maar zodra je de koppeling intrapt en volledig stil staat, staat de versnellingsbak ook volledig stil. De motor drijft de versnellingsbak niet aan op dat moment, dus heb je ook geen last van een eventueel hoger toerental.

    Versnellingsbak DRAAIT juist bij stationair (price-as en evt Secundaire als, als het een 3 assig exemplaar zou zijn (is een 2 asser)), alleen is geen tandwiel gekoppeld waardoor de auto blijft stilstaan..

    als je dan de koppeling intrapt en dan bij niet goed ontkoppelen (ivm verkeerde afstelling koppelings kabel) zal de bak kraken naar achteruit

    Versnellingsbak staat alleen stil bij stilstaande auto met de motor uit, of Stilstaande auto met de motor aan en ingetrapt ontkoppelings pedaal.

    Willem

    #18147917

    @wim-v6 wrote:

    Versnellingsbak DRAAIT juist bij stationair (price-as en evt Secundaire als, als het een 3 assig exemplaar zou zijn (is een 2 asser)), alleen is geen tandwiel gekoppeld waardoor de auto blijft stilstaan..

    als je dan de koppeling intrapt en dan bij niet goed ontkoppelen (ivm verkeerde afstelling koppelings kabel) zal de bak kraken naar achteruit

    Versnellingsbak staat alleen stil bij stilstaande auto met de motor uit, of Stilstaande auto met de motor aan en ingetrapt ontkoppelings pedaal.

    Willem

    Dat zeg ik toch ook? ;)
    Koppeling ingetrapt en volledig stil staan => volledig stilstaande versnellingsbak.
    Koppeling er op en dan schakelen is sowieso niet zo’n goed plan, lijkt me :P Die manier is ook de enige waarop je je auto in z’n achteruit krijgt. Alssie dan alsnog kraakt, raakt de koppelingsplaat dus nog het vliegwiel, en moet je mogelijk de koppelingskabel afstellen.

    #18147918

    heb ik ook gehad slechts enkel de koppelingskabel opspannen zo dat je hem verder ontkopelt,r makelijk te bereiken 2 min werk

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.