Forumindex › Forums › Modellen › Astra › 2 problemen met mijn Astra G
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 3 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
26 augustus 2011 om 05:29 #17240701
Hey forum gebruikers.
Ik heb sinds kort het vervelende met mijn Astra G. Tijdens het rijden of stilstand maakt mijn stuurbekrachtiging een hoog joelend geluid welke erger word naarmate ik meer naar links of rechts stuur totdat er een brommend geluid ontstaat. Ik heb al gekeken naar de oliepijl deze was goed en ook bij het reservoir lekt er geen olie.
Volgens mij is de motor die op het reservoir zit kapot of dat zit er aan te komen. Iemand hier ervaring mee ?Verder moet mijn distributieriem + rollen vervangen worden, dit ben ik van plan zelf te gaan doen. Ik ben technisch goed onderlegt maar mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft of een goede stappenplan voor mij heeft.
Aanvullende informatie:
Bouwjaar: 2000
Vorige distributie vervangen bij: 118.000
Kilometerstand: 180.000
Brandstof: Benzine
Type Motor: Z16SE
Type Astra: G
Ben nu 2e eigenaar en de auto is zowel door mij als de vorige eigenaar goed onderhouden. Tevens heb ik nog opel garantie tot 180.000 km (in het bezit van een Opel Pas).Heb me ook al voorgesteld ;) Nieuweling hier :)
26 augustus 2011 om 06:45 #17910730Hey, dat is inderdaad waarschijnlijk je bekrachtigingspomp die ver heen is. Let op dat, wanneer deze het echt begeeft, je geen stuurbekrachtiging meer hebt en dat kan dus ook voorkomen tijdens het sturen. Dus…be prepared, heb laatst nog een ongeluk zien gebeuren met een VW-busje waar de bekrachtiging wegviel toen we van de A17 naar de A16 gingen. En die ging mooi rechtdoor (voor degene die daar niet bekend is, dan ga je dus rechtdoor en dan een dikke 10 meter naar beneden van het talud af).
Met een stappenplan kan iemand anders je waarschijnlijk beter helpen, ik heb m’n distributie pas één keer hoeven vervangen na een motorrevisie, dus dat was heel anders dan normaal. Kon overal bij en niets stond na het opbouwen in de juiste positie.
26 augustus 2011 om 07:45 #17910731Distributie wisselen is goed te doen. Ik zou je aanraden om dit samen te doen met iemand die ervaring heeft als je het nog nooit hebt gedaan. Nu heb je wel een 8v motortje dus heel ingewikkeld is het hier niet bij. Even een tip kop een distributie riem voor een z16se want een c16se is nooit geleverd in een astra g.
26 augustus 2011 om 07:52 #17910732Ik heb een dergelijk geluid alleen bij stilstand, komt dat neit omdat de stuurbekrachting snelheids afhankelijk is?
Ik heb het idee dat alles namelijk nog perfect werkt, hoor alleen ook de (iets) hoge brom als ik bij stilstand aan mijn stuur draai.
26 augustus 2011 om 08:30 #17910733De stuurbekrachtiging van een Astra G is niet snelheidsafhankelijk. Die techniek is pas de laatste jaren in opkomst (en volgens mij levert Opel dat nog niet?).
Bij stilstand aan je stuur draaien is eigenlijk één van de stomste dingen die je kunt doen, dan help je je pomp zeker om zeep als je dat vaak genoeg doet. Je pomp moet dan veel harder werken omdat een stilstaand wiel een enorme wrijvingskracht opwekt t.o.v. asfalt als je het probeert te draaien. Daarom krijg je die hoge toon. Die toon heb je bijv. ook als je volledig naar links of rechts stuurt en dan nog even probeert door te duwen.
Als je veel aan je stuur moet draaien bij bijv. parkeren, kun je dat beter doen tijdens het rijden. Dan maar een keer extra steken, toch?
26 augustus 2011 om 08:53 #17910734Moet soms toch gebeuren bij inparkeren.. naja bijna stilstand dan…
Maar kan iemand bevestigen of dat inderdaad niet snelheids afhankelijk is? @RISL; even to be sure ;)
26 augustus 2011 om 09:06 #17910735Je kunt het zelf bevestigen….als je snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging hebt, zou je auto even zwaar (of licht) sturen bij hoge snelheid als bij lage snelheid, of zelfs zwaarder bij hoge snelheid dan bij lage snelheid.
De bedoeling van snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is namelijk dat je een lichte besturing hebt bij lage snelheid (en dus weinig gevoel in je stuur) en een zware besturing met meer gevoel bij hoge snelheid.
Daar heb je dus een elektrische bekrachtiging voor nodig. In onze Astra G’s zit een hydraulische bekrachting (wel elektrisch aangedreven). Geloof me maar, je hebt echt geen snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging in je Astra G.
26 augustus 2011 om 09:53 #1791073626 augustus 2011 om 10:06 #17910737Geen dank. Wat is AutoData? Dat ken ik helemaal niet.
26 augustus 2011 om 11:00 #17910738Is dat niet van autotelex??
26 augustus 2011 om 11:56 #17910739Dat is een programma waar alle informatie staat van de onderdelen van je auto. Deze kun je volgens mij opzoeken op auto type e.d.
Als ik het goed heb staan in dit programma ook exploded views maar dat weet ik niet zeker.
26 augustus 2011 om 12:05 #17910740Okay, en waar is dat te downloaden (bij voorkeur gratis?).
Wil wel een exploded view van m’n auto of onderdelen hebben.Heb zelf in een 3D-pakket wel m’n motorblok nagetekend en daar heb ik wel een gerenderde exploded view van, maar de hele auto is nog veel gaver!
26 augustus 2011 om 18:20 #17910741astra g heeft gewoon snelheidsafhankelijke stuur inrichting. inparkeren lukt met je pink, met 50 haaks de bocht om moet je echt met beide handen doen hoor.
op de snelweg stuurt hij dus lekker zwaar, veel gevoel dus.
onze citroen berlingo die echt super super super licht stuurt, ook op de snelweg, heeft volledig hydrolische stuur inrichting, is helemaal ruken je hoort altijd een hoge toon, een zoement geluid bij het insturen, dit hebben de meeste opels vanaf dat er eps opzit (electronic power steering) dit zijn dus de electro moteren. vind het zelf altijd wel grappig, van afstand kan je horen dat het een opel is.
nog een grappig detail, de 1.2 16 motoren (ecotec) hebben een hoog geluid, die auto’s hoor je altijd aan komen rijden, wel grappige dingen:jerry
26 augustus 2011 om 18:43 #17910742Als je een distributiesetje (compleet met spanrol, distributieriem en een bout) van SKF koopt, dan zit er een beschrijving bij hoe je het stap voor stap moet doen.. Als je dat volgt, dan kom je er wel!
Vervang ook gelijk je waterpomp!Onderdeelnummer Distributieset: VKMA 05121
26 augustus 2011 om 18:58 #17910743http://www.amt.nl/Nieuws/Foutloos-Opeldistributie-vervangen.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
Kijk hier maar eens voor het vervangen van je distributie! Misschien bij jouw type net wat anders, maar het geeft je een indruk. Overigens is het vervangen hooguit 2 uur werk, dus als je een garage hebt die qua uurloon niet te gek doet zou ik het uitbesteden! als je het niet goed doet kan dit allerlei gevolgen hebben!26 augustus 2011 om 19:39 #17910744db riem vervangen is niet zo duur, en vrij makkelijk te doen bij een 8v.
meestal ben je wel rond de 300 euro kwijt bij de dealer.persoonlijk vind ik het zeer belangrijk dat die er goed om zit, dus betaal er graag wat meer voor.
27 augustus 2011 om 17:10 #17910745Inparkeren met je pink? No way dat je met een Astra G lichter stuurt op lage snelheid dan op hoge snelheid.
En daarnaast heb je elektrische bekrachtiging nodig en die zit niet op de Astra G, alleen een elektrisch aangedreven hydraulisch systeem. En dat je ‘persoonlijk’ vind dat een distributieriem goed moet zitten is natuurlijk onzin, alsie niet goed zit, loopt je motor heel slecht of zelfs in puin. Die riem MOET goed zitten, is niet iets persoonlijks.
27 augustus 2011 om 17:16 #17910746Drukte te vroeg op ‘Bevestig’. Het zware gevoel van sturen ontstaat door het gyroscopisch effect van je wielen. Dat neemt af bij een lichter wiel en daardoor wordt de auto ook wendbaarder.
Zeker de motorrijders onder ons zullen dat effect kennen. Zo niet, wil ik het je graag uit leggen of zoek je het zelf op op Wikipedia ofzo.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.