16v ombouw of LPG installatie…

Forumindex Forums Modellen Manta 16v ombouw of LPG installatie…

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214786

    Beste mede-forummers,

    Na een schade uitkering zit ik erg te dubben over wat de volgende stap is om mijn manta nog leuker/interessanter te maken.

    Ik rijd sinds een jaar een 1800S uit 1982en het uiterlijk en interieur is al helemaal naar mijn smaak. ik had begrepen dat de 18s makkelijk(???) om te bouwen is naar c20xe/ne. nu is het geval dat ik nul ervaring heb met engine-swaps en hier dus hulp bij nodig zou hebben.

    vraag?!? wie zou hiermee kunnen helpen:thumbup:thumbdown, prive/garage?

    Ik weet al wel welke onderdelen nodig zijn en de zoektocht is ondertussen begonnen…

    DAARENTEGEN. Ik rij gemiddeld 10dkm per jaar met de manta (studeren+werk+stage). LPG is natuurlijk een goede optie dit nog goedkoper te doen. MAAR?!? Is de manta het waard? Leverd dit bij doorverkoop (oldtimer) zijn kosten weer op?

    Alle informatie welkom!

    #17559940

    tjah zolang je niet post waar je weg komt

    zullen er weinig mensen reageren
    om je te helpen

    een gas isntalatie verdient zich eigenlijk altijd terug
    cker als je veel km,s rijd

    en een oldtimer op gas is in t algemeen gewilder dan een vergelijkbare odtimer zonder gas
    dus dan hangt er of n iets beter prijskaartje aan
    of hij is makelijker te slijten/verkopen;)

    #17559941

    @ louwe…

    Gelijk heb je, nu ik het terug lees:hmmz

    Voor de duidelijkheid: Rotterdam en omstreken…king:

    #17559942

    even los van waar je woont en wie je er dus eventueel mee zou kunnen helpen,

    als je ieder willekeurig andere type had zou ik voor de gasombouw gaan, maar omdat je de 1.8s hebt en dus zo ongeveer alles wat een 16v ombouw duur maakt al in huis hebt lijkt het mij duidelijk het leukst om die ombouw te doen. :)

    #17559943

    En daar zit dus het dubio…

    Voor tzelfde geld van de gasinstallatie heb ik bijna die 16v ombouw. Alleen de expertise: tsjah das onbetaalbaar :wors

    #17559944

    maar heb je een 4 of 5 bak in je manta liggen ???
    waarom niet beide opties:hmmz
    zelf gas inbouwen kost je geloof ik nog geen 5 meier

    #17559945

    origineel gepost door lenn0
    even los van waar je woont en wie je er dus eventueel mee zou kunnen helpen,

    als je ieder willekeurig andere type had zou ik voor de gasombouw gaan, maar omdat je de 1.8s hebt en dus zo ongeveer alles wat een 16v ombouw duur maakt al in huis hebt lijkt het mij duidelijk het leukst om die ombouw te doen. :)

    dat je alles wat n 16v ombouw duur maakt al hebt is niet helemaal waar:o

    ok je hebt een versnellingsbak carter+pijlstok en motor steunen

    maar das dan ook alles:o
    komt nog wel wat meer bij kijken
    zoals uitlaat koppeling enz enz
    komt nog bij dat je niet snel meer een frisse c20xe vind
    voor weinig geld

    dan denk ik dat een ombouw naar gas al vlot goedkoper is
    en ook meer rendament geeft;)

    persoonlijk zou ik voor t rij plezier gaan
    en wat meer uitgeven en toch zo,n 16v goed inbouwen;):thumbup
    ;)

    #17559946

    origineel gepost door louwe 16 klepper
    …een gas isntalatie verdient zich eigenlijk altijd terug
    cker als je veel km,s rijd…

    Als hij heel blijft wel ja.. :mad:

    (niet pers. bedoeld)

    #17559947

    origineel gepost door henk 400rr

    origineel gepost door louwe 16 klepper
    …een gas isntalatie verdient zich eigenlijk altijd terug
    cker als je veel km,s rijd…

    Als hij heel blijft wel ja.. :mad:

    (niet pers. bedoeld)

    nee begrijp precies wat je bedoelt;)
    moet het afkloppen maar met de vec gaat het verder nog steeds goed
    1 x motorstoringslmpje die ff brande
    en geen storing uit te lezen???????

    verder alles ok

    #17559948

    origineel gepost door louwe 16 klepper

    dat je alles wat n 16v ombouw duur maakt al hebt is niet helemaal waar:o

    ok je hebt een versnellingsbak carter+pijlstok en motor steunen

    maar das dan ook alles:o
    komt nog wel wat meer bij kijken
    zoals uitlaat koppeling enz enz
    komt nog bij dat je niet snel meer een frisse c20xe vind
    voor weinig geld

    dan denk ik dat een ombouw naar gas al vlot goedkoper is
    en ook meer rendament geeft;)

    persoonlijk zou ik voor t rij plezier gaan
    en wat meer uitgeven en toch zo,n 16v goed inbouwen;):thumbup
    ;)

    oja die paar dingetjes kwamen net eventjes niet in me op… :)

    ook weer lastig als je zelf geen goeie uitlaat kan lassen, en als je het ook nog eens niet treft dat je een fris blok op de kop tikt dan jaag je jezelf misschien ook flink in de kosten…

    tja, wat wil je er maximaal aan uitgeven is dan misschien de vraag?

    #17559949

    maar die paar dingetjes maken het wel ff duur

    mijn koppelingsplaat kostte b.v al 525 gulden:o

    #17559950

    Pfoe!

    Komen nu wel even punten bij waar ik niet aan gedacht had! Koppeling wist ik dus gewoon niet. Dacht dat de c20xe zo op de 4 bak paste…

    En tsjah, student heh, dus wat ik er voor wil uitgeven is meer een verhaal van wat kan ik er aan uitgeven. Het gaat toch wel gebeuren maar misschien dan later en nog wat meer (be)sparen met de LPG.

    Thnx voor de reacties tot zo ver.

    #17559951

    ik heb een b1 uit 81 met een 2.0s op gas. Ik heb 1 volle tank benzine er doorheen gejaagd, en daarna op gas. Nu enkele duizenden kilometers later heeft het op gas rijden mij zo’n 1400 euro bespaard in vergelijking wat ik met benzine kwijt zou zijn!

    #17559952

    origineel gepost door dopey6699
    Pfoe!

    Komen nu wel even punten bij waar ik niet aan gedacht had! Koppeling wist ik dus gewoon niet. Dacht dat de c20xe zo op de 4 bak paste…

    En tsjah, student heh, dus wat ik er voor wil uitgeven is meer een verhaal van wat kan ik er aan uitgeven. Het gaat toch wel gebeuren maar misschien dan later en nog wat meer (be)sparen met de LPG.

    Thnx voor de reacties tot zo ver.

    nope
    de vertanding van de koppelingsplaat van een c20xe is anders dan manta

    ook kun je niet het vliegwiel van die 8 klepper
    aan die 16 klepper hangen
    dus ook die koppeling is in feite onbruikbaar
    bij een ombouw naar 16v

    wel zijn er mensen die beweren dat ze gewoon de manta koppelingsplaat gebruiken
    in combi met t vliegwiel en drukgroep van een c20xe

    maar die verschillen nogal in diameters
    zodat je en niet t hele oppervlak van je plaat
    maar ook niet van vliegwiel en drukgroep gebruikt:o:o

    dus in mijn ogen geen oplossing;)

    #17559953

    ’t ligt er ook aan welk type vliegwiel je hebt of je de koppeling kan gebruiken.

    #17559954

    Als ik jouw was, student dus, dan bouwde ik lpg in. lpg is 3x zo goedkoop als benzine. Als je dat geld wat je ermee bespaard niet naar de kroeg brengt maar apart zet kun je zo mooi sparen voor de 16v ombouw.
    Heb je ook nog even de tijd om onderdelen te zoeken want als je alles op de korte termijn moet hebben koop je troep of je koop ’t te duur

    #17559955

    Thnx henk&henk!

    goed advies allemaal… ik denk dat de LPG ook de beste optie is op dit moment.

    Zodra de 16v ombouw haalbaar is laat ik het weer weten.

    Iemand nog een goed adres voor de inbouw. Omgeving rotterdam…

    #17559956

    je kunt ook voor c20 ne/seh gaan.

    john

    #17559957

    Tsjah ik heb me daar eigenlijk nooit inverdiept omdat ik me heb blind zitten staren op de XE.

    maar hoeveel aanpaswerk is daarvoor nodig om in te bouwen?

    #17559958

    Ik zou voor de XE gaan heb je meteen genoeg vermogen om mee te spelen:P
    Met die andere blokken heb je denk ik net zoveel aanpaswerk.

    #17559959

    Nog even de vraag of iemand een goed LPG inbouwstation weet die betaalbaar is rond rotterdam…

    de C20XE is momenteel niet meer aan de orde dit wordt een project voor als ik en afgestudeerd (financieel dus beter haalbaar:thumbdown)

    #17559960

    origineel gepost door kermitc
    je kunt ook voor c20 ne/seh gaan.

    john

    aangezien dat dat onderblok gelijk is
    aan c20xe
    ben je toch ook al aan t investeren aan carterpan / motorsteunen

    enkel de koppeling is dan iets makelijker

    dus dan kun je beter iets dieper in de buidel tasten en die
    c20xe derin;)

    #17559961

    origineel gepost door louwe 16 klepper
    …ben je toch ook al aan t investeren aan carterpan / motorsteunen

    enkel de koppeling is dan iets makelijker…

    Louwe, het is een 1.8S dus carterpan en andere delen heeft hij al.

    origineel gepost door dopey6699
    …Ik rijd sinds een jaar een 1800S uit 1982en het uiterlijk en interieur is al helemaal naar mijn smaak. ik had begrepen dat de 18s makkelijk(???) om te bouwen is …
    Alle informatie welkom!

    #17559962

    Nog steeds geen beslissing kunnen nemen…

    Is er ook niemand omgeving Rotterdam die er ervaring mee heeft en mij (natuurlijk met financiele tegemoetkoming) kan helpen met de inbouw van c20xe?!?

    EN!?! wat voor aanpassing/andere koppeling is er nodig?

    #17559963

    origineel gepost door louwe 16 klepper
    maar die paar dingetjes maken het wel ff duur

    mijn koppelingsplaat kostte b.v al 525 gulden:o

    525 gulden? een standaard plaat van een 2.4 past toch ook? de 1.8s plaat ook? (ja, kan gaan slippen)

    [edit] had de rest van het topic niet gelezen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.