Aankoop tips Astra G Station 1.6 16V CDX 1998 170dkm

Forumindex Forums Modellen Astra Aankoop tips Astra G Station 1.6 16V CDX 1998 170dkm

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur

Goedenavond Astra vrienden!

Normaal kom ik nooit in deze hoek van het forum (zit meestal bij Vectra en Ascona), maar nu kom ik toch eens kijken!

Het zit namelijk zo dat mijn schoonpa een leuk astra’tje op het oog heeft, en ga ff met hem mee om eens te kijken of het veel soeps is, (of niet).

Dit is hem: http://external.autotrader.nl/dealer/CarsDetail.aspx?rewritten=true&did=1000616&locale=dslnldevnew.cars.1&searchform=0&stock_count=50&pagesize=100&channel=cars&sort=18&id=399QY&stylecss=http://www.autobedrijfgertvandenberg.nl/css/1000616.css

Wat oude opels en de Vectra GTS betreft ben ik ondertussen aardig op de hoogte van waar je zoal op moet letten, maar van de Astra weet ik niks.

Ik had gehoopt dat jullie misschien wat tips konden geven waar op te letten? :thumbup

Ik heb de afgelopen 7 jaar ook in een 1.6 16v gereden en mag wel zeggen zonder al te veel problemen. De dingen er mee waren: kapotte condensor van de airco, deze was lek, en ik heb problemen gehad met een defecte boubine-rail. Schijnt nogal vaker voor te komen bij de astra G. Ook lusten deze motoren nog wel een slokje olie als ze ouder worden maar dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit hoe ermee gereden is. Ik zou hier (olieverbruik) toch wel ff op letten bij aankoop. Verder een top auto.

En hoe kan ik dat zo in een half uurtje controleren? Zakdoek over de uitlaat en gassen maar?

Kijken of die niet kwalmt bij het wegrijden en/of erg stinkt naar olie en trek ook ff de oliedop eraf om te kijken of er geen smurrie aan zit. (Dit kan ook voorkomen doordat er veel korte afstandjes mee is gereden.) Denk dat 70% van dit type blokken wel last heeft van olieverbruik. Die van mijn verbruikte op het laatst 1 liter op 1500 km en dat vind ik persoonlijk veel.

Thanks,

De garage zou de auto afleveren met een APK en nog de distributie vervangen. Volgens mij moet deze motor om de 60.000 een nieuwe riem hebben, dus dat zou dan de 3e worden. Hopelijk zit er nog wat historie bij om na te gaan of ook de spanrollen en waterpomp aan de beurt zijn.

Verder had ik het plan om te vragen of de auto ff de brug op kan
    – kijken voor excessieve roest aan carrosserie of ophanging
    – of er geen overdreven veel olie aan het blok plakt… of helemaal brandschoon is.. ?
    – uitlaat controleren

verder bij het interieur
    – controleren op vochtige plekken in de vloer
    – alle knopjes en toeters en bellen uitproberen
    – misschien even stiekum de opcom aansluiten om foutmeldingen te bekijken

buitenkant auto
    – deuken en krassen
    – roest bij de wielkasten
    – scheve naden tussen deuren en bumpers, motorkap en kofferruimte
    – kleurverschil (herstelde schade?)

proefrit
    – kijken of de auto niet walmt
    – overige motorische haperingen
    – slijtage van de banden
    – wegligging
    – geluiden bij rijden over drempel/klinkers
    – ff onderweg stoppen en flink aan de wielen rukken, controleren voor lager speling of speling op stuurinrichting
    – paar keer goed remmen, eventueel noodstop op grote parkeerplaats
    – klein stukje snelweg meepakken, ook even op wat hogere snelheid controleren hoe de auto voelt
    – airco testen

misschien is de 12 maanden bovag garantie niet zo’n gek idee bij een auto van deze leeftijd + km stand

Als de distributie wordt vervangen zou ik de spanrollen en de waterpomp gelijk mee vervangen. En wat roest bestrefd. Dat had ople bij de astra G goed onder controle. Ik heb bij die van mij geen roest kunnen vinden. En roesten zoals de astra f, vectra’s ed deden bij de wielkasten is ook verleden tijd. En ja de garantie is natuurlijk helemaal niet verkeerd maar of ze daar in trappen; een jaar garantie voor die wagen.
    Succes met de proefrit en we horen wel of het gelukt is:thumbup

Tja, Astra-G, daar is over het algemeen weinig mis mee:

op letten:

– Roest achterschermen
    – Roest tanklep
    – Roest deuren en achterklep
    – Onderstel geluiden en trillingen

Motor 1.6 16V:

– Olieverbruik
    – Tikken
    – Distri (indien vervangen incl waterpomp en span en geleiderollen??).
    – Brand het motorstorings lampje bij aanzetten contact (2x storings lampje bij latere modellen)
    – gaan deze uit als de motor loopt en dan niet tegelijk met oliedruk Dynamo of ABS lampje (worden vaak doorgelust)
    – bij airco, brand bij aanzetten contact Koelmodule controle lampje??
    – Gaat deze uit nadat de motor is gestart niet samen met Dynamo oliedruk of ABS lampje.
    – ABS lampje, gaat deze branden bij aanzetten contact, deze dien na een paar tellen vanzelf uit te gaan, motor hoeft daarvoor niet gestart te worden, zelfde geld voor TC en ESP lampje.

Hoe constateren olieverbruik:

Koude motor eerste start:
    – laat de motor enkele tellen draaien om op oliedruk te komen
    – laat de motor onbelast rustig klimmen naar 3500 toeren,
    – houd dat even vast, en kijk of er geen blauwe (witte (niet zijnde damp of koelvloeistofrook) als ie ver heen is) rook uit de uiltaat komt, komt dat er wel, onderblok versleten

Warme motor:
    – laat de motor enkele minuten stationair draaien
    – Geef een flinke duit gas, komt er blauwe (witte in ernstige olieverbruiks gevallen) uit de uitlaat, kleprubbers versleten

– draai bij stationair draaiende warme motor de oliedop los, komt er flink damp uit duid dit op een verleten onderblok en/of verstopte carterventilatie.

Willem

Bedankt voor alle tips.

Auto is inmiddels aangeschaft, en de garage heeft een aantal van de mankementen gerepareerd voor de aflevering.

De MID is echter kapot, en mijn schoonpa heeft hem eruit gehaald. Nu moeten we een vervangende zien te vinden.
    Ik heb al zitten zoeken op ebay, maar het blijkt dat er verschillende versies of de MID zijn, voor verschillende jaartallen van de Astra G.

Nu weet ik niet zeker welke ik moet hebben..

Deze informatie staat achter op de MID:

GM 090437531 06.10.98-10

Siemens 5Wk7455- 53100122705 03

Iemand een tip?

Volgens mij is er rond 2002/ 2003 een ander type mid uitgekomen, maar na mijn mening is het enige verschil dat er andere componeneten gebruikt zijn omdat er regelmatig pixel fouten ontstonden. De nieuwere versies schijnen wel een oranje plaatje erin te hebben. Dus als je ooit andere kleur led wilt installeren moet je die oranje plaatje verwijderen en vervangen door een doorzichtig exemplaar.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.