Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Accu stuk?
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 11 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
1 januari 2013 om 16:03 #17254067
Ik probeerde vandaag mijn Astra te starten, en helaas deed hij het niet. Startmotor doet het wel, eerste keer sloeg de motor ook bijna aan. Ik heb alle verbruikers uitgezet (radio, verwarming, blower), en het nog een keer geprobeerd, startmotor draait wel rond maar motor wil niet aanslaan. Na een aantal pogingen hoor ik (denk ik) ook de brandstofpomp een soort van klotsende geluiden maken (achter waar de benzinetank is klinkt dat geluid).
Met een multimeter de accu doorgemeten, voltage is rond de 12 volt, en de accu is 12 volt, dus dat lijkt me in orde. Amperage gemeten, en daar komt 0 uit.
Nu ben ik geen electrotechnicus, maar ik denk dat de accu stuk is (door de kou wil dat toch wel gebeuren?). Vreemd is dat de centrale vergrendeling en binnenverlichting het nog wel doet.
Weet iemand wat dit betekent?
1 januari 2013 om 16:16 #18089963De startmotor is de grootste verbruiker in de auto. Vaak als hij moeizaam start is de accu op zijn eind. Je binnenverlichting verbruikt bijna geen stroom dus die blijven het wel goed doen. Ik zou een nieuwe accu op gaan zoeken. Hoe oud is de accu nu?
1 januari 2013 om 16:31 #18089964Heb eigenlijk geen idee, heb de auto nu 2,5 jaar, en nooit de accu vervangen. Accu is wel heel erg smerig, en er staat op dat er garantie op zit tot maart 2011, dus zal wel redelijk oud zijn?
Auto staat normaal in de parkeergarage, maar die was stuk rond de kerst en daarom stond ie nu buiten. Heb wel de laatste tijd dat ik steeds langer moet starten om de motor aan te krijgen.
1 januari 2013 om 16:32 #18089965En draait de startmotor ook moeizamer/langzamer?
1 januari 2013 om 16:35 #18089966Ja klopt!
1 januari 2013 om 16:37 #18089967En ik heb nu ook geprobeerd te starten met de koplampen aan, en als ik start dan gaan de koplampen uit. De motor wil nog steeds niet aan slaan overigens.
1 januari 2013 om 16:38 #18089968Doe er dan maar een nieuwe accu in!
1 januari 2013 om 16:39 #18089969@Christiaan Hummel wrote:
En ik heb nu ook geprobeerd te starten met de koplampen aan, en als ik start dan gaan de koplampen uit. De motor wil nog steeds niet aan slaan overigens.
Inderdaad nieuwe accu monteren.
1 januari 2013 om 17:04 #18089970Thanks!!!!! Ik ga morgen direct een nieuwe halen!
1 januari 2013 om 18:04 #18089971accu komt dus uit 2009, ( zit normaal 2 jaar garantie op ), accus kun je ook laten testen als je het niet helemaal vertrouwd. krijg je uitdraai met het amperage wat hij nog levert.
1 januari 2013 om 18:53 #18089972@Christiaan Hummel wrote:
Met een multimeter de accu doorgemeten, voltage is rond de 12 volt, en de accu is 12 volt, dus dat lijkt me in orde. Amperage gemeten, en daar komt 0 uit.
Nu ben ik geen electrotechnicus
Ik wel en daarom even het volgende :
Dat je spanning meet wil niet zeggen dat de accu goed is.
Wat je eigenlijk zou moeten doen is de meter op gelijkspanning zetten (Vdc / =) – de meter dan weer iets rondt de 12V aangeven – dan iemand de auto laten starten en ondertussen de meter aflezen. Als de spanning helemaal wegvalt (beneden de 8 volt zeg maar) dan kan je er vanuit gaan dat de accu zijn beste tijd heeft gehad.
Het kan echter ook zijn dat de accu leeg is (getrokken) en dat de accu niet meer wordt bijgeladen ?Even terugkomend op het amperage meten : ik weet niet hoe je dat hebt gemeten, maar ik hoop niet dat je dat hetzelfde hebt gedaan als met het meten van spanning.
Meten van stroom kan erg gevaarlijk zijn als je niet weet hoe je dat moet doen.Om stroom te meten moet je de meter tussen de verbruiker en energiebron in plaatsen.
Als je stroom meet dan “veroorzaakt” je meter eigenlijk een kortsluiting. Als je dit over een voeding hangt (zeg een volle autoaccu) dan is de kans zeer groot dat je snoeren wegbranden en je meter kapot gaat.1 januari 2013 om 18:57 #18089973@Juffer1 wrote:
@Christiaan Hummel wrote:
Met een multimeter de accu doorgemeten, voltage is rond de 12 volt, en de accu is 12 volt, dus dat lijkt me in orde. Amperage gemeten, en daar komt 0 uit.
Nu ben ik geen electrotechnicus
Ik wel en daarom even het volgende :
Dat je spanning meet wil niet zeggen dat de accu goed is.
Wat je eigenlijk zou moeten doen is de meter op gelijkspanning zetten (Vdc / =) – de meter dan weer iets rondt de 12V aangeven – dan iemand de auto laten starten en ondertussen de meter aflezen. Als de spanning helemaal wegvalt (beneden de 8 volt zeg maar) dan kan je er vanuit gaan dat de accu zijn beste tijd heeft gehad.
Het kan echter ook zijn dat de accu leeg is (getrokken) en dat de accu niet meer wordt bijgeladen ?Even terugkomend op het amperage meten : ik weet niet hoe je dat hebt gemeten, maar ik hoop niet dat je dat hetzelfde hebt gedaan als met het meten van spanning.
Meten van stroom kan erg gevaarlijk zijn als je niet weet hoe je dat moet doen.Om stroom te meten moet je de meter tussen de verbruiker en energiebron in plaatsen.
Als je stroom meet dan “veroorzaakt” je meter eigenlijk een kortsluiting. Als je dit over een voeding hangt (zeg een volle autoaccu) dan is de kans zeer groot dat je snoeren wegbranden en je meter kapot gaat.Met starten mag de accu spanning al niet lager liggen dan 10,5V
1 januari 2013 om 19:01 #18089974@Opeltje17 wrote:
@Juffer1 wrote:
@Christiaan Hummel wrote:
Met een multimeter de accu doorgemeten, voltage is rond de 12 volt, en de accu is 12 volt, dus dat lijkt me in orde. Amperage gemeten, en daar komt 0 uit.
Nu ben ik geen electrotechnicus
Ik wel en daarom even het volgende :
Dat je spanning meet wil niet zeggen dat de accu goed is.
Wat je eigenlijk zou moeten doen is de meter op gelijkspanning zetten (Vdc / =) – de meter dan weer iets rondt de 12V aangeven – dan iemand de auto laten starten en ondertussen de meter aflezen. Als de spanning helemaal wegvalt (beneden de 8 volt zeg maar) dan kan je er vanuit gaan dat de accu zijn beste tijd heeft gehad.
Het kan echter ook zijn dat de accu leeg is (getrokken) en dat de accu niet meer wordt bijgeladen ?Even terugkomend op het amperage meten : ik weet niet hoe je dat hebt gemeten, maar ik hoop niet dat je dat hetzelfde hebt gedaan als met het meten van spanning.
Meten van stroom kan erg gevaarlijk zijn als je niet weet hoe je dat moet doen.Om stroom te meten moet je de meter tussen de verbruiker en energiebron in plaatsen.
Als je stroom meet dan “veroorzaakt” je meter eigenlijk een kortsluiting. Als je dit over een voeding hangt (zeg een volle autoaccu) dan is de kans zeer groot dat je snoeren wegbranden en je meter kapot gaat.Met starten mag de accu spanning al niet lager liggen dan 10,5V
Helemaal waar.
Maar aangezien de lichten uitgaan met starten, is het vrij aannemelijk dat de accu overleden is. Ook gezien de leeftijd.1 januari 2013 om 19:29 #18089975Die kans is inderdaad erg groot, maar stel dat de dynamo of de spanningsregelaar defect is en daarom de accu niet meer bijlaad, dan zit je dus nu met een lege accu ipv een defecte accu ?
1 januari 2013 om 19:38 #18089976@Juffer1 wrote:
Die kans is inderdaad erg groot, maar stel dat de dynamo of de spanningsregelaar defect is en daarom de accu niet meer bijlaad, dan zit je dus nu met een lege accu ipv een defecte accu ?
Tja dat is ook wel weer waar, eigenlijk moet TS hem even opstarten en meten wat de dynamo laad en vanuit daar kijken wat te vervangen.
Laadspanning moet rond de 14,5V liggen
1 januari 2013 om 22:16 #18089977Ik ga morgen even de auto starten en meten wat de accuspanning dan is (moet met hulp van mijn vriendin, en die slaapt nu). Ik ga denk ik sowieso een nieuwe accu halen, ga binnenkort naar Oostenrijk en wil niet het risico lopen om daar ineens ene niet startende auto te hebben.
Als ik de nieuwe accu heb, hoe meet ik dan die laadspanning? Gewoon de multimeter over de twee polen met de knop van de multimeter op dc ?
En als ik dan 14,5V heb betekent dat dan dat de dynamo gewoon in orde is en de spanningsregelaar ook?1 januari 2013 om 22:27 #18089978De laadspanning kun je ook meten over de oude accu. En inderdaad rond de 14.5 volt.
2 januari 2013 om 10:21 #18089979probeer eerst een keer met startkabels te starten, dan weet je meteen of het je accu is en doe je in géén geval onnodige kosten.
2 januari 2013 om 13:19 #18089980Heb de accu meegenomen naar Brezan en daar laten testen. Apparaat zei: accu vervangen, dus nu nieuwe accu gekocht met hogere koudstartcapaciteit. Accu gemonteerd, en eerst wilde hij niet starten (ik had hem vermoedelijk verzopen met mijn vele startpogingen gisteren). Dus bougie uitgedraaid, laten uitwasemen, en toen wilde hij met enige aanmoediging starten. Blokje gereden, en motor blijft lopen, nu wachten tot ie afgekoeld is en nog eens kijken of ie het dan doet.
Heb ook de laadspanning gemeten met de multimeter: 14,4 volt, dus de dynamo lijkt me in orde.
Iedereen die meegedacht heeft: bedankt!!!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.