Aandrijfas bottleneck

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Aandrijfas bottleneck

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265577

    Ik hoop stiekem dat er iemand op het forum is die wat meer kaas heeft gegeten dan ik van aandrijfassen

    Door de motorswap ik mijn camper en een langere automaatbak is de afstand tussen mijn bak en het cardan beduidend korter geworden
    In een Opel Omega waar mijn blok uit kwam bestaat de aandrijflijn uit 3 delen (Tussen as / tussen lager / eind as) dit geheel zit met hardey schijven aan bak en cardan vast
    en heeft een totale lengte van 1,70

    Wil ik met een tussen as en tussenlager gaan werken dan wordt de hoek van de aandrijf as nog al scherp en ziet er nog knulliger uit.

    Zou het niet simpeler kunnen doormiddel van een as uit één stuk met twee kruiskoppelingen?

    Ik hoop op bruikbare tip’s

    #18231270

    ja hoor dat kan zeker een as uit 1 stuk zijn, zonder ophanging of tussenlager.

    bij mijn gran torino was de as 1.40 ongeveer uit 1 stuk

    #18231271

    Heb je foto’s onder mijn Rekord Olympia zit 1 as met aan de voorzijde en achterzijde en kruis koppeling. (met pen welke in de bak en dif gaat)

    #18231272

    Was vergeten er bij te zetten dat de afstand nu tussen flens bak en flens cardan ca 1,3m is geworden

    Zal er morgen even foto’s van maken

    #18231273

    Hou je ook rekening met het schuifstuk in de bak?
    Die moet met in en uit veren natuurlijk niet tegen de bak aan komen of er uit floepen :P

    #18231274

    Ja houd idd rekening met het schuifstuk dit zit bij een omega in de as zelf , en op de bak zit een vaste flens , gaat morgen een voorbeeld as in elkaar zetten en daar gaat ik dan mee naar de firma Rietveld

    #18231275

    Ligt de as in 1 lijn met de bak en cardan?

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

    #18231276

    Ja ligt in 1 lijn

    #18231277

    Dan kan je aan de voorkant toch een hardyschijf gebruiken en achter een kruiskoppeling?

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk

    #18231278

    @Fearless wrote:

    Hou je ook rekening met het schuifstuk in de bak?
    Die moet met in en uit veren natuurlijk niet tegen de bak aan komen of er uit floepen :P

    Wilde ik ook naartoe gaan volgens mij wel een goede tent om wat aan te laten passen en pas te maken, behulpzaam ook en mee denkend.

    was in de planning totdat ik in polen was en bij 180 een tripoide kapot ging, :shock: toen kocht ik het spul weer nieuw

    #18231279

    je kunt niet gewoon maar aan 1 kant de hardy schijf(me kruis koppeling), en aan 1 kant de kruiskoppeling doen. dan rijd je de bak stuk.
    je moet ergens een schuifstuk hebben. voor het inveren van de achteras (dan wordt de as ruimte korter)

    #18231280

    Dus als ik het goed begrijp eerst hardy schijf dan schuifstuk dan kruiskoppeling pijp en aan het einde weer een kruiskoppeling ?

    ik ben in deze volgorde een as in elkaar wezen zetten die ziet er als volgt uit



    Even voor de duidelijkheid deze as ga ik niet gebruiken , Ik ga met deze as naar de Firma Rietveld en laat er een naar deze spec’s na maken
    Zodat ik veilig de weg op kan!!

    #18231281

    je had deze beter kunnen hechten, dan hadden hun em goed uit kunnen lijnen, lassen en balanceren.

    dan heb je geen nieuwe/andere as nodig.

    #18231282

    Dat draaien ze wel weer los op de draaibank. Niet zo heel veel extra werk voor ze.

    #18231283

    Ik denk dat ik wel voor een geheel nieuwe as moet gaan want 1 van de kruiskoppelingen is niet helemaal lekker
    en aangezien ik best veel kilometers ga maken lijkt een nieuwe gewoon de juiste oplossing ( Bla Bla Bla


    > ik had en belasting meevaller )
    Dus daar laat ik dan de as van maken dan weet ik zeker dat het goed is , ook twijfel ik aan de plaats waar het schuifstuk nu zit , maar daar laat ik de firma Rietveld over beslissen.

    #18231284

    Daar kunnen ze nieuwe kruisstukjes in plaatsen, dus geen zorgen king:

    #18231285

    idd, die kruisstukjes zijn niet zo gek duur.

    als je een nieuwe as laat maken……das aardig prijzig

    #18231286

    Ik denk dat op deze manier je as nooit lekker stil zal zijn.
    Die hardy schijf is flexibel en kan bewegen en zal het schuifstuk (door zijn gewicht) uit balans brengen.
    Ben nu ook zelfaan het bedenken hoe ik het maak. :hmmz
    Ik denk dat je toch vlakbij het schuifstuk een ophanglager zult moeten gebruiken.

    #18231287

    Is het niet om te bouwen naar een schuifstuk in de bak? Of kan dat deel niet uit de bak?

    Ik heb hier een getrag 240 waar een schuifstuk in komt en in mijn automaatbakken ook precies zo.
    Makkelijke asjes dus.

    Zou een stuk makkelijker zijn dan.

    #18231288

    Het is niet om te bouwen naar bijvoorbeeld een getrag 240.
    De as is vast en er zit een soort van kraaiepoot opgeschroefd.

    #18231289

    Die as op de foto is levensgevaarlijk zonder hanglager. De middelste koppeling wordt naar buiten geslingerd en zal de hardy schijf slopen.

    Hoe langer je de as maakt hoe sterker hij moet zijn,meestal maken ze dan ook de diameter behoorlijk groter.

    As met 2 kruiskoppelingen en een schuifstuk werkt prima mits aan die sterkte gedacht wordt.

    Ook zou je de as zoals op de foto kunnen gebruiken met een hanglager, dan werkt het ook prima.

    De volgorde moet dan zijn; hardyschijf, as,hanglager, kruiskoppeling , as,schuifstuk, kruiskoppeling. Het schuifstuk moet in ieder geval in het achterste deel van de as komen,tussen beide kruiskoppelingen in.

    #18231290

    Klopt helemaal in een AR35 automaatbak gaat deze vlieger niet op “Zie foto’s “
    Er zit tussen de bak-flens en de aandrijfas een rubberen schijf (Hardy schijf)

    Bak-flens

    Aandrijfas-flens

    #18231291

    @giuliettaevo wrote:

    Die as op de foto is levensgevaarlijk zonder hanglager. De middelste koppeling wordt naar buiten geslingerd en zal de hardy schijf slopen.

    Hoe langer je de as maakt hoe sterker hij moet zijn,meestal maken ze dan ook de diameter behoorlijk groter.

    As met 2 kruiskoppelingen en een schuifstuk werkt prima mits aan die sterkte gedacht wordt.

    Ook zou je de as zoals op de foto kunnen gebruiken met een hanglager, dan werkt het ook prima.

    De volgorde moet dan zijn; hardyschijf, as,hanglager, kruiskoppeling , as,schuifstuk, kruiskoppeling. Het schuifstuk moet in ieder geval in het achterste deel van de as komen,tussen beide kruiskoppelingen in.

    Nee het schuifstuk moet tussen de bak-flens en het lager komen !! Bron Rietveld!!

    Dit klopt ook er van uitgaande de originele Omega as

    #18231292

    Bij een omega beweegt het differentieel niet. Jouw cardanas beweegt met inveren en dan is het wel fijn als het schuifstuk in het laatste deel van de as zit. Anders duw en trek je de hele tijd aan je hanglager.

    Wij hebben een 3.0 met automaat in een vw lt oprijwagen gehangen. As is nu 1 deel maar was eerst 2 delig zoals ik hem beschreven heb, werkte prima.

    #18231293

    Wanneer word er een hanglager gebruikt?

    Stel je maakt een as, compleet simpel naar achteren…Gaat dat anders niet goed zonder lager?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.