Aansluiten crossovers Calibra

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Aansluiten crossovers Calibra

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren geleden door .
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261568

    Hoe en waar hebben de mensen met een Calibra hun crossovers aangesloten op de speakers, woofers en tweeters? In de deuren of naast de woofers is geen gunstige plek en daarbuiten zijn de draden knap lastig op te sporen.

    #18184080

    Je bedoelt de scheidingsfilters? Ik heb je achter de kapjes bij de voetenruimtes, daar waar links je motorkaphendel zit en rechts je onderhoudsboekje.

    #18184081

    Zou het met behulp van het stroomschema te doen moeten zijn om op die plekken de juiste kabels te vinden of kan ik beter vanaf de radiostekker nieuwe draden trekken?

    #18184082

    Wat ik dus bedoel te vragen is wat je voor de ingaande + en – van het crossover filter moet hebben vanuit de autoradio, mijn bedoeling is alleen de standaard setup te vervangen met toevoeging van de crossover filters waarbij er geen sprake is van een versterker.

    Dus in onderstaande plaatje (per kant) de onderste afbeelding, minus de AMP:

    #18184083

    Is niet moeilijker als het uiteinde van de draden die van je radio komen (je huidige speakerskabels)
    op de ingang van het crossover aan te sluiten en op de uitgangen van het crossover sluit je je woofer +(midden)+tweeters aan

    grts van Corsaliefhebber :D

    #18184084

    Dus de + en – van zowel de front als rear speakers moeten op de IN van de crossover of alleen die van de fronts?

    #18184085

    Voor aansluiting van de crossover is afhankelijk waar je deze plaats
    Als je alleen aan de voorzijde een composet plaatst heb je voldoende met de aansluiting van de voorzijde (front-radio)
    Vervang je alles door composets dus voor en achterzijde heb je in totaal 4 crossover nodig
    Per uitgang van de autoradio 1 crossover.
    links-front autoradio —> crossover
    rechts-front autoradio —> crossover

    toevoeging achterzijde
    links-rear autoradio —> ingang crossover
    rechts-rear autoradio —>ingang crossover.

    Een crossover werkt normaal met 1 ingang en splitst dat uit in verschillende uitgangen/aansluitingen voor laag en (midden) en hoog.

    grts corsaliefhebber

    #18184086

    Dus toch wat ik al dacht. Hoe krijgt het scheidingsfilter het dan voor elkaar om zonder directe aansturing van de achterkant deze toch de juiste klanken te laten produceren, oftewel waarom is die niet nodig in deze situatie?

    Wanneer heb je 4 crossovers nodig en wanneer zijn 2 voldoende? Ik wil er (nog) geen versterker bij aansluiten dus die moet je in het onderste plaatje weg denken, voor nu blijft het bij een directe vervanging van de fabriekssetup.

    #18184087

    Je hebt per kant, of dit nu linksvoor (lv), rechtsvoor(rv) of linksachter(la) of rechtsachter(ra) is 1 crossover per kant (lv-rv-al-ar) nodig.
    Als je alleen aan de voorzijde een composet aansluit heb je natuurlijk alleen aan de voorkant crossovers nodig, dus links en rechtsvoor = 2 stuks.
    Sluit je ook in de achterzijde van je Calibra een composet aan heb je ook voor de achterkant 2 crossovers nodig dus links en rechts achter en links en rechts van de voorzijde = 4 stuks.

    Wat je met een composet nu doet is een all-in spaeker vervangen door een met alle functies los per speaker
    Orgineel = alles in 1 met 1 aansluiting.
    Composet = woofer (tot ongeveer 200hz)
    middentoner (tot ongeveer 8000 a 10khz)
    tweeter (tot 20 khz en hoger)

    Zodoende ook dat je per orginele speaker die je wilt vervangen per kant een crossover nodig hebt.

    Grts Corsaliefhebber :D

    #18184088

    Dus ik zou er mee kunnen volstaan om de crossover in de deur te plaatsen, daar alles individueel aansluiten en de woofer gewoon door de radio aan te laten sturen? Dan vraag ik me af waarom ze in die onderste tekening de woofer er ook bij aangesloten hebben als alleen de voorkant maar verbonden hoeft te worden :hmmz

    #18184089

    Ja, crossover kun je gewoon in de deur plaatsen.
    De onderstaande tekening is voor een 3 weg systeem. Per kanaal heb je zoals corsaliefhebber al zegt altijd 1 filter/crossover. Als jij een 2 weg systeem hebt, dus een woofer en tweeter linksvoor kijk je naar het bovenste plaatje, dat type crossover is ook anders (geschikt voor 2 weg). een 3 weg systeem is afgeregeld op andere freqeunties, de mid neemt het eerder van de woofer over en de tweeter komt er wat later bij.

    Dit hoeft overigens niet beter te klinken zoals veel mensen denken. Let er ook op dat je het filter niet te dicht bij je woofer plaatst, liefst een cm of 30 er vanaf. De magneet van je woofer kan invloed hebben op het magnetisch veld die opgewekt word in de spoelen waardoor de spoel waarde af kan gaan wijken wat er weer voor zorg dat je filter anders gaat werken.

    2 weg speaker:
    http://www.eadhome.nl/images/import/peak_consult/incognito_in_gebouw.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    3 weg speaker:
    http://www.studiolobbes.nl/gfx/verhuur_images/67_1.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Edit, je pakt dus gewoon de speakerdraden die naar de woofer gaan in je deur, als het goed is worden die ergens gesplitst naar de tweeter (waar een heel klein condensatortje achter zit als filter). De wooferdraden beschikken over het hele spectrum van je radio en die gebruik je dan ook als input op je filter.

    Nog een klein dingetje, een versterker op hertz speakers is wel een aanrader, mooi is anders in jou originele calibra ;)

    #18184090

    Voor in de deur zitten een mid en tweeter, achter het zijpaneel naast de achterbank zit de woofer. Over de woofer gesproken de achterkant hiervan zit op een krappe vingerdikte van het plaatwerk af kan dit kwaad (gaat er geen plaatwerk krom trekken als er muziek op afgespeeld word) of is dit geen probleem?

    #18184091

    Dan heb je dus een 3weg systeem als ik het goed begrijp, dan zul je inderdaad als je het filter in de deur plaatst met draden terug naar de woofer moeten. (of andersom)
    Nog een optie is het filter uit elkaar solderen, weet alleen niet hoe jouw dhz skills wbt solderen zijn?

    Je weet niet hoe het origineel afgefilterd is? Hoe lopen de draden, gaat de woofer naast de achterbank gelijk de radio in?

    Als er ruimte tussen de woofer en plaatwerk zit is er niks aan de hand voor de rest.

    #18184092

    De woofers gaan apart naar de radio als left rear en right rear.

    #18184093

    Ok, en jij bent nu in het bezit van een 3 weg set van hertz? Dan plaats je de grote woofer naast de achterbank en gebruik je de left rear en right rear kanalen niet meer. Zo zou ik het doen zonder versterker.

    #18184094

    Vanmiddag even kijken of de donor boom van de climate control set de deurstekkers er nog op heeft zitten dan gaan we op die manier wel aan de knutsel ookal zie ik er nogal tegen op omdat de deurstekkers en het gebied er omheen amper werkruimte geven :hmmz

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.