20xe revisie voor motorsport

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) 20xe revisie voor motorsport

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 53)
  • Auteur
    Berichten
  • #17559870

    @corsaboy : als jij met 1.5 en 1.45 mm zit
    op BDP hoe ddiep zijn dan jouw pockets in de zuiger al?
    of kan ik mijn zuigers met de jouwe niet vergelijken vanwege
    de lagere CV?

    #17559871

    ik heb er wossner zuigers inzitten.
    en heb een dikkere koppakking geplaats.
    stalen cometic 1.7mm compressed pakking

    #17559872

    Als ik nu gewoon 1.5mm dieper in de zuigers maak
    nodig of niet zal dat beetje teveel niet merkaar zijn
    dacht ik.
    Ik bedoel moest er nu maar 1 mm dieper nodig zijn
    dat die 0.5 extra zeker geen kwaad kan.

    Nu zegt men mij wel dat bij een atmo het meeste
    voelbaar de compressie verhogen is en ik op zo een
    20xe gerust naar 12/1 CV kan gaan

    Dan toch maar andere zuigers….

    Ik kom er niet uit!!!
    zal men geldboom wel voor me beslissen….

    #17559873

    een hoge cv is natuurlijk altijd gunstig als je je motor goed wilt tunen (bij atmo welteverstaan).
    Maar dan zou een setje stalen drijfstangen ook een goeie upgrade zijn.

    dit weer icm acl drijfstanglagers…

    Kun je iig toeren draaien…

    #17559874

    Ik moet je wel vertellen dat het budget beperkt is
    en dus bij de originele drijfstangen blijf want deze
    kunnen echt wel die 200 Pk aan.
    Voor de zuigers zal ik na nieuwjaar beslissen
    want inmiddels de koppeling en arp bouten besteld
    het blokje laten contolleren bij de rivisieboer zoals
    jullie dat zeggen (boring is goed, krukas slijpen)
    eerst even dit allemaal betalen en dan zien we verder
    voor eventueel toch nog andere zuigers erin

    #17559875

    je moet niet alleen kijken naar het aantal pk’s hé.
    zaken als toerental zijn natuurlijk ook erg belangrijk.

    en een setje stalen drijfstangen heb je al voor iets meer dan 350 euro hie rop het forum…

    Budget zijn altijd lastig zaken, persoonlijk zou ik er dan een maandje of 3 langer over gaan doen en zaken compleet aanpakken..
    Maar goed dat is persoonlijk… Heb eerst ook veel op low budget getracht te doen..

    Maar nu is dat toch niet meer mogelijk haha :angel

    #17559876

    Ik kan begrijpen met drukvulling dat de drijfstangen
    belangrijk zijn , niet dat het van minderbelang is bij atmo
    en hoge toeren.
    Als ik het goed gelezen heb is de olie pomp ook niet de sterkste bij meer dan 8000 tr/min dus wil dat zeggen:
    ofwel bouw je der ééntje op en top +240 pk
    ofwel stel je het met minder en ga je voor de betrouwbare +200 pk met nog wat standaard materiaal erin niet?
    Voor een amateurke zoals ik kan ik die +240 PK toch niet
    de baas en wie weet is dat na enkele jaren opnieuw een
    uitdaging om en nog betere motor te bouwen.
    Als ik nu de reserve opgebouwd heb dan is er natuurlijk
    de huidige motor nog om rustug verder ….. en toen werd ik wakker!

    #17559877

    Ondertussen ook het nieuwe blokje open gemaakt en laten
    opmeten.
    Zelf ben ik de drijfstangen aan het bewerken.
    Ik kocht me een klein digitaal waagschaaltje (voor koks)
    die precies tot 1g weegt. Althans dat beweerde de verkoper.
    Als ik de originele drijfstangen woog zat er slecht 2 gram
    verschil op de drijfstangen.
    Voor een gegoten onderdeel vind ik dit best goed binnen
    de tolerantie’s.
    Met het polijsten zal er niet zoveel gewicht af gaan maar toch
    wil ik de moeite eens doen.

    Kan ik de toppic titel wijzigen dan blijf ik hier over mijn
    project posten

    #17559878

    ze worden bij de fabriek gesorteerd op gewicht, en setjes van 4 worden gemonteerd :thumbup

    #17559879

    Ik probeer ze allemaal precies gelijk te krijgen
    en alles word nog een gebalanceerd
    Dan moet hij super lopen.
    Ik heb gelezen dat zowel het totale gewicht
    als beide kanten gewogen worden.
    Iemand een idee hoe dan?
    Iemand al eens zien uitvoeren?

    #17559880

    De originele zuigers van een C20XE schijnen toch best sterk te zijn… In Zuid-Afrika weet ik iemand die een setje van deze zuigers gebruikt in een Alfa 2.0 Turbo motor en die heeft meer als 400 pk erop staan.:)

    Mahle zuigers zijn volgens een vriend van mij die bij een revisiebedrijf werkte zo ongeveer de beste zuigers die er origineel in je motor gemonteerd kunnen zitten. Ook de BMW E30 M3, Audi RS2, verschillende Mercedessen en nog veel meer (veelal Duitse) auto’s gebruiken ze. Zijn vaak inderdaad wel aan de dure kant…

    #17559881

    Van de sterkte ben ik vast overtuigd maar voor
    hogere prestaties te berijken (+220Pk) denk ik
    dat je een hogere compressieverhouding nodig hebd
    en je best andere zuigers plaatst en drijfstangen.

    Zelf hou ik voorlopig bij de originele stuf die aangepast
    word en hoop 200 Pk min te behalen.

    #17559882

    Vandaag het blok terug gehaald.
    Hij is opgemeten en alles valt nog binnen
    de tolerantie dus cilinders opnieuw gehoond
    en krukas gepolierd.
    Nieuwe schelpen en zuigerveren erop
    en dan is hij zo goed als nieuw.

    Eerst ga ik een proefmontage doen met de
    coscast cilinderkop en de nieuwe catcams
    nokkenassen om zeker te zijn van de speling
    tussen de kleppen en de zuiger.
    Ik was ook begonnen aan mijn drijfstangen om
    deze te behandelen maar overweeg om er toch
    gesmede in te plaatsen. Volgens mij zijn deze
    de zwakste schakel voor hogere toerentallen
    te draaien.

    #17559883

    Je zit met de ” pomp benzine ” hier als je veel hoger in compressie wilt gaan met een atmo blokje zonder detonatie. Maar brandstoffen zoals de verschillende soorten avgas 115 of 145 octaan zijn denk ik ook niet toegestaan op circuit?

    #17559884

    Inderdaad enkel normale brandstof toegelaten.
    Controle op dit word er nooit gedaan in klimwedstrijden
    omdat er gewoon geen middelen zijn denk ik.
    Ik heb anders wel rare geurtjes opgemerkt bij bvb een
    corolla WRC die meerijd en gewoonweg verplicht is op
    speciale brandstof te rijden.

    Ik ben nu ook niet van plan een heel hoge compressie
    te gebruiken zodat de normale brandstof geen probleem
    geeft.Door enkel de drijfstangen te vervangen en met
    originele zuigers te gebruiken zal er geen compressie verhoging zijn behalve het minime extra van het vlakken
    van zowel blok als cilinderkop.

    #17559885

    Setje JE zuigers met coating hoeft niet de wereld te kosten.
    Was voor iets van 500 euri klaar direct uit de USA. :P

    #17559886

    Setje drijstangen aangekocht van forumlid maar moeten nog
    toekomen.
    Wat zouden jullie doen met de timing schijf op de krukas
    als je die sensor niet gebruikt.
    Ik heb een uitwendige schijf geplaatst op de krukaspolie
    om dat de ecu 36-1 tanden nodig heeft.
    Dus de schijf heeft geen nut in de motor, er uit gooien ???

    Ivan

    #17559887

    Bij het overbouwen van de kleppen uit een KS kop
    naar de coscast ben ik op het volgende probleem
    gelopen.
    De schotels onder de veren die over de klepgeleiders moeten
    passen niet. Namelijk de buiten diameter van de klepgeleiders is bij de coscast kop groter en de gaten in de schotels niet groot genoeg dus uitboren tot ze er over gaan.
    Nu pas ik toch voor de zekerheid ook eens de nieuwe dubbele klepveren van cat cams die bij de nokkenassen horen en ik vind dat deze er maar net in of toch spannend in passen. Is dit normaal of moet de veren netjes in het schoteltje vallen?
    Indien er iemand een setje schotels van de coscast over heeft laat maar weten want het zijn verdomd harde om in te boren.

    Ivan

    #17559888

    Ik heb die schotels er niet onder met mijn dubbele klepveren

    #17559889

    Ik geloof dat dat niet de bedoeling kan zijn.
    Mijn eerste indruk is dat dit niet goed voor de
    cilinderkop kan zijn. Ik dacht althans dat die schotels
    net dienen om de klepveren niet in het licht alu
    materiaal laten in te slijten en ook de veren op hun plaats
    houd rond de klepgeleider.
    Dat zou ik toch eens controlleren bij jouw cilinderkop.

    Heeft er iemand de mogelijkheid de twee types
    schotels te vergelijken?

    #17559890

    Het heeft ook met de hoogte van je klepveer te maken, die moet een bepaalde hoogte hebben als die ingebouwd is. En een bepaalde voorspanning. Licht ook aan je kleppen zelf en de zittingen. Bij Catcams zeiden ze iig dat die schotels er niet onder hoeven.
    Als je ze wel eronder wilt zou ik ze ff laten uitboren, zelf is dit bijna niet te doen want ze zijn keihard

    #17559891

    Kan iemand nog de onderdeel nummer terugvinden
    in een oude pc met EPC erop?
    Ik werkte vroeger ook in een Opel garage en belde deze
    week met een oud collega maar die vertelde me dat
    hij er niet meer op staat bij de huidige EPC versie.
    Ik denk wel dat ik ergens de microfiche liggen heb en de
    fichelezer staat ergens in de kelder als hier niet uit de bus komt …..
    Alvast bedant voor de samenwerking zou ik zeggen

    Ivan

    #17559892

    Vandaag langs geweest bij een lokale opel garage
    en die was zo vriendelijk de nummer even op te zoeken
    helaas kwam er op zijn scherm ook de vermelding
    dat ze niet meer leverbaar zijn maar hij ging toch
    proberen een locator te doen ( kijken waar er nog op
    voorraad kunnen zijn). Hopelijk zijn ze nog ergens.

    inderdaad op de site van catcams ook teruggevonden dat de schotels verwijderd moeten worden????
    Wat is de mening van anderen hierover?
    Ivan

    #17559893

    even de zuiger aan de onderkant bekijken…

    86V*** = gegoten
    86P*** = gesmede zuiger

    Gr,

    Dennis

    #17559894

    Sorry terug van weg geweest

    Ik ben even met het bouwen van het nieuwe blok
    gestopt omdat ik na de eerste wedstrijd van dit seizoen
    behoorlijk teleurgesteld was over mijn resultaat.
    Tot vorig jaar draaide ik mee in de top 20 van meestal
    een 110 deelnemers en voelde mij daar goed op mijn
    plaats en kon af en toe eens de klasse winnen.
    Nu blijkt de concurentie flink bezig geweest te zijn deze
    winter want ik ben redelijk afgedroogd geweest.
    Ik kan wel een beetje tegen mijn verlies maar besloot
    daar wat aan te doen.
    Ik had reeds een megasquirt injectie computer klaar
    maar nog geen geschikte trotthle body`s. Toevallig ben ik
    deze op tijd tegengekomen en aangeschaft.
    Ik kon het dus niet laten om alles te installeren en nog een
    paar verbeterings werken uit te voeren.
    Ik ben na dit alles vorige maandag op de vermogenbank
    gaan afstellen met 181Pk als resultaat en ik besef nu ook
    dat ik de vermoedelijke Pk`s ook niet zal gehad hebben.
    Hij is ook nooit tevoor op de bank gegaan met de carbu`s.
    Volgende week sta ik terug aan de start met hopelijk een betere plaats in de uitslag.

    Foto en filmpje volgt nog
    http://www.youtube.com/watch?v=h0lMwbsPipY
    Ivan

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 53)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.