Accu/Dynamo/Massa probleem?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Accu/Dynamo/Massa probleem?

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door .
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274010

    Beste mensen,

    Als de Vec stationair draait en ik draai aan het stuur dan “dimmen” de lampen, als ik het stuur los laat is het probleem weg.

    Iemand een idee van de waarden van de accu met auto uit en met draaiende motor en met belasting onder airco en achteruitverwarming dan kan ik namelijk uitsluiten of het een accu of dynamo probleem is.

    ;) ik zal zeggen leg de bedankjes maar in de kast naast al die andere bedankjes, maar ik waardeer het wel mensen!

    #18300276

    Stationair met alle verbruikers aan moet de dynamo zeker een hoge 13 volt leveren. Geef je dan gas dan moet de dynamo minimaal 14,1v leveren.

    #18300277

    En als dat niet zo is dan is de dynamo defect? En hoe kan ik de accu uitsluiten? Kan ik dat meten en hier een conclusie aan verbindinden of hebben alle metingen qua voltage alleen te maken met de werking van de dynamo?

    #18300278

    Voltage metingen zegt alleen iets over de dynamo.
    De accu zou je moeten laten meten.
    Die test de capaciteit van de accu.
    Als je de accu laat doormeten vraag dan gelijk een dynamo test dat kan met het zelfde apparaat namelijk.

    #18300279

    Ik ga morgen meten, als de dynamo goed is bestel ik een nieuwe accu, is toch al een oudje, winter voor de deur, dus kan geen kwaad.
    om massa probleem uit te sluiten volstaat dan een startkabel aansluiten op de Min pool en dan op het motorblok om te testen? ik bedoel heb je dan een goede massa om te testen?

    #18300280

    Als je op het forum zoekt kom je dit vaker tegen, mijn vectra 2.2 heeft het ook er zit bij mij een zwaardere accu als origineel ik.
    Het is een Vectra probleem of eigenschap als je het stuur draaid kost dit veel stroom en dipt de verlichting ook de binnen verlichting.

    Ik heb daar nog nergens een oplossing voor gelezen op het forum.. ik zou even verder zoeken op dit forum meerdere hebben dit geschreven.

    #18300281

    en al verwijderd…

    #18300283

    Niet doen wat bart zegt!!!!
    Kan je je modules kosten.

    Dit door pieken van 17volt of meer.
    Dynamo heeft geen buffer meer zonder accu.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18300284

    Inzakken van de verlichting bij sturen is normaal, een eigenschap van vrijwel elke moderne auto.

    Dat komt door de electrische stuurbekrachtgingspomp

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18300282

    @wim-v6 wrote:

    Niet doen wat bart zegt!!!!
    Kan je je modules kosten.

    Dit door pieken van 17volt of meer.
    Dynamo heeft geen buffer meer zonder accu.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    kun je mij dan uitleggen wat die buffer dan is?? want normaal gesproken zou een motor moeten kunnen draaien zonder accu.. dus volledig op de dynamo…

    #18300285

    Ja dan krijg je piekspanningen.

    De accu werkt als buffer om piekspanningen en spanningsdippen op te vangen.

    Bij oudere auto’s is het dan ook geen probleem, alleen de lampen zullen het snel opgeven, meer niet.

    Trek je accupool maar eens los mat draaiende motor en licht aan.

    Je zal zien dat ze kort heel fel branden en dat je verlicht licht zal blijven flikkeren.

    Ook zal de spanning bij inschakelen van een grote verbruiker kort heel ver terug vallen, en bij uitschakelen heel kort een enorme piek geven (tot ruim 20Volt).

    De spannings regelaar heeft een werktijd, en zal eerst een spannings verandering moeten hebben om bij te kunnen regelen.

    Normaal vangt de accu deze spannings dippen en pieken op.

    Zonder accu gaat dat dus niet.

    Accu werkt dus ook als een soort condensator.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18300286

    @wim-v6 wrote:

    Ja dan krijg je piekspanningen.

    De accu werkt als buffer om piekspanningen en spanningsdippen op te vangen.

    Bij oudere auto’s is het dan ook geen probleem, alleen de lampen zullen het snel opgeven, meer niet.

    Trek je accupool maar eens los mat draaiende motor en licht aan.

    Je zal zien dat ze kort heel fel branden en dat je verlicht licht zal blijven flikkeren.

    Ook zal de spanning bij inschakelen van een grote verbruiker kort heel ver terug vallen, en bij uitschakelen heel kort een enorme piek geven (tot ruim 20Volt).

    De spannings regelaar heeft een werktijd, en zal eerst een spannings verandering moeten hebben om bij te kunnen regelen.

    Normaal vangt de accu deze spannings dippen en pieken op.

    Zonder accu gaat dat dus niet.

    Accu werkt dus ook als een soort condensator.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    hmm ok.. op die fiets…

    #18300287

    Thanks mensen,

    Ik had gezocht maar ik kon niks vinden (is natuurlijk ook lastig te omschrijven bij zoeken)
    Ik wist niet dat het een Vectra probleem was, goed om te weten, wat wel vreemd is dat het me nog nooit opgevallen is tot nu, terwijl ik best pietlutterig ben met dat soort dingen.

    Ik ga wel even een nieuwe accu halen, kan geen kwaad. Ik heb er nu een 52 AH, 450 CCA inliggen en dat is niet erg hoog als ik het goed heb begrepen qua info op het net.
    Wat ik nog wil weten is: ik kan zelf spelen met de waardes van AH en CCA? het heeft geen nadelige gevolgen voor de auto? natuurlijk niet lager gaan, maar als ik 60 AH en 540 CCA neem (was volgens mij de spanning die de accu kan leveren in 30 sec.) dan is hoe hoger hoe beter?

    En klopt het dat er verschillende afmetingen inpassen? ik heb de accu opgemeten en kom op lxhxb 230x150x170 terwijl er op sites verschillende afmetingen worden aangeboden.

    #18300288

    @crunch81 wrote:

    Thanks mensen,

    Ik had gezocht maar ik kon niks vinden (is natuurlijk ook lastig te omschrijven bij zoeken)
    Ik wist niet dat het een Vectra probleem was, goed om te weten, wat wel vreemd is dat het me nog nooit opgevallen is tot nu, terwijl ik best pietlutterig ben met dat soort dingen.

    Ik ga wel even een nieuwe accu halen, kan geen kwaad. Ik heb er nu een 52 AH, 450 CCA inliggen en dat is niet erg hoog als ik het goed heb begrepen qua info op het net.
    Wat ik nog wil weten is: ik kan zelf spelen met de waardes van AH en CCA? het heeft geen nadelige gevolgen voor de auto? natuurlijk niet lager gaan, maar als ik 60 AH en 540 CCA neem (was volgens mij de spanning die de accu kan leveren in 30 sec.) dan is hoe hoger hoe beter?

    En klopt het dat er verschillende afmetingen inpassen? ik heb de accu opgemeten en kom op lxhxb 230x150x170 terwijl er op sites verschillende afmetingen worden aangeboden.

    Info is niet meer nodig, heb het gevraagd aan de persoon van de Brezan. Ik heb nu een 57AH en 480 CCA, hij zei als je veel hoger gaat (er was er ook een met 77 AH en 680 CCA) dat je dan de accu niet vol krijgt omdat ik vooral korte afstanden rijd. Vanmiddag even inzetten.

    #18300289

    Nieuwe accu zit erin. Dynamo nog niet kunnen doormeten, ik heb een ietwat “goedkope” multimeter die op allebei de accu’s 5,2 Volt aangeeft, dus dat klopt niet helemaal.
    Ik haal even een nieuwe en dan laat ik de waardes nog even weten.

    #18300290

    Beter laat dan nooit:

    Auto uit: 12,3 V
    Auto stationair:14,5 V
    Auto Stationair met belasting van Dimlicht, Airco en Achter ruit verwarming: 14,2V

    Gezien de posts hierboven kan ik concluderen dat er niks aan de hand is met de spanning en dat dus het dimmen van de lichten bij draaien van het stuur inderdaad de kwaal is die meerdere mensen hebben.

    Bedankt voor de ondersteuning!

    :D

    #18300292

    Waardes zijn goed idd, mijn C Vectra heeft het ook.

    #18300291

    Top! Thanks voor je reactie

    #18300293

    @crunch81 wrote:

    Beter laat dan nooit:

    Auto uit: 12,3 V
    Auto stationair:14,5 V
    Auto Stationair met belasting van Dimlicht, Airco en Achter ruit verwarming: 14,2V

    Gezien de posts hierboven kan ik concluderen dat er niks aan de hand is met de spanning en dat dus het dimmen van de lichten bij draaien van het stuur inderdaad de kwaal is die meerdere mensen hebben.

    Bedankt voor de ondersteuning!

    :D

    Is geen kwaal maar een eigenschap

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18300294

    Is idd gewoon… De stuurbekrachtigingspomp vraagt gewoon veel stroom. Alles a ok dus. :thumb

    Greetz Emiel

    #18300295

    Thanks mensen!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.