aantrekmoment van wielbouten

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum aantrekmoment van wielbouten

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17213388

    wie weet wat het aantrekmoment van de wielbouten moet zijn??
    ik heb een moment sleutel gekocht zodat ik geen bouten kapot draai of de wielen beschadigt .
    en omdat ik toch een paar keer per jaar wissel wil ik dit goed doen.
    dus wie weet het??

    #17540444

    Varieert van 100 tot 110 nm. Ik ben één keer 125 nm tegengekomen met Googlesearch, maar de meeste zitten op 110 nm.

    #17540445

    in de Irmscher documentatie staat 110 nm

    #17540446

    Het is inderdaad 110 Nm. En kruislinks natuurlijk.:D

    #17540447

    110Nm kruislings

    Willem

    #17540448

    :hmmzdus als ik wissel naar (stalen)winterwielen moet ik deze dus ook laten natrekkken
    sorry voor voor de topic vervuiling;)

    #17540449

    altijd natrekken, je zal niet de eerste zijn die zijn wiel voorbij ziet komen…

    #17540450

    origineel gepost door gts power
    :hmmzdus als ik wissel naar (stalen)winterwielen moet ik deze dus ook laten natrekkken
    sorry voor voor de topic vervuiling;)

    voor staal gebruik ik altijd de luchtsleutel, werkt goed en hoef je eigenlijk niet meer na te trekken.

    Als je je wielen wil wisselen mag je ook wel ff hier langs komen joh, gooi ik hem toch ff op de brug, werkt sneller en makkelijker… ;)

    #17540451

    origineel gepost door Ali-GSI

    origineel gepost door gts power
    :hmmzdus als ik wissel naar (stalen)winterwielen moet ik deze dus ook laten natrekkken
    sorry voor voor de topic vervuiling;)

    voor staal gebruik ik altijd de luchtsleutel, werkt goed en hoef je eigenlijk niet meer na te trekken.

    Als je je wielen wil wisselen mag je ook wel ff hier langs komen joh, gooi ik hem toch ff op de brug, werkt sneller en makkelijker… ;)

    bedankt voor het aanbod:thumbup
    ik heb al een ”afspraak” gemaakt bij men zwager dus dat is geen probleem;)(heeft 2 bruggen dus altijd plek!)
    maar zal ook effe zo’n momentsleutel van het werk meenemen:thumbup

    #17540452

    kijk das weer een hoop nuttige info,hier kan ik wat mee, bedankt

    #17540453

    Pas wel op met de luchtsleutel.
    Het kan zijn dat je wat meer moeite krijgt om een lekke band te vervangen…
    Gelukkig geen ervaring mee, maar wel eens flink lopen rossen op wielmoeren die door de garage toch wel erg vast waren gedraaid..

    #17540454

    inderdaad, met die luchtsleutel, kan je je garage gaan bellen omdat je je wiel niet los krijgt bij een lekke band.

    ja of een end pijp en een GOEDE kruissleutel in je auto leggen. (heb ik zowiezo bij me als ik op vakantie gaat).

    Willem

    #17540455

    origineel gepost door wim-v6
    inderdaad, met die luchtsleutel, kan je je garage gaan bellen omdat je je wiel niet los krijgt bij een lekke band.

    ja of een end pijp en een GOEDE kruissleutel in je auto leggen. (heb ik zowiezo bij me als ik op vakantie gaat).

    Willem

    een kruissleutel ligt altijd in mijn auto en ik heb nog nooit een wielbout gehad die ik niet los kreeg :hmmz

    #17540456

    ikke wel, bij een geleende auto.

    Ik weet niet naar wat voor garage die geweest was, maar de garagist kreeg m zelf ook niet los!!!

    auto op een oprijwagen afgevoer.

    en die gast heeft flink staan rammen met een luchtsleutel het wiel los te krijgen.

    bij mijn eigen auto zet ik altijd zelf de wielen vast, die krijg ik zelfs los met de originele wielsleutel.

    maargoed, idd kruissleutel in bijde auto’s aanwezig.

    Willem

    #17540457

    als je veel wisselt is het verstandig om een KLEIN beetje koperpasta aan de bouten te doen en indd netjes op moment vast.

    echter er zijn ook speciale moment doppen te koop voor op je luchttol.
    alleen die moet je enkel aanschaffen als je daar dagelijks werk voor heb.

    voor jou is een goede momentsleutel volgens mij prima.

    #17540458

    origineel gepost door Ali-GSI

    origineel gepost door gts power
    :hmmzdus als ik wissel naar (stalen)winterwielen moet ik deze dus ook laten natrekkken
    sorry voor voor de topic vervuiling;)

    voor staal gebruik ik altijd de luchtsleutel, werkt goed en hoef je eigenlijk niet meer na te trekken.

    Als je je wielen wil wisselen mag je ook wel ff hier langs komen joh, gooi ik hem toch ff op de brug, werkt sneller en makkelijker… ;)

    stalen velgen mogen/moeten wel met een hoger moment vast.

    #17540459

    Nope, bij opel word voor zowel STAAL als Licht metaal 110Nm opgegeven!!

    ook nooit problemen mee gehad.

    Willem

    #17540460

    origineel gepost door wim-v6
    Nope, bij opel word voor zowel STAAL als Licht metaal 110Nm opgegeven!!

    ook nooit problemen mee gehad.

    Willem

    oke dat wist ik niet.

    ik zet zelf staal zonder moment sleutel vast.

    #17540461

    ik ook

    Willem

    #17540462

    maar het beste is dus gewoon op moment vastzetten.
    om te voorkomen dat je iets kapot draait
    ik zet zelf mijn bouten met een ratel sleutel los, en dat gaat prima met normale inspanning!!

    #17540463

    dan zullen ze netjes vast zitten en dus niet TE

    Willem

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.