Forumindex › Forums › Modellen › Astra › acculampje
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 10 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
7 januari 2011 om 19:44 #17230642
vraagje heb een opel astra sedan .1.4 van 1994 nu rijd mijn vriendin er mee weg en blijf het acculampje branden,wat kan dat zijn
7 januari 2011 om 19:45 #17791424meet de laadstroom maar eens.
kans dat deze als je iets gas geeft ruim boven de 14,5 volt komt.
Vermoedelijk dynamo kapot.
Willem
7 januari 2011 om 19:50 #17791425mag je er dan nog wel mee rijden tot aan thuis en dan doormeten
7 januari 2011 om 19:55 #17791426eerst eens nameten of de dynamo nog wel laad of overlaad.
als de dynamo laad kan het opzich geen kwaad, maar raakt wel je accu leeg op een gegeven moment.
als de dynamo overlaad (te veel laadspanning) kan je diversen electronica en verlichting door branden.
in bijde gevallen niet verstandig en in het laatste geval eigenlijk AF te raden.
als ie niet meer oplaad, kan je veelal wel naar een veilige plek of zelfs naar huis rijden.
Willem
7 januari 2011 om 20:18 #17791427op wat voor stand zet je zo,n multimeter om via de accu je dynamo door te meten
op dcv stand die gaat van 200.m 2000.m 20. 200 .1000 weet het zelf niet7 januari 2011 om 20:21 #17791428Errr.. elke multimeter is anders, maar vaak als je bij DC voltage kijkt moet je het bereik kiezen waar 12~14 V in zit. Een te groot bereik is niet zo erg, maar een te klein bereik kan je meter slopen.
Als je het niet zeker weet, de grootst mogelijke waarde nemen (dus waarschijnlijk 1000V) en dan kijken wat voor waarde je krijgt, en zo heel langzaamaan terug draaien.
7 januari 2011 om 20:30 #17791429moet ik hem dan op 1000 dcv zetten en dan de accu doormeten en steetds een stap terug doen.en hoeveel volt moet hij dan doorgeven om zeker te zijn dat je dynamo goed of slecht doorlaad
7 januari 2011 om 20:37 #1779143020V dc
Willem
7 januari 2011 om 20:42 #17791431dat is dus 20 dcv op mijn multimeter en wat moet hij dan aangeven om te controleren of hij goed is en wat geeft hij aan als de dynamo niet bijlaat
7 januari 2011 om 20:44 #17791432draaiende motor
meter op de + en – van de accu
als de dynamo goed zijn werk doet, zit ie tussen 14 en 14,5 volt.
geef ook een beetje gas om te kijken wat er gebeurt.
als ie rond de 12v a 12,5 volt blijft hangen heb je te weinig laadspanning.
als ie boven de 14,5 volt uit komt (op toeren) dan laat ie te veel.
bij de laatste absuluut niet verder rijden.
Willem
7 januari 2011 om 20:55 #17791433als hij dus op 12,a 12,5 blijft is dus de dynamo kapot en het zelfde geld dan ook als hij boven de 14,5 komt als ik het goed begrijpt
7 januari 2011 om 20:59 #1779143414.5 gaat nog wel,als je dan verbruikers aan zet moet hij rond de 14 blijven.
7 januari 2011 om 21:08 #17791435is dat zelf makkelijk te vervangen een dynamo bij opel
astra 1.4 sedan van 19947 januari 2011 om 21:10 #17791436laatste vraag als ik die meter instel op 20 dcv staat er 0,00 dan kan hij toch geen 14, aangeven voor de comma toch maar 1 cijfer voor de comma en 2 erna wel als ik hem op 200 dcv instel
op welke moet hij dan staan7 januari 2011 om 21:11 #17791437Zet hem er maar op,gaat goed
7 januari 2011 om 21:13 #17791438zet m maar op 20Vdc dat houd namelijk in 20Volt Direc Current (gelijk stroom).
De decimalen kunnen verschuiven.
als ik mijn meter op 20Vdc zet staat er ook 0.00 als ik m op de accu zet geeft ie dan 12,50Volt +/- met de motor uit, en 14,40+/- met de motor aan.
Willem
7 januari 2011 om 21:21 #17791439dank je willem als me vrouw thuis is ga ik het proberen dus als hij met draaiende moter op 12,5 of boven de 14,5 uit komt dan kan ik er vanuit gaan dat dynamo stuk is,en is dat zelf makkelijk te vervangen een dynamo
7 januari 2011 om 22:29 #17791440ja een dynamo is goed zelf te doen.
eerst de accu loshalen
dan de lucht slang loshalen zo dat je komt er goed bij komt.
en de rest spreekt voor zelfmet het spannen van de snaar is een xtra paar handjes wel handig
michel
7 januari 2011 om 22:34 #17791441[rquote=1835663&tid=139974&author=okkie-001]ja een dynamo is goed zelf te doen.
eerst de accu loshalen
dan de lucht slang loshalen zo dat je komt er goed bij komt.
en de rest spreekt voor zelfmet het spannen van de snaar is een xtra paar handjes wel handig
michel
[/quote]
stellen V-snaar
Ligt eraan, bijde manieren goed te doen.
V-snaar:
– onderste en bovenste bout een beetje los laten
– met een bandenijzer of iets in die richtng de dynamo van de motor af drukken tot een goede riemspanning
– bovenste bout met de andere hand vast zetten
– onderste bout vast zetten.Multiriem
– riem om alle poelies leggen behalve de dynamo
– riem vast houden bij de dynamo
– met sleutel 15 de spanner tegen de veerdruk in drukken
– riem om de dynamo leggen
– controleren of ie overal goed in de sporen ligt.Willem
8 januari 2011 om 15:07 #17791442mijn accu laat ongeveer 15,5 v tijdens draaien hoog toerental
heb hem gemeten is het raadzaam om er nog een dag of 2 mee te kunnen rijden tot ik een nieuwe heb of niet8 januari 2011 om 15:17 #17791443bedoel dus dat de dynamo vervangen word
8 januari 2011 om 18:36 #17791444hallo,
zou het niet doen , of je wilt nog meer vervangen ……
mvrg Rob
8 januari 2011 om 18:43 #17791445Zou het zeker niet doen, hoe hoger het toeren, hoe hoger de spanning.
Willem
8 januari 2011 om 18:46 #17791446hallo,
branden je lampjes wel lekker fel :P
maar zou zeker niet meer gaan rijden , je instrumenten vinden het ook niet leuk…
mvrg Rob
10 januari 2011 om 17:50 #17791447vraag bij mijn astra ga ik morgen de dynamo vervangen
als ik alles terug monteer en de multiriem er terug op steek hoef je toch alleen die spanner met een sleutel 15 naar voor te halen ,en als de riem erop ligt toch alleen maar lost te laten ,die kan je verder toch niet op:hmmzspannen -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.