acculampje

Forumindex Forums Modellen Astra acculampje

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230642

    vraagje heb een opel astra sedan .1.4 van 1994 nu rijd mijn vriendin er mee weg en blijf het acculampje branden,wat kan dat zijn

    #17791424

    meet de laadstroom maar eens.

    kans dat deze als je iets gas geeft ruim boven de 14,5 volt komt.

    Vermoedelijk dynamo kapot.

    Willem

    #17791425

    mag je er dan nog wel mee rijden tot aan thuis en dan doormeten

    #17791426

    eerst eens nameten of de dynamo nog wel laad of overlaad.

    als de dynamo laad kan het opzich geen kwaad, maar raakt wel je accu leeg op een gegeven moment.

    als de dynamo overlaad (te veel laadspanning) kan je diversen electronica en verlichting door branden.

    in bijde gevallen niet verstandig en in het laatste geval eigenlijk AF te raden.

    als ie niet meer oplaad, kan je veelal wel naar een veilige plek of zelfs naar huis rijden.

    Willem

    #17791427

    op wat voor stand zet je zo,n multimeter om via de accu je dynamo door te meten
    op dcv stand die gaat van 200.m 2000.m 20. 200 .1000 weet het zelf niet

    #17791428

    Errr.. elke multimeter is anders, maar vaak als je bij DC voltage kijkt moet je het bereik kiezen waar 12~14 V in zit. Een te groot bereik is niet zo erg, maar een te klein bereik kan je meter slopen.

    Als je het niet zeker weet, de grootst mogelijke waarde nemen (dus waarschijnlijk 1000V) en dan kijken wat voor waarde je krijgt, en zo heel langzaamaan terug draaien.

    #17791429

    moet ik hem dan op 1000 dcv zetten en dan de accu doormeten en steetds een stap terug doen.en hoeveel volt moet hij dan doorgeven om zeker te zijn dat je dynamo goed of slecht doorlaad

    #17791430

    20V dc

    Willem

    #17791431

    dat is dus 20 dcv op mijn multimeter en wat moet hij dan aangeven om te controleren of hij goed is en wat geeft hij aan als de dynamo niet bijlaat

    #17791432

    draaiende motor

    meter op de + en – van de accu

    als de dynamo goed zijn werk doet, zit ie tussen 14 en 14,5 volt.

    geef ook een beetje gas om te kijken wat er gebeurt.

    als ie rond de 12v a 12,5 volt blijft hangen heb je te weinig laadspanning.

    als ie boven de 14,5 volt uit komt (op toeren) dan laat ie te veel.

    bij de laatste absuluut niet verder rijden.

    Willem

    #17791433

    als hij dus op 12,a 12,5 blijft is dus de dynamo kapot en het zelfde geld dan ook als hij boven de 14,5 komt als ik het goed begrijpt

    #17791434

    14.5 gaat nog wel,als je dan verbruikers aan zet moet hij rond de 14 blijven.

    #17791435

    is dat zelf makkelijk te vervangen een dynamo bij opel
    astra 1.4 sedan van 1994

    #17791436

    laatste vraag als ik die meter instel op 20 dcv staat er 0,00 dan kan hij toch geen 14, aangeven voor de comma toch maar 1 cijfer voor de comma en 2 erna wel als ik hem op 200 dcv instel
    op welke moet hij dan staan

    #17791437

    Zet hem er maar op,gaat goed

    #17791438

    zet m maar op 20Vdc dat houd namelijk in 20Volt Direc Current (gelijk stroom).

    De decimalen kunnen verschuiven.

    als ik mijn meter op 20Vdc zet staat er ook 0.00 als ik m op de accu zet geeft ie dan 12,50Volt +/- met de motor uit, en 14,40+/- met de motor aan.

    Willem

    #17791439

    dank je willem als me vrouw thuis is ga ik het proberen dus als hij met draaiende moter op 12,5 of boven de 14,5 uit komt dan kan ik er vanuit gaan dat dynamo stuk is,en is dat zelf makkelijk te vervangen een dynamo

    #17791440

    ja een dynamo is goed zelf te doen.

    eerst de accu loshalen
    dan de lucht slang loshalen zo dat je komt er goed bij komt.
    en de rest spreekt voor zelf

    met het spannen van de snaar is een xtra paar handjes wel handig

    michel

    #17791441

    [rquote=1835663&tid=139974&author=okkie-001]ja een dynamo is goed zelf te doen.

    eerst de accu loshalen
    dan de lucht slang loshalen zo dat je komt er goed bij komt.
    en de rest spreekt voor zelf

    met het spannen van de snaar is een xtra paar handjes wel handig

    michel

    [/quote]

    stellen V-snaar

    Ligt eraan, bijde manieren goed te doen.

    V-snaar:

    – onderste en bovenste bout een beetje los laten
    – met een bandenijzer of iets in die richtng de dynamo van de motor af drukken tot een goede riemspanning
    – bovenste bout met de andere hand vast zetten
    – onderste bout vast zetten.

    Multiriem

    – riem om alle poelies leggen behalve de dynamo
    – riem vast houden bij de dynamo
    – met sleutel 15 de spanner tegen de veerdruk in drukken
    – riem om de dynamo leggen
    – controleren of ie overal goed in de sporen ligt.

    Willem

    #17791442

    mijn accu laat ongeveer 15,5 v tijdens draaien hoog toerental
    heb hem gemeten is het raadzaam om er nog een dag of 2 mee te kunnen rijden tot ik een nieuwe heb of niet

    #17791443

    bedoel dus dat de dynamo vervangen word

    #17791444

    hallo,

    zou het niet doen , of je wilt nog meer vervangen ……

    mvrg Rob

    #17791445

    Zou het zeker niet doen, hoe hoger het toeren, hoe hoger de spanning.

    Willem

    #17791446

    hallo,

    branden je lampjes wel lekker fel :P

    maar zou zeker niet meer gaan rijden , je instrumenten vinden het ook niet leuk…

    mvrg Rob

    #17791447

    vraag bij mijn astra ga ik morgen de dynamo vervangen
    als ik alles terug monteer en de multiriem er terug op steek hoef je toch alleen die spanner met een sleutel 15 naar voor te halen ,en als de riem erop ligt toch alleen maar lost te laten ,die kan je verder toch niet op:hmmzspannen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.